Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 20 Jul 2019, 12:17

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 35 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 17 Jun 2019, 20:21 
Avlogget

Jeg slenger meg på. Jeg tilhører kanskje den minst preppete kategorien, og kvalifiserer kanskje ikke en gang til å kalle meg selv prepper. Men jeg fikk en øyeåpner da DSB sendte ut brosjyren i fjor høst, og innså at dette var noe jeg faktisk trenger å forholde meg til, og gjøre noen ekte grep.

Jeg skriver nå på en bok om nettopp enkel egenberedskap, og håper den skal kunne bidra til at flere får opp øynene for at grunnleggende beredskap ikke er noe som er forbehold de få, men noe alle må forholde seg til. Jeg synes det er usolidarisk når folk baserer seg på å komme til de som har forberedt seg dersom en krise inntreffer. Og det skriver jeg i boka også - for det kan være veldig mange som har en plan om å dra til den samme vennen med det lille småbruket. Og da blir det trangt! Så mitt utgangspunkt er at jeg som et minimum skal være i stand til å ta vare på meg selv og mine nærmeste i minst 72 timer. Og ha en grunnleggende plan for hvordan å takle også lengre perioder enn dét.

Jeg håper også boka får litt oppmerksomhet, slik at folk kan se at beredskap er noe som ikke bare handler om den mest ekstreme preppingen man ser på TV. Folk må gjerne ha en skikkelig beredskap for både månedsvis og årevis - jeg misunner dere egentlig - men jeg kjenner meg selv så godt at jeg vet at jeg ikke ville trivdes med en slik livsstil med mindre jeg så at det var helt nødvendig. Men uansett hvor stor eller liten krise man rammes av, vil alle få det veldig mye bedre om de fleste har det de trenger for noen dager, i det minste. Og kanskje vil det å normalisere 72-timersberedskapen være en fin inngangsport for å få flere til å tenke ordentlig gjennom hvordan de skulle klart seg i uker eller måneder. :)

Topp

InnleggSkrevet: 17 Jun 2019, 21:24 
Avlogget

Det er vel kanskje flest av oss som ikke er helt oppe som preppere her.
Jeg fant sida ve en tilfeldighet fordi jeg har "dilla på primusser" men fant fort ut at vi hadde mye felles. Mat og drikke for noen dager, holde varmen, kanskje filtrere litt vann.

Det har ikke vært skikkelig krise i landet siden krigen, så om man kan klare seg ei uke uten strøm og vannforsyning så regner jeg med at jeg er i mål. Det behøver ikke å være komfortabelt, man mangler kanskje noe men ei uke går bra.

I egne øyne kvalifiserer ikke dette til å være prepper :D

Topp

InnleggSkrevet: 21 Jun 2019, 23:06 
Avlogget

Jeg er nok en hverdagsprepper+. Det vil si at jeg alltid har mat stående så jeg kan klare meg mange uker, jeg har noe ekstra i en kasse i kjelleren. jeg har vanndunker i kjelleren med rundt 70l vann og ekstra sammenleggbare dunker til å ha i hvis man får tid på seg. Har lifestraw, kulltabletter m.m. Jeg har grill og alltid en ekstra stor gassbeholder samt flere mindre propanbeholdere.. har en goto-bag hvis jeg må rømme kjapt...

Alt i alt liker jeg å tenke at jeg skal ha ekstra av det jeg trenger ... har masse batterier og bruker etterhvert som jeg trenger og fyller opp reelmessig, samme med stearinlys, samme med kattemat til pusen og andre medisiner. Tanken er at jeg skal leve behagelig hvis noe skjer en god stund til det ordner seg igjen uansett årstid.

Topp

InnleggSkrevet: 26 Jun 2019, 23:09 
Avlogget

osl80 skrev:
Jeg er nok en hverdagsprepper+. Det vil si at jeg alltid har mat stående så jeg kan klare meg mange uker, jeg har noe ekstra i en kasse i kjelleren. jeg har vanndunker i kjelleren med rundt 70l vann og ekstra sammenleggbare dunker til å ha i hvis man får tid på seg. Har lifestraw, kulltabletter m.m. Jeg har grill og alltid en ekstra stor gassbeholder samt flere mindre propanbeholdere.. har en goto-bag hvis jeg må rømme kjapt...

Alt i alt liker jeg å tenke at jeg skal ha ekstra av det jeg trenger ... har masse batterier og bruker etterhvert som jeg trenger og fyller opp reelmessig, samme med stearinlys, samme med kattemat til pusen og andre medisiner. Tanken er at jeg skal leve behagelig hvis noe skjer en god stund til det ordner seg igjen uansett årstid.

Hva slags type grill har du? :)

Topp

InnleggSkrevet: 02 Jul 2019, 19:09 
Avlogget

Hooloovoo skrev:
osl80 skrev:

Hva slags type grill har du? :)

Weber Q300. Men med to tanker så har jeg også en egen brenner til å ha kjele på, da en grill som oppvarmning innendørs kan gi mye røykos fra fett :)

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 35 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support