Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 19 Nov 2017, 06:46

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 8 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Karbonkniv vs Rustfritt
InnleggSkrevet: 06 Sep 2013, 09:23 
Avlogget

Har forsket litt på en knivs evne til å lage gnister etter flint og stål prinsippet. Jeg skaffet meg noen billige Morakniver av begge slag. Har vært litt forundret fordi jeg har fått gnister med å bruke flint på en rustfri Morakniv. Men det vart bedre gnister med en kniv i karbonstål, men ikke så bra som å bruke ei fil.
For å nevne det så er det altså snakk om at en stein kan ha en så skarp kant at den skraper av små biter av stålet. I denne prosessen så blir stålet så varmt at det gløder. Det er ikke steinen som gnister. Så det er greit å øve seg på en billig kniv.

Det jeg endte opp med er at jeg alltid vil ha en karbonstålkniv med meg. En rustfri kniv lager gnister under optimale forhold, men med norske steinsorter så vil jeg ha best marginer. Andre kan diskutere slitestyrke, rustbeskyttelse osv , men vi må tenke flere bruksområder og ta de nødvendige grep for å ta vare på utstyret.

Topp

Innleggets emne: Re: Karbonkniv vs Rustfritt
InnleggSkrevet: 06 Sep 2013, 10:23 
Avlogget

http://www.youtube.com/watch?v=efAMDON8kbw

Dave Cantaburry gav meg en aha opplevelse her om dagen!

Topp

InnleggSkrevet: 03 Mar 2015, 23:24 
Avlogget

Det kan tenkes at andre har mer peiling på dette enn meg, men jeg vil gjerne forsøke meg på en forklaring på hva, hvordan, hvorfor osv.

Det som skjer når man slår gnister av stål er at man bruker et hardere materiale enn stålet for å lage friksjon.
Gjennom denne friksjonen river man av mikroskopiske biter av karbon, som i samme prosessen antennes av friksjonen.

Jo høyere innhold av karbon, jo lettere er det å slå gnister, og jo flere gnister oppstår.

Definisjonen på stål er Jern med innhold av karbon, så at begge slår gnister overrasker
ikke.
Rustfritt stål inneholder minst 10,5% Krom, og dermed vesentlig mindre karbon. I og med at Krom-en tar opp plassen, gis mindre rom til karbonet, og dermed mindre gnister. Men rustfritt stål er fortsatt stål! :D
(Dessuten er det eeekstremt lite karbon i stål uansett i forhold til jern :) )

Det har vært vanlig å bruke flint i områder der dette er tilgjengelig, fordi denne steintypen er veldig hard.
I norge er det veldig uvanlig å finne flint, og det finnes så vidt jeg vet kun rundt Oslofjordområdet og mot sørlandet.

En stein der finnes mye av i Norge er Kvarts, som har samme hardhet som flint, og kan dermed brukes som slagredskap for stålgnist.

Topp

InnleggSkrevet: 03 Mar 2015, 23:50 
Avlogget
Brukerens avatar

steiner som funker er flint (finnes i sørnorge bare som drivflint i fjæra, eller som genuine steinaldergjenstander i innlandet, evt. geværflint), kvarts eller Chert, i nordnorge og rogaland.

Har forsøkt å bruke svovelkis istedet for stål, men det var heller patetiske gnister.

Topp

InnleggSkrevet: 04 Mar 2015, 01:42 
Avlogget

Orthrinos skrev:
Det kan tenkes at andre har mer peiling på dette enn meg, men jeg vil gjerne forsøke meg på en forklaring på hva, hvordan, hvorfor osv.

Det som skjer når man slår gnister av stål er at man bruker et hardere materiale enn stålet for å lage friksjon.
Gjennom denne friksjonen river man av mikroskopiske biter av karbon, som i samme prosessen antennes av friksjonen.

Jo høyere innhold av karbon, jo lettere er det å slå gnister, og jo flere gnister oppstår.

Definisjonen på stål er Jern med innhold av karbon, så at begge slår gnister overrasker ikke.
Rustfritt stål inneholder minst 10,5% Krom, og dermed vesentlig mindre karbon. I og med at Krom-en tar opp plassen, gis mindre rom til karbonet, og dermed mindre gnister. Men rustfritt stål er fortsatt stål! :D
(Dessuten er det eeekstremt lite karbon i stål uansett i forhold til jern :) )

Det har vært vanlig å bruke flint i områder der dette er tilgjengelig, fordi denne steintypen er veldig hard.
I norge er det veldig uvanlig å finne flint, og det finnes så vidt jeg vet kun rundt Oslofjordområdet og mot sørlandet.

En stein der finnes mye av i Norge er Kvarts, som har samme hardhet som flint, og kan dermed brukes som slagredskap for stålgnist.

Jeg kan skrive om dette litt. Tanken er riktig, men ordene ble litt feil i innlegget over.

Det som skjer når man slår gnister av stål er at man bruker et hardere materiale enn stålet for å rive løs biter av stålet.
Gjennom denne friksjonen blir bitene så varme at de blir glødende - med jern, karbon, krom og alt annet. Glødende jern ruster fort - de "antennes" og reagerer med oksygen i lufta, men det er friksjonen som gir varmen, ikke forbrenningen.

Jo høyere karbonkinnhold i stålet - jo hardere er det. Konstruksjonsstål har rundt 0,1 % karbon, mens verktøystål har mellom 0,7 og 2 % karbon. Stål med mer enn 2 % karbon omtales som støpejern. Med hardere stål er det lettere å slå gnister fra stålet fordi resultatet er enten en gnist eller ingenting - i et mykt stål blir det riper fra flinten uten at noen biter rives løs.

Definisjonen på stål er jern med innhold av karbon under 2 %. Jern med høyere karboninnhold kalles støpejern opp til 4-5 %. Hvis karboninnholdet blir høyere er materialet stort sett ubrukelig.

Rustfritt stål inneholder lite karbon fordi karbonet binder seg til krom og fjerner den verdifulle rustbeskyttelsen. Krom er dyrt, så for å spare penger kan vi ikke sløse bort krom på å blande det med karbon. Dessuten gjør kromkarbidene stålet svakere fordi de ofte er store. I stedet gjøres rustfrie stål harde på andre måter, ved at andre legeringselementer tar over karbonets jobb - å gjøre det mulig å herde stålet. Det tilsettes ofte titan, niob og vanadium for å binde opp karbonet som er igjen i stålet. Disse danner karbider - karbonforbindelser - som er veldig harde.

Topp

InnleggSkrevet: 05 Mar 2015, 00:37 
Avlogget
Brukerens avatar

Takk til Orthrinos og Fossegrim for glimrende innspill som brakte denne tråden opp i øverste divisjon!

Topp

InnleggSkrevet: 05 Mar 2015, 13:43 
Avlogget

:D Genialt å få oppklart dette her!
Kunnskap om dette her er veldig nyttig etter min mening :idea:

Topp

InnleggSkrevet: 05 Mar 2015, 17:25 
Avlogget

Ja, denne tråden var et godt eksempel. Nå må bare noen™ begynne å skrive faktaguider på denne måten - og få rettelser underveis. Til slutt ender vi opp med fullgode forklaringer, fordi mange tenker bedre enn én!

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 8 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: