Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 21 Sep 2018, 04:58

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 4 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Strømstans og klesvask
InnleggSkrevet: 03 Jul 2018, 22:33 
Avlogget

Her hjemme er det stort sett jeg som vasker klær. Og til en hel familie blir det jammen mye i løpet av en uke. Ofte når jeg holder på med klesvask tenker jeg; hva gjør jeg viss strømmen går, type lenger enn ei uke..?

Jeg forstår jo selvsagt at man bruker klærne annerledes (lenger) om man er uten strøm. Men undertøy da? Det må jo vaskes, med tanke på personlig hygiene. Koke? Jeg kjenner meg faktisk helt hjelpeløs i forhold til å skulle vaske klær for hånd.

Finnes det noen sider på nett som gir gode tips? Bøker? Har du gode tips?

Noen ting jeg har tenkt på:
-Skaffe klesrulle, for å kunne vri mest mulig vann ut av plaggene før jeg henger til tørk (Men ærlig talt, hvor skal jeg lagre sånne muskedundre??)
-Sørge for å ha klær i hurtigtørkende materiale
-Ha gode hansker, vaskepulver er sterkt for huden
-Har mer enn ett tørkestativ

Topp

Innleggets emne: Re: Strømstans og klesvask
InnleggSkrevet: 06 Jul 2018, 17:11 
Avlogget

Klar skrev:
Her hjemme er det stort sett jeg som vasker klær. Og til en hel familie blir det jammen mye i løpet av en uke. Ofte når jeg holder på med klesvask tenker jeg; hva gjør jeg viss strømmen går, type lenger enn ei uke..?

Jeg forstår jo selvsagt at man bruker klærne annerledes (lenger) om man er uten strøm. Men undertøy da? Det må jo vaskes, med tanke på personlig hygiene. Koke? Jeg kjenner meg faktisk helt hjelpeløs i forhold til å skulle vaske klær for hånd.

Finnes det noen sider på nett som gir gode tips? Bøker? Har du gode tips?

Noen ting jeg har tenkt på:
-Skaffe klesrulle, for å kunne vri mest mulig vann ut av plaggene før jeg henger til tørk (Men ærlig talt, hvor skal jeg lagre sånne muskedundre??)
-Sørge for å ha klær i hurtigtørkende materiale
-Ha gode hansker, vaskepulver er sterkt for huden
-Har mer enn ett tørkestativ

Klesrulle er det nu mange 100år folk har klart seg uten og x) ( meeen da hadde man ikke så mye klær )

å vri plaggene å henge dem opp kommer man nok langt med.

Vaskepulver for håndvask ( biotex ) har vi ett par pakker med i huset her værtfall .
Undertøy/bleier må bør nok kokes.

( her ble det kjøpt inn tøybleier, i det tilfelle at man ikke kommer seg på butikken på 14dager. Da unger vokser til forskjellige størrelser så raskt at det å lagre 11 forskjellige str ville vært håpløst x) )

Tørkestativ må man ha uansett, men å ha 4-6 stykker stående ... da har jeg heller ett tau jeg setter opp om det sku trengs :D

Topp

InnleggSkrevet: 07 Jul 2018, 11:25 
Avlogget

Det enkleste vil jo være å kjøpe undertøy og sokker så man har til tre uker,helst mer. Skal man håndvaske er det greit å ta vasken når sola skinner og klestørken er god.
Jeg vil anbefale å kjøpe store murerbaljer til bløtlegging i kaldt vann og siden i biotex blå.Les på pakka. Et par til skylling er heller ikke å forakte. Da kan man skylle flere vasker etter hverandre. Kan ikke tenke meg at man må koke undertøy uten at det er sykdommer. Å holde 60 grader i minst 15 minutter skulle være nok. Må altså fylle på med varmt vann. Ville brukt vaskepulver til vanlig vask der ,ikke bare biotex blå.
Lurt å se på youtube etter videoer .

Topp

InnleggSkrevet: 07 Jul 2018, 22:43 
Avlogget

Takk for konkrete tips. Må skaffe meg store baljer til innendørs bruk. De har en lei tendens til å havne i hagen, fulle av jord.
Da fungerer de hverken til salting av kjøtt/fisk fra frysen, eller til vasking av klær, om strømmen går.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 4 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: