Jeg har lyst på noen nye greier i utstyrslageret (hvem har vel ikke det), og jeg har sett på trådene og idéene om forskjellige typer shelter. Jeg tenker at det sikreste er kanskje å gå for det etablerte og godt utprøvde - en lavvo.
Helsport Varanger koster 7000 kroner og veier litt over seks kilo. Mitt forslag er å lime sammen noen billige presenninger og få en fungerende lavvoduk som veier rundt tre kilo, til 350-400 kroner. Hvordan? Slik:
Vedlegg:
Filkommentar: Oversiktsbilde
lavvo - 1.gif [ 6.57 KiB | Vist 3487 ganger ]
Takhøyde 2.88 meter, diameter nede 4.8 meter. Gulvflate 19.3 kvadratmeter.
Lavvoen består av åtte like deler skåret fra en presenning som
denne. Hver av delene er to meter bred nederst og 3.8 meter høy, pluss at det kreves ca 10 centimeter ekstra på hver side for å ha noe å lime på. Alle mål i millimeter:
Vedlegg:
lavvo - 2.gif [ 5.05 KiB | Vist 3487 ganger ]
I stedet for å bruke én stang midt på som Helsport gjør, vil jeg heller bruke det tradisjonelle, en stang ved hvert av de åtte hjørnene. Det er mer vindstabilt, tåler mer snø og gir mye mindre blafring i duken - dessuten står det uten barduner. Åtte fire meter lange raier er naturligvis ikke noe å bære med seg i sekken, men det er enkelt å skaffe til veie de fleste steder i landet. Rettvokste løvtrær er det nok av, og jeg kan ikke tenke meg at grunneier blir misfornøyd om noen tynner litt i bjørkekrattet.
En ting jeg ikke er helt sikker på er hvordan døren skal lages. En mulighet er å lage lavvoen med ni sider, men sette den opp med bare åtte, slik at det blir en overlappende vegg der døren er. Dette legger til 400 gram på totalvekten av lavvoen.
Et annet problem er om det overhodet er mulig å lime slike billige PE-presenninger? Biltema har
spraylim de påstår limer PE, men
andre kilder sier det kreves primer for å lime lett-presenninger effektivt. Er det noen som har erfaring?
Skjøtene oppe og nede bør forsterkes med søm, og det bør nok være nylonbånd eller annen forsterkning for å holde den samlet oppe ved røykhullet og ved pluggfestene nede. Det bør allikevel være mulig å holde vekten godt under fire kilo, og Helsport sier en lavvo på denne størrelsen har plass til 8-10 mann.