Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 19 Nov 2017, 06:42

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 42 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Tenning med ildstål
InnleggSkrevet: 03 Mar 2015, 22:22 
Avlogget

Draugjeger skrev:
Ina: du trenger seriøst å jobbe mer med henda for å få tjukkere hud, asså! :)

Det funker med en kniv men den blir stygg av det (om du har en fin kniv du bryr deg om, da). Og så bør det vel være karbonstål, eller?

Det trenger ikke være karbonstål hvis du bruker ferrostav, den må bare være hardere enn staven :P
Karbonstål er nyttig hvis du skal slå gnister av selve kniven, fordi det er karbonet i stålet som skrapes av, og og antennes ved hjelp av friksjonen som oppstår.
Samme prinsippet gjelder angående hardhet, fordi det som skal skrape, må være hardere enn det som skal skrapes av.

Topp

InnleggSkrevet: 02 Apr 2015, 22:25 
Avlogget

Jeg har vært fraværende en liten stund, men er nå tilbake igjen. Selv er jeg "ihugga" fan av tennstål, selv om de som lærte meg å bruke det, i ettertid sa det bare var et pedagogisk verktøy for å lære oss bålfyring. Nok om det, jeg har en liten artig historie fra forsvaret om denne lille, snasne saken:

Under et overlevelseskurs med deltagere både fra relativt nye jegeravdelinger og godt etablerte jegeravdelinger, ble deltagerne satt sammen i makkerpar som skulle fyre opp hvert sitt lunsjbål. "Jeg fikser denne", sa deltageren fra den "yngre avdelingen" til makkeren fra den "etablerte", og kastet seg over oppgaven med iver, glød, og tennstål. Makkeren stod ved siden av med henda i lomma og så halvinterresert på før han dro en engangslighter opp av lomma og spurte hvorfor han ikke brukte en lighter for å få fyr. "Nei, du kan jo miste den, eller den kan bli våt", sa den yngre makkeren. "Sant nok", sa "den erfarne", og dro hånda opp av andre lomma, "Men da har du en til!"
(Historien ble fortalt over lunsjbordet en gang på tidlig 2000-tallet, og skal ha skjedd på slutten av 90-tallet)

Topp

InnleggSkrevet: 12 Apr 2015, 17:55 
Avlogget

Lagde bål her om dagen med tennstål. Ikke fordi jeg trengte nålen men for og øve. Fant litt tørt gress og lagde et lite rede. Fant never og hadde det tilgjengelig. Etter noen gnister antennte gresset og jeg la på never og kvist. Voila godt og varmt bål!

Topp

InnleggSkrevet: 13 Apr 2015, 12:47 
Avlogget

Youngsurvivalist skrev:
Lagde bål her om dagen med tennstål. Ikke fordi jeg trengte nålen men for og øve. Fant litt tørt gress og lagde et lite rede. Fant never og hadde det tilgjengelig. Etter noen gnister antennte gresset og jeg la på never og kvist. Voila godt og varmt bål!

:P Bra, slik skal det gjøres. Viktig å øve på ferdighetene i kontrollerte omgivelser slik at man mestrer det når situasjonen er mer prekær.
Alt for mange som synder på denne biten av forberedelser. Folk kjøper inn utstyr i hytt og pine, men har aldri overnattet en natt ute å teste utstyret.

Topp

InnleggSkrevet: 13 Apr 2015, 18:49 
Avlogget

Forresten. For de unge som har lite penger, så kan en kjøpe flint til lightere og lime dem til en trebit. Dermed får man et lite kompakt ildstål. Dersom trebiten er en bit tyri eller en mayastick, blir det jo nesten som å ha en liten magnesiumbar.

Topp

InnleggSkrevet: 16 Apr 2015, 07:18 
Avlogget

eller 40,- på biltema / clas ohlson.

Topp

InnleggSkrevet: 16 Apr 2015, 15:46 
Avlogget

Var godt og fått trent litt bålfyring. Som bonus litt friskt luft er ikke dumt ;)

Topp

InnleggSkrevet: 22 Apr 2015, 20:51 
Avlogget

Ildstål er jo genialt til å tenne rødsprit og :-)

Topp

InnleggSkrevet: 17 Jun 2015, 00:08 
Avlogget

JKHoem skrev:
eller 40,- på biltema / clas ohlson.

Da er tennstålet testet,
ved å sette opp et bål på den "klassiske"
knørva avispapir, og normal tennved.

0 problem å få fyr.
Tok litt flere drag enn sikkert nødvendig, men det ordnet seg nesten selv.
Blir vel mye lettere med tørrgrass o.el. bedre knusk... :)

Topp

InnleggSkrevet: 21 Sep 2015, 23:30 
Avlogget

Det verserer litt missforståelser rundt det med tennstål. Noen hevder du må ha en carbonstålkniv, og til og med på info fra Helle sies det at knivene ikke kan brukes med tennstål.

Se denne: https://www.youtube.com/watch?v=HrbqLxMmrTU

Når det gjelder å få fyr med tennstålet selv i våte omgivelser: https://www.youtube.com/watch?v=_eWURtEYeYQ

Håper dette inspirerer andre til å gå ut å "leke" i skogen ;)

Jeg har en del videoer på min youtubekanal nå, så det er mulig å finne mer av interesse der.

Odd

Topp

InnleggSkrevet: 27 Sep 2015, 13:08 
Avlogget

Et andre som kan være lurt er å ha aluminiumsfolie i sekken. Og regner med at de fleste har ekstra batterier til lomme lykt osv.
Men hvis du skjærer av en passelig bit aluminiumsfolie og da legger endene på pluss og minuspolen på batteriet, skal det antennes midt på remsen.

Dette går også med stålull.
Har bare sett dette gjort på videoer men ikke gjort dette selv.

Stålull kan du ta med for rengjøring av gryter eller panner på leirplassen. En svamp er nok mer skånsom mot nyere kasseroller og panner.
Aluminiumsfolie er fint for steking av fisk og kjøtt på bålet. :)

Topp

InnleggSkrevet: 04 Jul 2016, 13:49 
Avlogget

Hvis du er ute og går i skog og mark på denne tiden av året, kan du finne myrull. Det er naturens egen bommullsdott, og fungerer perfekt til å få flamme med tennstål.

Myrull ble forresten brukt til å stappe puter med i gamle dager.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 42 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support