Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 19 Nov 2017, 06:36

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 10 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 01 Mar 2015, 23:03 
Avlogget

Jeg vurderer og kjøpe noen ting i BG linjen men er ikke sikker på om det er kvalitet noen som har noen formening om det?

Topp

InnleggSkrevet: 02 Mar 2015, 13:16 
Avlogget
Brukerens avatar

Min instinktive reaksjon og første tanke når noen nevner Bear Grylls er komikveld. Se hva han gjør, og gjør noe helt annet. Fortrinnsvis det motsatte. Så jeg er en smule forutinntatt når det kommer til Bear Grylls.

Når det er sagt så tror jeg kanskje det du sikter til er overlevelsessettet fra Clas Ohlson. Det koster 329 og ser slik ut:
Bilde

Tennstål er morsomt å leke med, men det er stormfyrstikkene du bør bruke dersom det står om livet. De får du fler av og i en vanntett beholder på Biltema til 80 kroner. Tråd til snare er en vits. Jeg tipper det vil være mer produktivt å spise maur for eksempel. Fløyte får du omtrent gratis hvor som helst, og i litt mer solide modeller i en sportsforretning. Den kniven ser ut som noe for spesielt interesserte. Hvorfor ikke heller gå for et skikkelig multitool i stedet for noe som hverken er fugl eller fisk. Den bomullsdotten skjønner jeg ikke vitsen med, men på apoteket har de både bomull og tupfere som sikkert gjør samme nytten. Den vanntette posen det hele leveres i er kanskje bra, men jeg ville heller tatt meg en tur i en velutstyrt sportsbutikk.

For å si det på en annen måte: Jeg vil anbefale deg å sette sammen ditt eget sett, ikke kjøpe slikt som markedsføres med navnet på en som driver med showbiz. Uten Bear Grylls-navnet ville det sikkert ikke kunne selges for halve prisen en gang.

Det var mine forutinntatte 10 cent. ;)

Topp

InnleggSkrevet: 02 Mar 2015, 14:22 
Avlogget

som bamse sier.
bygg et seov med det DU ser nytte av.
se gjerne forslag fra andre medlemmer.
selges MANGE survivalkit med og uten kjendisnavn,
men det meste ender opp i at du ikke har det du trenger, og
ikke vet hva halvparten i veska er for noe.

Topp

InnleggSkrevet: 02 Mar 2015, 18:55 
Avlogget

Tacticoolt og koster altfor mye.
Se om du ikke kan bruke pengene anderledes og få mye mere for pengene ved å ikke betale for merkenavn.
Bomull på KIWI. Kniv på Biltema, Lighter på Jula, tennstål på ebay, fyrstikker i Tyskland...
Tenk selv og bli flink til å gjøre egne valg.
Ferdig kokte løsninger er som regel dyre.

Topp

InnleggSkrevet: 02 Mar 2015, 20:40 
Avlogget
Brukerens avatar

for ikke å snakke om alt du lærer når du forsøker å finne ut hvordan du skal lage/skaffe/modifisere/kjøpe de tingene du skal ha.

dessuten...om de tror at BG selger skiten når han selv er mer eller mindre en bløff...ja, da sier det alt om kvaliteten.

Topp

InnleggSkrevet: 02 Mar 2015, 22:22 
Avlogget

Takk for att dere svarte og jeg skal definitivt lage mitt eget men til jul fikk jeg BG survival kniven og den funker kjempe fint :D men dere har alle rett.. ;)

Topp

InnleggSkrevet: 02 Mar 2015, 23:52 
Avlogget
Brukerens avatar

bruk denne. http://www.biltema.no/no/Fritid/Friluft ... oks-49507/

Topp

InnleggSkrevet: 03 Mar 2015, 21:50 
Avlogget

Jeg mener at det meste er situasjonsavhengig og lokalitetsavhengig.
For å sikre seg er man antageligvis best tjent med å kjøpe redskaper som er kjent for kvalitet, men uansett ville det være bedre å ha noe, enn ingenting, uansett situasjon.

Så det jeg ville gjort i utgangspunktet, var å kjøpe et overlevelsessett for å f.eks. legge i bilen eller i sekken, om det er BG eller et annet ferdigpakket sett.

Deretter ville jeg kjøpt en bok om overlevelse, f.eks. SAS Survival Guide av John "Lofty" Wiseman, og skaffe deg kunnskap om utstyr og metoder.
èn ting er sikkert etter min mening: Kunnskap og erfaring er viktigere enn utstyr, fordi med disse kan man skaffe seg improviserte midler for ovelevelse. Dessuten lønner det seg å vite hvordan man bruker redskapene man har, uansett BG eller ikke.

Min skepsis til BG på grunnlag av at han er en "showmann" på TV, har gjort at jeg ikke har kjøpt utstyret hans, men jeg vil gjøre det uansett, bare for å teste det ut i mine lokalforhold.

Topp

InnleggSkrevet: 03 Mar 2015, 23:51 
Avlogget
Brukerens avatar

Skriv en test, da ;)

Topp

InnleggSkrevet: 04 Mar 2015, 14:27 
Avlogget

Draugjeger skrev:
Skriv en test, da ;)

Det skal jeg jammen meg gjøre! :D

Jeg er ikke glad i tester som går over kortere tid da, så jeg gjør det sånn her:

- Kjøpe dette her: http://draut.no/bear-grylls-survival-ul ... velsessett
- Bruke utelukkende dette settet over en periode på f. eks seks måneder - hver gang jeg drar ut i marka (ca to overnattinger pr. mnd pluss en dagstur pr. uke)
- Åpne en ny tråd, og skrive forløpende testresultat med konklusjon etter endt periode.

Og så se hva vi ender opp med :mrgreen:

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 10 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet