Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 19 Jun 2018, 03:26

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 44 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 28 Okt 2015, 23:12 
Avlogget

Har nevnt dette før.
Nåværende leilighet (kjeller) har lite for seg dersom vann og strøm ikke er tilgjengelig. Da blir det hytte istedet, hytta er tilpasset slik at du ikke er avhengig av innlagt strøm og vann. Det kan hentes i bekken 500 m fra hytta eller så smelter vi snø på vinteren.
Foreløpig har vi en drøss med stearinlys og parafinlamper, er litt usikker på hvor mye bensin og parafin vi har der oppe per nå.
Det går vel ann å lage lys av trekvae? Har ikke testet dette.

Men det er heldigvis vedfyring i leiligheten og jeg har en god mengde ved stående så jeg kan holde ut de kaldeste månedene.
Satser på hytten i tilfelle krig også, siden den ligger avsides nok og sannsynligheten for bombetokter er mindre. Bodde tidligere like ved lufthavnen som tydeligvis er et av de første bombemålene russerne.

Topp

InnleggSkrevet: 29 Okt 2015, 00:05 
Avlogget

1 -Huset brenner ned.
2 -lokal strålefare(terrorisme).
3 -Jaget med våpenmakt.
4 -atomkrig-da tar jeg "total-exit".

Ellers så får en benytte heimen som base- er tross alt enkleste stedet å holde seg forberedt på det meste.

Topp

InnleggSkrevet: 29 Okt 2015, 07:53 
Avlogget

Det er slikt som er vanskelig å svare på før man står i situasjonen. Men tror personlig tror jeg det skal en del til. Har utstyr og kunnskap til å forsvaret meg, mine og mitt på stedet hvil.

Topp

InnleggSkrevet: 30 Okt 2015, 11:41 
Avlogget

Siden sist jeg svarte på denne tråden, så har jeg flyttet til en gård. Vil nok neppe flytte herfra med mindre noe virkelig tvinger meg til det, som bevæpnede folk, etc.
Vi har jord, skog, vann, dyr, og til og med et fossefall vi kan lage strøm i. Ser ikke for meg noe sted jeg kan få det bedre.
Men vi har dårlig forsvar, så det vil være mulig å ta hele gården.

Jeg tror jeg får kjøpe meg en gammel, russisk tank, og ha den i hagen, haha!

Topp

InnleggSkrevet: 30 Okt 2015, 11:50 
Avlogget

Hva med å danne et nettverk med prepper, som kommer ut og hjelper å jobbe på gården og bistå med forsvar, hvis noe skulle skje?

Topp

InnleggSkrevet: 30 Okt 2015, 12:04 
Avlogget

Ja, det hadde vært helt genialt. Men alle prepperne jeg har møtt her inne har holdt seg selv tett intill brystet, og jeg føler at de ikke er så enkle å komme til. Jeg er helt klart åpen for å gjøre noe sånt, men usikker på hvordan jeg skal "få tak i" preppere . Og da helst seriøse preppere, som kan bidra, og som ikke "tar over" alt, og kaster ut familiemedlemmene mine som ikke er like flinke til å bidra. Familien kommer først, nyttige, eller ikke :)

Topp

InnleggSkrevet: 30 Okt 2015, 12:12 
Avlogget

Familie kommer først uansett, det er det jo i hverdag som ved krise.

Det er da det er viktig å danne nettverk nå, knytte bånd og vennskap i god tid før krisen skulle inntreffe. Så man er knyttet sterkere enn at man er pepperen og vil overleve.

Topp

InnleggSkrevet: 30 Okt 2015, 12:34 
Avlogget

Ja, det er nok mye sant i det. Det vi mangler hos oss er forsvar og arbeidskraft.

Topp

InnleggSkrevet: 30 Okt 2015, 15:12 
Avlogget

Jeg har flyttet... og nå er BOL blitt langt mer relevant. Og der er et nettopp et sted hvor jeg kan bidra med det jeg kan, som kan være en fordel. Men det skal nok en god del til før jeg stikker. Dvs kritisk matamangel, Ettersøkt, umulig å leve videre i kåken osv...

Topp

InnleggSkrevet: 06 Jul 2016, 21:01 
Avlogget

Vann/matmangel. Evt. om det skulle bli krig og kamper i nærområdet.

Topp

InnleggSkrevet: 07 Jul 2016, 13:30 
Avlogget

Flytter nok hverken meg eller familien en millimeter. Bor på en gård på Klepp i Rogaland der vi har 360 mål. Her skal jeg dyrke mat til den store gullmedaljen. Har ett lite nettverk med lokale preppere så jeg tror det skal gå temmelig bra. :)

Topp

InnleggSkrevet: 08 Jul 2016, 11:57 
Avlogget

En stor skogbrann er min verste frykt for huset / gården da jeg bor midt i skogen, jeg har planlagt fluktrute om det scenarioet skulle slå til. :?

Topp

InnleggSkrevet: 13 Nov 2016, 21:30 
Avlogget

Siden hjemmet er familiens base, og barnets trygge havn, skal det mye til før jeg tar med kjæreste og barn og bugger ut.. Vi har derimot gjort en del ting for at det skal være mulig å stikke av dersom noe skulle tvinge oss av gårde.

Vi bor i et boligfelt, med nærhet til både bysentrum, skog, sjø og hovedfartsårer for bil, bane og fly. Situasjoner som kunne tvingt oss av gårde vil nok i all hovedsak være væpnet konflikt og sykdomsutbrudd. Store skogbranner har blitt mer aktuelt, noe som også har fått meg til å tenke på planer for slike scenarioer.

Rent praktisk har jeg sørget for å gjøre en del små grep i hverdagen som bidrar til å gjøre oss mer effektive dersom noe skulle skje. Skriver mer om dette i en annen tråd.

Topp

InnleggSkrevet: 19 Des 2016, 17:17 
Avlogget

Hei det er interessant og lese hva dere tenker om dette. For meg og min familie så har eg nevnt at jeg har en plan om det skulle skje noe .plan er tre delt med tre steder hjemme hytte 1 ved havet om ikke mulig og at det ikke er trykt så har vi hytte 2 som ligger på høyfjellet langt fra folk og fe. Bruker mye fritid og i friluft så om det ikke er mulig så har eg fullt utstyr for camping i takboksen på bilen min. Tror at det er OK og være mobil og lett flyttbar PS min kone har og fullt utstyr i bilen sin og vi har en plan for barna og om det skulle oppstå en krise med henting og møtesteder omhandler en plan er det viktigste men ja vepnet krig da drar vi.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 44 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support