Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 19 Nov 2017, 06:48

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 13 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 30 Des 2013, 00:13 
Avlogget

Skal igang med å prøve ut friksjonsild, og lurer på om dere
har noen erfaring med våre forskjellige tre-typer.

Topp

InnleggSkrevet: 01 Jan 2014, 16:20 
Avlogget

Har prøvd granspindel og anlegg men fikk mer røyk og aske med granspindel og bjørkebrett. Men har ikke fått glør før jeg gikk over til kreftkjuke i anlegget. Men alt må være skikkelig tørt.

Topp

InnleggSkrevet: 01 Jan 2014, 20:49 
Avlogget
Brukerens avatar

det burde vel være best med noe hardt i plata og mykere i skaftet? eller hardt i begge to?

Topp

InnleggSkrevet: 07 Jan 2014, 20:18 
Avlogget

Jeg har hatt dårlige erfaringer med "glassing" av kontaktflatene. Da blir det ikke mye friksjon. Men det er kanskje med treslag med mye harpiks.

Topp

InnleggSkrevet: 20 Jun 2014, 23:16 
Avlogget
Brukerens avatar

hva med plate i mjukt treverk (osp) og pinne i hardt? og så kan man fylle på med brennbart, harpiksholdig trestøv?

Topp

InnleggSkrevet: 21 Jun 2014, 15:07 
Avlogget

Det er utfordringa med at det meste info kommer fra Usa eller England. Men de nevner jo selje som brukandes til det meste. Og en ting her er fuktighet på det du finner. Tror mange som bruker disse metodene har med seg et sett med tørkede ferdig behandlede trepinner. Finner du noe i skogen så finner du ut hvor fuktig "tørt" treverk er. Har prøvd bjørk, gran og noe som jeg ikke veit hva er. Så her er det bare ut i skogen og prøv. Her er en engelsk side http://www.wildwoodsurvival.com/surviva ... drill.html

Gran ( spruce) er jo nevnt her, ellers selje (willow) men jeg tror det er viktigst at det er så tørt du kan få det.
Noen har hatt sand oppi hullet og for å øke friksjonen.

Topp

InnleggSkrevet: 22 Jan 2015, 20:09 
Avlogget

lite tips til buedrill om du bor nær sjø.
er et skjell (hvitt kinahattlignende) "husker ikke hva den heter", som fungerer godt
som opplagring for toppen av pinnen. lite friksjon og god å holde i om du finner
en med god størelse.

kjenner jeg er litt usikker på den med at sand øker friksjonen. tenker at sandkorna
for bare lager et gap mellom pinne og bord, som igjen gir mindre friksjon?
men må jo prøves ;)

Topp

InnleggSkrevet: 23 Jan 2015, 13:30 
Avlogget

og forstått det slik at spindelen bør være en hard tresort og
plata i mykt. glassing kan skje om du ikke får nok graving,
som jeg tror du har en større sjans for ved like harde materialer.

Topp

InnleggSkrevet: 13 Feb 2015, 19:42 
Avlogget

noen som har prøvd å raspe litt med kniven i spindelpunktet?
ser for meg at om det får glassing eller vansker med å få
ut "støvspon" ifra anlegget så kan det hjelpe?

også sett for meg at å lage et snitt (tilnermet stjernejern) i tupp
på spindelen kan hjelpe.

(på tide jeg får tid til overs så jeg får begynt å prøvd dette!)
alt for lite praksis :-(

Topp

InnleggSkrevet: 31 Aug 2015, 19:39 
Avlogget

https://youtu.be/c6wRLJWfjFw

Pumpe drill.
Et godt alternativ til bue drill og antas å kreve mye
Mindre energi for å få glo.

Topp

InnleggSkrevet: 02 Sep 2015, 08:31 
Avlogget

En pumpedrill virker sikkert bra, men jeg er litt redd for at det er litt arbeidskrevende å lage når du først trenger den. Men for all del trening gjør mester. En bør bare ha trent såpass med tresorter at en kan lage den av riktig vørkje med en gang.

Topp

InnleggSkrevet: 02 Sep 2015, 12:51 
Avlogget

Ser vel at den passer best I basecamp. Men absolutt en nyttig sak.
Ser nok helst at man har lighter/fyrstikker tilgjengelig ved en nødssituasjon.
Klart til bruk i bob'en eller tilsvarende.

Topp

InnleggSkrevet: 21 Sep 2015, 23:16 
Avlogget

Hei,
Når det gjelder buedrill så anbefaler jeg å bruke bartrær da de er enklest å få gode hauger med riktig type fluffy "støv".
Død stående gran som har mistet barken feks er som regel alltid tørr, selv om det regner. Et annet godt emne er tykke furugreiner som har mistet barken, de er lyse gråe og oftest nederst av greinene på større furutrær. Bruk et tau og sleng over greina for så å dra den ned. Hold avstand, still deg bak et annet tre eller bruk langt tau, for når den kommer, så kommer den fort!

Lag spindel og brett av samme stykke, er emne tykt så splitt det på midten og unngå det ytterste laget da dette, selv om det er tørt ofte er mer porøst og vil gå mer i oppløsning enn å gjøre jobben det er tiltenkt.
Har også lyktes med tørr osp og selje, men de er mer ømfintlig slik at det blir enda viktigere at de er i riktig tilstand(ikke råtten, men påbegynt prosessen og tørket ut). Vanskelig å forklare med tekst. Enklere i praksis.

1. Drill først til spindel og grop i brett blir svarte/brunsvarte
2. Lag deretter det berømte hakket
3. drill igjen, rolig for å produsere støv, kan ta pauser under veis, men pass på så du ikke flytter brettet og støvet flyr over alt
4. Når hakket er fylt opp og det faller klumper med støv over, da kan du starte og legge på mer press og drille fort og så lenge du orker, det vil ryke mye, men fortsett, det er nå du tilfører varme som gjør at haugen i hakket begynner å gløde.
5. Når du ikke klarer mer. løft spindelen opp og flytt brettet noen millimeter så det kommer luft til rundt haugen med støv. Fortsetter den å ryke etter 10 sekunder har du lykkes.
6. Sett spindelen i bakken med spissen ned og den runde varme tuppen opp, i tilfelle du må i gang en gang til.

Før alt dette må du forberede et "birdsnest" av silkebarken fra bjørk og gjerne tørt gress, smuldre det opp og lag et fint fuglerede. Oppi der heller du den glødende støvhaugen, og blåser den til flammer. Det siste kan være like vanskelig som å få til glo om det ikke er tørt nok. Øvelse og atter øvelse er det som skal til.

Som et tips for å begynne å lære seg dette anbefaler jeg å ta en 25 cm lang bit av en 2x2", kliv den i to, og kliv den ene av de to delene i to igjen. Spikk den ene av de to minste delene til en rund rett spindel, spiss i en ende og avrundet i den andre. Den støsrte biten blir brettet, lag en liten fordypning slik at spindelen holder seg på plass når du begynner. Som blokk kan du bruke en halvtørr rundpinne av bjørk feks, den vil holde seg intakt lenge og om den ikke er helt tørr vil den ikke svi så lett. Når jeg er ute putter jeg litt løvetann i hullet på blokka før jeg setter spissen på spindelen oppi. Det smører litt og hindrer at det svir seg så fort oppi der.
Ser noen anbefaler albueskjell(det spisse skjellet på berget ved sjøen), det er prøvd med stygt sår i hånda som resultat. De gir etter plutselig pga varmen og du får en hurtig roterende bor i hånda med fine små skarpe skjellbiter. Au!

Når det gjelder hånddrill så har det historisk sett ikke vært en typisk opptenningsmetode i borealbeltet, men det finnes noen få planter som egner seg, den ene som er mest kjent heter kongslys, lang stake med gule blomster om sommern, om du finner den så er det ofte i kultivert område, grøfter, byggeplasser etc. Der det er ferske vil du også finne gamle brune staker med en tykkere lang klump med frø i toppen, stalken på denne er rett og fin, og om den er tørr kan du prøve på et furubrett feks. De knekker lett så lag flere om du finner flere. Gran kan også nyttes, men det er en lang og tung jobb som kan ende med stygge sår i hendene.

Jeg har gjort noen videoer på dette, sjekk dem for ideer:

https://www.youtube.com/watch?v=wpSM4cjI1yo

https://www.youtube.com/watch?v=d-PGbO6QhUQ

https://www.youtube.com/watch?v=GNN83FInazo

https://www.youtube.com/watch?v=CrALTeaKpVU

Hånddrill: https://www.youtube.com/watch?v=d2IZvqBXFPY

Se gjerne på mine andre videoer også, mulig du finner noe av interesse...

Odd

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 13 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet