Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 16 Jul 2018, 19:33

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 6 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Off base cache
InnleggSkrevet: 06 Apr 2015, 09:28 
Avlogget

Jeg tenker å ha et lager utenfor selve basen. Dette vil da evnt være en container, en campingvogn eller en nedgravd boks med nødvendig survivalgear. Jeg tenker dette er det beste med tanke på at i en shtf situasjon vil det kanskje ikke være like lett å vende tilbake til basen/primærboligen.

Topp

Innleggets emne: Re: Off base cache
InnleggSkrevet: 06 Apr 2015, 10:11 
Avlogget

Jeg har jo en campingvogn på en liten privat campingplass rundt 4 mil unna her som blir mér og mér selvforsynt hver gang jeg er der - hvilket jeg er, både sommer som vinter. :) Hver gang jeg er der - særlig om høst/vinter/vår, blir jo egentlig en liten miniøvelse i bugout, (siden sånne ting som vann osv kobles fra om vinteren) så da får jeg og erfaring med hva man trenger å ha der.

Fordelen med en campingvogn fremfor f.eks en container eller en nedgravd boks, er at når man begynner å se fanden malt på veggen, så kan man lett reise opp til vogna, og flytte den til et mér bortgjemt sted - hvilket ikke behøver å være så langt unna; en km eller så inn en skogsvei burde holde... :)

En nedgravd boks bør vel gjerne ligge på vei til et bol, og kanskje ikke så langt unna heim/base, men den bør jo vedlikeholdes, og har jo begrenset med plass...

En container har jo god plass, og kan jo oppfordre til endel mér gøyalt utstyr, f.eks. en 4-hjuling hvis man har kroner til overs... ;)

I accept the rules that you feel necessary to your freedom. I'm free no matter what rules surround me. If I find them tolerable, I tolerate them; if I find them too obnoxious, I break them. I'm free because I know that I'm morally responsible for all I do

Topp

InnleggSkrevet: 06 Apr 2015, 10:17 
Avlogget

Jeg har tenkt det samme selv i forhold til å ha en firehjuling i en container. Det virker veldig kjekt egentlig :) Og jeg har tenkt samme prinsipp som deg med tanke på campingvogn :)

Topp

InnleggSkrevet: 12 Apr 2015, 16:47 
Avlogget

Det hørtes genialt ut. Kamuflere en container og ha en atv stående der. Du har da igjen masse plass til resten av det nødvendige utstyr. Bug out bags, fiskeutstyr, øks, kniver, jaktutstyr, klær og varme. Du kan også ha mat med lang holdbarhet dra dit en gang i måneden for og fylle opp.

Topp

InnleggSkrevet: 18 Apr 2015, 07:29 
Avlogget

Jeg er fortsatt i tenkeboksen i forhold til dette. Et alternativ er å bruke den ene delen av garasjen på en minicampingvogn og ha det som en mobil cache. Et annet alternativ er å leie en lagercontainer for 500kr pr mnd.
En mer avansert sak er å kjøpe en næringstomt/eiendom og utvikle denne som preppereiendom :)

Topp

InnleggSkrevet: 18 Apr 2015, 21:45 
Avlogget

Jeg tenker at om jeg noen gang skal gå for en cache utenfor basen skal den være fullstendig ulovlig, uregistrert og umulig å spore.

I dag er det registrering av alt som skjer, og arkivene er ikke sikre. Eneste måte å holde noe hemmelig for sittende og fremtidige myndigheter er å bryte en lov eller to. Grav ned noen tette bokser med det aller nødvendigste på statlig grunn. Pass på at det ikke kan spores til deg gjennom serienummer, fingeravtrykk, DNA eller annet. Skjul sporene godt. Pugg landemerker for å kunne finne igjen plassen selv. Om ikke du trenger, og graver opp, boksen selv blir den et spennende funn for en arkeolog om noen hundre år.

For meg er det utenkelig å fryse verdier som en ATV og et halvt års matlager utenfor min egen kontroll. En cache kan kanskje inneholde noe utstyr som ellers er B-vare og litt mat, meg jeg vil ikke grave ned mer enn tre-fire-hundre kroner i dag. Ad kjøretøy trenger de å rulle en gang i blant, det er mye som tørker inn og ruster i en motor som ikke kjøres. Det er en grunn til at alt rullende materiell hos Forsvaret starter opp og kjører noen meter et par-tre ganger i året.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 6 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: