Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 16 Okt 2018, 21:16

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 10 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Alder og prepping
InnleggSkrevet: 25 Apr 2014, 11:30 
Avlogget

Hei. Har fundert litt på alder og gardsbruk. Ikke det at jeg vil ha et men hvor mange som utrykker ønske om å ha. Jeg tror at her blomstrer romantikken for fullt uten egentlig å skjønne hva det innebærer.
I dette samfunnet vil nok det meste være greit, men det forberedes til ganske spesielle situasjoner. Og da vil vi alle lide under mangel på nødvendige forsyninger. Ettersom det er begrenset praktisk hvor mye drivstoff du kan lagre og hvor mye kunnskap og praksis du kan tilegne deg så vil det ta slutt i perioder. Kanskje i den mest nødvendige tiden. Hva med gården da?
Det jeg tenker mest på er at et ungt par med halvstore unger vil nok kunne mestre endel hvis holdningene er der, men når preppere runder 50 så vil jeg påstå at det ikke er mye manuelt arbeid vi kan utføre. Joda vi kan hakke og spa men i det omfanget som kreves uten maskiner tror jeg rett og slett ikke ligger for mange idag.

Jeg må jo også le litt av 70 åringer som flytter i fjella og bruker stygg mye penger på å forberede overlevelse i en fremtidsituasjon som er helt i det blå. Overleve for hva? En må jo berømme pågangsmotet men realismen er nok så som så.
En må ikke kaste bort de beste åra en har for å forberede seg i flere titalls. Da kan en jo bare henge seg med en gang å gi penga til unga eller et kattehjem. Leve godt er faktisk bedre enn å slite seg ut for noe uklart. Ihvertfall når en er på siste halvdel av livet.

Mange baserer også fremtiden sin på å alltid stå på post for å verne heimen. Virkelig? Sove er kanskje inget alternativ?

Jeg har hatt innlegg om samfunnsbygging før og det tror jeg er eneste håp. Jeg har ikke økonomi eller plass til å legge til rette et framtidig liv for oss oppe i fjellene med selvforsyning. Så derfor er min plan å bruke tia til å knytte kontakter og oppmuntre til kolonidannelse hvor hver mann kan bidra med noe uten å ha en låve full av diesel og dehydrert mat. Jeg for min del er mekaniker og kan i tillegg bidra med beskyttelse. Da får jeg holde meg med ting til det.

Topp

Innleggets emne: Re: Alder og prepping
InnleggSkrevet: 25 Apr 2014, 16:05 
Avlogget
Brukerens avatar

Norseman skrev:
Hei. Har fundert litt på alder og gardsbruk. Ikke det at jeg vil ha et men hvor mange som utrykker ønske om å ha. Jeg tror at her blomstrer romantikken for fullt uten egentlig å skjønne hva det innebærer.
I dette samfunnet vil nok det meste være greit, men det forberedes til ganske spesielle situasjoner. Og da vil vi alle lide under mangel på nødvendige forsyninger. Ettersom det er begrenset praktisk hvor mye drivstoff du kan lagre og hvor mye kunnskap og praksis du kan tilegne deg så vil det ta slutt i perioder. Kanskje i den mest nødvendige tiden. Hva med gården da?
Jeg er helt enig med deg i at det er mye romantikk rundt disse tankene! Svært mange er hverken fysisk i stand til eller mentalt forberedt på hvor mye slit dette innebærer. Men nå er det vel heller tvilsomt at vi vil gå fra dagens samfunn den ene dagen til et hvor det eneste man har er et småbruk. Dermed vil det i verste fall, merk verste fall, være snakk om en lang overgangsperiode. Hva man foretar seg i denne perioden, og hvordan livskvaliteten er(f.eks. mer og sunnere mat, mindre bekymringer enn alternativet, bedre helse og så videre), kan jo være avgjørende.
Norseman skrev:
Det jeg tenker mest på er at et ungt par med halvstore unger vil nok kunne mestre endel hvis holdningene er der, men når preppere runder 50 så vil jeg påstå at det ikke er mye manuelt arbeid vi kan utføre. Joda vi kan hakke og spa men i det omfanget som kreves uten maskiner tror jeg rett og slett ikke ligger for mange idag.
Men halvstore unger blir større og snart er man besteforeldre. I et slikt scenario du skisserer vil større gårder i nærheten ikke kunne drives av bare en familie. Da vil man kunne få ordninger som stykker opp disse i mindre bruk. Kanskje det blir noe i retning av kooperativer, kanskje utskilling i mindre selvstendige enheter. Familiestruktur vil ganske sikkert også endres i retning av tettere forhold enn vi ser det har blitt for mange i dag.
Norseman skrev:
Jeg må jo også le litt av 70 åringer som flytter i fjella og bruker stygg mye penger på å forberede overlevelse i en fremtidsituasjon som er helt i det blå. Overleve for hva? En må jo berømme pågangsmotet men realismen er nok så som så.
Så sant, så sant! Skulle de være så uheldige å virkelig oppleve det scenarioet de ser for seg, har de noen tøffe overraskelser i vente.
Norseman skrev:
En må ikke kaste bort de beste åra en har for å forberede seg i flere titalls. Da kan en jo bare henge seg med en gang å gi penga til unga eller et kattehjem. Leve godt er faktisk bedre enn å slite seg ut for noe uklart. Ihvertfall når en er på siste halvdel av livet.
Her tror jeg det faktisk går både å ha et fullverdig liv her og nå OG gjøre noen disposisjoner som øker sjansen for også å få et fullverdig liv dersom det kommer vesentlig trangere tider. Jeg finner faktisk mye tilfredsstillelse i ferdigheter og ting jeg gjør i dag som er «overlevelsesferdigheter» en gang i framtiden. Dette gjør jeg ikke fordi jeg har fokus på en fjern framtid. Eksempelvis lagde jeg mitt eget tørkeapparat rundt den tiden jeg fylte 20. Hjemmelaget yoghurt startet jeg med omtrent på samme tiden. Interesse for økologisk og kortreist mat springer ut av et miljøengasjement som jeg har hatt fra lenge før jeg ble klar over hvor dårlige utsikter denne sivilisasjon egentlig har. Riktignok kjente jeg til «Limits To Growth» også på den tiden, men det var mer på et akademisk og fjernt plan. Jeg tror heller ikke det er bare to alternativer, altså dagens situasjon eller en slags apokalypse. Men vi har en lang og tøff tid et stykke foran oss. For å si det slik vil det neppe være så mye som 7 milliarder mennesker på jorden rundt neste århundreskifte.
Norseman skrev:
Mange baserer også fremtiden sin på å alltid stå på post for å verne heimen. Virkelig? Sove er kanskje inget alternativ?
Dette er vel også en slags romantikk med motsatt fortegn og med masse urealistiske forestillinger innbakt.
Norseman skrev:
Jeg har hatt innlegg om samfunnsbygging før og det tror jeg er eneste håp. Jeg har ikke økonomi eller plass til å legge til rette et framtidig liv for oss oppe i fjellene med selvforsyning. Så derfor er min plan å bruke tia til å knytte kontakter og oppmuntre til kolonidannelse hvor hver mann kan bidra med noe uten å ha en låve full av diesel og dehydrert mat. Jeg for min del er mekaniker og kan i tillegg bidra med beskyttelse. Da får jeg holde meg med ting til det.
Det tror jeg er en klok strategi. Men det er også bra at det finnes folk som holder liv i kunnskap som vil trenges for et mindre mekanisert jordbruk for eksempel. Vi trenger begge deler og mange fler varianter i tillegg.

Topp

InnleggSkrevet: 25 Apr 2014, 19:13 
Avlogget

Pensjonister med ett formål med livet lever gjerne lenger.
Spreke pensjonister lever gjerne til de passerer 85 eller mer.
Noen får ett bedre liv med å leve på bygda.
Det optimale er å fortsette å arbeide innen rimelighetens grenser så lenge en kan.
Å bygge ett hus når du er 70 år blir gjerne ett spørsmål om å arbeide over flere år.
120 m2 enebolig er gjerne 1800 timer arbeide og hvis arbeidet fordeles over 5 år
så blir det under 400 timer per år. Det blir som å kjøre Lada med stor campingvogn over Dovrefjell -
Legg inn ett lavere gir og ta tiden til hjelp. Fullt mulig.
Det finnes fremdeles gamlinger som bor flere kilometer fra vei og stort sett klarer seg selv
inntil det er slutt.
Det er fremdeles fullt mulig å ha mobiltelefon, Internett, fjernsyn og annet
hvis man innretter seg.
Med webbank kan man sette de fleste regninger på auto og lade kontant-telefonen.
Selv med minstepensjon lever man flott hvis man har formue og planlegger litt.
Det er en grunn til at 80 år gamle damer blir funnet med NOK 400000 under hodeputa -
De klarte ikke å bruke opp minstepensjonen.
Det er mange som har leilighet i byen - drar til Spania om vinteren og er bosatt på glesbygden på ett avsidesliggende småbruk.
Og hvis samfunnet kneler og pensjoner og regninger uteblir så er man egentlig ganske godt beredt.
Med 4000 liter drivstoff i tanken og rikelig med ved har
en god tid til å lese bøker i dagslyset fra kjøkkenvinduet.
Ikke alt er bestandig som du tror.
Gamlinger er ikke som før.
Det kan virke litt sært å bygge noe når livet nærmer seg slutten
men om ikke annet så kan arvinger nyte godt av det.
Noen liker å svi av formuen på paraplydrinker - Dem om det.
80 år gamle damer begynner på Universitetet?
Hvorfor ikke - De bare tørrtrener til neste liv :-)
Tar opp plassen for andre?
Det finnes alltid Open-University med god plass til alle i livets forelesningssal.
Det finnes ikke manglende evner - bare uvillighet.

Topp

InnleggSkrevet: 25 Apr 2014, 22:06 
Avlogget

Kloke ord norseman, viste ikke at en slik filosof bodde i deg. i dag har jeg satt sammen et nytt bære belte for div ræl til skyting og jeg har malt grisedyrt økologisk korn på den nye kornkverna. Begge deler ga meg glede åmgjøre, så om jeg trenger det ene eller det andre en gang er ikke så viktig. Det er aktiviteten som gir mening.

Men ja, samfunnsbygging eller vedlikehold vil være essensielt.

Topp

InnleggSkrevet: 25 Apr 2014, 22:24 
Avlogget

Hei Jim114. Du har selvfølgelig rett i alle de gode eksemplene dine og mine synspunkt er nok mest myntet på de som ikke har levd et liv i fysisk og psykisk forberedelse for kommende prøvelser. Feks de gamle menneskene som klarer seg aleine ute i provinsen med tunge tak har nok ikke plutselig kommet dit men har levd det livet en stund slik at de er vant til det.

Utfordringen jeg ser er de som drømmer om i framtiden å kunne drive jordbruk og gardsdrift uten de nødvendige forberedelser.
Jeg skal være ærlig nok å innrømme at det sikkert finnes tusener av eldre som er tøffere enn meg på mange måter ,men de har også levd et liv som har forberedt dem på det.
Jeg er en nysgjerrig sjel som stadig søker etter kunnskap og praksis innen flere områder som jeg mener vil gjøre meg bedre rustet enn mange i vårt puddingsamfunn hvor vi satser på å kjøpe alle tjenester.
Og jeg øker selvfølgelig min beholdning med visse nødvendigheter. Men jeg anser at et kjempelager med spesialmat ikke hensiktsmessig for meg.
Så som jeg avsluttet mitt innlegg med så vil jeg fortsette å lære meg ting, øke fysikken, holde verktøy i orden i et håp om at jeg kan være nyttig for et samfunn som kan fore meg for min innsats. Alle kan ikke være selvstendige bastioner men vil være avhengig av samfunnsbygging.
Men å ha nok til å klare seg i kortere kriser burde være enhvers ansvar og ikke være en byrdemobb for et system som må reise seg igjen.
Fine kommentarer Bamse. Det blir jo lite forklarende ord i slike tråder, så jeg håper det ikke ble så snevert at jeg har fonærmet en hel haug med eldre. :-)

Topp

InnleggSkrevet: 27 Apr 2014, 20:22 
Avlogget
Brukerens avatar

Hei, Norseman.

alt koker jo ned til hvilke scenarier man ser for seg. Siden jeg ikke ser for meg samfunnskollaps forbereder jeg meg heller ikke på det. jeg har en viss forberedelse mot "normale" hendelser av typen langvarig strømstans, storm, flom etc. men ikke mot f.eks. krig, yellowstone, carrington-effekt o.l.

Min prepping går snarere i retning av å forberede seg på et samfunn der olje ikke lenger er drivkraften og der økonomien ikke lenger kan skilte med årlig vekst på 5%. Sånn sett har jeg gjort de viktigste skrittene allerede (nedbetale lån, bo ved en jernbanelinje, dyrke opp hagen (som tilskudd, ikke overlevelse).

Jeg kommer aldri til å preppe for overlevelse. Dels fordi jeg synes scenariene er oppstylta (vi har altfor mye kunnskap til å forfalle tilbake), dels fordi jeg vet at jeg ikke ville klart å overleve. jeg tror ikke noen moderne norske mennesker kan overleve i f.eks. en 1870-nybyggersetting. Det er rett og slett altfor hardt og kunnskapene som var normale i 1870 (jakt, lafting, jordbruk, tømring, båtbygging, rusebygging, konservering) er ikke der lenger.

70-åringer som flytter til fjells for å overleve har sett for mye monsen/clausen og lest for lite historie.

Topp

InnleggSkrevet: 01 Mai 2014, 20:55 
Avlogget

Tror jeg må bli "Gangleader" så jeg har noen tel å bæra alt stasjet i sikkerhet ved bruk av skiftestilling :-)

Helt enig Draugjeger. Tror det må lande på de nære jordnære ting med mat og varme i egen heim. :-)

Topp

InnleggSkrevet: 01 Mai 2014, 20:56 
Avlogget

Og ja Filbert , en sår filosofiske evner etter å ha sittet i OP tårn rundt i verden. Mye rart hjernen produserer når en ikke har internet til å svare en. :-)

Topp

InnleggSkrevet: 15 Sep 2014, 23:16 
Avlogget

Norseman, du får ta med hakke og spade hit når du runder 50, så "får vi se da veit du" om det er bruk for deg :-)
I værste fall får vi bygge et tårn til deg da hehe.
Men som Filbert skrev filosofisk :-)

Topp

InnleggSkrevet: 16 Sep 2014, 08:42 
Avlogget

http://tv.nrk.no/serie/ut-i-naturen/DVNA20000713/28-01-2014

Det finnes nå enkelte gamlinger som holder koken. Jeg tror nok ikke jeg blir like seig.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 10 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: