Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 23 Apr 2018, 12:52

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 8 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Hvor skal man starte?
InnleggSkrevet: 19 Jun 2015, 08:50 
Avlogget
Brukerens avatar

Hei, jeg er 13 år å er nylig blitt en prepper. Foreldrene mine ville neppe likt at jeg bruker tid på å preppe, så jeg får holde det litt hemmelig. ;)

Hvordan skal jeg starte å preppe? :?: (Jeg bor i en stor enebolig rett ved skogen)

Topp

Innleggets emne: Re: Hvor skal man starte?
InnleggSkrevet: 20 Jun 2015, 22:15 
Avlogget
Brukerens avatar

Hva med en enkel bob-løsning? Altså ha de nødvendige tingene du trenger. Om du vil preppe, lær deg å lev av naturen i skogen ved deg. Bruk trær og planter, samt utnytt ressursene.

Topp

InnleggSkrevet: 21 Jun 2015, 08:36 
Avlogget
Brukerens avatar

Gratulerer med et viktig valg! Som jeg ser det bør du aller først passe på skolearbeidet ditt. En god utdannelse er gull verd og vil gjøre dine valgmuligheter flere. Dernest hadde jeg meldt meg inn i en ideell forening der jeg kunne lært spesielle ferdigheter. Speidern eller RØFF tilbyr kurs i både friluftsliv og førstehjelp.

Til slutt hadde jeg startet en liten hageflekk. Å kunne dyrke mat er gull verdt uansett. Det vil også få mor og far positivt innstilt til ditt valg. Å få dine nærmeste med på laget er absolutt noe av det viktigste du kan gjøre siden det er det som styrker familien mest.

Lykke til,

Topp

InnleggSkrevet: 22 Jun 2015, 13:20 
Avlogget
Brukerens avatar

Takk for gode råd :) Tror jeg er kommet et godt stykke allerede, har gått på speideren i 5 år, og hagen spirer og gror året rundt :) :)

Topp

InnleggSkrevet: 22 Jun 2015, 16:08 
Avlogget
Brukerens avatar

Har du kommet så langt kan du vurdere andre kurs også, f.eks håndverk, sjømannskap, knivmakere, snekring, sveising
etc. Hovedpoenget er å være allsidig, adaptiv og bra på å improvisere.

Topp

InnleggSkrevet: 22 Jun 2015, 19:59 
Avlogget
Brukerens avatar

Jeg er veldig aktiv i Røde Kors Hjelpekorps. Jeg er i tillegg med i Røde Kors Ungdom's distriktrståd, så jeg styrer en del, jeg vil anbefale både Røde Kors (RØFF er ungdomsversjonen), og å bli med i en jegerforening. Du får så mye erfaringer der, når du i tillegg da er med i speideren, så lærer du alt du trenger for å overleve.

Topp

InnleggSkrevet: 23 Jun 2015, 12:36 
Avlogget
Brukerens avatar

Simon skrev:
Hei, jeg er 13 år å er nylig blitt en prepper. Foreldrene mine ville neppe likt at jeg bruker tid på å preppe, så jeg får holde det litt hemmelig. ;)

Hvordan skal jeg starte å preppe? :?: (Jeg bor i en stor enebolig rett ved skogen)

Som nevnt over her så er utdanning viktig. Du bør satse på å gjøre det så godt som du kan på ungdomsskolen nå. Da vil det åpne seg flere muligheter for videre utdannelse senere enn om du bare sløver deg igjennom.

Dernest er dette med Røde Kors et meget godt forslag. Og du har alt fått en god start gjennom speideren ser jeg.

Men du bør snakke med foreldrene dine. Voksne forstår vanligvis mer enn unge tenåringer tror!

Topp

InnleggSkrevet: 18 Jul 2015, 22:52 
Avlogget

Mange gode forslag her :) i tilegg ville jeg vurdert en jobb, trenger ikke være mange timene i uka. Da har du en enorm fordel når du skal til med lappen og ha en bil, og med mindre man bor i oslo sentrum klarer man seg ikke uten. Egenkapital til framtidig huslån høres vanvittig kjedelig ut i den alderen, men skulle virkelig ønske jeg brukte penga mine litt mer fornuftig før i tida :roll:

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 8 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: