Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 25 Jun 2018, 20:37

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 58 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Evakuerings planer?
InnleggSkrevet: 17 Mai 2012, 18:51 
Avlogget

Leser at det er en del som har planer og foreta en bug out etterhvert. Jeg tenker litt på det samme, men hovedplanen er og blir og bli hjemme. Men, det er jo som kjent kjekt og ha en reserveplan. Så har dere tenkt noe over hva slags utstyr dere kommer til og ta med dere? Ta gjerne med merkenavnet på utstyr dere er fornøyde med, jeg er alltid interressert i kvalitetsutstyr! :) Og hvor (skog,fjell,fjære, trenger ikke og legge ut kartkordinatene deres!;)) vil dere dra? Og hvilken tidshorisont ser dere for dere at dere kommer til og tilbringe på en slik tur?

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

Innleggets emne: Re: Evakuerings planer?
InnleggSkrevet: 20 Jun 2012, 19:16 
Avlogget

Har ikke noen bestemte mål, men hvis det blir uutholdelig hjemme så pakker jeg mest mulig i campingvogna og kjører på hytta. Det er vesentlig billigere å ha varme og drifte både hytta og campingvogna hvis det skulle bli ille.

I verste fall hvis jeg blir hjemme og strømmen går, så kan jeg fyre de 4-5 første månedene med olje. Har 700 liters oljetank som gjør god nytte når det er kaldt.

Topp

InnleggSkrevet: 21 Jun 2012, 21:46 
Avlogget

Vurderer selv evakueringsplaner nå, men er svært usikker på hvor vi skal evakuere? Dersom det ikke er ekstreme sunamier eller andre årsaker til annen umiddelbar høy vannstand som krever handling, så satser vi på å bli hjemme :?:

Topp

InnleggSkrevet: 22 Jun 2012, 15:55 
Avlogget

Frøyatro skrev:
Leser at det er en del som har planer og foreta en bug out etterhvert. Jeg tenker litt på det samme, men hovedplanen er og blir og bli hjemme. Men, det er jo som kjent kjekt og ha en reserveplan. Så har dere tenkt noe over hva slags utstyr dere kommer til og ta med dere? Ta gjerne med merkenavnet på utstyr dere er fornøyde med, jeg er alltid interressert i kvalitetsutstyr! :) Og hvor (skog,fjell,fjære, trenger ikke og legge ut kartkordinatene deres!;)) vil dere dra? Og hvilken tidshorisont ser dere for dere at dere kommer til og tilbringe på en slik tur?

Jeg har bugget ut i 4 år nå. I blandingsskog. Ingen problemer sålenge en ikke trenger å tenke på damer og barn. Må en preppe for en hel liten familie så blir det andre kaker, men det holder jeg faktisk på med nå likevel.
Jeg pleide å kalle meg selv proff-uteligger men skjønner jeg er visst prepper :D Jeg prepper mens jeg bugger ut liksom og jobber når jeg trenger penger. Selvsagt enklest å bli ferdig med å skaffe seg alt en trenger og så flytte det avgårde og gjemme det til eventuell senere bruk.
Å ha en plan B kjennes godt. Et ekstra bein å stå på. Men nå blitt så vant til å bugge ut at jeg tror jeg skal bugge ut snart igjen :D
Hva utstyr angår: Jeg holder det så enkelt som mulig fordi alt må bæres frem over lengre avstander og også oppbevares tørt, hvis ikke tar fukt og mugg knekken på det meste over tid. Lavvo må en i hvert fall ha liggende klar til å sette opp vinterstid. Og da ikke en slik som er å få kjøpt på kina-markeder, de tåler ikke mye snø. Lage selv av stokker og pressenning er nærmest gratis og bra nok og du kan brenne bål eller bruke vedovn. Det er ok å telte et par uker i regnvær, men så går man grundig lei. Tror ikke det holder med et par tomannstelt til familien en hel vinter desverre fordi alt blir fuktig, inkludert soveposer slik at de ikke isolerer like bra lenger. I lavvo kan du få tørket de meste når du fyrer. Og forresten dusje også. Istedet for svært dyre kvalitets vintersoveposer så er min erfaring at det stort sett holder med en tåelig bra høst-pose som passer inn i en sommerpose. Denne metoden er billig og gir svært god utbytte isolasjonsmessig, så sant mann ikke ligger i trekk eller vind. Å ha et ekstra ullteppe over det igjen kan også hjelpe godt på de kaldeste netter. Jeg har fryst ræva av meg et par ganger men stort sett pga at jeg ikke har orket å stå opp på natta for å legge på ved eller tippet feil på mengde kuldegrader.

Topp

InnleggSkrevet: 22 Jun 2012, 16:30 
Avlogget

I det store og hele virker det som denne utbugginga er et amerikansk fenomen som smitter over dammen.

Tenk å bo midt i NY ? Bruke flere dager til fots bare for å komme seg utav byn...
Det er sikkert til en viss grad relevant for de største norske byene også, men det blir likevel epler og bananer....

Det skal MYE til før en mann ved sine fulle fem velger å stikke til skogs, med bare det han kan bære på ryggen.. 90% av oss overlever kun få uker...

Topp

InnleggSkrevet: 23 Jun 2012, 19:44 
Avlogget

Galdre skrev:
Det skal MYE til før en mann ved sine fulle fem velger å stikke til skogs, med bare det han kan bære på ryggen.. 90% av oss overlever kun få uker...

Enig i det. Uansett hvor mye du roper om å komme seg ut av bysentre så vil det bli forholdsvis rolig i skauen :roll:

Topp

InnleggSkrevet: 28 Jun 2012, 23:53 
Avlogget

Til tross for at min ene og alene løsning så langt har vært sentrert rundt det å bugge inn, så vedder jeg på at jeg om en uke har en bugg out bag plasser på et kritisk sted :shock:

Topp

InnleggSkrevet: 28 Jul 2012, 14:10 
Avlogget
Brukerens avatar

Jeg har en BOL....ish. Ikke enorme greier, men en plass jeg kan stikke til hvis ting rakner.
Der har jeg mulighet til å dyrke litt grønnsaker, ikke mye men for å kunne ha noe ferskt innimellom. Det er lagret en del mat der, kanskje for ett par måneder, jeg har kommunikasjonsmidler for å prate litt med omverdenen (HF-radio), jeg har en rudimentær strømforsyningsplan som fungerer for det jeg trenger strøm til, det er ingen bunker men gir litt beskyttelse, stedet er raskt tilgjengelig for min del (antatt ca 12 timer totalt før jeg er etablert der, en smule lengre vinterstid), området er lett å overvåke og når jeg er der vil jeg vite i god tid om andre er på vei inn i området, før de vet at jeg er der. I det hele tatt, kjekk liten plass.

Jeg har også familie og venner i hjembyen Trondheim, der enkelte har litt av den samme mentaliteten som meg. Det blir for min del en middelvei ift å stikke avgårde.

Nå har jeg militær bakgrunn, og som følge av det simpelthen ELSKER jeg sjekklister og planverk :P
Jeg er vant til å utarbeide hinsidig detaljerte operasjonskonsept og planer og ordrer, men er også veldig klar over at man ikke kan planlegge for absolutt alle eventualiteter. Følgelig har jeg en kjekk liten oversikt, vesentlig enklere enn hva jeg normalt sett har jobbet med, over hva jeg gjør når (skal vurdere å dele den etter hvert, men ikke ennå...), hvilke indikatorer jeg ser etter rundt meg (i media, gjennom jobben, med mine egne øyne osv) som angir at situasjonen rundt meg er i ferd med å gå inn i en ny fase, og som igjen leder frem til evakueringsplanen.

Men sånn veldig enkelt forklart så kjører jeg en BOL-nivellering basert på situasjon:

Nivå 1 - Bug-in:
Her er situasjonen såpass flyktig og uavklart at det er vanskelig å se hvor man går hen i umiddelbar fremtid. Typiske eksempler vil være de tidlige fasene på en pandemi der en vaksine er tilgjengelig, et tidsbegrenset men allikevel omfattende strømbrudd der det ligger an til at man kan få ting oppe og gå igjen innen kort tid og en del andre scenarier.
Jeg blir da værende der jeg bor og klarer meg med det jeg har hjemme. Totalt sett så snakker vi her maks to uker. Er ikke situasjonen avklart innen da, så er det på tide å relokalisere. På dette nivået vil selvsagt også mitt bevegelsesmønster i nærområdet bli modifisert, alt avhengig av hvordan situasjonen er.

Nivå 2 - Bug-out-of-Oslo:
Jeg bor i Oslo, og det er et område med masse folk og potensiale for mye bråk hvis ting degenererer kraftig. Matmangel, drivstoffmangel, strømmangel, syke mennesker, masse skremte folk som ønsker å overleve og ta vare på familien sin....her kan det fort bli trøbbel. Scenarioer kan være mange, for eks full kollaps av lov, orden og statlige institusjoner, men felles vil være enten en veldig hurtig forverring av situasjonen, eventuelt en roligere nedadgående kurve som tilsier at man ikke fikser ting i løpet av en toukers periode. I såfall vil jeg trekke nordover til Trondheim, som har vesentlig mindre folk og som er vesentlig enklere å navigere og forflytte seg rundt. Der har jeg familie, venner og likesinnede som har evne og mulighet til å ta vare på og passe på hverandre. Hva som skjer videre er avhengig av hvordan situasjonen utvikler seg videre. Er det mulig å trekke tilbake til Oslo etter hvert...? Mulig...vanskelig å si pr nå.

Nivå 3 - Full BOL:
Her degenerer situasjonen såpass hurtig at man ønsker å trekke langt bort fra folk og urbane miljø med en gang. Eksempler på scenario vil være pandemi uten antydning til vaksine, krig, hvis Nivå 2 blir uutholdelig.
Da er det rett til BOL og etablere seg der, følge med på situasjonen med de midlene man har (jeg har en del muligheter der...), og vurdere på daglig basis hva man skal gjøre.

Dette er MEGET forenklet da, det er mange ting å tenke på her.
Evakueringsrute er også et moment. Det er enkelte steder jeg ikke vil vise meg med fullastet bil, alt avhengig av hva slags situasjon som har oppstått. Ikke sikkert jeg raser opp langs RV3 i Østerdalen for å komme meg til hjembygda, for å si det slik. Kan fort bli at den kjøreturen som normalt sett tar 6 1/2 time til Trondheim trekker ut i både 12 og 24 timer, med masse alternative ruter og omveier, med kun forflytning i mørke etc etc.
Dette går både på en vurdering av hvordan folk vil reagere og hvilke handlemåter man kan forvente seg på landeveien, samt situasjonen i seg selv. Jeg er like lite interessert i møte noen som ønsker å "forøke" sin matforsyning og sin utstyrsportefølje ved å stoppe forbipasserende langs en vei, som jeg er interessert i å passere innenfor 15 km av enkelte objekter i en krigssituasjon som har gått kjernefysisk... ;)

Topp

InnleggSkrevet: 28 Jul 2012, 15:59 
Avlogget

Bug out... dvs en situasjon hvor vi ikke kan være hjemme... Altså brann, flom eller andre spennende utfordringer. Da er det campingvogna som er tingen. Vår er relativt liten og lettkjørt. Men det går greit å bo to voksne + hund hund i den, skal den stå et sted over lenger tid er forteltet digert og gir plass til å jobbe under tak og til å tørke klær osv. Prøver å ha en del hermetikk i allefall mat for to i en 3-4 dager lagret i vogna, samt at bob baggene som man tar med har klær, regntøy, dynamo lykter, vannflasker, refleksvester(Det er vel mer sannsynlig at det oppstår en situasjon hvor man ønsker å bli funnet, en det motsatte i de fleste scenarioer hvor jeg må forlate hjemmet mitt,) fjellsko og kniv + litt førstehjelps dill.

Jeg har ikke lenger den fysiske formen, eller de nødvendige ferdigheter til å berge meg selv lenge i skogen er jeg redd. Men må jobbe litt med det også.

Topp

InnleggSkrevet: 28 Jul 2012, 19:54 
Avlogget
Brukerens avatar

Jeg planlegger å bugge in, definintivt. Delvis fordi jeg allerede bor relativt på landet, dog i et villastrøk. Delvis fordi det eneste stedet jeg kan bugge ut til er hytte ved sjøen, 15 mil unna, med langt mer problemer hva overlevelse angår. Dog ville den vært perfekt om det blir grusom pandemi uten sjanse for vaksine, siden den ligger på en øy.

Filbert; med mindre du blir grepet av en intens lyst til å spise hjernen min kan du campe i oppkjørselen om kåken brenner ned eller blir tatt av jordras :)

Så det blir innbugging for harde livet. Dessuten, jeg har aldri helt innsett hva man skal gjøre uti skauen. Hadde sikkert ikke overlevd mer enn en uke uansett. :)

draugjeger

Topp

InnleggSkrevet: 28 Jul 2012, 20:11 
Avlogget
Brukerens avatar

Siden jeg allerede bor langt til skogs er også min plan å bugge inn. Nesten så jeg ikke finner veien hjem selv iblant :lol: Mitt verste shtf scenario er skogbrann, og om dette skjer bugges det ut til hytta som befinner seg enda dypere inn i skogen, men denne ligger også på en øy og er dermed ganske sikker mot ovennevnte mareritt. Mitt nest verste mareritt er at det skjer en annen katastrofe som gjør at alle byfolkene flykter ut i skogen. Vet ikke helt hva jeg skal gjøre da.

Topp

InnleggSkrevet: 30 Jul 2012, 14:23 
Avlogget

Rockatansky skrev:
Siden jeg allerede bor langt til skogs er også min plan å bugge inn. Nesten så jeg ikke finner veien hjem selv iblant :lol: Mitt verste shtf scenario er skogbrann, og om dette skjer bugges det ut til hytta som befinner seg enda dypere inn i skogen, men denne ligger også på en øy og er dermed ganske sikker mot ovennevnte mareritt. Mitt nest verste mareritt er at det skjer en annen katastrofe som gjør at alle byfolkene flykter ut i skogen. Vet ikke helt hva jeg skal gjøre da.

Skogbrann er skumle greier. Kan fort ende opp med å miste alt. Det er en av grunnene jeg skal igang med depoter litt spredd omkring.

Skjer det en eller annen katastrofe så vil de allerfleste byfolkene (uforberedte) ha hendene fulle med å fordøye at de er kommet opp i en livstruende situasjon. Å flytte til skogs er det ikke mye hjelp i da. Noen vil muligens forsøke å komme seg til landsbygder i tide i håp om at bønder tar dem imot som gårdshjelp. En gjennomsnitts familie (uforberedt) har ingenting å gjøre ut i naturen i mer enn en uke, spesielt ikke på vinterhalvåret. Kun noen få friluftsfolk vil klare seg, såvidt, over lengre perioder. Derfor tror jeg det vil forbli rolig ut i naturen.

Topp

InnleggSkrevet: 30 Jul 2012, 17:43 
Avlogget

Fant en link jeg tenkte jeg fikk dele her. Det er definitivt ingen piknikk og leve av villmarken: http://www.dailymail.co.uk/news/article ... n-hut.html

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 30 Jul 2012, 20:18 
Avlogget

Litt av et sted å forsøke å overleve! Skulle det bli noe slikt måtte det ha blitt alla Kristoffer Clausen selv om han småjukset litt! Fjorden kombinert med skogen. OM man går inn for det kan man leve alright ved fjorden, om man vet hvor fisken står!

Sist endret av Gullars den 22 Mar 2013, 12:27, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 30 Jul 2012, 22:11 
Avlogget
Brukerens avatar

This Machine skrev:
snip

Liker planene! Deler mange av de samme tankene.

Jeg for min del har akkurat nå et småbruk i nær familie som står klar til bruk. Dog er jorden bortleid og det mangler mye redskaper, men det er stor plass til å drive på. I tilfelle dritten virkelig treffer vifta, har jeg en veldig liten hytte stående bortgjemt en mil unna gården. Jeg tror jeg kan telle på hendene hvor mange som vet om den. Trenger å pusses opp og isoleres om den skal brukes over lengre tid, men det jobbes med. Må bare skaffe nødvendig tid og kapital.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 58 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support