Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 18 Okt 2018, 23:01

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 17 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Sikring av eiendom
InnleggSkrevet: 12 Jan 2015, 13:17 
Avlogget

Jeg har bestilt kamera med sensor og to lamper med sensor. Dette for å hindre en psykopat i å vandre fritt utenfor tomten, ta bilder gjennom vinduer og Gud vet hva. Flere tips mottas med takk. Gjerne tips for å hindre vedkommende i å lett få tilgang til tomt.

Topp

Innleggets emne: Re: Sikring av eiendom
InnleggSkrevet: 12 Jan 2015, 15:30 
Avlogget

hvordan er utforminga på tomta? landlig,by eller tettbebygd?

Topp

InnleggSkrevet: 12 Jan 2015, 16:01 
Avlogget
Brukerens avatar

Nå kan det være jeg misforstår posten din, men hvis dette er et reelt problem du faktisk har burde du kontakte politiet omgående. Sier ikke at det er eksepsjonelt mye politiet nødvendigvis kan gjøre men profesjonell oppfølging er en god ide om man har med psykopater å gjøre. Med er besøksforbud mot vedkommende både knyttet til deg/familen som personer og eiendommen blir vedkommendes tilstedeværelse straffbart uavhengig av hva han/hun driver med av fotografering/etc.

Topp

InnleggSkrevet: 13 Jan 2015, 00:17 
Avlogget
Brukerens avatar

På slike ting er jeg ganske utspekulert og har et par triks i hånda, men vanskelig når en ikke vet så mye om området eller hva det er snakk om.

Eks.:
Har du gjerde på tomta di?.
Hvis du har et gjerde og mulighet til å feste en vaier på toppen som går hele veien rundt på toppen av gjerdet.
Og på denne vaieren så trer du på enten metallrør eller pvc rør, som da blir liggende løst rundt vaieren så blir gjerdet en smule vanskligere å komme seg over ;) (det må være tett i tett, så ikke det er no lette mellomrom på vaieren å få fotfeste, der det blitt åpning som i feste på vaieren så kan man jo plante hagtorn eller no annet festlig med skarpe pigger.. :lol: )
Bare en ide, sett det på youtube og vært nevnt på blogger som jeg har kommet over på Pinterest.
evt, strøm i vaieren som aktiviseres når det er behov i stedefor rørene.

Er det trær på tomta som personen klatrer i for å få innsyn inn i boligen, så kan disse sikres enten ved å fjerne de som er nærme eller feste flaske skår på strategiske steder på stammen, MEN her må du være obs på at dette kan utgjøre risiko for evt. småbarn og ungdom som klatrer i trær, de må da informeres om det, og få forbud mot klatring i de trærne hvor dette er gjort. dette kan også utgjøre en fare for dyrelivet så ikke anbefalt, men ved nødsituasjoner.... og det kan jo fjernes igjen når problemet er løst.
Bruker han naboens trær? informer naboen og be om hjelp, ved å evt fjerne nederste greiner om han ikke vil ta hele treet.

viltkamera er jo kjekt da får du kansje tatt bilde av den det gjelder også som kan brukes ved politianmeldelse.
(er det lov forresten? noen som vet?)

Men som nevnt over fra Frøken, er det et pågående problem så må du informere politiet slik at de kan gjøre no, og i tilfelle det skulle bli et angrep på deg som person eller din familie, så vet de hvem de skal gå etter.

Siden du sier utenfor tomt så ville jeg prøvd å få til et besøksforbud hvor han må holde seg så og så langt unna deg og din familie og deres bosted. men her igjen, er det mye ting som en må gjennom.
Men da står du igjen sterkere om han skulle dukke opp , da er nemlig politiet pliktig å komme når du ringer for å be om å få hjelp til å fjerne denne personen. står han med tele linse og tar bilder fra avstand så vet jeg ikke helt hvordan.. kansje ta i bruk laser og lyse ham tilbake i øya ;)

Topp

InnleggSkrevet: 13 Jan 2015, 01:48 
Avlogget

Jeg har faktisk bestilt lydalarm. Jeg tenkte å strekke en sen på ca en meters høyde der jeg tror vedkommende kan gå. Dersom han da går i senen vil en heftig lydalarm gå. Jeg tenkte å plassere dette to plasser.

Jeg har og tenkt på å få meg et signalhorn som er koblet på en trykkplate der jeg tror han setter seg ned for å ta bilder av min venninne.
Da vil det nok ikke bli like koselig som det pleier tenker jeg.

Jeg tar ikke sjansen på å legge ut skadelige ting både på grunn av dyr og mennesker som ferdes. Jeg tenker at en sen som strekker seg et stykke på en meters høyde ikke er ille.

Jeg tror det er lov med kamera som ikke viser noe ut mot offentlig vei eller lignende. Jeg plasserer et kamera slik at det kan fange vedkommende om han kommer nær vinduet. Det er egentlig bare fjell og skog rett ut mot det vinduet, så det vil aldri vise noen andre enn ham om han kommer nære vinduet igjen.
Men som nevnt over fra Frøken, er det et pågående problem så må du informere politiet slik at de kan gjøre no, og i tilfelle det skulle bli et angrep på deg som person eller din familie, så vet de hvem de skal gå etter.

Jeg har og tenkt på det med laser, men jeg tror dessverre at lovverket faktisk beskytter ham med mindre jeg leker med katter og laser og tilfeldigvis lyser litt gjennom vinduet i mellom. Da er det ikke min feil om han står der med kikkert.

En politianmeldelse hadde jo vært en løsning, men jeg tror kanskje det å skremme vekk vedkommende med noen alarmer og litt slik kan fungere. Jeg får se :)

Topp

InnleggSkrevet: 13 Jan 2015, 01:49 
Avlogget

JKHoem skrev:
hvordan er utforminga på tomta? landlig,by eller tettbebygd?

Det er landlig tomt

Topp

InnleggSkrevet: 13 Jan 2015, 14:30 
Avlogget

Jeg tenker litt som frøken.
Hadde jeg opplevd noe lignende, hadde jeg først kontaktet politiet.
Er det slik at de ikke har ressurser/tid el. lignende, tror jeg faktisk at jeg hadde prøvd å møtt personen.
Gjerne med en tung gjenstand i høyre hånd.
Det du beskriver er ikke greit. Hvis din venninne føler seg stalket, er dette noe som demper hennes livskvaltitet.
Personen som stalker/spionerer bør ( i min verden) bli informert om at det stopper her. Og da skal han stoppe...

Topp

InnleggSkrevet: 14 Jan 2015, 23:08 
Avlogget

Ja. Jeg er enig i at så snart man vet noe sikkert bør politiet informeres. Foreløpig har jeg gjort klare to mobile lyskastere som går på batterier og to alarmer som kan kobles til sen og settes ut.

Jeg brukte plastetuiet som fulgte med alarmen, teipet disse to til en pinne som kan stikkes i jorda. En sen skal gå fra den lille tynne alarmboksen og rykke den ut av plastlomma når vedkommende kommer borti senen som jeg strekker ut.

Jeg har tenkt på trykkalarm men da det kommer til å snø ute vil dette ikke la seg gjøre så enkelt. Derfor altså tripwire.

Vedlegg:
alarm.jpg
alarm.jpg [ 106.33 KiB | Vist 2529 ganger ]
Topp

InnleggSkrevet: 09 Feb 2015, 11:06 
Avlogget

I mørket er det ofte ganske effektivt med belysning som styres av bevegelses-sensor.
Det er ganske greit å ha uansett, og når det gjelder alarmer, er nok et sett med detektorer mye enklere å rigge og vedligeholde enn diverse snubletråder.

Topp

InnleggSkrevet: 09 Feb 2015, 12:08 
Avlogget

sett opp viltkamera i kombinasjon med lys koblet til bevegelsessensor. Bilder tatt med viltkamera kan sansynligvis ikke brukes ifm. politiet, forøvrig er det lite politiet kan gjøre dersom ting ikke kan bevises. prosessen fram til en evt. rettskraftig dom kan ta årevis, og imens kan vedkommende fortsette og oppføre seg som det passer han. En skikkelig alvorsprat er nok på sin plass. Helst sammen med ett vitne som ikke er for lettskremt.

Topp

InnleggSkrevet: 09 Feb 2015, 12:10 
Avlogget

hvorfo vandrer han på eiendommen?
er det en generell sniktitter eller x?

Topp

InnleggSkrevet: 31 Mar 2015, 12:25 
Avlogget
Brukerens avatar

Hvordan har det gått?
Har problemet løst seg?
Bare litt nysgjerrig skjønner du :lol:

Topp

InnleggSkrevet: 02 Apr 2015, 19:54 
Avlogget

Av helt andre grunner så bor hun og ungene nå hos meg, så nå slipper jeg å stresse. Jeg har oppgradert alarmsystemet med sensorer og skal etter hvert og kaste opp en haug med kameraer m.m. her også :D

Topp

InnleggSkrevet: 06 Apr 2015, 09:40 
Avlogget

Nå er planen foreløpig å også sette opp gjerde som varierer alt fra 1,7 meter til 1 meter. Men jeg tenker at det å ha utstyr som raskt kan tranporteres er et viktig stikkord. Å ha flere med på laget innebærer å være fleksibel.

Topp

InnleggSkrevet: 12 Apr 2015, 16:50 
Avlogget

Heng opp bokser eller annet metall over gjerde. Hvis noen prøver og klatre eller ødelegge gjerde, lager dette noe fryktelig bråk. Bevegelses styrt lys som skrus på når noen kommer for nære. Dette skremmer de fleste.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 17 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: