Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 19 Nov 2017, 06:33

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 53 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Bushcraft
InnleggSkrevet: 11 Sep 2014, 00:24 
Avlogget

Sånn skjegglav tørker utrolig fort i bukselomma, om man vil tenne opp med det.. har ikke prøvd med flint og stål men det er nesten skummelt enkelt å få fyr på det med tennstål (sånn moderne)
Ellers når man snakker moderne greier så er jo stålull og batteri (9volts) lettantennelig...

Topp

InnleggSkrevet: 11 Sep 2015, 00:32 
Avlogget

med pågangsmot så er det ikke lite man kan lage..

https://www.youtube.com/watch?v=P73REgj-3UE

Topp

InnleggSkrevet: 21 Nov 2015, 00:21 
Avlogget

Jeg og ungen var ute i skauen forrige uke og jakta chaga. Kidden synes det var gøy, enda mer gøy var det tre dager senere når chagaen vi fant hadde tørket litt og vi prøvde en liten terningstørrelse og tennstålet i ovnen, og der var gløden umiddelbart:) Ser at bruken av "kreftjuke" har tatt seg opp de siste årene.. Ingen tvil om at det funker. Nå gjenstår det å lage en ordentlig Øtzi-opptenningspose med chaga, tennstål og flis/spon og pakke i bilen. Oldschool!

Topp

InnleggSkrevet: 21 Nov 2015, 07:49 
Avlogget

hugthemtrees skrev:
Jeg og ungen var ute i skauen forrige uke og jakta chaga. Kidden synes det var gøy, enda mer gøy var det tre dager senere når chagaen vi fant hadde tørket litt og vi prøvde en liten terningstørrelse og tennstålet i ovnen, og der var gløden umiddelbart:) Ser at bruken av "kreftjuke" har tatt seg opp de siste årene.. Ingen tvil om at det funker. Nå gjenstår det å lage en ordentlig Øtzi-opptenningspose med chaga, tennstål og flis/spon og pakke i bilen. Oldschool!

Chaga er også en av de mest verdifulle medisinske soppene som finnes; den er proppfull av antioksydanter (mye mér enn i blåbær) og dermed immunforsvarsforebyggende, og er dokumentert hemmede mot kreft og svulster. Lag en te av tørket Chaga. :)

I accept the rules that you feel necessary to your freedom. I'm free no matter what rules surround me. If I find them tolerable, I tolerate them; if I find them too obnoxious, I break them. I'm free because I know that I'm morally responsible for all I do

Topp

InnleggSkrevet: 22 Nov 2015, 09:31 
Avlogget

Det ligger i planene, men klarer ikke bli helt klok på om jeg skal bruke den svarte ytterdelen eller den lysere delen inni. Mye kontrameldinger på feks youtube.

Topp

InnleggSkrevet: 22 Nov 2015, 12:28 
Avlogget

hugthemtrees skrev:
Det ligger i planene, men klarer ikke bli helt klok på om jeg skal bruke den svarte ytterdelen eller den lysere delen inni. Mye kontrameldinger på feks youtube.

Ja takk, begge deler. :mrgreen:

Sitat:
Når man skal samle soppen for kulinarisk eller medisinsk bruk, er det viktig at man får med både det svarte, kullaktige laget ytterst og de myke, korkaktige indre delene av soppen. Det er lurt å forsøke å "flise opp" soppen mens den ennå sitter fast på treet. Det kan gjøres med en liten øks eller en kraftig kniv, og man holder en bøtte eller en pose under for å samle opp soppbitene etter hvert som de skaves av. Hvis man tar av soppen hel, bør den deles opp i mindre biter mens den er noe fuktig, da den seinere blir hard og vanskelig å knuse. Det er en fordel å male opp soppen med en kjøkkenkvern eller kompostkvern slik at den blir som et pulver eller som grovmalt kaffe, for da der det enklere å få trukket ut virkestoffene når soppen kokes. Den oppmalte chagasoppen kan tørkes ved romtemperatur, eller forsiktig med kunstig varme opptil 60 °C. Tørket sopp oppbevares i mørke og lufttette beholdere.

Kilde: http://www.rolv.no/urtemedisin/medisinplanter/inon_obl.htm

I accept the rules that you feel necessary to your freedom. I'm free no matter what rules surround me. If I find them tolerable, I tolerate them; if I find them too obnoxious, I break them. I'm free because I know that I'm morally responsible for all I do

Topp

InnleggSkrevet: 22 Nov 2015, 23:30 
Avlogget

Takk Cornelius, skal dra frem den manuele kaffekverna i morgen og forsøke meg på en kopp:)

Topp

InnleggSkrevet: 30 Nov 2015, 11:26 
Avlogget

Jeg lager snaps av chagaen. Det blir en veldig fyldig og god bitterdram. For den som liker bitterdrammer som f.eks. Fernet branca så er den et must. Det blir en fyldig og rik smak.
Jeg hakker/maler opp en kg chaga, tømmer det på et glass og heller over ei halvflaske vodka og lar det stå i 5-6 uker.
Så siler jeg av spriten og har chagaen i en kjele, heller over vann og lar den koke inn. Avkoket bruker jeg til å blande ned snapsen til ca 35%.
I de periodene jeg har chaga "på lager" tar jeg en spiseskje dram hver kveld før jeg legger meg. Jeg føler meg i allefall friskere og raskere når jeg tat det jevnlig, men om det er placebo som er ute og lurer eller ikke vet jeg ikke.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 53 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support