Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 19 Nov 2017, 06:46

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 21 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 02 Jan 2016, 01:32 
Avlogget

Har nå lest en survivalbok hvor forfatteren anbefaler lighter med elektronisk tenning og klar plastikk.
Dette for at man skal kunne gjøre opp ild når man er sterkt redusert, og for at en skal kunne se hvor mye gass som er igjen. Forfatteren er egentlig kritisk til lightere, og anbefaler REI stormfyrstikker og tennstål i kombinasjon med bommulsdotter / vaselin.

Topp

InnleggSkrevet: 12 Feb 2016, 21:18 
Avlogget
Brukerens avatar

Jeg har vært mellom en hel del lightere opp mellom. zippolighteren har lenge vært en favoritt, ulempen her er vekten og det at de etter 4-5 dager brått kan gå tom for suppe om de blir brukt godt. Min fasinasjon for sigarer ledet meg til denne lighteren "xikar" den har vært favoritten lenge nå å jeg vurderer å kjøpe en til.. den jeg har er knall orange og jeg ønsker en litt mer diskree en ;)

http://www.xikar.com/products/lighters/stratosphere/

finnes på ebay
http://www.ebay.com/itm/Xikar-Stratosph ... Sw~bFWK~qZ

ulempen med denne er at den ved tenning av fx en sigar kan gå noe varm, flammen reklameres med en temperatur på opp mot to tusen grader, jeg fyrte på 50 stearin lys i et selskap med denne og de siste 4 5 lysene var vrient å få fyr på da lighteren ble varm i toppen.

den bruker lite gass.
den holder høy temperatur.
den blåser temperaturen langt inn i bålet ved oppstart å er derfor lett å fyre opp med.

Topp

InnleggSkrevet: 24 Apr 2016, 19:16 
Avlogget

Bare ikke glem forstørrelsesglass/linse.
Mye div. Forslag her. Men anbefaler virkelig det
I tillegg. Selv I regnfulle Norge så reduserer du forbruket
Betraktelig med det.

Topp

InnleggSkrevet: 25 Apr 2016, 08:34 
Avlogget

I det siste har jeg fått prøv ut jokkastikker. De er svært lette å få fyre opp med hvis forarbeidet er gjort skikkelig.
Del én enkel kubbe opp i flere større fliser, del 2-3 av flisene til mindre fliser. Bruk så baksiden av bladet (90 grader kant) og skrap forsiktig enda mindre partikler til du har en passende mengde (det er disse som fanger gnisten raskest).
Denne metoden måtte jeg bruke for å fyre opp med en helt enkel jokkastikke. fikk også fyr etter 3-4 slag på jokkastikken.

Jeg hadde også en Magnesium flint, en del magnesium og andre del flint. Denne fyrer opp enda raskere. skrap forsiktig av magnesiumflak til at du har en passende mengde (prøv deg fram)
Merk, Magnesium brenner raskt så ha litt never lett tilgjengelig.

Jeg anbefaler at de som ikke har gjort det enda gjør seg kjent med jokkastikker og lignende slik at dere får tent opp bålet raskest mulig. Det finne vel også en hel del andre metoder og forklaringer på youtube.

Edit:
Jeg glemte å nevne at jeg også har en vanntett boks med stormfyrstikker, disse tenner opp det aller meste.
Så jeg kombinerer med begge deler.
Det hender at jeg også pakker ned en del tennbrikketter i plast som kan hjelpe bålet i gang.

Topp

InnleggSkrevet: 27 Jan 2017, 11:40 
Avlogget

De har en ny type stormfyrstikker på Biltema. Vet ikke om de er like bra som de forrige jeg prøvde.

Topp

InnleggSkrevet: 05 Mar 2017, 22:41 
Avlogget

Jeg har alltid med meg et lite firekit i sekken. Har en vanntett boks som inneholder følgende; Biltema stormfyrstikker, biclighter, vanlige fyrstikker, tennstål, bomull med vaselin, to tennbriketter, aluminiumsfolie, litt flis av tyrived og bjørkenever. Det høres kanskje mye ut, men har klart å gjøre det ganske kompakt. Hadde en boks tidligere som var dobbel så stor, men fant ut at den ble for stor. Mye man skal ha med i sekken. Og får jeg ikke tent bål med dette, så fortjener jeg ikke noe bål...

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 21 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: