Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 21 Nov 2018, 02:52

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 44 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 08 Okt 2012, 19:36 
Avlogget
Brukerens avatar

Skauen skrev:
Glemte en liten detalj her; Bortsett fra alt ovennevnte er det vel namsmannen med låsesmed som er største trussel i nedgangstider :shock:

Fikser man med litt boobytraps rundt omkring på eiendommen ;)
Kjører litt american style.

Topp

InnleggSkrevet: 08 Okt 2012, 19:42 
Avlogget

Da får du helt andre folk på døren din! ;)

Sist endret av Gullars den 22 Mar 2013, 13:05, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 09 Okt 2012, 15:46 
Avlogget

En telefon fra norsk tipping med beskjed om at jeg har vunnet nok til å kjøpe et småbruk med skog og jaktrettigheter... :lol:

Forlater vel hjemmet om jeg anser at sjansene er større for å overleve om vi forlater det enn om vi blir her. Siden vi sattser på å bli her og klare oss her, så skal det tungtveiende grunner til og et bedre alternativ i sikte om vi skal forlate stedet.

Den trusselen som jeg frykter mest er den tidligere nevnte heving av vannstanden. Om havnivået stiger 4-6 m kan nok borgen vår bli et direkte utrivelig sted å bo. Vi havner da i strandlinjen mot sør, og med vindforholdene her, så må vi nok kaste inn håndkle og flytte høyere. I ufredstid uten tomteskifter og namsmann, så trenger vi bare å forflytte oss noen 100 m så er vi trygg for vannet, men også uten matjord :?

Topp

InnleggSkrevet: 09 Okt 2012, 19:58 
Avlogget

Med leilighet i Oslo skal det slett ikke mye til.

Min primære overlevelsesplan er hytta, som egner seg godt til helårsbolig (faktisk bodde mine besteforeldre der med sine syv første barn). Der har jeg:
- mat- bensin- og vedlagre og andre SHTF ressurser i nærheten
- egen brønn og en reserve drikkevannskilde
- familie og venner (og noen gamle uvenner) i relativ nærhet
- bærbusker og frukttrær og gode muligheter til kjøkkenhage og kaninavl
- et par små drivhus som kan settes opp på en ettermiddag
- bønder og jegere på alle kanter (og bondekoner som kan veve, strikke, sy, garve, tove, farge og hva det nå skulle være)
- nærhet til bær, sopp og annen matauk
- låver, stabbur, uthus, vedskjul, brakker og til og med jordkjellere som i verste fall kan brukes som skjulested for en periode
- til og med min onkels gamle smie står der som et slags museum og kan antakelig brukes hvis noen husker hvordan :)

Topp

InnleggSkrevet: 07 Jul 2013, 13:12 
Avlogget

Der er ikke mange scenarier som vill tvinge meg ut... Men der er noen.... Alvorlig pandemi... Krig...... eller naturkatastrofer som krever at man flytter.
Den mest sannsynlige globale katastrofe må vell være pandemi...

Topp

InnleggSkrevet: 25 Jan 2014, 00:39 
Avlogget

Så straks min BOB er ferdig (the neverendingstory project som i løpet av et par måneder blir klar) skal det ingenting til. Jeg tilhører vel den mest forsiktige kategorien som ser fare rundt hvert hjørne og da jeg bor i et boligfelt vil jeg tro det ikke er trygt å bli (plyndring, unntakstilstand). Min strategi er at det man ikke kan bære heller ikke går å regne med når det braker løs. Jeg er beredd å stikke hvis internett er nede mer enn en halvtime...

Topp

InnleggSkrevet: 26 Jan 2014, 22:38 
Avlogget

Slik jeg er lokalisert nå, er jeg lokalisert i ett byggefelt a 40 meter over havet. Jeg flyttet i 2010 fra 8moh og til 40 moh.

Det er en del som skal til før jeg vurderer å bytte base.
Det som er ugreit er at det lett kan bli til at bander drar fra hus til hus for å tømme husene for mat/drikke o.l. Da er det lite man kan stille opp med. Derfor ønsker jeg å ha ei hytte langt borte fra folk som jeg kan snike meg bort til. Drømmen er å ha ei hytte som vil være mulig å leve i i opptil et år uten kontakt med andre.

Topp

InnleggSkrevet: 27 Jan 2014, 02:13 
Avlogget

Noen sa til meg en gang at for å kunne gjøre gode kroner så må man "forlate markedet" når det er gode tider. Det å kjøpe igjen i samme marked er liten vits.

Litt som at leilighet i byen gir fint hus i forstad, fint hus i en forstad gir stort hus på landet, og stort hus på landet gir småbruk på en ødeplass.

Men det må gjøres mens markedet er bra. Ved dårlige tider så faller marked man selger i fra og man risikerer økte priser fordi mange prøver å få lavere kostander med å gjenta samme trikset.

Men jeg har begynt å se på å gjenta denne. Selge fint hus (men med gjeld) på landet for å finne ett lite småbruk og fjerne det meste av gjeld. Uten gjeld så vil behovet for inntenkt falle betrakelig og man kan tilbringe mer tid med familie, hus og hjem. Da burde det være mulig å lever ett rolig og mer harmonisk liv uten behov for å jobbe 12-14 timer i døgnet (fordi man skal rekke å preppe og jobbe) og der mengden stress har begynt å tære på.

Ulempen blir å forlate ett ellers perfekt nettverk av preppere og søke til øde skoger på egenhånd. Karriere messig så har man kommet så langt at man kan mene og synse uten at man direkte behøver å være til stedet. Kanskje skrive litt og i perioder reise slik at man kan jobbe intensivt.

Heldigvis så er familien ekstremt glad i å være hjemme som en familie, men jeg er usikker på hvordan avstanden til andre vil påvirke dem over tid.

Topp

InnleggSkrevet: 27 Jan 2014, 11:09 
Avlogget

Bor på småbruk med både skog og jord, og det skal nok mye til før jeg forlater det. Tror heller hele resten av familien vil rømme til gården vår!
Men jeg har et BOL, men det er så lite og ville ikke hjulpet oss i mer enn et par uker. Men kan evt rømme dit og så komme tilbake når "faren er over".

Så hva skal egentlig til for at jeg forlater gården?
Det må være trusler utenfra, da vi har null forsvar, ingen våpenkyndige og bare er snille og søte :)
Vår plan A er helt klart jordbruk og dyrehold! ;)

Topp

InnleggSkrevet: 27 Jan 2014, 12:06 
Avlogget

Har skrevet det før noen steder her på forumet: Jeg bor i leilighet i by, uten annen fyring enn strøm. Jeg kan måtte stikke ganske raskt om det blir problemer, strømbrudd som varer i flere dager kan være nok til å sende meg ut på veien. Med krig, pandemi eller lignende stikker jeg med en gang, kan pakke bilen på en halvtime.

Topp

InnleggSkrevet: 30 Jan 2014, 21:47 
Avlogget
Brukerens avatar

Wynja skrev:
I en krisesituasjon - hva skal til for at du forlater beskyttelsen (særlig et preppet) hus tross alt gir, og begir deg ut i villmarken?

Jeg ville nok vært hjemme lengst mulig. Større sjanse for å klare seg, med mindre huset blir bombet.

Det måtte nok være at det var fysisk ødelagt, evt at en storbrann nærmet seg. Men jeg ville ikke begitt meg ut i villmarken. Derimot ville jeg satt kursen raskeste veg til et av flere alternative hus tilhørende venner og familie i nærheten. Og om de hadde vært i tilsvarende situasjon, ville jeg forventet at de kom til oss.

Topp

InnleggSkrevet: 10 Feb 2014, 15:23 
Avlogget

Det skal nok svært mye til før vi forlater hjemmet. Men brannene i det siste har fått meg til å tenke. Vi bor i leilighet i et ganske så urbant område, men likevel ikke av de verste. Og selv om brannveggene skal være gode, vil en brann hos en av naboene kunne bli svært ubehagelig. I en ekstremkrise hvor kanskje strømmen er borte og folk må improvisere med levende lys, kan det bli farlige tilstander. Heldigvis har alle leilighetene her vedovn (noen har bare peis), men til lys og delvis matlaging kan man da bli nødt til å improvisere. Farlig!!!

Vi har riktignok hytte, men det er heller ikke noe blivende sted. Ikke er det mulig å komme seg på jobb derfra heller. Så mens vi fortsatt har en jobb er ikke det noe alternativ. Kanskje den kan brukes dersom leiligheten brenner eller vi må gå i karantene ved en alvorlig pandemi. Men hytta er ikke noe blivende sted, faktisk. I høyden er det et sted vi kan være en stund mens vi er i tenkeboksen/finner ut hva vi skal gjøre videre. Skrinn jord, langt ned til bebyggelsen med dyrket mark av noe betydning. Nei, det er en grunn til at folk ikke bodde på sætra året rundt!

Topp

InnleggSkrevet: 28 Okt 2015, 11:40 
Avlogget

Har ikke tro på å stikke til skogs å leve der, spesielt med barn.
Så eneste mulighet for at jeg skal forlate huset, er ved brann eller som gjør at man fysisk ikke kan være i huset. Og da vil jeg reise til venner eller familie med de forsyningene jeg kan ta med meg.

Topp

InnleggSkrevet: 28 Okt 2015, 11:49 
Avlogget

Det snakkes om BOL område. Altså en bail out location. Dette er noe jeg tror er viktig å ha tenkt gjennom.
Samtidig så er det faren med det å være underveis frem til man når målet.

Jeg tenker selv at det å ha en cache med diverse utstyr, forsyninger m.m. ikke er dumt å ha utenfor basen.

Topp

InnleggSkrevet: 28 Okt 2015, 20:01 
Avlogget
Brukerens avatar

forlater ikke hjemmet før:

a: det er en rykende ruinhaug
b: russerne kommer
c: skogbrannen raserer nabogården (ca 200 meter unna)

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 44 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support