Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 16 Des 2017, 19:01

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Forumregler

Legg inn spesielle regler som gjelder for dette forumet

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 10 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 05 Aug 2014, 14:25 
Avlogget

En batteridrevet portabel, liten "kraftstasjon" som kan gi både 230V og 12V (og evt. 5V USB), er egentlig ikke så vanskelig å lage. (Dog man bør ikke ha så veldig mange flere tommeltotter enn 2, hvis resultatet skal bli pent og solid... ;) ) Prisen for å lage en slik kraftstasjon kan være fra under kr. 1000,- til godt over kr. 7000,-.

I sin enkleste form, så vil en sådan kraftstasjon bestå av et 12V batteri, en 12V til 230V inverter, og et sigarettenner-uttak, hvor man fester inverteren og et 12V-uttak på en kryssfinérplate, og fester denne platen til siden på batteriet med patentband - for eksempel. :) En mér robust og praktisk variant er hvor man bygger alt inn i en kasse, og utstyrer den med et bærehåndtak.

Utover den enkle varianten, så kan man utstyre den med en hovedbryter, ampéremeter, voltmeter, skruterminaler/bananstkk-terminaler, flér 12V-uttak, og ikke minst en solcelleregulator, slik at den kan lades med et solcellepanel.

Bilde
Her er min variant, med 12V, 55Ah LiFePO4 batteri og en 300W ren-sinus inverter.

Så litt om hva man skal velge av komponenter da.
Dét kommer án på hva man skal bruke den til, prisen man er villig til å betale; hvor ofte den skal brukes, og krav til kvalitet, holdbarhet og vekt.

Først, hjertet i hele boksen - Batteriet.
I dag kan vi (endelig) velge hvilken type 12V batteri man vil bruke til vårt formål; bly-batteri, eller lithium-batteri.

Blybatteriets fordeler er igrunn bare dét at det er rimelig og lett tilgjengelig. Ulempen er at det er (bly)tungt, har begrenset levetid (200-750 ladesykluser ned til 50%), og at det ikke tåler å stå utladet/delvis utladet, og det kan ikke hurtiglades. Hvis vekt ikke er et problem, og man månedlig kan ha batteriet på vedlikeholdsladning, så er et blybatteri et godt og billig alternativ.

*** Teknisk Info! ***
La meg klarifisere litt om hva jeg mener når jeg sier 12V Lithium-batteri.
De fleste idag går rundt med et lithium batteri - dere har de i mobilen, nettbrettet osv. - Disse batteri-cellene består som regel av Lithium-Cobalt (LiCo), eller varianter av dét, og det er en kjemi som gir mye energi i forhold til størrelse og vekt, på bekostning av holdbarhet (200-500 ladesykluser), og hvor hardt de kan belastes (som regel ikke mér enn 1C).
Så har vi de som ofte brukes til modellfly/biler, og de kalles ofte bare LiPo, som kan belastes utrolig hardt; gjerne 30C (30x kapasiteten av batteriet), men de er ganske ustabile/usikre ved ladning/utladning og har kort levetid.

Det jeg snakker om når jeg sier 12V lithium, er såkalte LiFePO4 batterier (Lithium-Ferro-Phosphate). Disse har litt lavere energi-tetthet i forhold til LiCo, men har mye lengre levetid, kan belastes med 2C-3C, og er de sikreste av alle Lithium-kjemiene. LiFePO4 har en cellespenning på 3,2V-3,3V, hvor da 4 stk. celler gir samme spenning som et vanlig blybatteri, og kan lades med samme ladere. LiCo celler har en spenning på 3,6V-3,7V.
*** Teknisk Info Slutt! ***

12V Lithium batterier veier under 1/2 av et tilsvarende blybatteri, kan trygt lades ut 80%, og tåler fint å stå delvis utladet/flatt. De har en levetid på minimum 2000 ladesykluser ned til 80%, og kan hurtiglades på 1-2 timer. (Kan og hurtiglades på 1/2 time, men da på noe bekostning av levetid.) De har innebygget elektronikk, som hindrer overladning/over 100% utladning, og sørger for riktig lading og balansering av cellene, og har kortslutnings-sikring. Alt dette gjør de meget sikre, og nesten umulig å mishandle. De har óg lavere spenningsfall ved belastning.
Ulempen er pris og utvalg/tilgjengelighet; som regel er prisen 2x-4x av et godt blybatteri. Dog, så er levetiden på disse lithium batteriene 3x til 10x av et blybatteri.

Et godt argument når det gjelder valg av type batteri, er at et blybatteri bør aldri lades ned til under 50%, og da bør det lades opp snarest (ellers sulferer det, og kapasiteten reduseres permanent.), mens et Lithium batteri fint kan tappes nesten helt ned uten fare. Mao.; ønsker man f.eks. 30Ah tilgjengelig, bør man kjøpe et 60Ah blybatteri - eller et 30Ah Lithium batteri.

Så til Inverteren.
Det er 2 varianter man kan få; 'ren-sinus' og 'kvasi-sinus' (modifisert sinus).

En 'ren-sinus' inverter, gir oss akkurat den samme, rene strømmen som vi har i stikk-kontakten hjemme, og kan brukes til alt av apparater, også de som krever støyfri strøm som pc, tv osv. Ulempen med disse, er at de koster ofte 3x av hva en 'kvasi-sinus' inverter koster.

En 'Kvasi-sinus' inverter er mye billigere enn en ren-sinus inverter, og fungerer bra på lys og endel ande ting - ofte fungerer den fint på strømforsyninger til laptop osv., men ikke alltid, og elektromotorer vil ofte brumme endel når de kjøres på en kvasi-sinus inverter.

En ting man bør tenke på ved valg av inverter, er om man vil kjøre noen elektromotorer på den; da må man ta hensyn til at inverteren må klare start-strømmen til motoren. Det er som regel oppgitt hva inverteren klarer. (F.eks. en 300W inverter klarer som regel en startstrøm på 500-700W i noen sekunder.)

Så var det å bestemme seg for hvilket strøm-behov man har. :)
Hva/hvor mye ønsker man å kjøre for hvor lenge før man må lade? En laptop som er tom for strøm f.eks. vil gjerne bruke 4-7Ah for å lade; under drift, så bruker de som regel 1A-3A; da ved 12V. Et nettbrett bruker kanskje 2-3Ah for å lade; en mobil, rundt 1-3Ah.

La oss si at man har en laptop, et nettbrett og en mobil. Vi ønsker å lade alle tre fra tomt. Da regner vi 6Ah for å lade laptop, 3Ah for brett, og 2Ah for mobil = 11Ah, bare for å lade alt. Ønsker vi å kjøre laptop'en vår på kraftstasjonen óg, så må vi da legge til ca. 2-3Ah for hver time vi har den på. Et batteri på 18-30Ah ville være passe her, sammen med en liten 150W inverter. Dette er da under forutsetning at vi har tilgang på en ladekilde for kraftstasjonen vår, innen vi har 'tømt' den helt. (Hvis man vil bruke den sånn hver dag.)

Et annet eksempel er den jeg selv har laget; den har et 12V, 55Ah Lithium batteri, og en 300W Ren-sinus inverter og en solcelleregulator med et 50W panel. Denne bruker jeg hver dag i campingvogna (hvor denne artikkelen er skrevet), til å kjøre laptop'en på hele dagen, + en vifte (når det blir for varmt i forteltet) som trekker 4-6A, og innimellom et 'omvendt osmose' vann-renseanlegg, som trekker ca. 1A (et par timer hver 4 dag, ca.). Så lenge jeg har sol hver dag, hele dagen, så holder det 50W panelet på håret, sålenge jeg ikke bruker vifta for mye. ;) Jeg bruker óg kraftverket til å drive en elektrisk påhenger jeg har på en liten båt her, som jeg kan kjøre i ca. 1,2 time på full guffe med fullt batteri.

Å sette det sammen.
Basert på min utdypning ovenfor, så ville jeg helt klart anbefale et Lithium batteri - mye pga. vekt, men óg med hensyn til praktisk bruk og levetid. Skal man kun ha et lite kraftverk til nødbruk (f.eks. hjemme), så kan man tillate seg å bruke et blybatteri, som man har ståendes permanent på en god vedlikeholdslader, men ellers ville et blybatteri være døden (både for deg og batteriet) å drasse rundt på. ;)

Som jeg nevnte helt i begynnelsen, så kan det gjøres så enkelt som å skru fast inverteren på en treplate, hvor man óg lager hull til å feste et 12V uttak eller to, og feste denne plata fast til batteriet med patentband. Dette vil jo ikke være beskyttet mot hverken vær eller klåfingre, og gjør den mindre portabel, men helt greit til et 'hjemme-nødkraftstasjon'.

Men det beste er jo å bygge en solid kasse, hvor alt passer akkurat i. Hvordan den kassen lages i seg selv, vil jeg ikke gå inn på her, men den bør bygges etter størrelsen på batteri og inverter, og som regel er batteriet større enn inverteren, så man får plass til 12V uttak og brytere osv. over inverteren. Helt vann-tett ville det være vanskelig å lage en sånn kasse, siden inverteren er avhengig av lufting for ikke å gå varm.

Når det gjelder kobling av alt inni en sånn kraftstasjon, så er det igrunn så enkelt som å koble alle pluss'er på pluss-polen til batteriet, og alle minus'er til minus på batteriet. en hovedstrømsbryter kan settes på enten + eller -. Kobler man en sånn bryter på f.eks. +, så bør man ha en tykkere kabel (6mm2) fra batteriets plusspol til bryteren, og da koble alle de andre pluss-ledningene til bryteren. Ledninger til 12V uttak kan med fordel være minst 2,5mm2. Invertere inntil 300W bør ha 6mm2 ledning; til større invertere så følger man anbefalingene i manualen. En liten rekke med sikringer er óg greit å ha på f.eks. 12V uttakene; inverteren har som regel interne sikringer.

Hvor får man tak i alt dette?
Blybatterier og Invertere kan man jo kjøpe nær hvorsomhelst; Biltema f.eks., hvis man er mest interessert i pris, og ikke nødvendigvis høyest kvalitet, men man bør nok kjøpe hos firmaer som spesialiserer seg på sol/vindenergi, f.eks. Alternativ Energi, Sunwind, Sparelys osv...

Lithium batterier til vårt bruk er ikke så greit å få tak i; etter hva jeg vet, så er det vel bare Alternativ Energi (.no) som har både utvalg og god ekspertise.

Alt det andre fåes enklest og billigst hos din favoritt-dubbeditt-forhandler; mao., Biltema, Clas Ohlson, Jula osv.

Hva vil det koste?

Absolutt billigversjonen: Et 12V, 18Ah SLA blybatteri (80-413) til 470,-, en 150W kvasi-sinus inverter(38-122) til 250,- 2 stk. 12V uttak(43-228) til 70,- (tot.) Ymse kabel og kabelsko; ca. 100,- Sum uten kasse: ca. 900,- + evt. enkel vedlikeholdslader til et par hundre... (Alt priset fra Biltema - med varenr. i parantes.) En plankebit man har liggende + litt patentband, evt. 2-300,- for materialer til en kasse. Vekt rundt 8kg uten kasse.

En robust versjon som tåler mishandling og holder i mange år:
Et 12V, 55Ah LiFePO4 batteri til 3200,-, en 300W ren-sinus inverter til 1000,-, analog Ampére-meter 0-30A til 350,-, 6A solcelleregulator til 450,-, 55W solcellepanel til 1100,- Alt dette fra Alternativ Energi. Hovedstrømsbryter, kabler, kabelsko, 12V uttak osv. til ca. 300-400,- fra Biltema. ca. 300,- for materialer til kasse. Sum med kasse: ca. 7000,-
Vekt ca. 11kg. (Med et 12V, 55Ah blybatteri vil vekten være ca. 20kg.)

Mange her vil nok klare å spikke sammen en billigversjon for rundt 300,- hvis de har et gammelt batteri liggende, men da blir jo holdbarheten deretter. Men det kan jo være starten til en bedre versjon? :)

I accept the rules that you feel necessary to your freedom. I'm free no matter what rules surround me. If I find them tolerable, I tolerate them; if I find them too obnoxious, I break them. I'm free because I know that I'm morally responsible for all I do

Topp

InnleggSkrevet: 05 Aug 2014, 20:13 
Pålogget
Brukerens avatar

Veldig, VELDIG bra!

Sånt vil vi ha mer av! Du kan ikke lage en sånn om solcelleanlegg også?

Topp

InnleggSkrevet: 06 Aug 2014, 06:54 
Avlogget

Takktakk. :)
Innlegget ovenfor er igrunn klar til å legges offentlig... Men det er kanskje Strelok sin oppgave? :)

Mnjo, kan jo lage én om solceller osv óg etterhvert... Skrev jo denne tråden for et år siden da, men jeg kunne kanskje organisere og redigere den litt. Jeg har jo den trykkstøt-pumpe guiden å gjøre ferdig óg... :oops: :roll:

I accept the rules that you feel necessary to your freedom. I'm free no matter what rules surround me. If I find them tolerable, I tolerate them; if I find them too obnoxious, I break them. I'm free because I know that I'm morally responsible for all I do

Topp

InnleggSkrevet: 07 Feb 2017, 20:18 
Avlogget

Første post, so please be gentle...

Dersom man har et 55 Ah batteri, hvor lenge kan man regne med å trekke 30 W på 230 V?
(Tilfeldigvis trenger gasstoppen på kjøkkenet mitt 25 W for å funke.)

Og hva slags lader anbefales? Og hvor ofte må/bør man vedlikeholdlade en slik innretning?

Topp

InnleggSkrevet: 08 Feb 2017, 09:19 
Avlogget

Hvis vi tar utgangspunkt i den enheten jeg har beskrevet ovenfor; et 55Ah LiFePO4 batteri med en spenning på ca. 13,2V, så har jo den da en samlet brukbar kapasitet på 726 WattTimer (Wt).
Inverteren jeg bruker; en 'Victron Phoenix 12/375', har et tomgangsforbruk på 3,1 Watt. (Den bruker 3,1W fra batteriet alene, uten last, så lenge den står på.)

Så hvis du har en kontinuerlig last på 30 Watt koblet til inverteren, så blir regnestykket: 726/(30+3,1) = 21,9 timer.

Men gasstoppen din bruker vel ikke 25 W kontinuerlig? Det er vel bare når du trykker på starteren den bruker strøm? I så tilfelle, så ville et 2 sekunders trykk på starteren bruke ca. 0,017 Wt. Dette vil da gi deg en levetid på over 5 år hvis du tente ett bluss en gang i døgnet. :) (Forutsatt at du slår på inverteren; tenner blusset, og så slår av inverteren igjen med en gang. ;) )

Disse LiFePO4 batteriene skal ha en konstant ladespenning på 14,4-14,6V, så dermed kan man bruke hvilken som helst blybatterilader, siden LiFePo4 batterier har innebygd en BMS (Battery Management System), som sørger for å beskytte cellene mot overladning, over-utladning, kortslutning osv.
Dét sagt, så får man ladere som er konstruert for disse batteriene.

LiFePO4 batterier trenger igrunn ikke vedlikeholdsladning. Står de ubelastet, så tapper de seg ca. 1%/mnd. Ved langtidslagring (6 mnd.+), så er det greit om de ikke er toppladet, men heller ved 60-70%...

Topp

InnleggSkrevet: 08 Feb 2017, 12:56 
Avlogget

Takk for svar. Og en interessant guide :)

Gasstoppen bruker nok mest under opptenning, men har også elektronisk flammeovervåkning, så den trenger litt strøm hele tiden under bruk. Så et slikt batteri med inverter kunne vært ideelt.

Topp

InnleggSkrevet: 08 Feb 2017, 13:20 
Avlogget

Ja, akkurat. :) Siden den har elektronisk flammevakt óg, så trekker den jo litt hele tiden ja, men sikkert ikke mér enn 1-3 W.. Jeg har selv en sånn gasstopp med elektrisk starter, men der er flammevakten mekanisk, så jeg kan likegodt tenne den med en fyrstikk. ;) (Jeg MÅ ikke ha strøm for å koke meg kaffe, mao., og dét - er viktig i en krise... (kaffen, altså. :D ))

Topp

InnleggSkrevet: 09 Feb 2017, 00:01 
Avlogget

Flott prosjekt og en god ide! :)
Som andre før meg alt har nett er det begrenset med forbruk på et så lite batteri, så formålet må jo begrense seg til små elektronisk som radio, GPS, tlf, blusser mf. Men får du slengt på et solcelle panel / turbin av noe slag? Da har du litt mer å ta av :)

Bruker et 110a i campingvogna med en 230v omformer på 400 w. Lærdommen jeg har gjort meg er at det lønner seg stort å bruke minst, 5/12v.

Vi skal ha solceller på taket, men det må vente til feriepengene kommer :lol:

Topp

InnleggSkrevet: 09 Feb 2017, 07:14 
Avlogget

Som du ser på det første bildet i 'kompanjong-tråden' til denne guiden (som jeg startet før denne guiden ble ferdig) , så har jeg en solcelleregulator montert i kassen, og med et f.eks. 100W panel til dette 55At batteriet, så kan man bruke endel hver dag. :)

Jeg har og rundt 110At i vogna; da LiFePO4 batteri, og jeg har montert et 100W fleksibelt panel på taket til vogna - og det var igrunn en tabbe... Når det ligger flatt på taket, så gir det meg knapt de 100 watt'ene kun midt på dagen ukene rundt midtsommer; ellers i året, så gir det bare 10-40 watt... :roll:

Skal du ha solcellepanel i vogna, så vil jeg anbefale på det varmeste å ha de løse på bakken med et enkelt stativ, slik at de kan rettes direkte mot sola, og flyttes etter sola iløpet av dagen - da får man god utbytte av de.
Jeg har nå et løst 55W og et 85W i vogna, som får plass i gass-rommet foran i vogna når jeg skal ut å kjøre, og jeg trenger ikke å lade batteriet med 'landstrøm' i det hele tatt fra vår til høst.

Topp

InnleggSkrevet: 09 Feb 2017, 12:47 
Avlogget

Det er helt supert, og jeg elsker slike prosjekter og ideer.
Med fare for å skli litt ut av tråden her må jeg bare takke for innspill ang panel på vogna. Uten manuell eller automat retning mot sola mister man helt klart mye effekt ja.. Min tanke har evt vert å montere det på draget med et stativ for tilting/rotasjon, har også vurdert en liten vindturbin som kan spinne når vi kjører med vogna, men vi får se til sommeren/høsten hva jeg lander på :geek:

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 10 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: