Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 19 Aug 2018, 02:29

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 58 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Evakuerings planer?
InnleggSkrevet: 13 Des 2012, 00:38 
Avlogget

Et litt viktig tema, og bedre skrevet enn jeg kan, om viktigheten av og trene (og ikke bare øve) med utstyret sitt i tilfelle, tilfelle.
http://www.survivalistboards.com/showth ... p?t=273818

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 13 Des 2012, 15:30 
Avlogget

Enig i at det er viktig å trene med utstyret. Vi som går mye på jakt er heldige i så måte, vi tester utstyr kontinuerlig ca halve året.
Men det er mye utstyr som er relevant for prepping som en ikke drar med seg på jakt.

Topp

InnleggSkrevet: 13 Des 2012, 15:41 
Avlogget

Og også å tilberede og spise den maten man lagrer... :mrgreen:

Topp

InnleggSkrevet: 24 Des 2012, 15:00 
Avlogget

Galdre skrev:
I det store og hele virker det som denne utbugginga er et amerikansk fenomen som smitter over dammen.

Tenk å bo midt i NY ? Bruke flere dager til fots bare for å komme seg utav byn...
Det er sikkert til en viss grad relevant for de største norske byene også, men det blir likevel epler og bananer....

Det skal MYE til før en mann ved sine fulle fem velger å stikke til skogs, med bare det han kan bære på ryggen.. 90% av oss overlever kun få uker...

Godt innlegg. De som stikker av til skogs og med familie i tillegg ihvertfall vinterstid, uten å ha et mål en skal nå, tviler jeg på skjønner hva de faktisk flykter til. Virker helt sprøtt på meg. Om en leser litt om operasjon Grouse som ble iverksatt høsten -42, vil en skjønne at ja topptrente overlevelseseksperter i sin beste alder vil nok kanskje kunne berge livet en stund, selv om de ville mistet utrolig mye kroppsvekt, men barn og utrente , nei det blir nok som å pisse i buksa. En kommer unna umiddelbar fare, men går en grusom skjebne i møte.

Skal en flykte fra en situasjon hals over hode med familie på slep, er det helt nødvendig å ha en destinasjon som ikke er altfor langt unna og som en har forberedt i forveien med mat, varme og andre nødvendigheter. Det nytter ikke å satse på jakt. Joda en kan kanskje være heldig å fange ei rype i en snare og få etpar fisk, men det hjelper dessverre ikke langt.

Topp

InnleggSkrevet: 24 Des 2012, 15:25 
Avlogget

Akkurat. Dessverre kjenner jeg altfor mange som har som seriøs plan å "bugge ut til skogen", uten å ha forberedt ly eller ressurser på forhånd.
Med andre ord er planen deres å sulte ihjel, tørste ihjel eller fryse ihjel.

Topp

InnleggSkrevet: 24 Des 2012, 15:49 
Avlogget

Jeg anser de situasjonene hvor jeg skal få bruk for BOB, er om huset brenner ned (Kjekt å ha egne klær og skotøy selv om du kan bo hus naboen (Minner meg på at man kanskje burde ha kopier av viktige papierer i bagen også... :ugeek: ))
Eventuelt om det av en eller annen grunn skulle bli nødveidig å evakuere i stor stil på grunn av en naturkatstrofe eller lignende.

Topp

InnleggSkrevet: 25 Des 2012, 12:31 
Avlogget

Det skal brenne godt på dassen før jeg forlater min borg, men når jeg så gjør har jeg safet meg godt.
Husly er fikset, plenty av mat, vekster i jorden og samhold med likesinnede.
Anser derfor Bug-out som siste utvei og en utopi (enda et fremmedord) for de fleste.
Jeg hadde nok ikke kunne levd et særlig fullverdig liv om jeg måtte ta mine og stikke til skogs
uforberedt, anser det som en sakte død.

Topp

InnleggSkrevet: 04 Jan 2013, 00:19 
Avlogget

Vedlegg:
1531_281643681958044_1648802881_n.jpg
1531_281643681958044_1648802881_n.jpg [ 52.83 KiB | Vist 2090 ganger ]

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 05 Jan 2013, 02:42 
Avlogget

Den plansjen "How to sleep warm" har jeg noen innsigelser mot om det er ekstremt kaldt . Hvor har de fått fatt tak i den informasjonen som de skriver om? På hyttetur?, På biblioteket ?, ihvertfall ikke ved å teste ut selv i ekstreme situasjoner tror jeg. Dette kan jeg si med ganske stor sikkerhet, da jeg selv i unge år, har mange overnattingsnetter bak meg i skogen vinterstid, uten annet enn soveposen også i tempraturer kaldere enn minus 30 grader. Jeg snakker ikke om å ligge i Lavo'er eller slikt, Dengang jeg drev med dette, overnattet jeg kun på bakken i ei granbarseng og lagde meg en nying om det ble virkelig kaldt.

Personen på plansjen ligger påkledt t.o.m. med topplue. Vel for det første må en ha en god sovepose. ekstremtempratur bør være på minus 40 tallet og komfort-tempratur ihvertfall minus 30. Jeg har det og av erfaring vet jeg at om du ligger påkledt i soveposen så fryser du i slike tempraturer, uansett pose. Hva som funger, er å kle av seg i soveposen og ha klær og støvler i bånn av posen. Snøre posen helt igjen og kun puste gjennom et lite hull. Minus 20 er ikke noe problem, men derfra og nedover begynner det å bli kaldt. Første natta jeg erfarte minus 30, begynte jeg likevel å fryse, for jeg gjorde som det står på denne plansjen som du la inn her, jeg hadde endel tøy på. Hadde jo tross alt dengang mange netter i ned mot minus 20 og det hadde ikke vært noe problem i min pose. Men altså den natta ble jeg kald. Jeg husket at jeg hadde lest et sted at en ikke skal ha noe klær på og tenkte at ja jeg tester jo ut så mye, så jeg prøver det. Det hjalp, jeg fikk tilbake varmen... En må selvfølgelig ha en skikkelig ekstrempose beregnet for slike tempraturer. Nytter ikke å kle av seg i en Ajungalak iglo og tro en skal bli varm. Har en ikke skikkelig sovepose, er det kun å sitte oppe natta gjennom og fyre som duger i ekstrem kulde. Er en på fjellet er det jo ikke mye ved å ta av, men der kan en grave seg ned og i snøhuler er det ikke noe problem, der er det levelig, ihvertfall om en lager seg en kuldegrop.

Det virker sikkert ikke logisk å kle av seg for å få varmen, men det fungerer slik fordi klær hindrer at kroppsvarmen varmer opp soveposen. Poenget er jo at kroppstempraturen skal varme opp posen og at posen så reflekterer varmen tilbake.

Det sto også noe om at en ikke skal trekke nese og munn inn i soveposen pga. kondens. Da sier jeg "pølsevev". Survival er tydeligvis ikke noe en kan lese seg til på biblioteker, det må testes ut og erfares. Selvfølgelig når det er så kaldt som minus 30 til minus 40, så trekker en nesa inn i posen. En ligger ikke og trekker inn slike kuldegrader ufiltrert rett i lungene ustraffet. Det blir litt kondens, men bare akkurat rundt munnen. En skikkelig ekstrempose har selvfølgelig snøring ved skuldrene også, slik at noe kondens problem nedover i posen blir det likevel ikke.

Topp

InnleggSkrevet: 05 Jan 2013, 08:27 
Avlogget

Jeg tenker at slik bugging out er noe man evt kan gjøre midlertidig.
Noen eksempler (og noen av dem er temmelig søke, men men):
Brann (reiser vel til noen venner)
jordras eller andre naturkatastrofer (reiser også til noen venner)
Dersom det er krig og noen kommer for å plyndre gården din så kan du stikke til skogs med BOBen og returnere dagen etter eller noe sånt.
Dersom dyrevernet kommer for å stjele alle dyrene dine, eller barnevernet for å stjele barna dine
Dersom du får en voldelig ektemann og må flykte
Dersom leieboeren blir voldelig
Dersom de slemme naboene kommer for å kjefte på deg fordi du ikke har måkt foran søplekassen
Dersom man har hatt en kjip skilsmisse og den andre forelderen kommer for å true til seg barna
Dersom man har fosterbarn og foreldrene til barnet kommer for å true til seg barnet (kanskje mer sannsynlig enn de overstående alternativene)
Dersom det kommer tyver om natta

Uansett: å ha flere alternativer enn å bugge - in kan jo være en fordel. Særlig om man har oversikt til veien og en bakvei å stikke. Kanskje ikke alltid man kan klare å komme seg til bilen om noen kommer veien, men å stikke ut i skogen (og ha en sekk klar) kan være en fordel om det kun trengs for en dag eller om det kun trengs for å komme seg til et BOL og der bli hentet av noen andre. Kanskje man ikke har fått med seg mobilen sin og må gå til man kan få hjelp.

Jada, det er kanskje et paranoid innlegg, men ting man ikke har tenkt seg skulle skje har jo skjedd før og.

Topp

InnleggSkrevet: 05 Jan 2013, 09:00 
Avlogget

Sitat:
Jada, det er kanskje et paranoid innlegg, men ting man ikke har tenkt seg skulle skje har jo skjedd før og.

Slapp helt av, her er vi alle paranoide!

Topp

InnleggSkrevet: 05 Jan 2013, 12:39 
Avlogget

mimir skrev:
Sitat:

Hæ.... Hvem sa det????? hehehe

Topp

InnleggSkrevet: 05 Jan 2013, 14:37 
Avlogget

mimir skrev:
Sitat:

Hehehe :D
Jeg har BOL for hestene mine, og jeg ;). Kan nok ikke være der mer enn et par dager, men likevel :D

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 58 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support