Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 20 Jul 2018, 19:28

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 19 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: "Im comming home".
InnleggSkrevet: 05 Okt 2015, 07:13 
Avlogget

Så forresten en video om det med hvordan man går kledd og utstyr i en video på youtube Kenneth, men nå klarer jeg ikke finne den.

Var en bra video av en eldre amerikaner i 60-årene.
Han hadde et godt poeng i å ikke kjøre "tactical" stilen. Fordi hvis SHTF etc så vil denne type folk være de som tiltrekker seg oppmerksomhet.
Hvis f.eks 200 personer nærmer seg en veisperring, og Politi/militær (eller annet) er underbemannet og skal kontrollere. Vil de sjekke de 199 som kommer i dongeri og "vanlig" klar og en blå Fjellraven sekk, eller vi de sjekke han som kommer i kamobukser, militærsekk og Rambokniv på låret?

En liten avsporing dette, men jeg tror nøytrale valg av klær og utstyr kan være fornuftig for å gå under radaren. F.eks vil en kakhi bukse tiltrekke mindre oppmerksomhet enn en woodland bukse, men vil fungere veldig godt i naturen også.

Bare et eksempel.

Topp

InnleggSkrevet: 05 Okt 2015, 21:13 
Avlogget

Sant nok. Vi vil instinktivt se nøyere på de taktisk kledde enn de i sivil.
Men om politiet/militæret har satt opp veikontroll poster på norske veier så vil hver enkelt bli undersøkt nøye og da spille det ingen rolle om du har grønt eller gult på deg. Dette er så fremst de gjør jobben sin. Er de underbemannet så bruker de 5 min ekstra per person uansett, så lenge det ikke er en av trussel i umiddelbar nærhet.
Eg skal ikke påstå at dette e en stående prosedyre hos enten politi eller militæret, men eg forvente at det er slik det gjøres.

Dog, det kan bli vanskeligere å få hjelp fra andre som man møter på pga overdreven taktisk bekledning og bevæpning.
Jeg har ikke mye taktisk utstyr. Bare en patruljesekk med molle og et par kniver som kanskje ser taktiske ut men for meg er dette nok.

Topp

InnleggSkrevet: 06 Okt 2015, 08:16 
Avlogget

Mat og kokekar er nevnt, men jeg tror i større grad dette er viktigere enn hvilken kniv man bør velge.
Skal man ut på marsj opptil 40 mil, ville jeg ha pakket sekken med mye næring. Mye kan man finne langs veien (hvis man da tenker nødrett osv), men er man ute i teigen ville jeg ikke brukt tid på å "jakte" osv.
Har man familie og er på tur, må man tenke litt på hva plass som er tilgjengelig i bilen. Det blir fort heving av øyenbryn hvis jeg hiver en 60 liters tursekk i bilen før en langtur med familien. Her har jeg fått konemor til å tenke økonomisk, så hun lager alltid store matpakker slik at vi slipper unødvendig drittmat langs veien. Varme, vann og mat er det jeg tenker er viktig. Litt off topic, men.. 8-)

Topp

InnleggSkrevet: 06 Okt 2015, 10:34 
Avlogget

I min bob/gobag har eg én esbitbrenner og to kopper i stål på 300 og 500 ml. Med disse kan eg koke vannet fra camelback eller termos. Det tok mye mindre plass enn et helt stormkjøkken. I og med at maten i pakningen er foreløpig 3 single drytechposer og én arktisk feltrasjon. Dette kan vare opp til 2 dager.
Har fortsatt plass til mer enn det som er pakket totalt. Med molle og stropper på utsiden kan det lastes på enda mer.

Matpakke på lengre bilturer er kjempelurt. Kudos.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 19 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: