Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 20 Nov 2017, 21:11

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 7 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Gasstips
InnleggSkrevet: 11 Aug 2015, 23:07 
Avlogget
Brukerens avatar

De siste gangene jeg har vært på gjenbruksstasjonen har jeg tittet litt i gass-resirkuleringsbua, dvs. der gassflasker og sånt blir plassert. Nesten hver gang har jeg kommet hjem med helt kurante (og som regel fulle) gassflasker, gasskjøkken, lamper etc. anbefaler alle å ta en titt, men vær kritisk til tilstanden på flasker og dingser.

Topp

Innleggets emne: Re: Gasstips
InnleggSkrevet: 12 Aug 2015, 18:59 
Avlogget

Og hvis du faktisk er opptatt av å forhindre uhell og ulykker sørger du for å ha et trygt sted å oppbevare all denne gassen!

- Utendørs
- Over bakkenivå
- God ventilasjon
- Beskyttet mot direkte sollys
- Låsbart, så ikke unger og tjuvradder får tak i det

Husk også å skaffe gassalarm om du bruker gass innendørs. Dette er tørt og kjedelig, men målet er å sikre seg selv og egen eiendom, ikke bare å ha stæsj fordi stæsj er gøy. Alle slags drivstoff-lager er farlige, du vil ikke ha det for tett på der du sover.

Topp

InnleggSkrevet: 12 Aug 2015, 23:32 
Avlogget
Brukerens avatar

gode tips fossegrim. selv har jeg gass i (det litt gisne) stabburet.

Topp

InnleggSkrevet: 28 Aug 2015, 13:53 
Avlogget

Men det er bare så mange gretne gubber som jobber der som sier at vi ikke har lov til å ta noe........

Topp

InnleggSkrevet: 31 Aug 2015, 21:07 
Avlogget
Brukerens avatar

det du gjør da er å ta med en symbolsk ting som skal hives, f.eks. en utbrukt gassflaske eller noen lyspærer. I plastpose, selvsagt. så tar du med deg det du trenger i den.

men ja, det er ikke alle steder det går.

Topp

InnleggSkrevet: 02 Sep 2015, 08:27 
Avlogget

Heldigvis har jeg en insider lokalt, så jeg kan myse litt. Fikk med meg et par av disse store blå boksene med kokeapparat oppå. Den ene var full av gass og den andre var nesten tom. Men jeg tok den med meg fordi ryktet vil ha det til at enkelte steder kan du få fylt.
I mine tidligere år som paintballer ,så fylte vi flaskene med Co2 fra 10kg flasker. Kanskje en med enkle midler kan fylle slike blåbokser fra 11 kg ? Etter mine erfaringer så må reservoiret mellom flaskene være minst mulig og at det må være en lufteventil på overføringslangen. Uten denne ventilen så blåste vi av pakningene når vi skudde av flaskene med fullt trykk. Vi fryste også mottagerflasken for at den rennende gassen ikke skulle fordampe.

Jeg handlet noen adaptere på Ebay her om dagen for å kunne bruke Biltema flasker til vanlige kokeapparater med gjenger. Tror det i utgangspunktet er lite gass på disse, men for 80 kr for 3 stk så har jeg større fleksibilitet. Adapteren kan kanskje brukes for å fylle opp flaskene også? :-) Vi får se.

Topp

InnleggSkrevet: 15 Sep 2015, 12:20 
Avlogget

disse gassboksene til biltema finne også på jula, men på de nordiske jakt og fiskedagene kom jeg over et tilbud det ikke gikk å se bort i fra.. 15,- pr boks.. det er billig..
med min hukommelse så kan jeg ikke komme på hva standen het men de solgte en masse forskjellige gasskokeaparat og slik..

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 7 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: