God og nøyaktig planlegging øker din familie sin sikkerhet betraktelig. Her er mine beste råd: 1. I nattbordskuffen, umiddelbart tilgjengelig: Lommelykt, nøkler til hus/bil, kniv, pass, bankkort, og evt. forsvar. 2. I "brann-bagen" på soverommet: Et sett klær, ytterjakke, sko, kontanter (noen tusen i 50 kr. sedler), lykt, plaster, røykmaske, brannøks/campingøks. 3. På lett tilgjengelig sted i huset: Stearinlys (for min. en måned), brannstige, kraftig lykt, fyrstikker, stavlykt, brannøks, antibac gele, "high risk" masker, briller (googles), vernedresser, forsvarspray og evt. annet. 4. I huset på lager: Batteri/sveive radio, nød sanitærløsning, nød kokeløsning, nød varmekilde, alu/varmelaken, mat- og vannlager (inkl vannfilterutstyr) for min. en måned, ekstra drivstoff til bil, medisiner, batterier, nød-lader for mobiltelefon (sveiv/dynamo eller AAA-batteribasert), spade, øks. 5. Installert i huset: Brannslukkeapparat, brannteppe, trådløse seriekoplede brannvarslere, innbruddsalarm m/nødstrøm, LCD/bilde/intercom på hoveddøren, boresikrede dørlåser, brekksikrede dører. 6. I bilen: Kraftig batterilykt, aluminium/varmelaken (5 stk.), nødblinker med magnet for biltak, brannslukkeapparat (2), kjemiske lysstaver (4), stavlykt, førstehjelpsutstyr, mat til 1 døgn, 2 liter vann, brannteppe, ladeutstyr for din mobiltelefon (12V eller AAA-adapter), forsvarspray og annet, kniv, kutter for sikkerhetsbelte (i midt-hanskerom!), gule sikkerhetsvester (2), masker (nese munn, beskyttelsesbrille (googles), målebånd 5 m, kritt, skademeldingskjema (forhåndsdsutfyll alle dine faste opplysninger!), tau (10m), straps (40 cm), slepetau, lastsikringstropp, skum og kompressor for dekktetning, verktøy for å skru ut/inn ventil (må gjøres før fylling av skum!), reservehjul/jekk/hjulkryss (er ikke i alle biler, men er det beste!), batteriradio, multiverktøy, campingøks, plast/avfallssekker, "duc-tape rull", antibac håndrens, latekshansker, ruteknuser (i midt-hanskerom), varseltrekant (2), sammenleggbar spade.
Jeg tar gjerne i mot råd og tilbakemeldinger! Det kan alltids gjøres mer og bedre!
_________________ Make my day!
Sist endret av Netbird den 03 Des 2012, 12:31, endret 1 gang
|