Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 24 Mai 2018, 11:14

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 19 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: "Im comming home".
InnleggSkrevet: 15 Sep 2015, 21:51 
Avlogget

Forberedelse rundt et scenario hvor jeg må
komme meg hjem til fots.

Som tidligere nevnt, så er muligheten for at
Jeg ikke er "hjemme" om shtf ufattelig stor.

Det er nok stor enighet at for å mentalt komme seg
igjennom en sådan evt krise, så må alle ha noe å overleve
for. Når det kommer til meg så er det ene og alene familie og
Nært bekjente. Så å klare meg alene borte fra alt og alle er
ikke et alternativ. Selv om jeg må Være realistisk mht til mulighetene for å kunne gjennomføre forskjellige distanser
så ser jeg likevel behovet for å I det minste ha en teoretisk plan.

Avstander, terreng og kulturforskjeller vil være på potensiell max!

Vil starte med planlegging for korte scenarier hvor årsaker gjør at
Jeg må komme meg helt eller delvis hjem til fots.
Avstand er fra 40-400km ettersom det dekker en
BOB jeg lager for å ha med permanent I bil. (Da disse strekningene dekker jobb situasjon hvor "godsekken" er med og jeg har da legger I beregningen at jeg kommer meg til fastland)

Sekken er I første omgang 20ltr. Hvor jeg IKKE planlegger å fylle
Hele ettersom å ha kapasitet til å ta med seg ting på veien er noe
Jeg ser på som et must. Trenger da hjelp og input til hva som MÅ Være med I sekken. Har ikke ordnet liste over alt jeg har tilgjengelig nå, men det kommer senere. Innspill tas imot med glede.
Er det noe jeg etter hvert nevner som blir unødvendig I "dine" øyne så si ifra om det også ;)

*lite telt. (Ned til absolutt minimum).
*beltekniv med 4" blad og 90grads back.
*liten øks
*tennstål & fyrstikker
(vurderer å slenge med en handfull av opptenningsposer som jeg har som inneholder en min av talg og noe som lukter parafin)
*2xsett med ullundertøy
*1ste hjelps utstyr (fortsatt butikk ny og ikke tilpasset)
*sesongtilpasset sovepose
*1xdrikkeflaske "hardplast"
*(skal lage meg en gåstav til forskjellig bruk
*kart over område
(lite detaljert men med kjennemerket jeg legger til på veg fra hjem)
*notisblokk og blyant
*brynestein

Snart tom for batteri, fortsetter senere

Topp

Innleggets emne: Re: "Im comming home".
InnleggSkrevet: 15 Sep 2015, 22:18 
Avlogget

*Kaffekjele/kokekar
*Kontanter
*Frysetørret mat

Det er ting eg ville hatt i sekken.

Topp

InnleggSkrevet: 16 Sep 2015, 09:34 
Avlogget

Du må ta med spade.
Det er noe av det viktigste av alle redskaper.
Under 1 og 2 verdenskrig var spade den viktigste av alle redskaper. Med den så kunne man grave seg ned og søke seg beskyttelse og varme, selv om det var -40 ute.
Soldater var ute hele vinteren uten varme, bodde i en jordhule som ble laget kun med en enkel spade.

Topp

InnleggSkrevet: 21 Sep 2015, 19:18 
Avlogget

Bytt ut kniven til en litt større og dropp øksa

Topp

InnleggSkrevet: 21 Sep 2015, 19:26 
Avlogget

Skaff deg en større sekk med en gang. Skal du ha alt det i en 20ltr sekk skal du være god til å komprimere. Tror ikke du får plass til telt og sovepose engang , i en 20ltr sekk.

Topp

InnleggSkrevet: 21 Sep 2015, 20:54 
Avlogget

Emne: "Im comming home".

Northman skrev:
Skaff deg en større sekk med en gang. Skal du ha alt det i en 20ltr sekk skal du være god til å komprimere. Tror ikke du får plass til telt og sovepose engang , i en 20ltr sekk.

Jo jeg får nok det. Men om alt jeg vil ha passer nedi vet jeg ikke Før
Jeg har fått tak I alt :)
Så godt mulig at jeg går opp et hakk.

Topp

InnleggSkrevet: 22 Sep 2015, 09:42 
Avlogget

I en SHTF situasjon så kommer vel nødrett inn i bildet. Jeg personlig kunne tenke meg å "låne" ei hytte eller to langs veien. Du kan jo forberede med å merke av hytter, Uthus og gamle låver som kan være aktuelle. Når en er ute for å se etter fiskeplasser,så ser en til stadighet gamle uthus/låver inne i skogen som fint kunne brukes til å skape ly.

For vinterbruk så syns jeg fortsatt Ikeas rustfrie bestikkkurv er fin til å kunne brenne kvist og kvast. Du får da et bål som er lett og kontrollere inne i små sheltere. Presenninger er lette anvendelige ting for å skjerme for vind, regn og oppdagelse. Det siste kan jo være viktig. Ikke sikkert at du vil signalisere hvor du er.

Hvis du veit i hvilke områder du antagelig kommer å ferdes så er jo god planlegging viktig. Og mulig. Avstander til hjemmet vil jo regulere hva du skal ha med deg. Det ble nevnt spade for å bygge jordhule her, men jeg vil vel heller bære noe som gir varme og mat.

Hvis du tenker at du ikke kommer videre med bilen så kanskje en sammenleggbar sykkel kan gjøre ferden lettere. Nå syns jeg 400 km høres ut som en over snittet tung marsj, så jeg ville nok ha kastet ut alt som kan være unødig i sekken. Og en bør vel også ut å gå en tur eller 30 med tung bør. Mange som har fått betenkeligheter etter noen km hvis en ikke er trent.

En bør kanskje ha en sommer og vinter BoB? Kanskje en presenning og jervenduk er godt nok for sommerbruk. Da kan du bevege deg raskere og med mindre belastning for kroppen.

Topp

InnleggSkrevet: 23 Sep 2015, 01:31 
Avlogget

Ser ut som om at du har grei kontroll på egen pakning.
Milrab selger nå sin egen patruljesekk 45 l fra 1500 til 2000 kr.
Jeg har den nå og de gangene jeg har brukt den har jeg ikke merket noe negativt for bæreevne. Den er forsåvidt pakket for sommer og tidlig høst.
I nettbutikken har den fått både ris og ros. Så håper de legger seg ut på en 2.0.

Gerber strongarm er en brukbar og god kniv. Den er designet etter gerber LMF2 om noen kjenner til denne. Ligger ca på en tusenlapp.

Tenk litt på skotøy. Ville du velge å gå langs veiskuldra eller ta en snarvei i terrenget. Fjellstøvler asfalt tar livet av leggene. Ihvertfall hos meg. Men er det vinter er kanskje ikke joggesko det beste.
Det er prøving og feiling som gjelder her.

Ta en praktisk gjennomføring en dag. Få en venn til å kjøre deg et stykke med din bil. 3-5 mil kan være nok for en praktisk test. Du får selv vurdere om du vil gjennomføre en lengre tur med overnatting.
Da får du også testet bob med det samme. Ta med skrivesaker slik du kan føre opp erfaringer og ideer som slår deg der og da.

Topp

InnleggSkrevet: 23 Sep 2015, 22:19 
Avlogget
Brukerens avatar

stoler ikke helt på Gerber LMF. liker ikke at ikke knappen og tangen henger sammen og at den holdes sammen av skaftet.

den ser barsk ut, men ville hatt noe mer low-key, f.eks Fällkniven f1. Til nød kjempeklumpen kabar BK2, men den er voldsomt stor, så den går litt ut på samme grunnlag som lmf, men til gjengjeld er den et spett i håndstørrelse.

Er GHB-en ment som en EDC?

Topp

InnleggSkrevet: 24 Sep 2015, 07:06 
Avlogget

Draugjeger skrev:
stoler ikke helt på Gerber LMF. liker ikke at ikke knappen og tangen henger sammen og at den holdes sammen av skaftet.

Hva du mener med "knappen og tangen henger sammen og at den holdes sammen av skaftet"?
Skjønte ikke helt det.

Gerber LMF II Infantry må være den mest solide kniv jeg har i skuffen min. Tåler absolutt alt.
Se f.eks her: https://www.youtube.com/watch?v=2c0f-pnF4u4

Topp

InnleggSkrevet: 24 Sep 2015, 17:36 
Avlogget
Brukerens avatar

http://truprep.com/store/media/catalog/ ... ljpg_1.jpg

Topp

InnleggSkrevet: 24 Sep 2015, 20:01 
Avlogget

Ok. Skjønte hva du mente nå.

Jeg foretrekker også "full-tang" (som Amerikanerne kaller det) på mine kniver, men akkurat denne Gerber'en virker allikevel umulig å knekke.

Har vel en 10-12 kniver i hylla i boden, og faktisk når jeg tenker over det så er vel dette den eneste jeg har som ikke er "full-tang".

Topp

InnleggSkrevet: 24 Sep 2015, 23:08 
Avlogget

Gerber LM2 ble bygd slik for å gi isolasjon mot strøm. Er litt usikker på hvorfor man skulle rote rundt i et sikringskap (eksempelvis) med en kniv.
Sliren på denne er på steroider, etter min mening er den for stor og klein for å ha på beltet. Men å feste den i molle på sekken fungerer optimalt. Det følger også med to stropper slik at kan feste sliren på beinet om ønskelig.
http://www.tactical-kit.co.uk/ekmps/sho ... 8528-p.jpg

Gerber strongarm er den nyeste, og full tange. Liker denne kniven svært godt. Føles bedre i hånden og er noe slankere enn lmf2.
http://i61.photobucket.com/albums/h61/w ... jngtnb.jpg
Begge fåes i sort også.

På sistnevnte så holder sliren svært godt på kniven uten annen sikring. Testet dette ut på en kortere fjelltur med kniven på beltet hengende horisontalt.

Topp

InnleggSkrevet: 25 Sep 2015, 09:04 
Avlogget

Gode poeng om sliren og bæring i Molle Kenneth.
Glemte å si dette at kniven jeg bruker i felt i militærtjenester/operasjoner. Det er ikke en kniv jeg drar meg i skogen. Så den henger stort sett alltid oppned på stridsvesten eller festet langs låret.

Topp

InnleggSkrevet: 27 Sep 2015, 11:25 
Avlogget

Ser den west.
Ser kanskje litt for taktisk ut for norske skoger. Har min mollet fast i sekken foreløpig siden bruksmulighetene på denne kniven er svært gode.
Den er nok litt for kort til hogging men det går dersom det må. Vurderer fortsatt om jeg bytter LMF2 ut med strongman som til gjengjeld er mye slankere og lettere.

Dersom shtf spiller det lengre ingen rolle om hvordan man er kledd og hvilket utstyr man bruker i teig.
Nå blir man stemplet hvis man bare går i kammoklær(BDU skogkamuflasje) eller lignende (som ikke er i mote), kjøpte meg 2 "nye" BDU bukser i sort og kahki som ser sivil nok ut og er fortsatt funksjonell for lengre marsj (fra bil til hjem) og tørre turer.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 19 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: