Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 16 Jan 2018, 16:02

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 4 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 17 Apr 2016, 16:22 
Avlogget

En tanke kan vel være at man trekker mot et avtalt gårdsbruk der man bytter egen arbeidskraft mot mat/drikke. Man kan og tilby beskyttelse og de ferdigheter man har. Jeg tenker at dersom man er tømt for ressurser har man ingenting å tape.
Og det ville jo da vært helt opp til den enkelte gårdsbruker om han/henne hadde behov for dette. Det kunne vært fordelsmessig å hatt en avtale med gårdsbrukere på denne måten. Jeg regner med at det hadde blitt mer manuelt arbeid om strøm og diesel hadde blitt brukt opp ved en stor krise.

Topp

InnleggSkrevet: 17 Apr 2016, 18:10 
Avlogget

Det er flere forskjellige måter å bytte arbeidskraft mot mat. Sesongarbeid, bofast med arbeidsavtale, omreisende løsarbeider osv. I tillegg behøver ikke nødvendigvis det arbeidet/ tjenestene du eventuelt tilbyr være spesielt fysisk krevende eller tilbys som en siste utvei.

Topp

InnleggSkrevet: 18 Apr 2016, 07:12 
Avlogget
Brukerens avatar

Framstår mest aktuelt for personer uten familie. Og vi snakker vel rimelig store kriser før morderne bødner vil ta inn ekstra arbeidskraft i bytte mot mat.

Topp

InnleggSkrevet: 13 Mai 2016, 07:14 
Avlogget
Brukerens avatar

Mr I skrev:
En tanke kan vel være at man trekker mot et avtalt gårdsbruk der man bytter egen arbeidskraft mot mat/drikke. Man kan og tilby beskyttelse og de ferdigheter man har. Jeg tenker at dersom man er tømt for ressurser har man ingenting å tape.
Og det ville jo da vært helt opp til den enkelte gårdsbruker om han/henne hadde behov for dette. Det kunne vært fordelsmessig å hatt en avtale med gårdsbrukere på denne måten. Jeg regner med at det hadde blitt mer manuelt arbeid om strøm og diesel hadde blitt brukt opp ved en stor krise.

Spesielt dersom ting går utforbakke fort, kan det lønne seg å tenke i slike baner. Ikke bare for urbane folk, men også for bønder.

Dersom man ønsker å berede grunnen, vil jeg anbefale å for eksempel ta kontakt med bønder i nærhet for å kjøpe grønnsaker, korn og slikt direkte. Da gjør man seg kjent og etablerer et forhold som det kan bygges videre på ved behov. Ellers så begynner jo andelsjordbruk å bli ganske så vanlig nå. Det er også en innfallsport som kan være verdt å forsøke. I dag er dette noe man gjør av lyst, men om en ti, tjue år kan det fort bli mer en dyd av nødvendighet.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 4 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: