Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 19 Nov 2017, 06:40

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 8 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Ildmakerier
InnleggSkrevet: 05 Sep 2013, 08:07 
Avlogget

Da Draugjeger og meg prøvde å lage ild med Buedrill så fant vi ut at det var mye arbeid. Men leste et sted at en kunne bruke kreftkjuka som bord for spindelen. Nå er alt klart for å prøve på nytt. Lager i hånda er laga ta et elghorn. Snora av Paracord. Orker ikke å tenke på naturlige flettinger før jeg har laga det første bålet. :-)

Så også i Ikea katalogen at dom leverer en rustfri bestikkskurv som er 18 cm kontra den gamle 12 cm høgda. Har brukt den gamle til lokale bål ,men venter på en god anledning til å besøke Ikea. Fordelen med den er at du kan fyre med kvist og kvast og veier nesten ingenting.

Topp

Innleggets emne: Re: Ildmakerier
InnleggSkrevet: 05 Sep 2013, 09:12 
Avlogget

Ja, jeg ga opp buedrillen, men skal forsøke igjen til jeg får det til. Kjekk kunskap å ha i sekken det :)
Lykke til! :)

Topp

InnleggSkrevet: 05 Sep 2013, 13:58 
Avlogget

Kanskje denne karen har noen gode råd å komme med?

http://www.youtube.com/watch?v=RwdM4EQiIqk

Topp

InnleggSkrevet: 06 Sep 2013, 12:16 
Avlogget

Jepp! Det hadde han.. :)
Blir å gjøre noen nye forsøk denne helgen tenker jeg.

Topp

InnleggSkrevet: 21 Sep 2013, 01:20 
Avlogget

Kreftkjuka er genial. Jeg har laget bål med den og et lite forstørrelsesglass i påskefjellet. Den antenner ved svært lave temperaturer, og brenner veldig varmt. Jeg glemte en bit med chaga/kreftkjuke på vedovnen her hjemme - fyrte opp en gang .. det var nok til å antenne kjukebiten.

Ellers kan man bruke pyritt/markasitt og kjuke. Skikkelig steinalder. Hele sist vinter fyrte jeg opp i ovnen her hjemme med kjuke, pyritt og flint. I stedet for flint kan man bruke kvartsitt. Jeg foretrekker knuskkjuke - som jeg skaver opp til en slags bomullsdott. Stor overflate og mye luft gjør da at den fanger de relativt kalde gnistene fra pyritten.

Skal du bruke buedrill er det viktig å benytte porøse tresorter. Jeg har hør at rot av selje er bra - og or skal også være bra. Den tørre stilken av filtkongslys skal være noe av det beste en kan bruke som handspindel /dvs utenbruk av bue. Men dete har jeg ikke testa enda ...

Topp

InnleggSkrevet: 09 Feb 2014, 22:29 
Avlogget
Brukerens avatar

Norseman skrev:
Så også i Ikea katalogen at dom leverer en rustfri bestikkskurv som er 18 cm kontra den gamle 12 cm høgda. Har brukt den gamle til lokale bål ,men venter på en god anledning til å besøke Ikea. Fordelen med den er at du kan fyre med kvist og kvast og veier nesten ingenting.

Hva er formålet med en bestikkskurv? Flytte på bålet?

Topp

InnleggSkrevet: 09 Feb 2014, 23:11 
Avlogget

Balder skrev:

"White man build big fire, stand back.
Indian build small fire, stand close."

Bål kan være mye forskjellig, alt fra en to meter lang nying av grovt tømmer til et kaffebål. Bestikk-kurven er bra for kaffebålet, ettersom den gjør det mulig å bygge et høyt, smalt bål med kaffekjelen trygt planta på toppen. Mye mer av brennverdien i veden utnyttes til å varme opp vannet, og det er lettere å være sikker på at bålet er slokket før du går videre. Inne i en lavvo gjør dette fyringen mye tryggere, ettersom bålet ikke vil spre seg ut fra kurven, og den til og med kan henges opp fra bakken.

Topp

InnleggSkrevet: 10 Feb 2014, 00:55 
Avlogget
Brukerens avatar

Fossegrim skrev:
Balder skrev:

Inne i en lavvo gjør dette fyringen mye tryggere, ettersom bålet ikke vil spre seg ut fra kurven, og den til og med kan henges opp fra bakken.

ja, da var den bestillt! genial som rundbrenner alternativ om man får laget en opphengsordning på lavvo-stanga. :)

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 8 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: