Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 19 Jun 2018, 03:48

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 66 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 21 Okt 2012, 18:10 
Avlogget

Må flire av de som har som primærplan å stikke ut i skogen hvis noe skjer.
Det er plan #324 eller noe tilsvarende for min del.

Du klarer å bære med deg nok mat til.. 10 dager? Og når de 10 dagene er gått?
"Da jakter jeg!"
OK, du feller et rådyr. Kan du konservere kjøttet? "Jeg røyker det!" Wow, har du gjort det før? I skogen? Alene? Våt? På et improvisert røykestativ? Med klissvåt ved fordi det har regnet den siste uka?
Hva hvis grunneier og hans 7 bevæpnede venner dukker opp, forbanna fordi du tjuvjakter?
Eller bare en tilfeldig gjeng raidere som vil ha kjøttet? Eller en desperat mor med sultne barn?
Skal du forsvare deg mot en tallmessig overlegen motstander uendelig? Du må sove.

Å stikke "på skauen" kan kanskje være en god løsning hvis du har researchet et spesielt sted på forhånd, du har gode relasjoner med naboer og grunneiere, du har spesiell grunn for å være nettopp der, og du har forhåndslagret iallefall et minimum av utstyr og forsyninger. Kanskje.

Å stikke på skauen på lykke og fromme under den romantiske illusjonen om at man skal "leve av jorden" mens man rir av stormen kommer til å føre mange rett i døden, om det så er av sult, kulde, sinte grunneiere eller sultne desperate mennesker.

Topp

InnleggSkrevet: 21 Okt 2012, 18:28 
Avlogget
Brukerens avatar

Sitat:
Ser ikke helt problemet med å overleve i skogen her i Norge, det finnes jo enorme skogsområder eid av staten.
I disse skogene er det jo så stor avstand mellom folk, at jeg tror du kan leve der ganske lenge uten å møte på en levende (menneske) sjel.

Der må jeg si deg litt imot. Jeg bor faktisk i ett sånt område, og det er som alle de andre i landet tett utbygd med skogsbilveier. Både utenforstående og lokale friluftsfolk bruker det flittig ( også de områdene som ikke har skogsbilveier) , og kommer det et behov for økt naturalhusholdning blir slike steder enda flittigere brukt tenker jeg. I vinterhalvåret kan det også til å bli veldig tøft å skaffe seg nok mat. En koie er som du sier er et must, men da eksponerer du deg jo enda mer for å bli oppdaget.

Topp

InnleggSkrevet: 21 Okt 2012, 18:38 
Avlogget
Brukerens avatar

Sitat:
Å stikke på skauen på lykke og fromme under den romantiske illusjonen om at man skal "leve av jorden" mens man rir av stormen kommer til å føre mange rett i døden, om det så er av sult, kulde, sinte grunneiere eller sultne desperate mennesker.

Du glemte "ensomhet" :)

Topp

InnleggSkrevet: 21 Okt 2012, 18:53 
Avlogget

Rockatansky skrev:
Du glemte "ensomhet" :)

Kanskje den største "morderen" av dem alle.
Det er helt greit å være alene på skauen i 14 dager - noen måneder, og da vel vitende om at du når som helst kan rusle ned i bygda igjen og ta en kopp kaffe.
Den psykologiske effekten av å være alene, ikke vite hva den nærmeste fretiden bringer, frykten for å bli tatt av mørkemenn og det som verre er, vil knekke de aller fleste etter forholdsvis kort tid.

Forøvrig veldig enig i det MjaMjo skriver.

Topp

InnleggSkrevet: 21 Okt 2012, 19:02 
Avlogget

lunningen skrev:
Ser ikke helt problemet med å overleve i skogen her i Norge, det finnes jo enorme skogsområder eid av staten.
I disse skogene er det jo så stor avstand mellom folk, at jeg tror du kan leve der ganske lenge uten å møte på en levende (menneske) sjel.
Man snakker jo ofte ganske store avstander å forflytte seg, men hvis man f.eks bor i utkanten av et slikt område ville jeg bare funnet ut hvilket punkt i denne skogen som ligger lengst bort fra alt.
Så er det bare å finne frem kompasset og dra, forestiller meg att en person som har litt survivalist erfaring skal klare å leve der i veldig lang tid. Kanskje han også på forhånd har satt opp et lite matlager og bygget ei lita koie på stedet.

Jeg må faktisk be deg spesifisere "veldig lang tid" her. Hvis det er sommer/høst greit: Den overlever nok alle her, såfremt de har noenlunde peiling på og bygge ly og finne spiselige planter. Jakt/fiske har jeg forsøkt meg litt på, men det er ikke som å hente en hermetikkboks i kjelleren... Selv om man har bygd en liten koie og har et matlager, er det dusinvis av ting du også trenger. Belysning, medisiner, etc, etc. Uansett, og overleve i skogen om vinteren tror jeg blir en dødsfelle. Se bare på Clausen og andres erfaringer på dette området, ikke minst hva som skrives i overleve på naturens vilkår.

Bamse Brakar: Jeg er enig i din oppfatning av prepping. En ekte prepper er forberedt på alt, at jakten slår feil, fisken uteblir, og er ikke avhengig av slike ustabile metoder som håpet om at det finnes mat nok i hyttefelt. Jeg forstår Crusoes ønske om at familien skal overleve, og jeg ser heller ikke skaden i at han tar mat fra folketomme hytter hvis det skulle være mulig. Men: Crosue, er det virkelig verd risikoen? Bør ikke dine anstrengelser i fremtiden bli at din familie på fire (pluss dyr) kan overleve uten slike metoder? Er det virkelig verdt det og gå rundt i blandt hyttene og kanskje bli skutt av andre raidere, eventuelt den faktiske eieren? Selv om det skulle være like etisk forsvarlig og raide hytter som og tjuvjakte i en slik situasjon, er det da det samme som og si at det er lurt? Men, dette har vel blitt debatert i hjel andre steder på forumet allerede? :? Eller?

Men i alle fall Crosues poeng i at han ikke blir alene, men at andre fastboende også antagelig kommer til å forsyne seg, er noe vi bør bite oss merke i. Dette er nok det fastboende kommer til å gjøre med hytter i en krise. For det er ikke til å stikke under en stol at det er mange drittsekker som eier hytte der ute. Det er talløse historier på folk som tar seg til rette på annen manns eiendom, eller offentlig eiendom for den saks skyld, og tråkker på tær. Blant annet vet jeg av en grunneier som har satt opp plastbord/stoler på egen grunn nær et vann. Disse bruker ofte andre folk, noe som i og for seg ikke er det verste, men de nekter og flytte seg når han selv vil bruke dem. Noe som har resultert i at han har sluttet og ha bord/stoler lett tilgjengelig. Og når man opplever slikt, blir det gjerne generalisert. Jeg vet at ikke alle er slik. Men jeg vet av nok til at det selv hos meg har oppstått et mentalt bilde av fritidsboliger. Bare standaren på dagens hytter er nok til å få mange fastboende til å undre seg, og jeg kjenner det klør litt i avbitertanga her og der selv...

Så om du har hytta som BOL, bør du ha gode relasjoner til de fastboende. Jeg har selv vært den første til å oppdage innbrudd i hytter her ute, og jeg var til og med i stand til å gi en beskrivelse av den som mest sannsynlig var den som hadde brutt seg inn, og varsle ganske raskt. Dette fordi jeg har god kontakt med dem. Om det derimot blir noe innbrudd i den nyeste hytten, ville jeg antagelig måtte ha stilt meg bakerst i køen bak de andre fastboende og hyttenaboene i og tilby skyss og tilhenger plass til innbruddstjuvene så de kunne få med seg alt sammen... Han er virkelig en drittsekk.

Så generelt: Dette krever en del tankevirksomhet, men om du ikke bor der selv bør du i det minste ha de som bor der i ryggen.

Edit: Kjempeenig med de siste postene her! :)

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 21 Okt 2012, 21:36 
Avlogget

Sånn appropo NUSS (takk MjaMjo) og det å "leve av landet"
http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Utvandrerne-som-bukket-under-7023555.html

Topp

InnleggSkrevet: 22 Okt 2012, 12:51 
Avlogget
Brukerens avatar

Har ikke trua på exodus til landsbygda for at folk skal "leve av jorda". Hvor skal de bo? hvor skal de få kunnskap, frø, kalorier til å dra plogen fra? sier seg selv at det ikke går. OM noe sånt skulle skjedd, f.eks. fordi peak oil kom over natta, ville vi sett en sult og massedød uten like. Og en dramatisk forverret bestand av alle spiselige dyrarter, rotter, katter og hunder inkludert.

visste dere forresten at mengden villmark (dvs. naturområder med lengre avstand til menneskeskapte innstallasjoner som kraftlinjer og veier enn 5km) er halvert siden 1940?) at det finnes store områder i norge som kan fø på en befolkning uten snev av kunnskap om konservering av mat, overlevelse, beredning av skinn etc. er bare prat.

Topp

InnleggSkrevet: 22 Okt 2012, 15:20 
Avlogget

Litt sånn generelt etter å ha skippet gjennom her:

-Jeg har 95% av tiden de siste 4 år bugget ut i skogen og ser ikke helt det grusomme med det. Jeg går stort sett og flirer og setter pris på ting slik som å slippe og måtte jobbe fullt for å få betalt ned gjeld.
Jeg jobber 3-4 mnd i året og klarer og skaffe meg preppesaker og mat til et par år fremover, og kommer gjennom vinteren uten problemer i lavvo.
Holder på med gamme nr 2 nå og flytter snart inn. Gamme nr 1 brukes som lagringsplass og er satt opp for å holde kuldegrader ute, uten fyring.

-Det er ingen på dette forum som jeg vet om som går rundt og innbiller seg å kunne klare seg ut i skogen uforberedt, leve av bare planterøtter og slikt.

-Hva ensomhet angår, det er avhengig av hva slags mennesketype du er. Ellers er man jo ikke nødt til å være alene til evig tid selv om familie ikke forstår seg på hva du driver med.

-Å bugge ut er ingen dans på roser. Å bo i blokk i byen er heller ikke det for mange.

-Til slutt litt repetering av at folk ser forskjellige scenarier og ønsker å være forberedt så godt de kan. Jeg klarer ikke se noen ulemper ved å ha tilgang til et par steder som bare du vet om all den tid ingen her ser ut til å eie kristalkuler som virker. Det er mest sannsynlig at ting vil forandre seg over tid slik som Bamse sier. På den andre siden kan det være noen synes det er behagelig nok hjemme og håper det beste.

Tonen mellom Bamse og Crusoe er unødvendig og skyldes forskjellig farge på brilleglass. Crusoe sier ikke at han planlegger å raide hytter. Slik jeg tolker Crusoe så prepper han for å nettopp unngå å noen ganger måtte gå til det skrittet.
Men kommer tyskerene en gang til, eller russere eller kinesere for den slags skyld, eller en må rømme hjemmefra av noen grunn og finner seg der ute i kulda med sultne unger Bamse, så skal jeg banne på at du vil forsøke komme deg inn i annenmannshytte om det står om å redde livet. Sånn virker ting bare i det virkelige liv. At du ikke regner med å oppleve noe slikt noen gang er en annen sak.

Topp

InnleggSkrevet: 22 Okt 2012, 22:01 
Avlogget

Enig med mye Vandreren sier.

For meg er å stikke ut i skogen med børse bortimot likt selvmord med mindre man har 30 år erfaring som pelsjeger i Alaska bak seg.

Men, skulle jeg å kona måtte gjøre det pga feks krig eller zombier;) så er BOL ett stykke familieeid villmark som ligger mellom tre fiskevann og havet. Fiskestanga vil gi mer mat enn børsa, med mindre bråk og fare for å bli oppdaget. Planen er å rotere lokasjon på sommeren slik at vi aldri fisker for hardt på ett enkelt sted over lang tid, og hvis vinteren også må overleves så legger vi oss i gamme ved havet. Tang og tare kan plukkes og spises hele vinteren her, og fiske og skalldyr er bonus.

Jeg TROR vi kunne klart oss en sesong på denne måten, med tilskudd av det vi kan jakte, plukke og dyrke på lysninger i skogen. Men det er ett mareritt scenario jeg helst aldri vil oppleve.

Men hjemme på gården her vi bor nå, med kun familie i hele bygda, er jeg 98% sikker på å overleve med nok komfort til at jeg ville følt meg trygg på feks å sette ett barn til verden etter ett års tid. Våpen i alle hus her, tre kaier med ett titalls båter, to gårder med alt av redskaper, 860 mål dyrk mark og flere tusen mål utmark. Alt familieeid og hele eiendommen er ei halvøy med en adkomstvei. Hvis SHTF på en skikkelig dramatisk måte blir jeg å piske resten av slekta til å sperre den veien og sette opp vakt på strategiske steder:)

Men uten olje/bensin blir vi å trenge arbeidskraft og mange flere mennesker for å drive hele området her effektivt, og jeg tror nok de fleste som måtte komme traskende sultne og forkommne hit ville fått tilbudet om å bli så lenge de var villige ril å arbeide like mye som resten av oss og oppførte seg vettig.

Og det tror jeg ville vært tilfellet de fleste steder på bygda, så lenge man er villig til å ta i ett tak og oppfører seg skikkelig så vil det nok være husrom.

Topp

InnleggSkrevet: 23 Okt 2012, 21:49 
Avlogget

Det at det kan komme til gnissninger dersom store mengder av folk velger å reise ut til landsbygda dersom en situasjon påtvinger det, er jeg ikke i tvil om. Slike gnissninger er allerede altfor tydelige i dag, i en tid hvor knapphet på ressurser her til lands er nærmest ikke eksisterende.

Legger vekt på at dette er generaliseringer, til tross for at det gjelder noens søsken og venner, men hytteeiere (ferieflyktninger ;) ) skaper allerede stor irritasjon hos grunneiere. Med flere grunneiere som venner og bekjente (hvorav 3 eier landområder med hyttefelt) så vet jeg følgende blir betraktet som stort problem:
- Kutting av trær utenfor egen (feste)eid tomt. Det skjer fordi de ønsker bedre utsikt, mer sol/mindre skygge, lettere tilgang eller gratis ved.
- Annlegging av parkeringsplasser på annenmanns grunn. Gjerne med skilt som både forkynner "privat parkering" og nr. til bilene som har "lov" å parkere der.
- Annlegging av stier/veier over grunneiers område. Dette innbefatter gjerne felling av trær, fylling av raviner, støping av grunnlag, sogar asfaltlegging.
- Annlegging av brygger utenfor egen tomt.
- Ankring av bøyer (tror ikke det er ulovlig) slik at hovedbåten kan legges på svai (og man bare trenger å lage ulovlig brygge til lettbåten). Som sagt trolig ikke ulovlig, men det er smått irriterende og knapt nok kunne komme seg ut fra egen, lovlig, bryggeplass.
- Oppretting av ulike faste instalasjoner, alt fra støpte gangveier over våtmarksområder til grillplasser utenfor egen tomt.
- Klokketro på at søppel det ikke er plass til i contaieren gjør seg like godt utenfor. Dette til tross for at de eneste som setter pris på dette er måker, kråker, rev og løskatter, som drar dritten utover alt.
- Samt det smått utrolige: delvis pusse opp et fellesnaust (eid av to grunneiere) og hevde rett på å benytte dette, til tross for at det ikke foreligger noen avtale og at naustet ligger på annenmanns grunn!

Som sagt, dette er for grunneiere "irritasjonsmomenter" i en overflodstid. Mottrekket fra de jeg kjenner er: la de betale dyrt for at de tar seg til rette. Ram dem i lommeboka slik at det forstås. Sålangt vet jeg at det har resultert i mange rettsaker, og til min store glede er det grunneier som så langt har kommet best ut av det :twisted: )

For lokalfolk som ikke er grunneiere er det også nok av irritasjonsmomenter allerede nå:
- Snik privatisering av strandområder. At du har satt opp solstolen din her betyr ikke at det er ditt område. At du har satt opp skilt om adgang forbudt, gjør verken adgang forbudt, eller området til ditt område.
- Ufyselig oppførsel. Å høre at barna bråker for mye, eller at du blir utsatt for passiv røyk når jeg tenner opp en sigar, skaper verken velvilje eller målet du vil oppnå. Det å måtte stå og vente i kø, fordi en eller annen badegjest finner det greit å skjelle ut den ansatte i lokalbutikken, fordi de ikke har sitrongress, er intet godt utgangspunkt for idyllisk samvær.

Som sagt, dette er generaliseringer. Det finnes flotte hyttefolk, som faktisk ringer på døra di og spør om det er greit å parkere på tomta di (og det er da alltid greit). Dama som kjefter over mangelen på sitrongress, er vel også en av grunnene til at vi faktisk har lokalbutikk. Tipper mer en 50% av omsettningen er i sommermånedene. Alikevel er det allerede idag et vell av muligheter til konflikt mellom badegjestene og lokalbefolkningen.

Dert er et uttrykk som heter at når krybben er tom, så biter hestene. I en situasjon med tomme krybber, så tror jeg at lokalbefolkningen vil være seg selv nærmest. Samarbeid er nok absolutt det beste, men om mange tar seg til rette, på samme måte som de gjør allerede i dag, så tror jeg konflikt er langt mer sansynlig enn fredelig sameksistens.

Topp

InnleggSkrevet: 23 Okt 2012, 21:59 
Avlogget

Frøyatro:
Spørsmålene du stiller snakket vi jo løst om når du var her også. Slik ting ligger an nå, og fremover, så har jeg vel mer enn nok med å videreutvikle og sikkre de resursene jeg allerede besitter. Uten å gå inn på ulike katastrofescenarioer og valgalternativene deretter, så tror jeg at det å sikkre egne ressurser i framtiden vil være svært mer nyttig enn å gamble på andres.

Dermed er det på ingen måte sagt at ikke henting/stjeling/plyndring/etc. er utelukket om situasjonen tilsier det. Alikevel håper jeg på at vi i så stor grad som mulig er selvforskynte før vi kommer til en slik situasjon. Da regner jeg også med at forsvar av egne ressurser er viktigere (ikke riktigere :lol: ). Det er altså ingen endring i moral, men en annen pragmatisk tilnærming. Siden du er den som har hatt størst betydning i det å rette meg på dette sporet, så takker jeg deg stort for det.

Topp

InnleggSkrevet: 23 Okt 2012, 22:55 
Avlogget

Det Crusoe skriver om konfilkter mellom hytteeiere og grunneiere kjenner jeg meg igjen i. Det er uhyre mange der ute som tror at man kan gjøre som man vil, og at andre skal være så god og rette seg etter dem. Det at mange grunneiere har like klokketro på egen rett, ofte er sta eseler, og en og annen nok er en smule gal (kjenner selv en som sverger på at han er sønnen til en kjent gestapist og en norsk kvinnelig kjendis, og jeg ville ikke kranglet med ham selv om han er aldri så grei) så er det klokt og holde tunga rett i munnen og oppføre seg som folk. Jeg tror definitivt at det er noen hyttebeboere som vil være mye tryggere hjemme i en krigsherjet by enn og begynne og bevege seg på egenlagde stier over bevæpnede, sinte grunneieres eiendom...

Og Crusoe: Om man ikke kan overbevise en mann om at moralen hans er skrøpelig, får man ta det pragmatiske! ;) Som nevnt før, at du har gått fra hytteraiding som plan A til lenger ned på lista ser jeg som et av de fornuftige tingene som har kommet ut av dette forumet. :mrgreen:

Topp

InnleggSkrevet: 23 Okt 2012, 23:35 
Avlogget

Oi oi, Crusoe, nå lurer jeg på om du ikke er godt på vei til å bli kvitt vinlageret ditt. :mrgreen:

Jeg skal være forsiktig og si at jeg skal gjøre meg til talsmann for offentlig moral, men jeg mener at prepping er og forberede seg slik at man ikke må plyndre. Slik som du nå gjør. Det og ikke forberede seg fordi man kan plyndre andre steder er moralsk uforsvarlig og fornuftstridig, noe du jo selv har oppdaget, til sikkert også din stores lettelse. Og jeg er som deg, jeg står for mine meninger. Det at du fikk så mye moralsk på pukkelen fordi du ville knerte et par hytter er jeg også uforstående til, men jeg håper det etter hvert kan bli en mer forsonende tone om denne debatten, da i alle fall jeg synes det er ubehagelig med USA og Sovjet på hver sin side, og oss stakkars europere i midten. 8-)

Men, for å komme litt tilbake til debatten: Det er mulig og overleve i skogen hele året rundt, det er jo bevist i og med at vi har utviklet oss dit vi nå er. Men jeg tror folk som Vandreren har en stor fordel i forhold til en som bor i leilighet ellers, og så plutselig skal ut i skogen og overleve på skogens ressurser, muligens med et lite matlager. Da glemmer man jo også slike ting som førstehjelp, renhold, også videre. Så selv om jeg kanskje må bite i meg orde "dødsfelle" om norsk vinter i skogen, så tror jeg definitivt at det vil være den ultimate testen på en ekte villmarking.

PS: Vandreren, jeg håper du kan ta deg tid til og skrive mer om livet ditt i den store norske villmarken! Det hadde vært spennende og høre hvordan du gjør ting.

Topp

InnleggSkrevet: 24 Okt 2012, 00:06 
Avlogget

He,he. Lite vin i kveld Frøyatro, men lageret må vekk! Har nemelig øremerket plassen til vannlager, slik at jeg får frigjort plass på prepperommet :shock:

Topp

InnleggSkrevet: 24 Okt 2012, 10:38 
Avlogget
Brukerens avatar

Ann Enander, som er forsker ved den svenske Försvarshögskolan, har satt opp en oversikt over myter kontra realiteter ved krisesituasjoner. kanskje verd å ha i bakhodet?

http://nejtackzombies.wordpress.com/201 ... tuationer/

Har forsøkt å finne boka hennes på nett, men ikke klart det.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 66 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support