Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 16 Des 2017, 17:01

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 9 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: "Batongering" med kniv.
InnleggSkrevet: 30 Okt 2013, 17:21 
Avlogget

Første gang jeg så noen batongere noe med kniv var på skautur sammen med en kompis. Han hadde lært det i forsvaret.

Skal ikke si at noen aldri har kakket til en kniv før, men kanadieren Mors Kochanski har fått æren av å ha oppfunnet batongering. Kniven han brukte når han oppfant batongering var morakniv med rødt plastskaft. Han har siden vært med på å utvikle Skookum kniven, som jeg ikke har prøvd.

Det er flere forskjellige teknikker for å batongere med kniv. Blant annet en teknikk for å felle trær med en dimensjon på 10- 15 cm. Denne teknikken er kontroversiell fordi folk har satt fast kniven sin i treet. Den står ikke omtalt i siste utgave av Mors Kochanskis bok "Bushcraft".
Istedenfor står det en teknikk for å kappe raier opp til vristtykkelse, om nødvendig med bruk av "batong". Det er bare mulig å felle levende trær med kniv og "batong". Det fungerer f.eks. ikke på tørre døde trær som er interessante til ved. Hvis du ikke kan brekke, må du ha f.eks. sag.

Og folk har brekt kniver når de har batongert. Derfor skal en kniv som brukes med "batong" helst være smidd, fulltange osv.

Jeg har prøvd Helle Temagami kniv ( Survivorman kniven ). Dette er Helle sin bushcraft kniv, og er sannsynligvis laget for å brukes med "batong". Det er for mye kniv for mine små til mellomstore hender. Derfor har jeg Helle Turmann istedenfor, den tåler forsiktig batongering til opptenning.....

Så er det de som mener at batongering ikke er riktig bruk av verktøy. Men, må man så må man. Eller?

Topp

Innleggets emne: Re: "Batongering" med kniv.
InnleggSkrevet: 31 Okt 2013, 09:58 
Avlogget

Gjør det stadig vekk med min Cold Steel SRK. Funker fint med samekniver også. Prøve seg litt frem. Ikke for store kubber. Det er ikke en øks!

Topp

InnleggSkrevet: 31 Okt 2013, 13:14 
Avlogget

Jeg har ingen problemer med å bruke hverken samekniven min eller øyo finnskogen kniven til dette. Men jeg hadde ikke brukt en kniv med 440 stål til noe annet enn opptenningsved fra planker, for å si det slik. For min del fungerer metoden fint, og har man en bra kniv bør det fungere ganske bra. Skjønt det å felle trær var noe nytt som skal sjekkes ut.

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 31 Okt 2013, 19:12 
Avlogget

Pamfletten "The Tools Of Survival And Survival Training" kan kjøpes for Kindle på amazon.com. Der står det hvordan man feller trær med morakniv...

Topp

InnleggSkrevet: 09 Feb 2014, 11:10 
Avlogget

Jeg har bare god erfaring med batonge med kniv. jeg bruker mest en KA-Bar Becker BK2 grunnet tykkelsen og kvalitetn på stålet.
Denne kniven klarer du ikke ødelegge med batongering.

Min prefererte kniv er Fallkniven F1, det er også mulig å batongere med denne men jeg vil ikke risikere ''edgen'' på en så fin kniv.

Så jeg annbefaler Becker BK2 på det sterkeste til de som ønsker en god survival kniv, denne svikter deg ikke i felten!

(dette er ikke en kniv til finspikking men mer til grovere arbeid)

Er også stadig på utkikk etter kniver, så om noen har forslag til gode kniver settes det stor pris på, har nå en sammling på rundt 20 kniver som jeg ønsker å øke.

Topp

InnleggSkrevet: 23 Feb 2014, 21:22 
Avlogget
Brukerens avatar

Kjøpte bk2 og fikk litt sjokk av størrelsen. spør du meg er den latterlig stor og tung. kunne beholdt formen og vært ca. 30% mindre. Funker helt sikkert fing til batonering, men den blir for tung å dra med seg i skauen. og så ser den...litt pretto ut.

Topp

InnleggSkrevet: 10 Mar 2014, 14:39 
Avlogget

Å kreditere Mors Kochanski for å ha oppfunnet "batonering" som man så elegant kaller det blir som å kreditere Ron Jeremy for å ha oppfunnet sex.

Topp

InnleggSkrevet: 11 Mar 2014, 12:26 
Avlogget
Brukerens avatar

moahahaha... den likte jeg, shadowlurker.

Topp

InnleggSkrevet: 08 Sep 2014, 14:16 
Avlogget

Heisann

Nå er jeg relativt ny her, dette er min første post.
Med tanke på "batongering" har jeg brukt min Cold Steel Bushman til det mer eller mindre siden kniven kom ut. Uten problemer av noen art.
Har den gamle versjonen, men bestillte nå også den nyere med kydex(tror jeg) slire med integrert ildstål.

Vil bare bemerke at kniven jeg har er Bushman, ikke Bushman Bowie.
Forsøkte bowieversjonen også og den var for meg rimelig nyttesløs grunnet bladform.

Det er noe vibrasjon i kniven da det er en bit stål alt sammen, men fjernet mesteparten av dette ved å fylle skjeftet med paracord og surre paracord rundt utsiden av skjeftet. Ikke lett å få paracorden til å sitte på utsiden, men ved å legge på en "krymestrømpe" låste paracorden seg pent på plass og i tillegg holdt den alt inne i skjeftet på plass.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 9 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: