Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 19 Nov 2017, 01:23

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 53 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Bushcraft
InnleggSkrevet: 15 Okt 2012, 21:25 
Avlogget

Skulle kanskje hatt en ren bushcraft del av forumet fordi det er litt vanskelig å lete igjennom forumet for slikt. Men jeg dele litt her på varmesida da. Vil dele litt erfaringer med kjuker og ildmakerier.
Var i skogen og fant kreftkjuke (Chaga på engelsk) og Knuskkjuke. Fant ut at det var unødig å bløte kjuka i sodavann. Jeg skrapte bort sporene og rufset litt i laget under toppskallet. Dette fanget gnister fra tennstål, men har ikke prøvd flint og stål. Men skulle mene det går greit.

Kreftkjuka var spennende å jobbe med. Etter en dags tørking i romtemperatur ble den hard, men skjærbar. Jeg skrapte litt i snittflaten og det ble som støv. Når jeg tente det med tennstål, så ble det masse småglør. Det som skjedde etterpå var litt rart. Glørne begynte å oppføre seg som stjerneskudd om enn i beskjeden skala. Glørne ble store etter litt blåsing og når jeg prøvde å spikke dem bort, så var det vanskelig for de spredte seg fort. Har lest at du kan koke med disse glørne og det tror jeg på.

I mitt område er det beskjedne mengder med denne kjuka, men i Jessheimområdet hang dem i store klumper på trærne.
Veldig bra :-)

Topp

Innleggets emne: Re: Bushcraft
InnleggSkrevet: 18 Okt 2012, 13:27 
Avlogget

Henger meg på, en egen bushcraftdel ville vært noe. Å utnytte naturressursene våre er verdifullt da vi har så mye av skog og mark her i Norge. Viktig å dele også denne kunnskapen. ;)

Topp

InnleggSkrevet: 18 Okt 2012, 13:54 
Avlogget

Var vel slikt jeg kom bort i prepping & survialisme.

Jeg husker jeg kom over Ray Mears sine programmer. Hvilken fantastisk flink mann!

Sist endret av Gullars den 22 Mar 2013, 13:58, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 18 Okt 2012, 17:29 
Avlogget
Brukerens avatar

Samme her Gullars. Jeg skulle finne en kniv på nettet og dette førte meg til diverse survival/outoors forum. Deretter såg jeg på Survivorman og Ray Mears. Ray er så utrolig rolig og komfortabel med å vere ute i naturen.

Dette er en av grunnene til at dette forumet er så viktig, flere og flere finner det og blir inspirert.
Når det gjelder en egen bushcraft del så støtter jeg denne, og jeg synes det er greit å ha flere underforum da prepping er så mange forskjellige ting.

Topp

InnleggSkrevet: 22 Okt 2012, 20:17 
Avlogget

Henger meg på ønsket om egen Bushkraft-kategori! Er så mange enkle triks som kan bety forskjellen på liv og død, eller ------- og komfort. Vært gøy og delt disse på en egen kategori.

Hva ville norsk språkråd oversatt bushcraft til? Skogvett?;)

Topp

InnleggSkrevet: 22 Okt 2012, 22:19 
Avlogget

direkte oversettelse blir vel skogshåndtverk, men jeg stemmer for buskekraft :)

Topp

InnleggSkrevet: 23 Okt 2012, 06:33 
Avlogget
Brukerens avatar

Tenker det må bli "Speiderhjørnet - Stedet der flint og tennstål er high-tech."

Topp

InnleggSkrevet: 23 Okt 2012, 10:30 
Avlogget

Synes bushcraft er et dårlig ord. Synes villmarksliv klinger best på norsk, et veletablert ord som alle forstår.

Topp

InnleggSkrevet: 23 Okt 2012, 14:08 
Avlogget

Norseman skrev:
I mitt område er det beskjedne mengder med denne kjuka, men i Jessheimområdet hang dem i store klumper på trærne.
Veldig bra :-)

Takk for tipset! Jakter chaga sammen med min kjære. ;) Kanskje vi må ta en dagstur til Jessheim...

I Russland pleide de visst å tisse på chagaen og tørke den igjen i flere omganger, før de satte fyr på den. Da skal den ha hatt fyr lenge, og det var mulig å pakke den ned og frakte den over lange avstander uten at glørne sluknet.

Topp

InnleggSkrevet: 26 Okt 2012, 11:34 
Avlogget

Bushcraft er ikke min sterke side. Men urin var den opprinnelige kilden til fosfor. Og fosfor er jo et viktig pyroteknisk middel, som blant annet kan brukes i fyrstikker. Se http://no.wikipedia.org/wiki/Fosfor for litt ekstra info. Først og fremst bør man vel merke seg at fosfor er svært giftig, men jeg antar at mengdene som finnes i urin ikke er særlig farlig på kort sikt.

Kanskje litt primitive kjemikunnskaper blir nyttig etterhvert?

Topp

InnleggSkrevet: 29 Okt 2012, 16:29 
Avlogget

Får vel PST på nakke IGJEN nå, men primitive måter å utvinne salpeter på kan vel være grei kunnskap hvis SHTF.

Topp

InnleggSkrevet: 29 Okt 2012, 19:17 
Avlogget

Hei Scarlett

Fant jammen en skikkelig klump Chaga i en gammel skog her på Kongsvinger og. Tok en sti jeg ikke hadde planlagt og der varn :-) Gammel skog.

Snedig.:-)

Topp

InnleggSkrevet: 29 Okt 2012, 21:42 
Avlogget

@rhex:
Jeg tror faktisk urin (og aske) kan være nøkkelen til fremstilling av salpeter/kaliumnitrat også. Jeg skal se hva jeg kan finne ut, men har en mistanke om at det er en unødig krevende prosess. Men skulle vi falle tilbake til middelaldertilstander kan jo svartkrutt bli et annet viktig salpeterbasert produkt.

Topp

InnleggSkrevet: 06 Feb 2013, 17:34 
Avlogget

Norseman skrev:
Var i skogen og fant kreftkjuke (Chaga på engelsk) og Knuskkjuke. Fant ut at det var unødig å bløte kjuka i sodavann.

Det jeg har "lært" er grunnen til at man burede bruke lutvann er at da blir kjuka lettere å dele opp i skiver.
Etter at man har delt kjuka opp i skiver lar man skivene tørke.
For så å banke den slik at de får semskaskinn kvalitet, og dermed lettere å jobbe med når man skal bruke det.
Har også hørt Chaga bli omtalt som "punk". Som i lett å oppildne....

Topp

InnleggSkrevet: 18 Feb 2013, 12:12 
Avlogget

Det jeg har hørt om "Punk" er punk wood, som er det lette laget i treverket. Det er tørt og kan smuldre litt. En kan også forkulle det litt i en blikkboks. Da vil det fange glør og brukes til å lage ild.

Mulig Chaga kalles punk fordi det har like egenskaper. :-)

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 53 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support