Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 20 Jul 2018, 19:17

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 66 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 16 Des 2014, 22:11 
Avlogget

Jeg tenker også å flytte til landsbygda på sikt av mange grunner. Færre folk, mer jord, billigere eiendom og lettere å få til diverse prosjekter som fornybar energi, hønsehold m.m. :)

Topp

InnleggSkrevet: 17 Des 2014, 15:01 
Avlogget
Brukerens avatar

Carrington var jo et rimelig far-fetched scenario, da. Måtte jo legge til en atombombe før det ble sannsynlig, jo? En så langvarig strømstans tror jeg ikke blir initiert av noe annet enn et organisert cyber-angrep, f.eks i forbindelse med et angrep på Baltikum. Isåfall har jo møkka truffet vifta på så mange nivåer at det kan være vanskelig å sette opp en liste. Kan fint komme på andre grunner til å evakuere, som er mindre dramatiske, f.eks luftforurensning.

Topp

InnleggSkrevet: 17 Des 2014, 15:03 
Avlogget
Brukerens avatar

Har flyttet ut av byen av samme grunner som. Mr.I nevner. Mer frihet også.

Topp

InnleggSkrevet: 17 Des 2014, 23:25 
Avlogget

Bor selv utenfor "byen" men har fri sikt dit.

Personlig ser jeg ikke andre grunner til å reise "langt ut på landet" eller inn i skauen enn at det skulle skje en seriøs hendelse som gir gjenger som raider lengre og lengre fra byene.

I heimen har jeg jo alt jeg vil ha behov for -i lengre tid enn jeg greier å bære med meg.

En "panikkartet masseutvandring" fra norske byer ser jeg ikke for meg annet enn ved kjernefysiske hendelser-ellers vil nok de fleste holde seg rundt hjemmet.
Føler at jeg dermed kan ha en brukbar mulighet til å trekke fordeler av nærheten til eventuell rest av infrastruktur/tjenester men også litt unna eventuell sosial uro.

Så jeg tror nok at det lureste er å "bug-in" for min del.
-Hadde jeg bodd rundt eksempelvis Oslo/Bergen/Stavanger eller Tr.heim sentrum hadde jeg nok valgt større avstand.

Topp

InnleggSkrevet: 18 Des 2014, 22:05 
Avlogget

Tanken på å bo mer landlig er absolutt fristende, blant annet av de grunnene dere nevner. Men det er ikke så greit når vi har to gode jobber som vi ikke vil gi slipp på. Dessuten vil vi ikke bryte barna opp fra miljøet heller. Så det blir nok ikke før om mange år ennå. Så vi må nok finne på noe annet lurt om det blir nødvendig.

Topp

InnleggSkrevet: 23 Des 2014, 12:15 
Avlogget

Vi har flyttet fra et av de større byområdene i landet og tilbake til mitt hjemsted.
Det er ei bygd med spredt bebyggelse der man kjenner alle som bor i nærheten og har god oversikt over hvilke ressurser som er i nærområdet. Man har helt andre muligheter for selvberging ute på bygda enn midt i byen, selv om vi ikke har noe småbruk ellers slikt. Vi har ved som rekker hele vinteren, har tilgang på jorder for dyrking av potet etc., og vi får helt andre muligheter til å lære seg hvordan man kan utnytte det som vokser naturlig i skogen rundt. Vi bor nærme elv, så vann vil aldri være et problem. Jeg tenker ikke at vi skal være helt off grid, men ha beredskap for å klare oss dersom vi blir isolert eller strømmen skulle bli borte en lengre periode.
For meg er det helt utenkelig å flytte tilbake til en by igjen, og jeg tror situasjonen kan bli mye vanskeligere i en by med mye mennesker dersom samfunnet skulle kollapse på ett eller annet vis.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 66 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support