Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 24 Nov 2017, 02:09

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 22 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Hvilke kniv bruker du?
InnleggSkrevet: 02 Mar 2015, 22:26 
Avlogget

Jeg tenkte på og kjøpe en god kniv til min far og lurte på om noen anbefalte noe.

Topp

Innleggets emne: Re: Hvilke kniv bruker du?
InnleggSkrevet: 02 Mar 2015, 23:50 
Avlogget
Brukerens avatar

Fällkniven F1. Glimrende kniv. Drittslire.

Topp

InnleggSkrevet: 03 Mar 2015, 08:25 
Avlogget

Hva tror du han kommer til å bruke den til? Fisker han? Er han mye på tur, og fyrer han bål når han er ute?

Selv bruker jeg bare billige mora-kniver. For meg er kniv verktøy, og det er godt å ha noe verktøy jeg ikke trenger være forsiktig med.

Topp

InnleggSkrevet: 03 Mar 2015, 17:00 
Avlogget

Kjøp en 50 pakning så kan han la arvingene slipe:
Stabil snekkerkniv i rustfritt helstål med behagelig grep. Med parerstang som forhindrer kuttskader. Helstøpt slire
http://www.jula.no/catalog/verktoy-og-m ... iv-122005/

Topp

InnleggSkrevet: 03 Mar 2015, 19:52 
Avlogget

Jeg bruker Mora Bushcraft Survival, er fornøyd med den. Jeg har fått tak i en i rustfritt stål, og de ser ut som er sjeldne. Jeg er godt fornøyd med den, anbefales på det sterkeste, fordi den er passe størrelse, ikke for stor og klumpete, men stor nok til å kunne brukes til litt tyngre arbeid. Jeg har vanligvis også med meg øks, ellers ville jeg nok gått for samekniv, da de vanligste størrelsene av disse er fullgode som huggeredskap :)

Topp

InnleggSkrevet: 12 Des 2016, 20:21 
Avlogget

Jeg bruker EKA Nordic W12, Mora Light my Fire og satser på å få Helle Mândra til jul

Topp

InnleggSkrevet: 28 Jan 2017, 22:18 
Avlogget
Brukerens avatar

Jeg bruker stort sett billige mora kniver på tur. De trenger jeg ikke å være så redd for. Jeg har også noen andre kniver , men de er jeg litt mere redd for.
Ser Mora har kommet med en modell som heter Garberg, og skal være ment til litt tøffere friluftsliv. Er det noen som har erfaringer med den?

Topp

InnleggSkrevet: 29 Jan 2017, 20:14 
Avlogget

Bruker en Helle Temagami. Ser og virker litt mere bushcrafty enn Helle kniver av gammel årgang. Damen fikk seg nylig en smekker rosa Mora bushcraft som kostet meg hele 79,-. Tanken som slo meg etterpå var at jeg kunne kjøpe meg en sekk full av Mora til prisen av Temagamien.. :)

Topp

InnleggSkrevet: 29 Jan 2017, 21:59 
Avlogget
Brukerens avatar

Har nettopp kjøpt en superbillig Mora Basic 511 (jubileumsmodell) hos effektlageret.dk for kr. 107. Jeg liker den for lav pris, fin slire, ekstra god fingerbeskyttelse, og selvsagt for ekte Mora svensk karbonstål. Opptenningsstål, som er med på survival-knivene, like jeg helst å ha separat, og gjerne flere av dem. Ellers har jeg en rekke kniver, både rent verktøymessige, og vakre saker fra f.eks. Brusletto. Sistnevnte vil vel være mest til pynt, og ren samlerglede.
Vedlegg:
Mora Basic 511.jpg
Mora Basic 511.jpg [ 6.21 KiB | Vist 806 ganger ]

Topp

InnleggSkrevet: 30 Jan 2017, 13:20 
Avlogget
Brukerens avatar

Jeg selger bla noe av mora og gerber gjennom jobb.
Derfor har jeg vurdert Mora Garberg.
For de som er ute etter mange billige kniver så selger mora ei bøtte med 40stk Basic 511 kniver.

Topp

InnleggSkrevet: 30 Jan 2017, 17:05 
Avlogget

Di billige Mora knivene er veldig gode til prisen og brukes av alle her i huset.
Jula hadde nettopp tilbud på BG kniven så da måtte jeg bare kjøpe den. Men har ikke rukket å få testet den ut enda, men fremstår som solid og god med godt grep. Litt stor kanskje?

Topp

InnleggSkrevet: 04 Feb 2017, 06:50 
Avlogget

Har hella gaupen som turkniv. Veldig god og solid kniv, men jeg synes hella har tapt seg litt på fit & finnish de siste årene.

Ellers har jeg flere av den sivile varianten av den nye sveitsiske armekniven fra victorinox, greie foldekniver med serrateringen på rett plass og litt ekstrautsyr. Kunne vert enda bedre om eggen var slipt på begge sider...

Til verdags henger en victorinox swiss tool x i beltet, elendig til bushkraft men et veldig godt multiverktøy. Helt umulig å ødelegge ved riktig bruk, og det tok meg tre år med jevnlig misbruk å ødelegge den forrige...

Topp

InnleggSkrevet: 04 Feb 2017, 11:11 
Avlogget

Kjøpte nettop en Helle Utvaer. En veldig god slire, noe som jeg ser på som nesten like viktig som kniven , og fulltang blad som er beregnet på å tåle batonering. Litt uvant bredt blad , men det gjør jo ikke noe. Jeg er helt uenig i filosofien som kommer til utrykk når noen sier " kjøp billig, så trenger du ikke å være så redd for den." Jeg vil være "redd" for kniven min. For meg skal den være verdifull og i teorien kunne vare livet ut. Jeg liker det amerikanske munnhellet: "Take care of your tools, and they will take care of you ".

Sist endret av Northman den 04 Feb 2017, 20:22, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 04 Feb 2017, 18:48 
Avlogget

Ser fin ut den Utværen. Like bred som Temagamien, men kun ett fordel på denne type kniv. Er ellers enig i at jeg heller kjøper kvalitet. Jeg har aldri mistet en kniv før og ser ikke helt for meg hvordan jeg skal klare det all den tid den sitter i sliren på beltet mitt når den ikke er i bruk.

Så får heller survialist gjengen kjøpe 10 stk "zombiekiller tacticalwarrior - ninja edition" kniver på aliexpress for 100 kroner inkludert frakt..

Topp

InnleggSkrevet: 08 Aug 2017, 19:46 
Avlogget

Har brukt min nye helle utvær noen uker i ferien nå, og kan ikke si meg helt fornøyd med finish på den. Gjelder spesielt "ruteknuseren" bakpå. Denne var nesten like skarp som bladet, og fikk et ublidt møte med setet i bilen da jeg satte meg inn. Har rundet det av i kantene med worksharp nå, så får jeg prøve det litt til. Forventer av en kniv i den prisklassen at den ikke er "halvferdig". Kommer muligens til å fjerne den helt da jeg ikke støter på så mange glassruter i skogen, og enda færre jeg ønsker å knuse, men jeg får se..

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 22 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: