Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 19 Nov 2017, 06:34

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 53 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Bushcraft
InnleggSkrevet: 18 Feb 2013, 14:45 
Avlogget

Synes SKOGMANSSKAP er en passende oversettelse.
Sammensettning av Skogsmann, og kunnskap.
Eller Veidemanns kunnskaper?

Topp

InnleggSkrevet: 25 Feb 2013, 15:22 
Avlogget

Bushcraft = Skaukraft ;-)

Jeg har testa endel ulike metoder mht både kreftkjuke/chaga og knuskkjuke. Chaga er definitivt mer potent i seg selv enn knuskkjuke. Jeg har kunnet fange gnist fra kniven min med ubehandla chaga - og den brenner svært varmt. Chaga er vanskelig å slukke. Ved en anledning trampet jeg den nedi våt jord, og selv etter flere minutter brant den godt.

Vanlig knuskkjuke bør først behandles ved du skiver den opp, legger den i lut (askevann), tørker og banker den myk. Da er den svært potent - men brenner raskt. Den eneste metoden jeg kan bruke knuskkjuke direkte er når jeg tenner opp med pyritt og flint. Pyritt er svovelkis, og svovelet gjør at kjuka tenner raskere. Likevel - å benytte disse soppene får å bevare en glo er uansett nyttig. Feks om du har et forstørrelsesglass, vil begge antenne raskt selv i vintersol.

Og som en kuriositet kan jeg nvene at jeg glemte en bit med chaga oppe på vedoven min nå i vinter, jeg fyrte ikke spesielt hardt - men det var varmt nok til at chagaen begynte å gløde :) Chaga finner du på levende bjørk. Knuskkjuke på dau stående bjørk.

I vinter har jeg tent i peisen med oppskavet knuskkjuke, flint og markasitt. Fungerer utmerket, særlig når man har litt trekull for handen .. Det som gjenstår for meg å få til er å bruke en buedrill. Or eller selje har jeg hørt er gode treverk å bruke. Jeg skal eksperimentere litt med buedrill og chaga i sommer tenker jeg...

Topp

InnleggSkrevet: 04 Mar 2013, 13:35 
Avlogget

Buedrill er jammen vanskelig. Draugjeger og jeg prøvde dette i fjor høst og jeg har prøvd det aleine før. Mye røyk men ingen glo. Men en dag..... :-)

Topp

InnleggSkrevet: 04 Mar 2013, 13:47 
Avlogget

Norseman skrev:
Buedrill er jammen vanskelig. Draugjeger og jeg prøvde dette i fjor høst og jeg har prøvd det aleine før. Mye røyk men ingen glo. Men en dag..... :-)

Kan det være at dere glemte hakket for oppsammling av glør?
http://en.wikipedia.org/wiki/Bow_drill

Topp

InnleggSkrevet: 04 Mar 2013, 14:06 
Avlogget

Har prøvd, men ikke fått det til. Her på vestlandet må jo man ha bensin og napalm for å lage bål de fleste dager. Som å tenne på en våt svamp.

Sist endret av Gullars den 22 Mar 2013, 14:47, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 04 Mar 2013, 20:27 
Avlogget

Hei Hårek. Vi gjorde alt etter alle kunstens regler, men jeg tror det har noe med treslag, fuktighet og proposjonene på spindel/hull. Hakket var på plass :-) Noen sier en kan ha i litt sand for å øke friksjonen, men jeg veit ikke.

Topp

InnleggSkrevet: 15 Mar 2013, 12:33 
Avlogget

Ildstål (ferrocerium), får fyr på vanlig never hvis du har et stort flak som er skavet til med kniv. Imidlertid skader skjæring av neverflak trærne, så det kan være greit å bruke Lars Monsen metoden med å rive av neverstrimler og tenne med fyrstikk. Hvis du da ikke har en Doan magnesiumblokk.

- Ildstål = luksus importert fra Kina ( ihvertfall metallene i det )
- Fyrstikker = luksus importert fra Sverige
- Flint = luksus importert fra Danmark ( er ikke vanlig i Norge )

Den eneste ildstartermetoden som har vært vanlig i Norge, og som ikke har vært importert er syl og beltestein.

Topp

InnleggSkrevet: 15 Mar 2013, 13:30 
Avlogget

Candiru skrev:
Imidlertid skader skjæring av neverflak trærne, så det kan være greit å bruke Lars Monsen metoden med å rive av neverstrimler og tenne med fyrstikk.

Så lenge man tar bark fra trære mindre enn halve diameteren vil det stort sett gå bra med trærne.
Men husk.... KUN ytterbarken, og ikke helt inn til treet.

Topp

InnleggSkrevet: 15 Mar 2013, 23:13 
Avlogget

Syl og beltestein? Hva i all verden. Vær så snill og forklar. Dette er kosher :-)

Topp

InnleggSkrevet: 15 Mar 2013, 23:52 
Avlogget

Norseman skrev:
Syl og beltestein? Hva i all verden. Vær så snill og forklar. Dette er kosher :-)

Har aldrig hørt om Beltestein før nå, men jeg surfet litt....

I Skandinavia brukte man i eldre jernalder et stykke av bergarten kvartsitt, kalt ildslagningsstein eller beltestein fordi den ble båret i beltet, og en spiss jernbit. Når man slo jernet langs en rille i steinen, kunne gnistene få tørr knusk som var lagt oppå steinen, til å fatte ild. I vikingtiden ble fyrtøy av stål og flint vanlig også her i landet.

Kilde:
http://snl.no/fyrt%C3%B8y

Topp

InnleggSkrevet: 16 Mar 2013, 01:20 
Avlogget
Brukerens avatar

ja, det er en teori, men såvidt jeg vet er det ingen som har klart å få til ild med syl og beltestein, så det er ikke godt å si hvordan det er ment å funke. har forsøkt selv, siden det er en relativt vanlig funnkategori fra jernalder, men det ble fryktelig lite gnister...

Topp

InnleggSkrevet: 16 Mar 2013, 01:33 
Avlogget

Draugjeger skrev:
ja, det er en teori, men såvidt jeg vet er det ingen som har klart å få til ild med syl og beltestein, så det er ikke godt å si hvordan det er ment å funke. har forsøkt selv, siden det er en relativt vanlig funnkategori fra jernalder, men det ble fryktelig lite gnister...

Har sett Les Stroud lage bål ved å lete etter steiner han fant i elva som laget gnist ved å så/stryke steinene måt hodet på øksa si.
Pyritt (skal ikke pårope meg for mye gresk/latrinske kunnskaper) må da komme fra et språk me bruk av ordet PYRO.
Så da ser jeg på det navnet som fyrstein. På engelsk også kal Fools Gold, og på Norsk, Kisel.
Så pyritt, og syl skal fremskaffe gnist, og dermed ild.

Topp

InnleggSkrevet: 16 Mar 2013, 19:25 
Avlogget

Har nå aldri laget ild med beltestein selv... Bare så det er sagt.

Topp

InnleggSkrevet: 16 Mar 2013, 19:27 
Avlogget

Hva er beltestein

Topp

InnleggSkrevet: 16 Mar 2013, 20:07 
Avlogget

Se 4 innlegg over deg..

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 53 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support