Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 19 Nov 2017, 01:22

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 21 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Fyrstikk og lighter tråden
InnleggSkrevet: 25 Nov 2013, 16:26 
Avlogget

Har selvfølgelig brukt Nitedals (Swedish Match) fyrstikker. Ellers har jeg grønne Strike Anywhere fyrstikker, og Cyclone (Swedish Match ) stormfyrstikker.

Av bensinlightere har jeg prøvd Zippo, Imco triplex og diverse andre merker.

Har prøvd det meste av engangslightere. Av stormlightere med gass har jeg prøvd Silva og Windmill, pluss diverse billigutgaver.

Mitt inntrykk er at vanlige fyrstikker tenner best under normale forhold. Etterfulgt av lightere med myk flamme.

Stormlightere med gass og stormfyrstikker er egnet til å tenne veldig brennbart materiale, og kan gjøre dette i vind og regn. Men, de er vanligvis mindre effektive til opptenning enn vanlig fyrstikker og lighter. Stormlightere med glødetråd fins i utgaver som skal tåle mye, men glødetråden tåler som regel ikke langvarig bruk som lighter. Slike ting er mest noe å ha i reserve.

Jeg har sluttet å kjøpe engangslightere av miljøhensyn. Til daglig bruker jeg Zippo og Nitedals.

Topp

InnleggSkrevet: 25 Nov 2013, 23:16 
Avlogget

Ja du er nok over snittet interessert i fyrstikker, men nyttig at noen gjør research.:-) Jeg vil nok alltid bruke engangslighter i et nødsett, men fyrstikker er bra saker. Har brukt zippo i Libanon, for vi hadde gassovn, men her hjemme er den alltid tom. Kanskje jeg må begynne å fyre i vedovnen med den. :-)

Topp

InnleggSkrevet: 26 Nov 2013, 17:31 
Avlogget

Har du sånn Zippo med merke fra militærleir? Har bare en vanlig Zippo jeg. Har aldri vært noe spesielt i forsvaret, 6 mnd HV tjeneste.

Store strike anywhere fyrstikker var selve den amerikanske friluftsfyrstikken. Den har den fordelen at den ikke trenger ripeflate (ofte et svakt punkt ), og den kan oppbevares i diverse mer eller mindre vanntette fyrstikkbeholdere. Jeg kunne anbefalt slike, men de er vanskelige å få tak i. De er i ferd med å forsvinne fra det sivile markedet på grunn av sikkerhetsbestemmelser. Problemer med selvantenning osv. Tror ikke jeg ville dyppet slike fyrstikker i smeltet parafinvoks... Men, noen amerikanere bruker lakk på dem, for å få dem vanntette. Men det er ikke noe problem hvis du har en skikkelig fyrstikkbeholder.

Britiske livbåtfyrstikker er en annen type fyrstikker som er mye omtalt i survival litteratur. De har jeg ikke prøvd.

Topp

InnleggSkrevet: 20 Okt 2014, 21:33 
Avlogget

Produsenten UCO har begynt å lage strike anywhere fyrstikker med rødt hode og hvit tupp. Det fins en butikk på amazon som sender til Norge. En grunn til at preppere liker strike anywhere fyrstikker, er at de visstnok tåler lagring bedre enn vanlige fyrstikker. Men jeg har ikke eid dem lenge nok til å vite det sikkert.

Topp

InnleggSkrevet: 20 Okt 2014, 23:34 
Avlogget

Europris selger pakker med 5 stk engangslightere for knapt 20kr...

Topp

InnleggSkrevet: 20 Okt 2014, 23:48 
Avlogget

Candiru finner ikke de som sender til Norge med fyrstikker

Topp

InnleggSkrevet: 21 Okt 2014, 18:47 
Avlogget

Det var en forhandler som sendte til meg for litt siden. De må ha gått tomme....

Topp

InnleggSkrevet: 18 Mai 2015, 09:26 
Avlogget

Ett triks med vanlige fyrstikker, er å tenne to på en gang. Det gjør at en kan tenne opp i litt vind som gjør at f.eks. zippo lightere eller vanlig gasslighter ikke tenner.

Ellers har jeg etter hvert skjønt at mange anbefaler engangslighter merke BIC. Flinten skal visstnok ikke bli til "grøt" av å være i fuktig miljø over lenger tid. Det er også de som hevder at BIC lightere tåler høyde bedre enn andre engangslightere og mange stormlightere.

Topp

InnleggSkrevet: 19 Mai 2015, 23:41 
Avlogget

Min erfaring er at "1"-lightere er bedre en Bic. Jeg synes de tenner lettere, føles mer solide og svir færre fingre når opptenningen er vanskelig. Jeg har funnet dem i grøfter, søledammer og rundt om kring i skogen,ofte rustne, og etter tørking og rengjøring av mekanisme funker de like fint igjen bare de har gass. Jeg har slektninger i utlandet som hamstrer dem i Norge fordi de er så mye bedre en Bic... Bic er for all del bra, men etter min mening langt fra best. Bic er derimot ganske billigie, om man trenger mange.

Topp

InnleggSkrevet: 20 Mai 2015, 08:18 
Avlogget

Jeg har sett flinten i en "1" lighter bli til grøt etter å ha ligget i en båt i 14 dager. Men dette var på 90 tallet. Det høres ut som om det har forbedret seg siden da...

Er vel de samme lighterne som selges som "Djeep" i f. eks. Danmark.

Topp

InnleggSkrevet: 20 Mai 2015, 20:33 
Avlogget

Flinten må taes ut og rengjøres litt ja, men grøt har jeg aldrir sett. Det hender flinten eser ut litt i kantene men med litt skrubbing har de blitt brukbare igjen.

Topp

InnleggSkrevet: 20 Mai 2015, 21:02 
Avlogget

Høres bra ut.

Min nyeste lighter er Zippo Blu2. Kjøpte den fordi jeg har hørt så mye negativt om Zippo Blu.
Selv om jeg vet at den ikke fungerer i høyden. Må bare få kjøpt noe Zippo lightergass. Jeg liker at den er en stormlighter med utskiftbar flint istedenfor glødetråd.

Topp

InnleggSkrevet: 05 Jun 2015, 09:34 
Avlogget

En ting som bør nevnes er Clipper lightere. De er fyllbare og har utskiftbar flint. Hele flintgreia på clipper lighteren kan tas ut og brukes som en micro sparker. Ellers har Biltema fyllbare gasslightere med elektronisk tenning.

Er fornøyd med Zippo Blu2 lighteren min så langt. Selv om den ikke tåler like mye vind som min Windmill Delta.

Har bestilt min første peanøttlighter.

Topp

InnleggSkrevet: 01 Jan 2016, 15:00 
Avlogget

Testet biltemas stormfyrstikker på nyttårsaften. De er litt vanskelige å tenne pga. at det er lakk på dem. Men når de først tar fyr brenner de bra. Tente stjernerap i litt vind med en fyrstikk...

De er de beste stormfyrstikkene jeg har prøvd. Og de eneste stormfyrstikkene som jeg har testet som tenner bedre enn vanlige fyrstikker.

Topp

InnleggSkrevet: 01 Jan 2016, 22:41 
Avlogget

ellers så har en fyr lenge her-sammen med en refill...

http://www.biltema.no/no/Hjem/Innredning/Lykter-og-fakler/Lighter-4-stk-2000035806/

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 21 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: