Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 17 Nov 2017, 21:18

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 24 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Tips til nye preppere
InnleggSkrevet: 04 Nov 2013, 16:34 
Avlogget
Brukerens avatar

Når jeg tenker tilbake på tiden like etter at jeg hadde hatt noen aha-opplevelser om klodens og vår framtid. Tanker som fikk meg til å tvile på at framtiden til samfunnet vårt var så rosenrød som alle ville ha det til, er det noen ting jeg skulle ønske at de gamle i gamet hadde tipset meg om. Denne tråden ser jeg for meg kan være tips fra de som har vært gjennom den første fasen og klarer å se sin egen «oppvåkningsfase» litt i fugleperspektiv.

• Jeg ville gjøre alt med en gang i stedet for å ta små skritt i riktig retning over tid.
Dermed ble jeg for ensporet og lite åpen for andre muligheter.

• Jeg glemte for en stund i for stor grad å leve her og nå også. Hva er vitsen med å preppe for framtiden dersom man ikke kan leve i nuet også?

• Jeg klarte ikke alltid å prioritere det viktigste først, eller det mest «kosteffektive» først. Et eksempel (som ikke er hentet fra egen erfaring): Skal man beskytte seg mot regnet i skogen, så er det langt mer kosteffektivt å investere i en presenning enn et helårs fjelltelt som første tiltak.

Topp

Innleggets emne: Re: Tips til nye preppere
InnleggSkrevet: 04 Nov 2013, 19:46 
Avlogget

Amen. Jeg startet med å gape over alt for mye på en gang, og resultatet ble deretter...
Nå tar vi det litt mer med ro, gjør litt bedre reserch, og husker å leve idag også ja :)

Topp

InnleggSkrevet: 04 Nov 2013, 22:28 
Avlogget

Jeg prepper også fordi det er gøy å preppe. Jeg sysn det er morsomt å lære nye ting, prøve ut stasj, tenke på scenarioer og hvordan de kan løses osv. så om katastrofen tar den frekkhet å ikke ankomme, så har jeg hatt det morro I mens.

Topp

InnleggSkrevet: 04 Nov 2013, 23:45 
Avlogget

Filbert skrev:
Jeg prepper også fordi det er gøy å preppe. Jeg sysn det er morsomt å lære nye ting, prøve ut stasj, tenke på scenarioer og hvordan de kan løses osv. så om katastrofen tar den frekkhet å ikke ankomme, så har jeg hatt det morro I mens.

Så sant, så sant! :lol:
Der følte jeg du traff spikeren ganske godt faktsik :D

Topp

InnleggSkrevet: 05 Nov 2013, 10:12 
Avlogget
Brukerens avatar

Noen sier at man ikke skal preppe noe man ikke kan bruke/benytte nå også. Og det er sant. Og feks det å kvitte seg med gjeld så fort som mulig er jo noe man aldri kommer til å angre på - og det å dyrke sin egen mat er jo like mye for helsa og velværets skyld, som for hva som måtte skje i framtiden. Foreksempel.. :)

Topp

InnleggSkrevet: 06 Nov 2013, 10:16 
Avlogget

En ny prepper bør kanskje investere i bøker først?

Det er kanskje ikke så lurt å skaffe seg mye utstyr på måfå.

Topp

InnleggSkrevet: 07 Nov 2013, 00:05 
Avlogget

Hvis en er helt ny på det å forberede seg, preppe, så tror jeg et godt råd er at en først trekker pusten dyyypt. :roll:

IKKE fly på butikken å handle allverdens. :o :o

Ha papir og blyant liggende fremme, og noter det du spiser. Og handle inn etter konsumet.

Etterhvert vil ønske om utstyr og stasj komme.
Noter, og tenk om du virkelig trenger det.
Kanskje kan du lage det selv :?:

Tenk at dette er en ny måte å leve på.
Nyt reisen, og ikke bare tenk på "målet" ;)

Topp

InnleggSkrevet: 07 Nov 2013, 08:06 
Avlogget

blyant og pappir ere forøvrig bra preppe greier å ha ;)

Topp

InnleggSkrevet: 10 Des 2013, 23:43 
Avlogget

Candiru skrev:
En ny prepper bør kanskje investere i bøker først?

Det er kanskje ikke så lurt å skaffe seg mye utstyr på måfå.

Bra tips, nettopp det jeg har gjort. Skaffet meg først en bok om emnet. Har nå (nesten) lest den ferdig. Mange tips om hvilke gjenstander som man bør ha liggende klar, og endel anbefalinger om hvilke merker som er av god kvalitet.

Neste punkt på lista er å lese meg litt opp på den enkelte gjenstand for å unngå å kjøpe noe av dårlig kvalitet, og da havnet jeg blant annet på dette forumet.
Som dere sikkert skjønner er jeg helt i startgropa når det gjelder å forberede seg med tanke på å rømme heimen.

Er faktisk litt gøy, dette. Jeg lærer mye nytt og nyttig.

Topp

InnleggSkrevet: 11 Des 2013, 08:59 
Avlogget

Informasjons samling er nok viktig. Og så tror jeg nok det er veldig veldig nbyttig å finne ut hva men egentlig prepper for. Hvilke sansynlige ting vil man komme ut for osv. Så kan de mer esoteriske scenarioene få vente litt.

Topp

InnleggSkrevet: 11 Des 2013, 11:48 
Avlogget

Det er stor forskjell på preppingen som gjøres i dette landet, mange 16-åringer som er eksperter på bowie-kniver og små blikkbokser med fiskekroker og plaster. Jeg anser meg selv som en ny prepper, jeg har ikke kommet langt ennå. For meg er det viktigste å vite at jeg har det jeg trenger om det skjer noe. Jeg kan å pakke en ryggsekk for å dra til fjells ei uke, og jeg har utstyret uten å måtte innom XXL og handle først, men det er viktigere at det er luft i reservedekket til bilen min. At jeg har med meg et hjulkryss og en jekk, og vet at jeg kan skifte et hjul fordi boltene ikke er strammet til 10 kNm med luftverktøy. At jeg har et ullteppe til den vinternatta jeg står på Dovre med motorstopp. At jeg har ei uke med mat og noen kontanter i huset til den søndagsmorgenen jeg våkner uten lommebok etter en fuktig bytur...

Jeg mener at en god liste med forberedelser bør starte i den enkle og jordnære enden. Som Tausa sier i tråden om å dele kunnskap er det jordnære råd som er grunnlaget. Å gå rett på prepping for sivilisasjonens undergang, WROL og TEOTWAWKI blir lett avfeid som en merkelig hobby / paranoid galskap av nye som vil lære.

Det finnes svært gode ressurser om selvberging, både kjøkkenhager, hobbyhøns, kjøttkanin og fiske. Her ville det vært fint med gode introduksjonsguider og lenker til videre lesing.
Tips om valg av bolig (type, beliggenhet, værsikring...), typer oppvarming, strømproduksjon vind/sol, brønn på egen eiendom etc. er områder der jeg gjerne ønsker mer informasjon. Dette er kanskje noe som ikke er like enkelt å lese seg til, så her hadde råd fra fagfolk vært flott.

Topp

InnleggSkrevet: 11 Des 2013, 20:35 
Avlogget

En type prepping har jeg bedrevet i flere år allerede - sørge for at jeg har nok av mat og hygieneartikler til å klare meg en stund med tomme butikker. Og da mener jeg ikke bare i noen få dager.
Er også forberedt på de ovenfornevnte mere jordnære hendelsene. Sånn sett har jeg altså vært en slags prepper i flere år, uten at jeg visste det :o
Men jeg har fortsatt et stort potensiale for forbedringer.

Nytt av året er hva jeg bør ha forberedt i tilfelle frivillig eller tvungen evakuering inntreffer. Det som satte meg på denne ideen var en tanke som plutselig ramlet ned i hauet mitt: Hvis jeg nå får 15 minutter på å pakke det viktigste og komme meg ut døra, hva tar jeg med meg? Det tok ikke mange sekundene før jeg forstod at her var det noe å ta tak i.

Topp

InnleggSkrevet: 07 Okt 2015, 15:25 
Avlogget

Heisann! :)

Tenker dette er ett passende sted for meg å begynne!

Jeg er som dere ser, helt fersk på forumet - og i gamet forøvrig..

Måten jeg ble interessert i friluftsliv, villmark, selvberging og prepping(mindre skala) på,
var da jeg så Dual Survival på Discovery :D
Jeg syntes det var ett ganske kult konsept, å følte jeg lærte noen bra triks(basic knowledge) hver gang jeg så på.
Det førte til at jeg så mer, å mer, begynte å se YouTube videoer og lese bøker(.pdf)..

Da jeg fant dette forumet - for en liten ukes tid siden, hadde jeg allerede begynnt på en Sjekkliste/Handleliste..

Akkurat som dere er inne på lenger oppe :oops: :)

Den listen begynte mèd kun de mest nødvendige tingene for en fjelltur,
ble utvidet til å gjelde en helgetur, med overnatting ute.

Så tok det helt av.. Jeg måtte jo ha telt, sovepose, Primus og det hele!
Jeg kom på at jeg har bikkje, den må jo ha utstyr.. :idea:
Jeg begynte å finne frem til hvilken kniv, sag, og spade jeg trenger - skrev ned merkenavn å priser!

Jeg endte jo da tilslutt opp med ett Notisblokk-notat som måtte scrolles rimelig mye.. :cry:

Jeg har nå, heldigvis, lest litt mer :geek:

Så ja, jeg vil bare si at det er flott at dere som er rutinert og har drevet en stund deler infoen deres -
og er såpass "nøktern".
Det er lett å bli revet mèd, og bli påvirket av kjøpepress og reklamens makt!

Takk for en kjempeside, med ett flott "samfunn" :)
Jeg kommer til å involvere meg mer etterhvert som jeg kommer igang :!:

Topp

InnleggSkrevet: 07 Okt 2015, 17:30 
Avlogget

Hei.
Et "hot" tips er nok å ikke la seg rive for mye med men tenke litt over hva en faktisk behøver for å være litt bedre rustet for noe som rokker på livet som en er vant til. ;)

Topp

InnleggSkrevet: 07 Okt 2015, 17:42 
Avlogget

Hei samot
Anbefaler at du ser på survivorman av les stroud. Han er musiker og dedikert friluftsmann. Det er også flere videoer på YouTube. Han er en mann som drar ut i alle ødemarker og overlever på det absolutt minimale i 7 dager. Ingen kamerateam så han må også bære og filme alt sjøl.
Fyren er genial og fikk meg interessert i overlevelse og det utviklet seg til prepping. :p

Edd Stafford er også like dedikert som les stroud, han har gått hele Amazonas og hatt x antall overlevelses episoder naken og klar seg helt selv.

Begge har selvsagt hatt et støttelag i beredskap i tilfelle noe skulle gå galt, men de er helt alene med bare et kamera å prate til.

Dual Survival og bear grylls føles mest et show og ren underholdning selv om de går igjennom reelle metoder for å overleve. De gjør det noe slitsomt å følge med. For mye action rett og slett.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 24 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: