Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 19 Apr 2018, 14:49

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 58 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Evakuerings planer?
InnleggSkrevet: 28 Nov 2012, 22:50 
Avlogget

Hårek skrev:
LandCruiser skrev:
Ser trådsag er nevnt flere ganger, det er den største skiten jeg noengang har prøvd. Har nå slitt av to stk, den siste skulle være av bra kvalitet, men nesten håpløst å sage av tommetykt ferskt virke. Saga kiler seg fast osv. MYE bedre med ei enkel foldesag. Det er vertfall min erfaring.

Hva med å prøve ut en slik en?

http://www.thinkgeek.com/product/ea93/

Hmm, kanskje jeg skal gjøre et forsøk med en av mine gamle motorsagkjeder..

Topp

InnleggSkrevet: 28 Nov 2012, 22:52 
Avlogget

Serpico skrev:
Frøyatro skrev:
Leser at det er en del som har planer og foreta en bug out etterhvert. Jeg tenker litt på det samme, men hovedplanen er og blir og bli hjemme. Men, det er jo som kjent kjekt og ha en reserveplan. Så har dere tenkt noe over hva slags utstyr dere kommer til og ta med dere? Ta gjerne med merkenavnet på utstyr dere er fornøyde med, jeg er alltid interressert i kvalitetsutstyr! :) Og hvor (skog,fjell,fjære, trenger ikke og legge ut kartkordinatene deres!;)) vil dere dra? Og hvilken tidshorisont ser dere for dere at dere kommer til og tilbringe på en slik tur?

Først analyserer jeg trusselbildet, hvilke farer kan man stå ovenfor og hva er konsekvensene av dette for meg og min familie. Så ser jeg på hvor ferdes jeg, hvor bor jeg og hvilke alternative steder kan jeg oppholde meg over tid.

Første punkt jeg kommer frem til er beredskap som er mobil. Jeg jobber 60 km fra mitt hjem. Jeg må da ta utgangspunkt i verstefallstenkning. Planlegg for det verste og håp på det beste. Min plan tar utgangspunkt i at jeg må ta meg til fots hjem. Jeg beregner 30 km gange i to bolker og det krever en beredskaps sekk som er med meg hele tiden.

1. Blackhawk Motherload sekk m/ Camelpack (vannblære ca. 3 liter)
2. Ullundertøy, ullsokker, ullbalaclava og Hellstorm vinterhansker.
3. Presenning 3x3 meter.
4. 2 x 24 t stridsrasjoner Drytech jegerrasjoner 5000kcal. Dette veier lite og kan mette flere enn bare meg. Inneholder også vannrense tabletter.
5. Fyrtøy i Otterbox (tennstål, fyrstikker, tennmateriale)
6. Kniv (KaBar)
7. Lys - ChemLights 5 stk 12 timer, hodelykt og lommelykt m/ rødt lys
8. Kokekar (vurderer også en vannrenser)
9. Lite førstehjelpssett + redningsteppe x 2
10. Kart og kompass (GPS som supplement, Garmin håndholdt)
11. Refleksbånd.

Jeg er alltid kledd etter vær og vind bruker alltid gode sko. I tillegg har jeg våpenskap på jobben, som inneholder en Glock 17 9mm + 4 magasiner inkl. ammunisjon. Belte med Sherpa hylster og magasinholdere hvis ting virkelig skulle være ille.

Dette er planen for å komme hjem. Avhengig av situasjon vil jeg holde meg til raskest mulig vei hjem, men samtidig unngå befolkede områder. Helst skogsteig, men midtvinters kan man bli tvunget til å bruke veier.

Hva tror folket om dette?

Jeg tror du er beredt 8-)

Topp

InnleggSkrevet: 29 Nov 2012, 18:36 
Avlogget

Serpico skrev:

3. Presenning 3x3 meter.
4. 2 x 24 t stridsrasjoner Drytech jegerrasjoner 5000kcal. Dette veier lite og kan mette flere enn bare meg. Inneholder også vannrense tabletter.
6. Kniv (KaBar)
11. Refleksbånd.

Jeg er alltid kledd etter vær og vind bruker alltid gode sko. I tillegg har jeg våpenskap på jobben, som inneholder en Glock 17 9mm + 4 magasiner inkl. ammunisjon. Belte med Sherpa hylster og magasinholdere hvis ting virkelig skulle være ille.

Dette er planen for å komme hjem. Avhengig av situasjon vil jeg holde meg til raskest mulig vei hjem, men samtidig unngå befolkede områder. Helst skogsteig, men midtvinters kan man bli tvunget til å bruke veier.

Jeg tror du har gode sjanser om å komme deg hjem med den listen der, men lurer på om du ikke burde ha med den en liten øks også? Og kanskje også en ekstra kniv? Og et par meter tau også, så har du større muligheter til å feste presseningen? Det er i alle fall ting jeg tror du kan få bruk for. :)

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 29 Nov 2012, 19:48 
Avlogget

Frøyatro skrev:
Serpico skrev:

3. Presenning 3x3 meter.
6. Kniv (KaBar)
11. Refleksbånd.

Jeg tror du har gode sjanser om å komme deg hjem med den listen der, men lurer på om du ikke burde ha med den en liten øks også? Og kanskje også en ekstra kniv? Og et par meter tau også, så har du større muligheter til å feste presseningen? Det er i alle fall ting jeg tror du kan få bruk for. :)

Takk, der har du ett poeng :-) Kanskje slenge oppi en multitool som backup kniv, siden den har mye andre funksjoner og en lett turøks, samt paracord :-)

Topp

InnleggSkrevet: 29 Nov 2012, 20:15 
Avlogget

Når det gjelder evakuering fra hjemmet, så er det veldig mye som spiller inn. Jeg tror at jeg kun hadde forlatt hjemmet hvis det medførte høy risiko å bli der. F.eks at jeg ikke kunne forsvare det, mangel på mat/vann etc.

Jeg har ikke ett eget sted å dra til, som f.eks en hytte. Så min plan er kjøretøy! Jeg ønsker meg en 4x4 med god plass, som f.eks en Landrover defender fullrigget med vinsj, snorkel, takrigg og godt med ekstra lys :-) Denne kombinert med en henger ville satt meg istand til å få med mye kit, i Zarges kasser (har 4 stk, vil ha flere).

Jeg ville medbrakt min Remington 870 pumpehagle (magasinforlenger, lys på forskjeftet, synt stokk), min Remington 700 300 Win. mag. og en haug med skudd. I tillegg ønsker jeg meg en skikkelig bue og ett vist antall piler. Og selvfølgelig Glocken. Dette hadde satt meg istand til å jakte og forsvare leieren.

Full vinter utrustning med klær og sko, er man rustet for vinteren er man rustet for resten også! Truger og ski! Soveposer, liggeunderlag.
Verktøy som f.eks motorsag, øks, spade etc. Masse tau :-) Presseninger! Cammo nett til bilen.

Jeg ville medbrakt en lavvo m/ ovn, stor nok til 10 stk.

Videre ville jeg selvfølgelig medbrakt det jeg kunne av mat og andre forsyninger. Hygiene produkter etc. Diesel i 25 liters kanner på taket av bilen. Bensin til motorsag og sagolje.

Valg av leirplass: jeg ville valgt ett høydedrag med 360 graders utsikt og som er lett å kamuflere. Viktig å se farene før de ser deg. Jeg ville splittet ressursene pga fare for brann. Lavvoen ville blitt satt opp på ett punkt med gode dekningspunkter.

Topp

InnleggSkrevet: 04 Des 2012, 11:54 
Avlogget
Brukerens avatar

Min plan A, er å "holde fortet" hjemme. Skulle det bli umulig, har jeg to utpekte steder hvor vi kan velge å dra.
Det svært usikre punktet, er om det vil være mulig (eller trygt nok) å kjøre bil. Dette må jeg finne ut av.
Det kan ellers kanskje være mulig å gjøre en evakueringsavtale med noen som har plass, og bor landlig til?
Jeg har en "Brannbag" pakket klar for umiddelbar evakuering. Får jeg noen timer på meg, vil det øvrige også være klart.

Topp

InnleggSkrevet: 07 Des 2012, 17:55 
Avlogget
Brukerens avatar

Gruve høres supert ut! Bare pass på at det ikke er tilholdssted til ymse dyr, eller at kidsa i nabolaget har hemmelig klubb der. Om den har flere innganger er det supert. Da bør i alle fall en av dem skjules helt, slik at bare du vet hvor den er.

Topp

InnleggSkrevet: 07 Des 2012, 19:21 
Avlogget

Hytte o.l er jo greit. Men kanskje et nettverk er bedre?. Vi prater om å kjøpe mat og stæsj vi trenger. Det blir verre og verre å skaffe en ekstra bopel. Vi vil ikke klare oss aleine uansett og jeg tror isolasjonsskader vil oppstå raskt for oss flokkdyr. Jeg tror vi blir mindre bortskjemte i å bo på mange kvm når vi får mer å tenke på. Dette samfunnet NSF som vi nå deler her på internett vil bli veldig viktig og jeg tror vi kan klare oss bra ved å bytte tjenester og søke tilflukt hos hverandre. Men vi må ikke bli late snyltere, men ha noe å tilføre til den gruppen som samles. Dermed kan felles nytte bli avgjørende for å minske sjansen for å bli plyndret osv. Alle vil ha interesse av at alle har det bra.

Topp

InnleggSkrevet: 07 Des 2012, 20:36 
Avlogget

Gruve:
Kan bli veldig rått, fuktig og kaldt. Sikkert bra å gjemme seg, men vanskelig å holde varmt og tørt.

Norseman:
Jeg er veldig enig i det med nettverk. Det at mennesker er flokkdyr er en av grunnene til at vi har kommet så langt. Også det at vi er i besittelse av altruisme. Det er noe som løfter sivilisasjonen vår opp.

Hehe, jeg ser nesten for meg dommedagsscenariet der folk må komme med surivalCV med info om lagret mat, kunnskap og helse, for å vise at de fortjener inpass på f.eks en gård. :lol:

Topp

InnleggSkrevet: 07 Des 2012, 21:15 
Avlogget

Det er plass på låven for deg vet du Norseman... Du kan til og med fp lov til å ta med Campingvogna ;)

Topp

InnleggSkrevet: 07 Des 2012, 22:22 
Avlogget
Brukerens avatar

Min far og jeg driver og bygger "leiligheter" på låven. Har fått det godkjent også, så nå gjenstår bare mye håndarbeid.

Topp

InnleggSkrevet: 07 Des 2012, 22:27 
Avlogget

shattenjager78 skrev:
Jeg vet om en gruve som er ganske øde inne i skogen. Der er det god plass til å rigge opp noe. Trenger lys. Har vurdert å kamuflere inngangen ved å plante noe hekk ved inngangen.

Så et program på TV om WWII og tyskernes bunkeranlegg.
De viste en skjult inngang til en av bunkerne hvor de hadde kopiert omgivelsene og laget en skult port.
Her er et eksempel på hva jeg mener.

Vedlegg:
secret door.jpg
secret door.jpg [ 129.44 KiB | Vist 2070 ganger ]
Topp

InnleggSkrevet: 08 Des 2012, 12:02 
Avlogget

Takk for tilbudet Filbert. Da tar jeg ansvaret for en vaktpost :-)

Topp

InnleggSkrevet: 08 Des 2012, 12:26 
Avlogget
Brukerens avatar

Vi kommer nok til å holde oss på gården så lenge det er mulig.
Det må i såfall brann og ødeleggelse av alle bygninger til for at vi forlater stedet, og da har vi familie tvers over åkeren i to retninger som det er mulig å søke bo hos til Evt oppbygging.
Her har vi det meste innen rekkevidde.. Både på godt og vondt.
Men siden vi har gode og fornuftige naboer og en del familie i umiddelbar nærhet så er vi nesten allerede et lite minisamfunn.
Og det beste er at vi alle hjelper hverandre når noe skjer.
Bytteordninger er allerede i gang når det gjelder mat og tjenester og byttelån av maskiner og utstyr.
Så jeg støtter en uttalelse (husker ikke hvem det var) som sa.
Hold deg inne med naboer og andre i nærheten som kan hjelpe med forsyninger og tjenester.( eller no i den duren)
I allefall så lever kardemommeloven ganske godt her i bygda.
Har jo familie litt rundt om kring på forskjellige steder i landet, men vet ikke om alle er like behjelpelige på den måten.

Topp

InnleggSkrevet: 08 Des 2012, 23:59 
Avlogget

Denne karen har bodd utendørs i tretti år. Sikkert noen tips og hente. :)
http://www.vg.no/film/artikkel.php?artid=581933

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 58 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support