Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 19 Jan 2018, 14:05

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 26 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 09 Apr 2015, 07:07 
Avlogget

"billig energi" har vi jo ikke. Den er relativt dyr.
Oljer er det mer en nok av i overskuelig fremtid. Man har kull, atomkraft, vindkraft, vannkraft, og mer og mer solkraft. Alt det skal slutte å blåse, ingen sol og at vannet skal stå stille er ikke realistisk.
Energi vil vi ha tilgang til. Og fremtiden vil bringe flere og bedre kilder.

På den andre side så er ikke matvare produksjon avhengig av energi. Ja, det gjør det enklere, men mennesker har levd, sådd og høstet i tusenvis av år på håndkraft. Det kan vi fortsatt klare.
Ja vi er flere folk som skal mates etc, men at noen faller fra er vel jordens vanlige måte å løse store og små problemer.

Topp

InnleggSkrevet: 09 Apr 2015, 08:58 
Avlogget

Jeg er av typen som vil ha sikret meg på alle mulige måter.

Jeg har undergrunnsbunker, off grid system, heftig mat og drikkelager og kan bunkre meg inne i en 6 månders tid.

Topp

InnleggSkrevet: 09 Apr 2015, 21:24 
Avlogget
Brukerens avatar

Matmangel i Norge er veldig realistisk. Vi har ikke stor matproduksjon. Vi importerer nesten all matbit produkter. Så jeg ville dyrket egen mat, for de som kan det.

Topp

InnleggSkrevet: 09 Apr 2015, 21:42 
Avlogget
Brukerens avatar

west: jeg foreslår at du leser mer om oil peak før du diskuterer videre. personlig har jeg rett og slett ikke overskudd til å bedrive opplæring i noe som burde være banal kunnskap for en prepper.

at matproduksjon ikke er avhengig av energi er det største tullpratet jeg har hørt på lenge. hva er det som driver traktoren ute på åkeren? hvem kjører matvarene rundt om kring? moderne jordbruk bruker 10 fossil-kalorier for hver spisbar kalori de framstiller. verden har ikke en sjanse til å fø milliarder av mennesker uten enorme mengder energi.

Topp

InnleggSkrevet: 10 Apr 2015, 22:00 
Avlogget

Draugjeger skrev:
west: jeg foreslår at du leser mer om oil peak før du diskuterer videre. personlig har jeg rett og slett ikke overskudd til å bedrive opplæring i noe som burde være banal kunnskap for en prepper.

Jeg vet hva Oil Peak er veldig godt. Les heller hva jeg skrev:
Oljer er det mer en nok av i overskuelig fremtid. Man har kull, atomkraft, vindkraft, vannkraft, og mer og mer solkraft. Alt det skal slutte å blåse, ingen sol og at vannet skal stå stille er ikke realistisk.
Energi vil vi ha tilgang til. Og fremtiden vil bringe flere og bedre kilder.

Draugjeger skrev:
at matproduksjon ikke er avhengig av energi er det største tullpratet jeg har hørt på lenge. hva er det som driver traktoren ute på åkeren? hvem kjører matvarene rundt om kring? moderne jordbruk bruker 10 fossil-kalorier for hver spisbar kalori de framstiller. verden har ikke en sjanse til å fø milliarder av mennesker uten enorme mengder energi.

Igjen, les hva jeg skrev. Hvem snakker om å brødfø milliarder? Jeg bryr meg bare om mat til min familie. Resten driter jeg i. Kunne mine besteforeldre leve av det gården deres kunne produsere uten traktor og strøm, så kan jeg også hvis shtf (som forøvrig er et latterlig uttrykk som jeg knapt vil bruke da jeg ikke tro på ekstreme scenarioer).

Topp

InnleggSkrevet: 11 Apr 2015, 18:56 
Avlogget
Brukerens avatar

Du nevnte ingen av delene du nevner nå, derfor blir det lett å misforstå West.

Topp

InnleggSkrevet: 12 Apr 2015, 07:09 
Avlogget

Til West: det å dyrke mat i de mengder dine besteforeldre/oldeforeldre gjorde trengs det både kunnskap, verktøy og erfaring. Og man må ikke glemme utholdenhet.
Jeg er ikke kunnskapsløs eller mangler mye Vdr utholdenhet, men jeg ville nok aldri klart å begynt med gårdsdrift hvis det plutselig skulle bli et behov for det.
kunne jeg begynt idag så hadde jeg kanskje klart å bygge opp nok resurser over en 5 års periode, men aldri verden om jeg plutselig måtte kunne dette på 3 mnd.

Jeg er en prepper som forbereder meg på en kontrollert SHTF situasjon. Eks 3 mnd isolasjon pga virus sykdom. Eller annen grunn til å måtte isolere seg.
Etter disse 3 mnd så vil jeg begynne å skaffe flere resurser.
Så jeg danner nettverk for å være sterkere ved en gitt situasjon der samfunnet brytes ned, jeg har som sagt ikke helt tro på at det vil skje, men har tatt mine forhånds regler.
behov for å holde seg hjemme/vekk fra samfunnet i 3 mnd tror jeg kan skje, bare å se på alle sykdommene som herjer rundt i verden... plutselig så kommer det hit, og da må man beskytte seg...

Så hermetikk / tørrlager en ikke noe å fnyse av...

Topp

InnleggSkrevet: 28 Okt 2015, 11:15 
Avlogget

Prepper først og fremst for hverdagens små og store hendelser, er man ikke forberedt på å håndtere at barna kommer løpende inn og har skada seg, eller at det starter å brenne på kjøkkenet, eller at man kjører ut med bilen. Så er det ikke noe vits å forberede seg i det hele tatt.

Når det er sagt, så må jeg innrømme at jeg er Kit hore, digger utstyr.

Skjer det noe alvorlig, så holder jeg fortet hjemme, har ingen tro på å bugge ut til skogs, det er få av oss, som i deg ville klart å leve slik, spesielt hvis man har barn.
Når det er sagt, så har jeg en BOB, den er satt opp for å kunne ta med, hvis jeg/vi må raskt ut av huset for en eller annen grunn, eks brann og må overnatte hos venner og familie noen dager.

Ja så må jeg vel legge til at jeg er periode prepper, er perioder der jeg har veldig lite fokus på det, og andre perioder, så tar jeg litt av med stort fokus.

Sist endret av mcnabux den 29 Okt 2015, 07:00, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 29 Okt 2015, 00:54 
Avlogget

Prepping er rimelig nytt for min del. Har ikke en spesifikk krise jeg forbereder meg på, heller meg vel mest på samfunnet kollapser (økonomi, krig, osv).
Jeg ble med i norsk folkehjelp som fikk meg igang. Satte sammen en beredskapspakning som også fungerer som bob.
Har samlet opp en del utstyr siden vgs, noe gammelt og noe nytt.
Bol blir nok hytta som ligger avsides nok men ikke for langt unna der jeg bor. Har familie som bor på et nedlagt småbruk som kan bli praktisk.

Topp

InnleggSkrevet: 29 Okt 2015, 07:25 
Avlogget

Ser på meg selv som en god blanding. Ikke helt USA Nivå, men tar ikke det helt som det kommer heller. Liker å være forberedt på det meste som kan ha innvirkning på dagens levestandard. Men hadde det ikke vært for samboeren så hadde jeg nok tatt litt mer av :)
Prepping er nok noe jeg har fått inn i blodet gjennom forsvaret.
Liker å ha en liten og enkel BOB sekk i bilene og ha ektra mat, ved, stearinlys osv på lager.

Topp

InnleggSkrevet: 30 Okt 2015, 10:39 
Avlogget

Jeg prepper i grunn for to ting:

1. langsiktig
2. Små, dagligdagse problem (som f.eks sykdom, innesnødd, sitter fast i kø, etc)

Den langsiktige planleggingen innebærer mye her på gården. Jeg har egentlig mange muligheter, men ikke nok kunnskap. Vi har høner, gris, hester og hund, og jeg trenger å lære meg mer om grønnsaksdyrking (har forsøkt med varierende hell), matlaging fra bunn (blir bratt læringskurve når vi tar den første grisen i vinter). Målet er å kunne være selvberget.
I virkeligheten ville nok hele familien kommet rasende hit med NAVere, en million unger, kjæledyr og deres upreppede tilværelse. Dermed ville lagret mitt tømmes på et blunk.
Jeg spurte en gang min søster om ikke hun ville preppe (hun synes det er litt spennede det jeg driver med), og da sa hun: du får lagre for oss alle, du! *himle med øynene*.
Men jeg parerte ihvertfall med at da fikk hun sørge for et Faradaybur til radioen sin, siden hun er radioamatør :D.

Jeg har også langsiktig mål om å ruste opp en gammel potetkjeller til et fort, og jeg har en hytte i skauen som kan være BOL nr 1.
Jeg har, derimot, ingen kunnskap om våpen og forsvar, og har heller skikkelig skrekk i forhold til dette. Har tenkt tanken på å ta jegerprøven, men jeg har bare så fryktelig skrekk mot å ha våpen i hus. Folk som ikke har våpen i hus tar jo ikke livet sitt med våpen, heller.

Nr 2. Jeg er ganske flink til å ha med meg "alt" i min lille sekk. Alle mulige dingser som fungerer på tusenvis av måter. Det er gøy. Men i en virkelig hverdag har jeg lært hvor viktig de enkleste tingene er, også. Plaster, litt salt, en halv klisterbandsje, noen mynter og cash nok til å betale maten i butikken derom man har glemt bankkortet. En opptenningsmulighet, noen karameller og litt sjokolade. En reservesmokk, og alltid et sett ekstra klær til barna. En ren truse og et bind har reddet meg før. En kniv, så klart, og litt høytråd (evt paracord). :)

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 26 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: