Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 19 Nov 2017, 01:22

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 42 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Tenning med ildstål
InnleggSkrevet: 01 Nov 2013, 13:32 
Avlogget

Flak av bjørkenever kan tennes med ferrocerium ildstål, hvis du har skrapet/ skavet dem til med kniv. Det fungerer imidlertid ikke å tenne direkte, med gnistene du får med redskapet som følger med ildstålet.

Det fins to måter å tenne bjørkenever på. Den ene er å bruke redskapet som følger med ildstålet, og forsiktig skrape av ildstålet uten at det tenner. Når du har skrapt av en passe mengde, tenner du alt sammen med ildstålet. Dette gir nok varme til at never tar fyr.

Mange har imidlertid problemer med å skrape av ildstålet uten at det tenner. Derfor bruker de baksiden av en kniv til å legge større trykk på ildstålet. Dette gir mere gnister og varme enn å bruke redskapet som følger med ildstålet, og de klarer å få fyr på never på den måten.

Den først nevnte metoden fungerer enda bedre med mangesiumbar. Det er et ildstål på steroider. Magnesiumbar er ment å brukes sammen med en liten multi- bladet foldekniv av amerikansk type. Men, sveitserkniv med to knivblader kan også brukes. Siden bruken av baren ødelegger knivbladene, må du "ofre" et knivblad -vanligvis penneknivsbladet.

Jeg har testet magnesiumbar i litt vind. Da blåste all magnesiumen vekk... Men, jeg fikk fyr på bålet med fyrstikker. Likevel er magnesiumbaren det som piloter ol. har i reserve. Med nok til ca 1500 opptenninger holder den med god margin til et år i skauen. I natur av vår type brukes magnesiumbaren til å få fyr på bjørkenever eller einerbark.

Topp

Innleggets emne: Re: Tenning med ildstål
InnleggSkrevet: 01 Nov 2013, 20:38 
Avlogget

Jeg. Har gode erfaringer med å tenne det fine ytterskiktet på neveren med ildstål. Men sleit litt når sludd laget ei ishinne på stammene. 360 grader rundt hele. Men ildstålet er ypperlig til bomull og rødsprit o.l.
Men en bør nok alltid ha med litt tørre greier i lomma.

Topp

InnleggSkrevet: 08 Nov 2013, 13:22 
Avlogget

Jeg må anbefale bruk av kreftkjuke ( eng. Chaga) fordi den finnes her og der og har en voldsom bra virkning. Når den fanger ei glo så klarer du nesten ikke å fjerne den uten å skjære bort deler av kjuka. Vi brukte tilogmed spindelen på buedrillen rett i kjuka og fikk gnist.

MEN den må tørkes først. Er ikke sikker på hvor lenge.

Topp

InnleggSkrevet: 08 Nov 2013, 13:53 
Avlogget

Her finner man litt nyttig info...

http://www.youtube.com/watch?v=X2KtVuUBAvY

Topp

InnleggSkrevet: 02 Jan 2014, 05:35 
Avlogget

Hei Candiru!
Jeg er av de som setter pris på tennstål (Ferropinne), og jeg vil gjerne gi et tips om bruken av magnesiumpinner/blokker.
Hvis du har en kniv som har skarp bakside, eller vil slipe den til så den har 90˚ vinkel, funker denne bedre til å skrape med, fordi den blir mindre slitt enn eggen på en kniv du ofrer. Denne baksiden er også nyttig ved bruk av ferropinne, fordi den tillater deg å legge sterkere kraft i draget nedover på pinnen enn den lille skrapen som følger med :D

Når det gjelder å tenne bål i kald, våt, norsk natur, er hvertfall min beste venn en god øks, fordi man kan kappe en kubbe og finne midtveden, som vanligvis er tørr, og lage fjærpinne av dem (Feather stick). Med litt god kvae/harpiks kommer man langt også :)

Topp

InnleggSkrevet: 02 Jan 2014, 05:43 
Avlogget

Glemte å nevne at jeg kikka på videoen, og den metoden de beskriver er genial :)
En annen ting man faktisk kan bruke er tørket brennesle, enten støv fra barken og fiberen, eller bare fiberen.
Brennesle oppfører seg omtrent likt som chaga når det gjelder ildegenskaper :D

Topp

InnleggSkrevet: 02 Jan 2014, 08:14 
Avlogget

Jeg bruker god og feit tyri. Jeg har ett par pinner i sekken når jeg er i heia, og jeg skaver av (ikke spikker) med en kniv slik at jeg får nesten litt grove sagspon av den. En liten haug, ikke mer enn det som trengs for å fylle ett fingerbøl. Så bruker jeg ildstålet på den,og det tenner alltid etter ett par skrap på ildstålet.

Topp

InnleggSkrevet: 02 Jan 2014, 19:46 
Avlogget

Northman skrev:
Jeg bruker god og feit tyri.

Tyri er furuved som er gjennomtrukket av harpiks. Det er kjerneveden som omdannes til tyri, når treet dør og ytterveden råtner konsentrerer harpiksstoffene seg i kjernen og danner tyri. Dette er den vanlige formen for tyri som blir brukt som råstoff til tjæreproduksjon, gamle furustubber blir da samlet og brent i ei tjæremile. Det dannes også tyri når ei furu blir såret, kvaen er jo treets forsvarssystem, treet øker da kvaeproduksjonen ved såret og skiller ut store mengder kvae for å hindre at sopp og insekter gir infeksjon. Veden i og rundt såret blir dermed mettet av kvae og omdannet til tyri. Det er det samme som skjer når furua får tyritopp (ramtopp, brannaks) Det er to typer rustsopper, Endocronartium pini og Cronartium falccidum, som forårsaker tyritopp.
Tyrien brenner meget godt med en rolig mørk flamme. Den er ettertraktet peis- og bålved og lett å få fyr på selv når det regner. Ulempen med tyrived er at den soter mye. Tidligere ble tyri brukt til fakler, og treski ble ofte impregnert ved røyking over tyriflammer.

http://no.wikipedia.org/wiki/Tyri
Bilde
Den kan også gå under navnet "MAYASTICK"
Bilde

Topp

InnleggSkrevet: 02 Jan 2014, 21:40 
Avlogget

Det lukter godt av tyriveden.Det er kjekt når jeg har hugget løst noe tyrived av ei gammel furu å kjenne terpentinlukten av veden. Noen ganger er den ganske framtredende. Men jeg er også så pass makelig anlagt at jeg kjøper fra tid til annen en bunt med myasticks hos XXL.

Topp

InnleggSkrevet: 05 Mar 2014, 10:38 
Avlogget

Har ikke hatt problemer med å tenne opp neveren med tennstålet (hatt flaks kanskje?) det som ER et problem for ei jente med sart hud, er at den lille flate metallbiten på tennstålet kutter meg til blods :| . Mer enn en gang har gloa mi blitt slukket av blod dråper, så jeg har funnet en kniv som funker bra, kan hende det er knivbladet som gir en mer levedyktig glo?

ellers har jeg god erfaring med å skrape med magnesiumbaren men da bretter jeg en liten neverkurv og begynner bålet nede i denne. :D

Topp

InnleggSkrevet: 05 Mar 2014, 11:39 
Avlogget
Brukerens avatar

Ina: du trenger seriøst å jobbe mer med henda for å få tjukkere hud, asså! :)

Det funker med en kniv men den blir stygg av det (om du har en fin kniv du bryr deg om, da). Og så bør det vel være karbonstål, eller?

Topp

InnleggSkrevet: 05 Mar 2014, 12:03 
Avlogget

Joda burde vel kansje det :oops: (men da kan jeg jo ikke se fancy ut med pene sorte hansker i skogen :P)

Tror kanskje den kniven kan være karbonstål når du nevner det? jeg er ikke så glad i den kniven sånn sett nei men har dedikert innerste stykket av kniven til bål laging slik at ytterste delen av bladet fortsatt er brukende.

Topp

InnleggSkrevet: 05 Mar 2014, 12:12 
Avlogget
Brukerens avatar

da er jo alt i orden. Vent nå! "pene sorte hansker...?" Døh..asså...dette er et survivalistforum. Her er det bare tæktikæl som duger! http://www.mechanix.com/tactical/multicam-m-pact

Topp

InnleggSkrevet: 05 Mar 2014, 15:09 
Avlogget

Draugjeger skrev:
da er jo alt i orden. Vent nå! "pene sorte hansker...?" Døh..asså...dette er et survivalistforum. Her er det bare tæktikæl som duger! http://www.mechanix.com/tactical/multicam-m-pact

Ikke hør på Draugen du Inapus... Han er bare her for å dra deg under... :twisted: :mrgreen:

Dét sagt, så er det jo noe i det han sier; gjør man noe med hendene (uten hansker, vel å merke), så vil det danne seg tykkere hud - men det er jo ikke ønskelig for alle, selv om man har interessene her på forumet. :)

I accept the rules that you feel necessary to your freedom. I'm free no matter what rules surround me. If I find them tolerable, I tolerate them; if I find them too obnoxious, I break them. I'm free because I know that I'm morally responsible for all I do

Topp

InnleggSkrevet: 05 Mar 2014, 15:18 
Avlogget

Cornelius skrev:
Draugjeger skrev:

Ikke hør på Draugen du Inapus... Han er bare her for å dra deg under... :twisted: :mrgreen:

Dét sagt, så er det jo noe i det han sier; gjør man noe med hendene (uten hansker, vel å merke), så vil det danne seg tykkere hud - men det er jo ikke ønskelig for alle, selv om man har interessene her på forumet. :)

Haha mja får se hvem som ler sist når butikkene ikke åpner mer og jeg har hjemmesydde hansker :P neida :D

Ja men er ikke spesielt ønskelig i min jobb med for herdet hud på hendene så det får heller være som det er :)

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 42 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: