Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 19 Nov 2017, 06:39

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 53 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Bushcraft
InnleggSkrevet: 25 Mar 2013, 20:33 
Avlogget

En litt anderledes (og miljøvennlig) Sweedish Torch...

http://www.youtube.com/watch?v=kFKzvWDeiFc

Topp

InnleggSkrevet: 25 Mar 2013, 21:08 
Avlogget

Dette blir vel litt mer enn Bushcraft, men .. lagå.

http://www.youtube.com/watch?v=kFKzvWDeiFc

http://surefirewoodsman.com/

Topp

InnleggSkrevet: 23 Aug 2013, 16:56 
Avlogget

Nå går turen ut til skogs for å teste ut det jeg tror jeg kan...
Har med walkien tilfelle sjerringa blir for uroli i natt xD
Min teori er "Ingen er forberedt før di har prøvd i praksis"

Topp

InnleggSkrevet: 27 Aug 2013, 10:10 
Avlogget

Fant litt nevenyttig info fra vikingtiden:
http://www.arild-hauge.com/hvordan.htm

Topp

InnleggSkrevet: 17 Apr 2014, 15:20 
Avlogget

Draugjeger skrev:
ja, det er en teori, men såvidt jeg vet er det ingen som har klart å få til ild med syl og beltestein, så det er ikke godt å si hvordan det er ment å funke. har forsøkt selv, siden det er en relativt vanlig funnkategori fra jernalder, men det ble fryktelig lite gnister...

Om du skaver/skraper av fjon fra knuskkjuka (den delen rett under de harde skallet) og har haug med dette - vil du kunne fange selv de minste kaldeste gnister. Syl og beltesteinfunnnene fra eldre jernalder er også knyttet til en liten boks. Jeg tror de oppbevarte skavet knusk i denne boksen. Det vil i det minste kunne forklare hvordan de tre fungerte sammen.

Nå skal det sies at jeg ikke har testet dette selv - enda. Men - hvis en legger en haug med knuskfjon på et flak av never, setter beltesteinen inntil knuskhaugen og slår med sylen i en liten vinkel inn mot steinen - vil jeg tro en burde kunne klare å lage en gnist som knuskhaugen kan fange ...

Langs hele kysten er det forøvrig mulig å finne istransportert flint. Jeg har funnet flint på stendene i Vestfold hver eneste gang jeg har lett etter det.

Topp

InnleggSkrevet: 17 Apr 2014, 20:40 
Avlogget
Brukerens avatar

nå skal det også sies at beltesteinene aldri er av flint. de er vanligvis av kvartsitt. mulig å få gnister med, men vanskelig. Dette kan jo være for at det er umulig (nåja) å slipe til flint i den formen, og dessuten meningsløst, siden man ikke vil ha en stein som er knallhard, men porøs nok til å ha korn som kan rive løs stål

En overraskende krøkkete måte å få fyr på noe på. Til tross for det er det ganske mange beltesteiner som er funnet.

Topp

InnleggSkrevet: 18 Apr 2014, 17:10 
Avlogget

Noen som kan noe om lav? Jeg sliter litt med å finne ut vilkne lavtyper som vokser på bjørka utenfor. Det ser ut til å være 3 ulike lavtyper, 2 av dem minner om "sjegglav", den ene grå og den andre svart/brun. Den siste er mer som en grå liten "busk", vokser ellers på hele stammen, men finnes i større dotter høgre opp i treet.

Topp

InnleggSkrevet: 18 Apr 2014, 19:23 
Avlogget
Brukerens avatar

Sånt skjegg som du snakker om, er det tørt, og du samler en stor bunt, så skal det antenne bra Jeg har kun ærfaring med fyrstikk, men det bør gå bra med tennstal også.

Topp

InnleggSkrevet: 26 Apr 2014, 21:55 
Avlogget

Det har du nok helt rett i, disse ser ut som å kunne være gode opptenningsbrikketter. Jeg tenkte mest på hvor spislige disse er. Vi kan spise mye lav og det er tom å annse som god basisføde. Riktignok må di fleste typer lutes før man spiser den. Men, jeg kan lite om lav, så om noen har erfaring om dette tar jeg imot med takk!:) Internett har mye, men veient å skille lavtyoene på bakgrunn av bilder fra nette, mange lignende lavtyper syns jeg :/

Topp

InnleggSkrevet: 01 Mai 2014, 23:12 
Avlogget

Vær obs på at det er giftige typer lav (og andre planter) i Norsk natur.

IKKE SPIS NOE HVIS DU IKKE VET AT DET ER TRYGT!
Det er ihvertfall min anbefaling.

Testen med å legge en liten bit under tungen/leppen er ikke trygg! det er planter som er giftige, men ikke "irriterende".

Det finnes en bok "spiselige planter og bær"
https://www.tanum.no/_sport-og-frilufts ... cgodLnEA9w

Plastlaminert og grei å ha med i lommen når man er på tur for å lære.

Topp

InnleggSkrevet: 02 Mai 2014, 09:13 
Avlogget

Under Napoleonskrigene spedde folk på kosten med trebark. Da var befolkningen plaget med mange plutselige dødsfall. Om det var sult eller andre årsaker er vanskelig å vite....

Det er vel egentlig bare ulvelav som er en giftig lavart i norsk natur. Men, å spise store mengder islandslav kan føre til løs mage...

Sist endret av Candiru den 02 Mai 2014, 15:38, endret 2 ganger.

Topp

InnleggSkrevet: 02 Mai 2014, 09:46 
Avlogget

Trebark fra f.eks furu er jo spislig for oss den (inndre barken). Men spis ytterbarken eller feil type tre vil nok ha konsekvenser ja. Anbefaler å tørke barken først,evt grille den litt 8-) Spørs om ikke disse døde av å eksprimentere med feil type planter osv, eller rett og slett av næringsmangel. Det blir bare spekulasjoner igunnen.
moha skrev:
Det finnes en bok "spiselige planter og bær"
https://www.tanum.no/_sport-og-frilufts ... cgodLnEA9w

Takk for denne moha! :) Ser interesang ut, havner kansje i handlekurven min den :mrgreen:

Topp

InnleggSkrevet: 02 Mai 2014, 10:01 
Avlogget

Her er en side som advarer mot å spise store mengder furupreparater.

http://www.rolv.no/urtemedisin/medisinp ... nu_syl.htm

Les nederst på siden, det som er merket med rødt.

Sist endret av Candiru den 02 Mai 2014, 15:28, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 02 Mai 2014, 10:08 
Avlogget

Jeg var faktisk ikke klar over disse sidene ved furuen :shock:
Takk for den informasjonen :)

Heldigvis skal vi ikke leve av bark, dette er jo bare ment som nød proviant i en midlertidig situasjon,
men det er da noen mennesker som bør være forsiktig med å innta furu ja..

Topp

InnleggSkrevet: 16 Mai 2014, 18:04 
Avlogget
Brukerens avatar

Artig at noen nevnte det der med furu, Kvae fra furu brenner nemmlig ganske greit når man først skal få fyr på bålet, (kan også brykes som tyggis om man liker smaken)
Uansett, her er en gammel metode vi brukte i speidern for omlag hundre år siden da jeg var sneip.

Finn deg en passelig tørr mosedått (måsadott)
Skav av litt bark fra et tre.
Klin in hele greiene med litt kvae fa ei furu.

Skal man gjøre dette raskt og enkelt når man er enten utolmodig eller har dårlig tid så kan man dyppe en bommullsdott i litt bensin og surre den inn med maskeringsteip og slenge den i sekken før man drar avgårde. Husk å pakke den inn i vanntett pose først, både for å beskytte og for at det ikke skal stinke. Det tar fyr nesten med en gang.

Trur disse blir refferert til som kindelings alstå ildstartere, elle noe lignende.

Og så er det bare å fyre på med flint og stål, leigther eller fyrstikker for de som har tilgang til den slags luksus.
Skal man gjøre det skikkelig primitivt kan man bruke ei såkalt ildbue, som vist her http://dnausers.d-n-a.net/dnetIULU/graphs/bow.gif

Bygg opp med små flis spikka av ei tør kubbe, og bygg lag på lag i en som en liten tipee, sleng så sist på større kubber.
Tenkte å skrive ei litt lengere artikkel om dette senere, når jeg får ro i hue og tid nokk.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 53 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support