Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 19 Nov 2017, 06:49

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 42 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Tenning med ildstål
InnleggSkrevet: 05 Mar 2014, 15:27 
Avlogget

Tørt gress er knallbra for å få tent med med ildstål :)

Topp

InnleggSkrevet: 14 Mar 2014, 08:57 
Avlogget
Brukerens avatar

Har kun brukt tennstål til opptenning av leirbål de 7-8 siste skogsturene. Merker at jeg bruker stadig mindre tid på å få igang bålet nå. Som med alt annet er øvelse alt som skal til ;)

Tips: Vær alltid på utkikk etter opptenningsmateriale - det er ikke sikket du finner noe der du slår leir.

Topp

InnleggSkrevet: 17 Nov 2014, 16:34 
Avlogget

Hei!
Jeg er ny her.
Noen tips som fungerer for meg:
Utstyr: Samekniv(finnekniv) 7-9 tommer og tennstål(jukkastikke). (trenger ikke være samekniv, men den må ha en viss lengde for moment og den må ha en viss vekt for multipurpose(øks/kniv/bålverktøy osv.)

Alt innen overlevelse handler om planlegging for dårligere tider.
Ha en liten lomme i "turbuksa" eller i sekken som er dedikert bålet du skal fyre opp. Gjerne ett par parafinbaserte tennbriketter eller andre egnede hjelpemidler. Det du SKAL ha er en god "neve" med tørr bjørkenever, noe finere, noe grovere. Relativ tørr bjørkenever kan "høstes" rett fra stammen på hvilken som helst bjørk i hele landet i allslags vær helet året. Det finnes enkelte unntak, slik som nevnt i tråden, hvis det sludder sidelengs og stammen er full av sludd 360 grader rundt(men det vil fortsatt brenne godt). Jeg tror fortsatt du kan finne ei bjørk som ikke er så værutsatt vil være bedre alternativ.
Når du bestemmer deg for å fyre bål, må du finne en egnet plass. Litt skjermet for vær og vind.
Finn ved: bunnkvister på furu og gran er bra oppfyringsved. Brekkes rett av stammen; De er stort sett tørre inni.(her har du samekniven på kropp som hjelpemiddel)
Ved tilgangen er avhengig av fauna. Kystnært i sørnorge på høsten er tilgangen til ved begrenset, tørrere i innlandet. I Nordnorge; oppsøk furuskog(eller gran). Å fyre bål på dvergbjørk er en strevsom sak med mye sviing i øynene. Som nevnt i tråden; finner du tyri er du safe.

Bålet: Lunt, men tilgang til luft. Avhengig av hva slags bål du skal fyre selvfølgelig, men standard bunnfyrt. Eks. toppfyrt må du ha nok ved tilgjenglig.
Brekk de minste furu/gran kvistene i passende små biter, legg de minste i en haug og så 2-3 andre hauger etter størrelse.
Legg gjerne litt ved i bunn av bålet hvis underlaget er vått. Bruk bjøkeneveren fra lommen hvis det ikke er bjørk i nærheten.
Riv opp de tykkeste legg i bunnen, deretter de tynneste på toppen.
Så er det klart til å fyre opp med tennstål og kniv. Det er godt beskrevet i tråden. Med samekniven får mye kraft på;
Hjelp til med å blåse når du har fått fyr. Legg så på kvistene fra minst til størst og la bålet vokse.

Slikt bål er som parforhold(egnetlig damer, men det funker ikke når man skal være kjønnsnøytral ;)
Det må pleies og vedlikeholdes hele tiden. Spesiellt når det er fuktig ved.

Når bålet er i god gang og "campen" etablert. Få ordnet med ny bjørkenever så fort som mulig, før hvile eller vandrer videre. Bra med alt som er gjort.

Prioriterer man å bruke ekstra plass i sekken på forberedelser, så er som nevnt i tråden tyri biter eller annet "bålhjelpemidler"

Er det vått og vanskelig og situasjonen i samfunnet er så kritisk at det handler om overlevelse ville jeg holdt meg i nærheten av plasser det er mulig å finne tørr ved. En låve utenfor alfarsvei har gjerne en stabel langs veggen. Hytter etc.

Topp

InnleggSkrevet: 19 Nov 2014, 10:09 
Avlogget

Det var mange veldig gode tips, clain! Har et til som jeg tror ingen har nevnt? Samle sammen alt loet i tørketrommelen din, det brenner som bare rakkern. Putt det i zipp-lock poser eller en av disse gamle kodak filmrulltubene, så har du meget bra (og ikke minst gratis) tender :)

Topp

InnleggSkrevet: 19 Nov 2014, 17:28 
Avlogget

Vikingfjord skrev:
Det var mange veldig gode tips, clain! Har et til som jeg tror ingen har nevnt? Samle sammen alt loet i tørketrommelen din, det brenner som bare rakkern. Putt det i zipp-lock poser eller en av disse gamle kodak filmrulltubene, så har du meget bra (og ikke minst gratis) tender :)

Litt Offtopic men, jeg tørker over komfyren ettersteiking med papir, så "arkiverer" jeg dette i ved kurven, og bruker det til oppfyring.
Brenner lenger og bra. Veit ikke helt hvor bra det er for pipa men.. :o

Topp

InnleggSkrevet: 20 Nov 2014, 12:00 
Avlogget

clain skrev:
Noen tips som fungerer for meg:
Utstyr: Samekniv(finnekniv) 7-9 tommer og tennstål(jukkastikke). (trenger ikke være samekniv, men den må ha en viss lengde for moment og den må ha en viss vekt for multipurpose(øks/kniv/bålverktøy osv.)

Hvor får du det fra at samekniv kalles finnekniv? Jeg trodde finnene mest brukte kniver som tilsvarer norske tollekniver ( men litt anderledes da....).

Jeg skal ikke krangle på at samekniv er et bra overlevelsesverktøy i Nord- Norge og ellers der det finnes dvergbjørk. Men i skogen i Sør- Norge ville jeg heller hatt tollekniv og Øks/Sag. En annen ting er at folk flest i Norge bor i byer, og de er ikke så vant med eggverktøy som i gamle dager. Liten øks eller stor kniv til å hugge med, betyr for mange en kanskje uakseptabel risiko for skader i en overlevelsesituasjon.

Topp

InnleggSkrevet: 20 Nov 2014, 19:02 
Avlogget

Samekniv/finnekniv, vet ikke sikkert.
En Altaværing kalte samekniven for finnekniv en gang.
Tror det har noe med "sjøsame"/"fjellfinne".
Fjellfinne tror jeg stammer fra Kvenene, et urfolk som lever i innlandet av Finnmark, Nord Sverige og Nord Finland. En amntmann i Finnmark mener på 1860 tallet at Kvenene egentlig bør kalles Finner, fordi de stammer fra et fyrstedømme i Finland.
Tror ikke det har så mye med det finske folk å gjøre.
Det finske folk utenom Samene og Kvenene er vel som oss nordmenn. De fleste hadde død i skogen etter noen få dager :? :D Ingen Ipad eller sosiale medier, abstinenser.

Tips!
Det er lurt å erfare.
Prøve å utfordre sin egen konfortsone uten å ta livet av seg selv(ha sikkerhet i backup så lenge vi har mulighet)

Topp

InnleggSkrevet: 21 Nov 2014, 08:42 
Avlogget

Å vetta søren.

Fjellfinn tilsvarer det vi nå kaller fjellsame eller reindriftssame, og ble særlig brukt om reindriftssamene i Norge, mens de svenske fjellsamene som kom over til Troms og Nordland gjerne ble kalt (øst)lapper

Topp

InnleggSkrevet: 21 Nov 2014, 12:13 
Avlogget

Uansett hva en bruker, så ligger det i vårt medlemskap her på forumet at vi ønsker å bli bedre utrustet til å klare utfordringer. Dette er jo todelt som å ha utstyr og å improvisere. Alt krever trening uansett. Jeg har stor glede av å utnytte det som finns hjemme eller borte, men har som mål å ha med meg det jeg skal bruke for så å spe på med det jeg finner.
Min holdning blir altså å ha med meg ting som gjør jobben til å fyre eller koke mat oppnåëlig i alt slags vær. Men jeg vil kunne spare disse ressursene til jeg virkelig trenger dem ved å lære meg å bruke alternativer.
Det er fint å kunne slå seg på brystet å si at en kan fyre bål under alle formål, og mange lever nok nært opp til dette. Men jeg kan ikke satse livet mitt på det når det snør 2m på en liten stund som i USA nå.

Men ettersom tråden heter Ildstål, så er mine erfaringer ( av praktisk art):

Tennstål er best til å tenne rødsprit og gass uten å brenne fingertuppene.
Lighter/fyrstikk er best til bål.

Noen vil si at de tenner så raskt bål med ildstål, og det er vel og bra, men for meg er det en hyggelig og grei ting å kunne, ikke å planlegge med.

Men det gir en spesiell opplevelse å se glørne spre seg i ei kreftkjuke. Tørket ,vel og merke.

Topp

InnleggSkrevet: 21 Nov 2014, 12:28 
Avlogget

Uff nå hørtes jeg muggen og belærende ut for dette er jo tross alt en Bushcraft tråd :-)
Jeg må jo si at jeg liker veldig godt å bedrive Bushcraft. Og har hatt både gnist-flamme- bål på et pust, men også sliti en hel kveld når alt brennbart er nediset. Kunne gått til en tørrgran, men den dagen var jeg litt dårlig lokalisert. :-)

Men jeg vil avslutte med en liten kommentar ang tennstål. Mine ildstål av Lightmyfire har en mye bedre skrapeplate enn feks Biltema sitt. Med samme skrapeplate syns jeg begge gnistrer bra men Biltema sitt er større og burde vare lengre. Så når Lightmyfirepinnen er utslitt så flytt plata over på et Biltema ildstål. :-) For Biltema sitt er unødig stort og dårlig. Eller du kan bruke baksiden av en kniv.

Topp

InnleggSkrevet: 21 Nov 2014, 14:05 
Avlogget

Light my fire ildstål tåler å være i fuktig miljø over lengre tid. Det samme gjør en magnesiumbar fra Doan.
For eksempel Exotac selger ildstål med fuktbeskyttelse....

Det har vært nevnt på forumet at et ildstål av billigere kvalitet har gått i oppløsning etter å ha vært utsatt for fukt en tid. Vet ikke om Biltemas billige ildstål tåler fukt over lengre tid.

Jeg har aldri selv hatt ett ildstål som har blitt til "grøt", men jeg har erfart at flinten i en lighter gikk i oppløsning etter å ha ligget en uke i en båt. Det går jo nesten ut på det samme... Det var en lighter av "1" typen. Dette er/var den mest populære lighteren blant røykere i Norge, og den er avbildet i en norsk bok om friluftsliv.

Topp

InnleggSkrevet: 21 Nov 2014, 21:21 
Avlogget

Laget min egen "tyri" av små stikkere dyppet og kokt i harpiks/kvae. De tennes super lett og en stikke på 10 cm brenner i 8-9 min

Topp

InnleggSkrevet: 24 Jan 2015, 13:16 
Avlogget

Vikingfjord skrev:
Samle sammen alt loet i tørketrommelen din, det brenner som bare rakkern. Putt det i zipp-lock poser eller en av disse gamle kodak filmrulltubene, så har du meget bra (og ikke minst gratis) tender :)

kanskje endelig bruk for all loa fra tørketrommelen?? :-)

noen som har erfaring med kvarts og stål?
finner det vanskelig å lete opp info om kvarts angående opptenning.
Men hørt at "tøykull" fungerer godt for å fange gnist med kvarts/flint.

Topp

InnleggSkrevet: 24 Jan 2015, 18:36 
Avlogget

Jeg har hatt bruk for tennstål bare en gang. Og det var på en sommertur på Hardangervidda sammen med en kamerat. Jeg bar primusen og vi hadde ikke med fyrstikker , men han hadde en lighter. Så etter noen dager ville vi litt forskjellige ting. Han hadde sykt lyst å komme seg til Haukeli så fort som mulig , og jeg hadde lyst å være igjen og fiske der vi var. Så skilte vi lag , og det var ikke før jeg så den røde anorakken hans forsvinne i horisonten at jeg kom på det. Han hadde lighteren. Og jeg hadde ikke fyrstikker . Jeg hadde fått ett tennstål i presang av datteren min ett par år før, og det hadde ligget i lommen på lokket til sekken siden. Nå fant jeg ut at jeg kunne tenne primus med det, og siden har jeg brukt det mye. Men en fyrstikk vil alltid være bedre til å tenne ett bål eller en primus med ...

Topp

InnleggSkrevet: 24 Jan 2015, 22:09 
Avlogget

Tenner alltid primusen med tennstålet, tennstålet varer "evig" fyrstikkene brukes opp...
Med bål finner jeg dødt gress sålenge det ikke regner...
En bommulsdott er fint hjelpemiddel, eller en tampong...

Skal begynne med de oljeholdige hjelpemidlene nå, jeg tror det vil gjøre det enklere.
Begynn vanskelig, så blir det vesentlig enklere med bedre hjelpemidler. :roll:

Har også med 2-3 måter å starte bål på. (1. Tennstål, 2. Fyrstikker, 3. Lighter)
Om tennstålet skulle være umulig (for dårlig forberedt opptenningsmateriale), så blir det Fyrstikkene.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 42 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support