Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 22 Feb 2018, 11:31

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 66 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 20 Okt 2012, 20:05 
Avlogget
Brukerens avatar

Mulig jeg kommer til å få litt pepper med å ta opp dette temaet, men tar sjansen. Ser på dette og nesten alle andre forum at folk i byene planlegger å flykte ut på landsbygda om det blir en krisesituasjon. Mitt spørsmål da er hva alle disse personene har tenkt å leve av der ute på landet?

Noen har sikkert en hytte å rømme til, og hermetikken varer sikkert en uke eller to, men om krisen blir langvarig hva skal man leve av da? På mange forum ser jeg at flere planlegger å leve av jakt, fiske og selvdyrket mat, men jeg kan love at kunnskapen om dette ikke læres over en weekend i skogen. I en krisesituasjon tror jeg heller ikke at de bofaste i området er så veldig interessert å gi fra seg disse mulighetene til matauk heller.
Som sikkert alle har skjønt bor jeg selv på bygda, og jeg redd for at ved en stor krise kan det bli ganske hett rundt ørene på oss som bor i de litt mer grisgrendte strøk også. Kjør diskusjon...

Mvh

Bekymret bygding

Topp

InnleggSkrevet: 20 Okt 2012, 22:19 
Avlogget

Er helt på bølgelengde der. Jeg føler meg også ganske sikker på at lokalbefolkningen raskt kan komme til enighet om at det å lete igjennom sommerhyttene for å finne resursurser er en god ide, dersom krisen er stor nok. I mitt område er nær sagt alle hytter fullstendig blottet for jord å dyrke på også. De ligger rett og slett på bart grunnfjell.

Topp

InnleggSkrevet: 20 Okt 2012, 22:32 
Avlogget
Brukerens avatar

Litt avhengig av situasjon kan mange bli nødt til å flykte fra tettbebygde strøk. De som har egen hytte har i allefal sitt eget lille område. Det er resten av befolkningen jeg er redd for.
Det er akkurat derfor vi må ha selforsvaret i orden, mye ammo.(ikke seriøst ment, bare litt... :? )

Alt en kan håpe på er at de som kommer, er fredelige og har lyst til å jobbe for maten. :)

Topp

InnleggSkrevet: 20 Okt 2012, 22:34 
Avlogget
Brukerens avatar

Jeg er ikke interessert i å raide hytter, men ser for meg et ganske utrivelig scenario når alle hyttene på bygda blir fylt opp av mennesker som ikke er stand til å brødfø seg selv. På utenlandske forum finnes det jo folk som ikke engang har en hytte å flykte til, de planlegger jo bare å rømme ut i skogen, og leve av denne. Dere skjønner hva jeg mener.

Topp

InnleggSkrevet: 20 Okt 2012, 22:40 
Avlogget
Brukerens avatar

Sitat:
Alt en kan håpe på er at de som kommer, er fredelige og har lyst til å jobbe for maten.
Hadde jeg ikke turt å veddet mye på :)

Topp

InnleggSkrevet: 20 Okt 2012, 22:59 
Avlogget

Kommer ikke til å by på det forventede pepperet, men som den raider/kanibalen jeg er, å klarer jeg ikke å la vær å delta i dette temaet :? Som Rockatansky, er heller ikke jeg "interesert i å raide hytter", som interesse er det meg helt fremmed, men som alternativ i forhold til et fullstendig samfunnskolaps, så bør slike alternativ vurderes. Dette selvsagt med forbehold om at nåværende moral og forventet fremtidig sådan, umuliggjør slike handlinger.

Hvor grenseoppgangene mellom raiding og utnyttelse av muligheter under et TEOTWAWKI går, skal være usagt, men jeg noterer meg at under vårt svenske søsterforum så diskuteres det hvilke survivalist verdier det finnes på ulike arbeidsplasser. Sikkert ikke enn ren akademisk disiplin, men trolig med tanke på at det kan komme tider hvor man må søke ressurser der ressurser finnes. Registrerer også med undring hvor lite motbør slike ideer vekker over kjølen i forhold til hva det gjør her på berget.

Moral er en flink og fin hund, men pragmatisme er tidløst.

Topp

InnleggSkrevet: 21 Okt 2012, 00:15 
Avlogget

Hadde jeg levd av det jeg har klart å jakte og fiske siste årene hadde jeg vært meget spinkel!

Om man bugger ut på landet. Så skyter man en hjort eller elg.

Hva får en til å tro at du får la ha denne i fred? At ikke andre utbuggere eller bøndene vil kreve sin del. Å transportere en hjort, eller enda værre, en elg krever sin logistikk!

Sist endret av Gullars den 22 Mar 2013, 12:59, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 21 Okt 2012, 00:33 
Avlogget

Utfra et moralsk perspektiv, så klarer jeg ikke helt å se den store forskjellen mellom å skyte elg, hjort eller rådyr (eller annet vilt), uten å være grunneier, eller å ha dennes tilatelse, enn å knekke ett hyttevindu og hente det man vil ha.

Kanskje er det slik at man tror at privat eiendomsrett begrenser seg til aktiva innenfor veggen og at alt utenfor er fritt vilt. Nær historie tyder derimot på noe helt annet. Det å tyvjakte er minst like tyveri som jakt. Uansett så virker det som om det er lov til tyvjakt, jakt som strider imot viltloven (felle elg med .22???) og jakt med ureglementerte våpen (spyd, buer, slynger osv) er greit her på berget.

Dersom det er tyveri å ta en annen manns eiendom, så gjelder vel det også elgen som beiter på hans eiendom?

Eller som en kjent anarkist uttalte det, eiendom er tyveri. Det å ta tilbake annenmanns eiendom blir da repo, og er trolig greit? Kanskje en mental forvirring mellom konservatisme og anarkisme er en survivalist - isme, som i såmåte styrker overlevelse :lol:

Topp

InnleggSkrevet: 21 Okt 2012, 09:58 
Avlogget

Om man kun har ett eneste evakueringsalternativ vil jeg påstå at man er svært dårlig forberedt, for ikke å si ikke forberedt i det hele tatt.
Hvilken metode og til hvor man evt. evakuerer vil avhenge av hva som er grunnen til evakueringen og årstid. Man bør også vite litt om hvilke planer myndighetene vil jobbe etter i en tilsvarende situasjon slik at du ikke havner i samme området som resten av byens befolkning.
Har lite for seg å stikke av til hytta på høyfjellet i Januar, eller til hytta ved sjøen ved en evt. tsunami eller liknende.
Man bør i allefall ha en 4-5 ulike alternativer alt etter hvem-hva-hvor.

Og i et scenario der store deler avbefolkningen blir satt ut av spill pga. epedemier eller liknende vil det etterhvert bli nok jord å ta av. Tenk på hvor mange gårder som lø øde etter svartedauden, der 2/3 av befolkningen strøk med. De som overlevde kunne mer eller mindre bare finne seg et bruk og overta det.

Topp

InnleggSkrevet: 21 Okt 2012, 13:43 
Avlogget

Dette var et godt tema! Som en som bor på bygda selv tror jeg det fort vil være en del reaksjoner fra inngrodde bygdefolk hvis hyttefolket kommer og tror man kan ta seg til rette og ta matressurser fra annens manns jord. Så hvis du skal flykte ut på landsbygden: Plei gode relasjoner med grunneierne! Det er uansett umulig og tro at du skal kunne overleve alene over en lengre tid med mindre du har myyye mat der.

Hvor grisgrendt det er der du flykter til er også et spørsmål. Hvis man vil være i fred og ser for seg at samfunnet går fullstendig under og for godt, vil jeg påstå at det er lurt og ha hytte på høyfjellet. Så lite ressurser det er der trenger man og være godt forberedt. Men hvis du overlever en vinter der oppe kan du være ganske sikker på at konkurransen kommer til å være lav etterpå. Dette har mange problemer knyttet til seg selvsagt, men det har så og si alle bug out planer jeg kan tenke meg.

Det og ha mange plasser og stikke av til: Dette er vel strengt tatt bare for de rike? Skal man være forberedt bør man jo være forberedt på overleve et år på allerede opplagrede ressurser hvis du skal stikke av. Særlig hvis du skal ha så mange forutbestemte steder og stikke av til. Hvis man har 1 hytte har man jo muligheten til å dyrke mat der også i fredstid. Hvis du skal ha jobb, hus, og tre, fire, eller fem steder og stikke av til blir jo kloning av en selv en høy prioritet for å få tid til alt sammen. Bare nødvendig vedlikehold av bygninger, det og dyrke mat vil bli særdeles vanskelig. I alle fall få noe resultat ut av det blir nær sagt umulig.
Så blir det jo det økonomiske med og utruste disse stedene. Du har da fire matlagre du antagelig ikke vil få tilgang til. Med mindre man bruker mye penger på et slikt prosjekt, vil du da ha fem dårlige matlagre som ikke er så velfylte som det sammenlagte matlageret ville vært.

Sikkerhet er jo også et veldig viktig spørsmål her. Du må jo beskytte deg mot tyveri i forkant også, og siden du ikke bor på stedet kan det bli verre. Det mest åpenbare svaret her blir at man må skjule det man tenker og lagre der. Om ikke folk kommer til å ta med seg matlageret, er det mye utstyr man bør ha som vil koste noen kroner, og som kan ha en verdi for andre. Ren sabotasje skal man nok heller ikke se bort i fra.

Og leve på jakt, fiske og matdyrkning utfra utstyr du kan ta med deg til fots... Vel, du lever nok en stund lenger med utstyret enn uten, men noen langtidsplan er det nok ikke. Det man må håpe på er at man i så fall kommer frem til noen som er villig til å ta deg inn til seg.

Jeg ser for tiden på wartime farm, og der tok landet mot flyktninger fra byene og integrerte dem i samfunnet. Jeg må spørre om det ikke er større sannsynlighet for at dette kommer til å skje enn at man plutselig må hive sekken på seg og ut døren, men det igjen er vel en helt annen diskusjon.

Min plan er i alle fall først og fremst og bli i hjemmet mitt. Det er der jeg har kontroll på hva som skjer med tingene mine, jeg kan vie mer tid og ressurser til forberede et godt alternativ heller enn og ha mange dårlige løsninger. Jeg har valgt og bosette meg landlig av mange grunner, både stratigske og koselige.

Vel, dette var det første jeg kom opp med som svar på denne diskusjonen, flere vil nok komme. :)

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 21 Okt 2012, 14:32 
Avlogget
Brukerens avatar

Sitat:
Dette var et godt tema! Som en som bor på bygda selv tror jeg det fort vil være en del reaksjoner fra inngrodde bygdefolk hvis hyttefolket kommer og tror man kan ta seg til rette og ta matressurser fra annens manns jord. Så hvis du skal flykte ut på landsbygden: Plei gode relasjoner med grunneierne! Det er uansett umulig og tro at du skal kunne overleve alene over en lengre tid med mindre du har myyye mat der.

Dette var noen av tankene jeg hadde når jeg startet tråden ja. Alt er ikke så fett og gjevt på landet heller, og ved en masseinvasjon av byfolk kan innbyggertallet i små landbrukskommuner ganges med 20 over natta. Problemet med en tett befolkning som ikke har mat flyttes med andre ord bare fra ett sted til ett annet. For å opprette gode relasjoner til bygdefolket tror jeg det beste er å flytte ut av byen allerede nå. Ser flere her inne tenker i de baner alt, og det er jo bra.
Husk også på at de fleste som bor på landet i dag ikke er gårdbrukere, og disse kommer antageligvis først i køen om det blir behov for manuelt arbeid ute på jordene.

Topp

InnleggSkrevet: 21 Okt 2012, 16:27 
Avlogget
Brukerens avatar

Veldig enig i det som blir skrevet her.
Jeg tenker som så at når Kristoffer Claussen (som sannsynligvis er en veldig mye bedre jeger, fisker og friluftsmann enn meg) ikke fiksa å være ute et helt år (dog fortsatt lenge nok til at det står respekt av det) uten å stikke til sivilisasjonen og sove på hotell/handle litt, så kommer iallefall ikke JEG til å fikse å knaske røtter, bark, dunkjevle og fiske/jakte nok til at jeg klarer meg... :lol:

Som jeg sikkert har nevnt, jeg baserer meg på å komme meg bort i fra Oslo, da jeg anser Oslo som et temmelig stusselig sted å bo hvis ting skulle gå i dass, men det betyr ikke at jeg stikker til bygda av den grunn. Jeg evakuerer dit jeg kjenner området bedre, der jeg har venner og familie, og muligheter for å støtte hverandre. En annen sak er at jeg mener veldig sterkt at i slike situasjoner så vil mennesker være vår viktigste ressurs. Én mann kan kun klare så mye før det rakner, såfremt at han ikke skal bli en eremitt oppi fjellet/skogen. Man trenger folk for å sanke mat på den ene eller andre måten, man trenger folk for å gjøre de 100 gjøremålene som må gjøres uansett om man er alene eller med ti andre. Folk er viktig, og det er derfor jeg vil flytte meg dit jeg skal. Ikke for å komme meg unna alle andre. Jeg HAR en mulighet for det også, for all del. Men det er mer for helt spesielle situasjoner, ikke som primærlokasjon.
Så jeg skal ut av Oslo og opp til Trondheim, men ikke INN i Trondheim. Blir i utkanten, nært nok til at jeg kan forflytte meg enkelt inn til byen ved behov, men langt nok ute til at jeg har muligheter for å unngå det meste av problematikken rundt veldig urbane miljøer.
Og viktigst: jeg vil ha venner og familie relativt nært, og vi vil kunne støtte hverandre med det meste, herunder med dyrking av mat, med lagring av forsyninger, med vakthold ved behov, med kunnskap og oppfinnsomhet. Det er faktisk også noen gårder i nærheten, men det kunne ikke falle meg inn å robbe disse for ressurser. Jeg og mine venner (likesinnede) lagrer det vi trenger for en robust periode, og hvis situasjonen varer utover det, så må vi gå i dialog med folk rundt oss. Det kan bety å jobbe for mat og drikke, tilby manpower for de som måtte ha behov i nærområdet. Hvorvidt det vil være behov for sånt noe, det gjenstår å se selvsagt...

Topp

InnleggSkrevet: 21 Okt 2012, 16:38 
Avlogget

Ser ikke helt problemet med å overleve i skogen her i Norge, det finnes jo enorme skogsområder eid av staten.
I disse skogene er det jo så stor avstand mellom folk, at jeg tror du kan leve der ganske lenge uten å møte på en levende (menneske) sjel.
Man snakker jo ofte ganske store avstander å forflytte seg, men hvis man f.eks bor i utkanten av et slikt område ville jeg bare funnet ut hvilket punkt i denne skogen som ligger lengst bort fra alt.
Så er det bare å finne frem kompasset og dra, forestiller meg att en person som har litt survivalist erfaring skal klare å leve der i veldig lang tid. Kanskje han også på forhånd har satt opp et lite matlager og bygget ei lita koie på stedet.

Topp

InnleggSkrevet: 21 Okt 2012, 16:58 
Avlogget

Ser for meg at endel øyer med litt skog i ytre skjærgård vil våre ok plasser for de med båtmulighet.
Har selv både enkle skjul som brukes til jakt og rekreasjon og jord-gamme godt gjemt på slike steder.
Man har full oversikt over folk som nærmer seg, husdyr kan gå fritt, fisk og krabbe i fjorden, fugler av ymse slag.
Ser for meg at jeg vil ha best sjanser i kyststrøk.

Topp

InnleggSkrevet: 21 Okt 2012, 17:14 
Avlogget
Brukerens avatar

Jeg tror det er overveldende sannsynlig at forholdene ikke vil bli dramatisk endret over natta. Mest trolig vil ting ta tid, som i Hellas og Spania for eksempel. Men gitt at noe meget dramatisk skulle skje og vi kommer i en situasjon hvor det blir vanskelig å bo i byområder i løpet av dager, spiller det neppe noen rolle for dem som har tilgang på hytte at det etter kort tid vil bli like uutholdelig der. Slik realisme vil nok vike for håpet om at det vil bli bedre der enn hvor de befinner seg for øyeblikket. Det klassiske ordtaket om at gresset alltid er grønnere på den andre siden av gjerdet vil nok gjøre seg gjeldene. Følgene sitat viser hvor mange av oss det er som faktisk har tilgang på fritidshus:

http://www.forskning.no/artikler/2008/juni/184543 418 000 fritidshus

Sitat:
I 2008 fantes det 418 000 fritidshus (hytter, sommerhus) i Norge.
Flest var det i Oppland (44 400) og Buskerud (42 400).

I overkant av 20 prosent av alle husholdninger oppgir at de eier fritidshus, og denne andelen har vært omtrent den samme siden 1980.
I tillegg har svært mange tilgang til fritidshus, slik at til sammen fire av ti personer oppgir at de eier eller har tilgang til fritidsbolig.

6 prosent av husholdningene har campingvogn og 14 prosent seilbåt eller motorbåt.
Når WC-er gått tett og vann og strøm ikke fungerer, er det nok mange som dermed vil tro at hytta er redningen. Eller familie, venner og kjente på ”landet”. Som så mange, selv her på forumet, tror nok mange at det vil være mulig å leve av det naturen gir, eller det man kan kjøpe av bøndene for den del.

Angående dette med flere steder å dra til. Jeg regner med at vi vil kunne ta inn en god del av familie og venner hos oss dersom det blir behov for det. De det gjelder vet ikke om dette per i dag. Men er det ikke dette vi har venner og familie for – stille opp for hverandre når man trenger det. Og det går begge veier. Dersom vi av en eller annen grunn ikke kan være hjemme, kan vi ta med oss vår kunnskap og kompetanse samt så mye av det materielle vi greier til disse jeg nevnte over.

Uansett om ting går fort eller sakte, tror jeg det vil bli behov for arbeidskraft i en langt annen skala på bygda. Men dess raskere det går, dess større vil behovet for manuell arbeidskraft bli antar jeg. Før i tiden hadde noen gårdene egne hus til reisende som dro forbi. Jeg mener å huske et slikt fra Norsk Folkemuseum, et innhus med svalgang og en rekke mindre rom i rekke og rad. Den moderne versjonen kunne være moelvenbrakker på rekke og rad. Eller kanskje disse campingplassene med 4-senghytter på 5 kvadrat uten noen som helst bekvemmeligheter. En rekke gårder har jo også egnede fasiliteter til sine utenlandske gjestearbeidere som kommer i innhøstingssesongen. Disse vil nok bli populære blant nordmenn også med tid og stunder.

Og til deg Crusoe: Det er faktisk min, min søsters, mine venners, mine slektningers hytter du snakker om. Om vi på forumet her er som gjennomsnittet i landet, så har 4 av 10 av oss egen hytte, eller tilgang til en. Men med den frilufts og jaktinteressen som vi ser her, tipper jeg at andelen heller er høyere enn dette. Det er slike som deg jeg føler størst behov for selvforsvar i mot. Og jeg vil anta at det vil gjelde de fleste av oss. Vi prepper fordi slike holdninger er UAKSEPTABLE.

Jeg ser at du ikke kaller deg predator survivalist lenger, men raider, i alle fall i denne sammenhengen. Det lyder ikke noe bedre i mine ører. Den som lurer på hva dette er, kan jo google predator survivalist og raider survivalist, og danne dere en mening selv. Den siste ordkombinasjonen vil drukne deg i ”Tomb Raider” treff. Det kan du unngå ved å gå til avansert søk og skrive ”tomb” i valget ”uten noen av disse ordene”.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 66 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support