Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 16 Aug 2018, 17:03

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 29 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Hvilken type prepper er du?
InnleggSkrevet: 06 Apr 2015, 10:48 
Avlogget
Brukerens avatar

Jeg velger å legge denne her, det virket i hvertfall som det mest fornuftige stedet å legge denne tråden. Bamse eller en av dere andre får flytte denne, om det blir på feil sted.

Jeg har sett nå i det siste at det er mange som er begynt å bli mer aktive her, og mange forskjellige personligheter. Det jeg lurer på da er, hvilken type prepper er du. Hva er tankene dine, er du den personen som sitter nedgravd i en container, med foliehatt på hodet når SHTF. Eller tar du det mer som det kommer?

Si at all strøm på jorda blir borte, og dere skjønner den ikke kommer tilbake. Hva gjør dere?

Topp

InnleggSkrevet: 06 Apr 2015, 10:51 
Avlogget
Brukerens avatar

Jeg får bare begynne å svare på min egen tråd.

Jeg er mer typen som tar det som det kommer. Jeg ville vel hvert hjemme, og begynt å starte opp gården sakte men sikkert. Det ved at vi hadde fått noe av sauen til naboen, satt poteter osv. Så hadde vi da måtte begynt å jakte da, for å ha kjøtt. Ellers hadde det vel bare hvert å ta en dag om gangen, å se hva som skjer.

Topp

InnleggSkrevet: 06 Apr 2015, 11:22 
Avlogget

Prepper med mål om å være selvberget.
kriser oppstår, krig er uungåelig i en tidsperiode på noen 100 år.
(historie og dagens aktivitet)
har store forhåpninger om at ingen ting skjer i min levetid, men prepper med hensyn til generasjoner.
Har ingen tro på at å lagre mat til 10 år er løsningen. Men å være selvberget med mat, drikke og energi
iform av 12-48volt og vedfyring er målet. Og videre er det å bli kjent med og lagre informasjon i papirform
på nyttevekster som er vilt eller kan dyrkes uten store jobben. Medisinsk hjelp og renslighet er også
1pri. Prepper med tanke på at alt skal se normalt ut(og faktisk være normalt) men at det på kort varsel
kan ettableres et ok forsvar. Lever også i den tro at man må hjelpe andre under en slik situasjon
og gjøre sitt beste for å ikke bli naiv.

øke sin egen kunnskap og gjøre det lett leselig/forståelig for den som skal benytte seg av dette
er viktig for meg. *talens gave* er som kan brukes til godt og vondt.
Men med en jobb som innebærer mye stress og konflikter så får jeg praktisert litt av det
selv om det ikke kan sammenlignes med en shtf situasjon.
Strever å være et godt medmenneske i en slik situasjon, og har det som levesett ellers.
(uansett så vet man ikke hvordan man takler en slik hverdag før det skjer)

Jeg kommer ikke til å grave meg ned. er det en skitten bombe eller annet som gjør
det ulevelig på bakkenivå så kaster jeg inn håndkleet.

Topp

InnleggSkrevet: 06 Apr 2015, 16:05 
Avlogget

Mitt mål er å bli mer og mer selvforsynt, eg driver å dyrker det meste, eg har en del små dyr, kaniner-høns-ender. No er målet å få opp en frukthage. Det er forseint å begyne når du trenger det, så å begynne tidelig er viktig.

Å tro at du kommer til å få noe når det blir matkrise i landet kan du bare glømme, til nød kan man bytte. Man gir ikkje vekk noe som kan hjelpe å holde liv i seg sjøl og familien. Så begyn no ikkje vent til det blir krise i landet.

Topp

InnleggSkrevet: 06 Apr 2015, 21:23 
Avlogget

Jeger skrev:
når det blir matkrise i landet

??????? Seriøst?

Topp

InnleggSkrevet: 06 Apr 2015, 22:07 
Avlogget
Brukerens avatar

Matmangel i Norge er da slett ikke utenkelig. Ikke i dag eller i morgen, riktignok. Men en del år fram i tid. Vi er på ingen måte vaksinert mot den slags kriser. Jeg har viet temaet spalteplass i en egen tråd hvor jeg maler fram et scenario basert på faktiske forhold som meget vel kan komme til å medføre en matkrise også i Norge. Dere må gjerne gå inn på enkeltelementene i dette scenarioet. Gjerne start egne tråder for hvert enkelt. Presenter dem og argumenter for eller mot sannsynligheten for at de kan bli et problem. Det kan jo bli interessant.

1 viewtopic.php?f=45&t=998&start=0#p15401
Denne posten er den jeg starter med. Videre på den siden har jeg en rekke poster som drar scenarioet videre.

Senere i tråden avslutter jeg med de følgende to postene :
2 viewtopic.php?f=45&t=998&start=15#p17539
3 viewtopic.php?f=45&t=998&start=15#p20230

Ja, og bare så det er sagt, så er det store grupper i Norge som er opptatt av matsikkerhet (i betydningen nok mat) og som er bekymret over den lave selvforsyningsgraden vi har på området...

Topp

InnleggSkrevet: 07 Apr 2015, 06:16 
Avlogget
Brukerens avatar

Denne gruppa, f.eks http://www.abcnyheter.no/nyheter/2013/0 ... lagre-korn

Topp

InnleggSkrevet: 07 Apr 2015, 06:48 
Avlogget

Bamse Brakar skrev:
Matmangel i Norge er da slett ikke utenkelig.
Jo, jeg mener det er 110% utenkelig. Hvertfall i dette årtusen.
Kanskje andre steder i verden ja, men Norge - a BIG NO! Vi har penger nok på bok til å handle den siste hermetikkboksen som finnes i verden :lol:

Når det er sagt, tråden om hva slags prepper jeg er?
- Den som har en sekk i bagasjerommet med en ekstra jakke, votter, lue og vannflaske i tilfelle det blir kaldt jeg når jeg står å ser på ungenes fotballtrening.
- Den som kjøper inn godt med ved før vinteren kommer.
- Den som har mat for noen dager i huset.
- Den som elsker jakt og friluftsliv, og forsøker å formidle denne gleden til mine barn.

Jeg er ikke den typen som:
- Tror på matmangel i Norge
- Tror på verdens undergang
- All elektrisitet i verden skal forsvinne
- Hamstrer hermetikk
- Tar ut kontanter
- Handler gull og sølv
- Har Bug-out-Bag, Bug-out-vehicle, Bug-out-place etc
- Bruker tinn hatt
- Tror på konspirasjoner
- Flytter på gård for å leve selvberget
- Etc

Topp

InnleggSkrevet: 07 Apr 2015, 15:52 
Avlogget

West skrev:
Bamse Brakar skrev:
Matmangel i Norge er da slett ikke utenkelig.
Jo, jeg mener det er 110% utenkelig. Hvertfall i dette årtusen.
Kanskje andre steder i verden ja, men Norge - a BIG NO! Vi har penger nok på bok til å handle den siste hermetikkboksen som finnes i verden :lol:

Når det er sagt, tråden om hva slags prepper jeg er?
- Den som har en sekk i bagasjerommet med en ekstra jakke, votter, lue og vannflaske i tilfelle det blir kaldt jeg når jeg står å ser på ungenes fotballtrening.
- Den som kjøper inn godt med ved før vinteren kommer.
- Den som har mat for noen dager i huset.
- Den som elsker jakt og friluftsliv, og forsøker å formidle denne gleden til mine barn.

Jeg er ikke den typen som:
- Tror på matmangel i Norge
- Tror på verdens undergang
- All elektrisitet i verden skal forsvinne
- Hamstrer hermetikk
- Tar ut kontanter
- Handler gull og sølv
- Har Bug-out-Bag, Bug-out-vehicle, Bug-out-place etc
- Bruker tinn hatt
- Tror på konspirasjoner
- Flytter på gård for å leve selvberget
- Etc

Det hjelper ikke å ha masse penger om det blir matmangel i verden.
Om det skjer en krise vil de landene som produserer overskudd av mat stoppe sin eksport av mat.
Et land vil ikke selge sin egen mat om dem vet at sine egne innbyggere vil sulte.
Vi kan ikke kjøpe den siste hermetikkboksen i verden når ingen vil selge.

Norge er ikke selvforsynt på mat, på langt nær.
Bare se i butikkene, salt, frukt, grønnsaker, kaffe, te, sukker osv er ikke Norsk, mye er produsert i Norge men råvarene er ikke Norsk.
Selv kraftforet til storfe, griser, kyllinger osv kommer fra Brasil.
Stopper eksporten av kraftfor fra Brasil noen måneder vil over halvparten av Norges dyr sulte ihjel.

Norge og svært mange andre land har gjort seg avhenging av andre lands overproduksjon av matproduksjon, som i en gitt krise vil stoppe helt opp.

Topp

InnleggSkrevet: 08 Apr 2015, 05:57 
Avlogget

Foreløpig er jeg nok ganske typisk nybegynner :) Har mat, diesel og bensin. Alternativt bosted hvor vi gror litt grønnsaker og med egen brønn. Har også en båt, så vi kan dra derifra også.

Vi diskuterer mye, og inspirert av Draugjegers historie, tenkt oss ut ulike scenarioer. Vi har Get-Home bag i bilen og huset som møtested. Har også rustet opp tur-utstyret (kjøper mye brukt på finn.no) slik at vi har telt, soveposer/liggeunderlag, primus, tarp, tennstål osv. Nå som våren har kommet skal vi også ut i skogen og øve på å sette opp telt, lage bål og lage mat med utstyret vi har.

Er nok mye jeg skulle ønske jeg hadde på plass, men må ta det litt om gangen. Ønsker meg et kipor aggregat. Kanskje til bursdagen :)

Har fått tak i Svenske forsvarets överlevnadshåndbok, som er veldig grei og informativ.

Sist endret av prepperkari den 08 Apr 2015, 09:06, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 08 Apr 2015, 08:24 
Avlogget

prepperkari skrev:
så vi kan dra derifra også.
Hvorfor skal dere dra noe sted?
Hva er det helt realistisk man tror skal skje?
Har på følelsen at ganske mange her på forumet har helt utopiske ideer om fremtiden basert på Hollywood filmer og fiksjonsbøker.

Topp

InnleggSkrevet: 08 Apr 2015, 08:42 
Avlogget

Jeg liker tanken på at man er forberedt på det meste. En båt kan vi bruke til dagsturer, fiske, og andre utflukter. Alt annet vi samler sammen skal også brukes. Maten spiser vi fortløpende. Utover det er det mye vi vil ha som konsumenter, og de miljøgodene vi har er det knapphet på, så krig om ressurser er ikke utenkelig.

Prepping er min hobby, og kommer nok til å dra nytte av det en dag man er værfast, syk eller under angrep av zombies.. :)

Topp

InnleggSkrevet: 08 Apr 2015, 09:12 
Avlogget

Har hermetikk og knekkebrød til 14 dager ( i rotasjon ). Har ris og bønner til mye lenger....

Driver og fisker litt, men skjønner at det ikke kaster nok av seg for min del til å bety noe særlig.

Har lest masse bøker om "survival". Har etter hvert skjønt at det viktigste for å overleve på tur er å finne vann og navigasjon. Dessuten kan kulda være et problem i Norge. Tror ikke å spise lav vil komme inn i bildet i en nødsituasjon i fredstid i Norge.

Finne vann er lett i Norge. Navigasjon er et felt hvor det fins desinformasjon og hemmeligheter, selv om det enkleste og mest grunnleggende ligger i dagen for alle. Og snart bruker alle mest GPS uansett, og ikke kart og kompass.

Topp

InnleggSkrevet: 08 Apr 2015, 11:16 
Avlogget

prepperkari skrev:
Jeg liker tanken på at man er forberedt på det meste. En båt kan vi bruke til dagsturer, fiske, og andre utflukter. Alt annet vi samler sammen skal også brukes. Maten spiser vi fortløpende. Utover det er det mye vi vil ha som konsumenter, og de miljøgodene vi har er det knapphet på, så krig om ressurser er ikke utenkelig.

Prepping er min hobby, og kommer nok til å dra nytte av det en dag man er værfast, syk eller under angrep av zombies.. :)

Det er ingen ulempe om man har mulighet til å være forberedt mot alt, og da mener jeg absolutt alt :D

Topp

InnleggSkrevet: 08 Apr 2015, 23:37 
Avlogget
Brukerens avatar

Har ikke trua på "the road", men at det kan bli global matmangel er nok desverre realistisk. Det eneste som har gitt grunnlag for en befolkning på 7-8 mrd mennesker er en utrolig enkel tilgang på billig energi (hydrokarboner). Om den billige energien tar slutt, hva skjer da med matproduksjonen?

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 29 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: