Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 21 Aug 2018, 08:52

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 14 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Norge får eget cyberforsvar
InnleggSkrevet: 18 Sep 2012, 21:20 
Avlogget

At Norge har vært utsatt for cyberangrep er ingen hemmelighet, og nå får vi og et eget cyberforsvar. Datanettverksforsvar ble åpnet i dag, og skal beskytte oss mot slike angrep. Og at forsvaret er utsatt er også ganske åpenbart. http://www.tv2.no/nyheter/politisk/nors ... 79488.html

Men er det ikke slik at cyberangrep direkte kan ramme sivilbefolkningen? Jeg mener og ha lest på amerikanske nettsider at man kan slå av strømnettet, og andre gufne ting. Jeg mener også å huske at det var en bank i Norge som fikk problemer med kundenes pålogging på grunn av hackere. Hvor stor er trusselen, om det er noen? Hvordan kan vi forsvare oss mot det, om det er mulig? Jeg tror ikke det skader med litt kontanter, ekstra bensin og noen bokser hermetikk selv, men er spent på å høre mer om temaet.

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 19 Sep 2012, 19:17 
Avlogget

Cyberangrep kan helt klart påvirke befolkningen. Hvor stor risiko dette utgjør for hvermansen kommer nok i stor grad an på fokus på cybersikkerhet ved de forskjellige bedrifter og instanser. Når det gjelder selve Forsvaret har det lenge vært en dreining mot cyberbeskyttelse og det er veldig mange soldater som sitter fremfor pc og gjør sin tjeneste på den måten enn ute i felt med AG3 og feltrasjoner. Det er stort fokus på å beskytte norske interesser mot utenlandske angrep.

Et cyberangrep mot vannverk, skatteetaten, banker, strømnett eller hva det måtte være er i høyeste grad en reell trussel. Og det er folka som jobber der som må være bevisst på hva de driver med. Eksempelvis kan man nevne Stuxnet som klarte å trenge inn i Irans datasystem for urananrikning med resultat at anrikningssentrifugene gikk amokk og eksploderte. Systemet deres var i teorien ugjennomtrengbart. Men ingen tenkte på at det bare trengdes EN nyskjerrig ansatt som hadde funnet en merkelig minnepenn og bare måtte sjekke den på internnettet...

Alt som er helt eller delvis internettbasert kan bli slått ut av et ondsinnet angrep. Jeg antar at de viktigste funksjonene som kan bli tatt ut er strøm og vannforsyning. Hvor langvarig dette kan være tror jeg varierer veldig med hvor hardt angrepet er. Tror man kan gå ut fra at strøm kan være borte mellom en halv time og dager. Om vannrenseverk blir slått ut tror jeg at konsekvensene kan vare noe lengre pga fare for at vannet kan bli smittebærende pga biologisk forurensning fra kloakk. Så i tillegg til kæsj, bensin på tanken, varmekilde om vinteren og mat er det man kan gjøre er å ha vannrensemiddel i bakhånd.

For deg som person kan det lønne seg å holde seg oppdatert på mulige cybertrusler slik som sikkerhetshull i programvare, særskilt hissige virus, trojanere eller anna snacks, holde standardprogram som java, flash osv oppdatert og om nettbanken plutselig har endret rekkefølgen på innlogging med innlagte "verifiseringspauser" om det ikke pleier å være det... ja da er det lurt å ringe banken og spørre hva som skjer.

Forsåvidt er den største trusselen mot hacking folk som ringer deg og ber om passord og/eller annen personspesifikk informasjon som kontonr, personnummer osv.

Jeg kunne sikkert kommet med masse anna rart, men i og med jeg ikke er særskilt dyktig på ren IT gir jeg meg nå.

Konklusjon: standard survivalpakke og en stor dose mistenksomhet mot merkelige påloggingsrutinerer eller telefoner hjelper deg langt på vei.

Topp

InnleggSkrevet: 19 Sep 2012, 22:21 
Avlogget

jobbar med drift av nettverk og servere, så har mange sterke meiningar om dette.
men mine tankar om dette kan kort og enkelt oppsummerast med at: frykta for at noko forferdeleg skal skje pga hacking er mildt sagt overdriven.
Ikkje umogleg, men sterkt overdriven.

Er nok meir store organisasjonar og statar som ynskjer meir kontroll over the "world wild web", og difor prøvar å få folk til å frykte.. for å få igjennomslag for innskrenking av fridom utan protest, med påskot for å beskytte oss.. Litt som Irak, alCIAda og "weapons of mass destruction" med andre ord...

(når det er sagt.. dei som nyttar windows kopla på internett i mission critical greier, vil eg forresten kalle ei fare for seg sjølv og andre!)
===================================

Det eg er reddast no:
¤ Vesten/obaMABUSh si krigshissing som tvingar fram gog+magog alliansen som det står skrive om, og følgjene dette vil få. (inkluderar dette ein mogleg invasjon av Norge?)

¤ Kalifatet som vert fronta av vesten/obaMABUSh, alCIAda og "det muslimske broderskap" ved å bombe og terrorisere fungerande moderate muslimske land tilbake til steinalderen (demokratisere?), noko som gir grobunn for hat mot vesten og ynskje om kalifat (akkurat det Albert Pike planla og det muslimske brorskap ynskjer!).

¤ Globaliseringa som skjer på alle plan, som berre fører oss nærare verdsdiktaturet.

¤ Fiat currency som er basert på gjeld og at fleire og fleire tek opp gjeld.. Verdens største pyramidespel med andre ord. Ekte kapitalsime og gullstandard er einaste moglegheita for fred og vidare vekst. Noko seier meg at pengesystemet "tilfeldigvis" kjem til å krasje like før ein krig (dei to første punkta). Etter krigen vil medført ressursbruk stå som syndebukk for den økonomiske kollapsen. Fiat currency og dei korrupte jevlane som styrer galskapen vil gå fri, ikkje berre gå fri, men vil etterpå vere med å styre og innføre den nye world currency'en.

my two cents :p

ordo ab chao. først skaper illuminati kaos og eledigheit, setjer statar, religionar og kulturar opp mot kvarandre. Etterpå kjem dei med "kuren".

Kjelder: Albert Pikes "Morals and Dogma" og brev til Mazzini, Johannes Åpenbering, Daniels bok, Pawns in the game, m.f. :)

Topp

InnleggSkrevet: 20 Sep 2012, 11:18 
Avlogget

Forbaska foliehatter. Skremmer vettet av folk :? Men helt enig fnord. Jo større overskrifter i Dagbla', jo mer skal en tenke selv. Det her dreier seg til syvende og sist om sensur.

Topp

InnleggSkrevet: 20 Sep 2012, 16:23 
Avlogget

Interessante innlegg! Men jeg må innrømme at en post som henviser til Johannes åpenbaringen som kilde nok ikke får så stor troverdighet hos meg... ;)

Men, i alle fall, siden dette forumet i stor grad ble opprettet for å komme vekk fra slikt, som jeg vel egentlig kan tro litt på, så har jeg tatt meg den frihet og starte en tråd på SurvivalistBoards, om Agenda21 og annet i den gaten. Jeg håper dere kommer dit og forklarer meg litt nærmere hva dette egentlig går ut på, og så slipper vi at tråden sklir ut og moderatorene sliter ut delete knappen... :mrgreen:

http://www.survivalistboards.com/showth ... ost4655959

Topp

InnleggSkrevet: 20 Sep 2012, 17:59 
Avlogget

Respekterer selvsagt hvis forumet ble opprettet "for å komme bort fra slikt". Jeg har ikke særlig tid til å vikle meg inn i debatt. Jeg har nesten ikke anledning til å være her engang :roll: Sjekker om det er noen tips jeg har bruk for av og til og skrøyt av fnord sin analyse av nyheten du tar opp i forbifarten. Den var knall!

Topp

InnleggSkrevet: 23 Sep 2012, 22:52 
Avlogget

Johannes' åpenbaring, Esekiel, Daniels bok, og andre profetiar frå bibelen er ikkje noko eg tek lett på. Ufatteleg mykje av det som har vorte profetert har alt skjedd, og til minste detalj. Det står og mykje om åra og tida framfor oss; om krig, israel og allierte mot gog+magog+allierte, kalifatet, det jødiske tempelet som skal gjenoppbyggjast (der klippemoskeen står no forresten..), forfølging, og mykje mykje meir. Sjølv ser eg på dette som ei uvurderleg kjelde for survivalistar og prepparar :) Eg les gjerne saker å ting frå den andre religiøse motpolen som Albert Pike og, eller profetiar frå Islam for å prøve å få meir kjøtt på beinet på profetiane frå bibelen som ofte er svært biletlege og enkle i beskrivingane. Satanisten Albert Pike gjekk ikkje rundt grauten, for å seie det slik.. http://rense.com/general80/pike.htm

Skal eg opprette ein tråd for slikt, eller finst den? :)

Topp

InnleggSkrevet: 24 Sep 2012, 16:32 
Avlogget

fnord skrev:
Skal eg opprette ein tråd for slikt, eller finst den? :)
Gjerne for meg, men tror det er som Frøyatro sier. Det er ikke ønskelig med alt for stor avsporing fra selve preppingen på dette forum.
Skjønt, det som for noen er avsporing kan for andere være rett på sak. Men sånn er det bare.
Men tar det gjerne på email eller PM.

Topp

InnleggSkrevet: 24 Sep 2012, 20:42 
Avlogget

Om nevnte teorier og tekster er utganspunket for at man prepper, så er det vel intet i forumregelene som setter stopper for å starte en egen tråd om temaet? Personlig er jeg vel litt skeptisk til rettningen, men jeg synes absolutt det bør være plass til det med. Om man ser prepping som et mottiltak til Illuminatus plan om å utrydde store deler av menneskeheten, faren for zombievirus eller for å trygge alderdommen, så synes jeg at taket bør være høyt nok til å romme oss alle.

Topp

InnleggSkrevet: 25 Sep 2012, 16:40 
Avlogget

Vel, her er hva Wakka/Pegasus første linje om dette forumet lyder. "Jeg har domenet norsksurvivalforum.com og har lenge tenkt å få gang på dette. Intensjonen er at det skal være et forum med bakkekontakt som er tilpasset jordnære norske/skandinaviske brukere og forhold. Ingen konspirasjonsteorier eller ekstreme holdninger." Her er oppfølgeren: Diskusjoner ang. dommedag eller at vi er infiltrert av aliens osv. kan andre forum ta seg av.

Her er tråden på SB som den er hentet fra, hvor også Cumulnibus/Bamse Brakar argumenter mot tinfoil hat type ting.
http://www.survivalistboards.com/showth ... p?t=219320

Det er mye disse, og andre tegn her på forumet, som på det bestemte får meg til å tro at slike teorier som Fnord kommer med ikke er så mye ønsket her. Om jeg tar feil, håper jeg at moderatorer/administratorer retter opp i misforståelsen. Men sålangt sitter jeg på følelsen av at de bare lader opp sletteknappen, og lengter etter å gå bananas... Men, også for at tråden her ikke skal gli ut, kan jeg foreslå at videre ønsker om slikt som illuminati enten går i en egen tråd, eller taes opp i forslag seksjonen av forumet? Om det enda ikke er gjort.

Ford: Jeg er veldig interessert i å høre mer om disse tingene, så om du kan skrive om det i tråden jeg linker til eller, hvis du får tillatelse og moderatorene ikke sletter deg så mye at orde Fnord blir like sensurert som -----, opprette en egen tråd så har du i alle fall en ivrig leser hos undertegnede. :)

Topp

InnleggSkrevet: 25 Sep 2012, 17:41 
Avlogget
Brukerens avatar

Nei, du har ikke misforstått Frøyatro! Din oppsummering var utmerket. Så ta slike diskusjoner andre steder. Ditt forslag om å gjøre det på SB synes jeg også er bra.

Jeg har lagt merke til at flere nye medlemmer i presentasjonen har sagt noe i retning av at tinfoilfaktoren er lav her. Og det virker som nettopp det gjør forumet attraktivt for flere enn det ellers ville gjort. Det burde være mer enn nok diskusjonstemaer å bruke tiden på som ikke går i kategorien tin-foil.

Jeg synes Vandreren sa noe bra om dette i presentasjonstråden nylig:
vandreren skrev:
Hei spøkelse, ikke for å skremme deg, men jeg er en sånn foliehatt, i hvert fall i noen andres subjektive øyne. Men det som er så greit med slike som meg er at det går an å snakke prepping isammen uten å krangle om hvorfor :)

Topp

InnleggSkrevet: 25 Sep 2012, 21:31 
Avlogget
Brukerens avatar

For å gå tilbake til originaltråden:

Ja, norge trenger i høyeste grad en cyberforsvar verd navnet. Etter at Estland havnet i de facto krig med russiske hackere, som i allefall i noen tilfeller ble sporet til FSB, har det vært klart at de neste krigene kommer til å bli utkjempet i stor grad over nettet. Det er mye lettere å sabotere en kraftstasjon når man ikke trenger å kamuflere Spetsnaz som teppeselgere, men kan be stasjonen om å halshogge seg selv.

Og så er det herlig at bebrillede, bleike, colapimpende nerder kan brukes til noe mer fornuftig enn å legge ut American Pie 8 på Piratebay.

OT: Jeg får utslett av alle former for henvisning til konspirasjoner, chem-trails, johannes åpenbaring, etc. Nå var det sagt og ferdig med det.

Topp

InnleggSkrevet: 05 Okt 2012, 17:53 
Avlogget

Ser at anonymous hackergruppa har angrepet svenske nettsider i dag. Lurer litt på åssen det har gått, og hva slags følger det fikk. http://www.bt.no/nyheter/utenriks/Massi ... 76007.html

Topp

InnleggSkrevet: 12 Nov 2012, 19:12 
Avlogget

Noe godt har det kommet ut av cyberforsvaret vårt!
http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks ... 43170.html

Omfattende dataspionasje mot israelske og palestinske myndigheter er avdekket av norske hacker-jegere. Israelerne og palestinerne ble lurt trill rundt i ett år.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 14 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: