Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 19 Nov 2017, 06:38

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 7 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 28 Mai 2014, 15:06 
Avlogget

Candiru skrev:
Fyrer du bål i skog og mark nå om dagen da?

Bålforbud er en litt relativ greie. Noen steder går det å fyre trygge bål, det generelle forbudet er det for å hindre ukyndige folk i å sette fyr på hele verden rundt seg. Noen eksempler på hvor jeg mener det er trygt å fyre: sandstrand, fjellgrunn, våtmark og snødekte områder. Dessuten er vel ikke bål på denne tiden av året en stor nying eller annen stokkvarme? Så lenge det er vindstille og passelig fuktig ser jeg ikke på bålforbudet som absolutt, men jeg er mye mer forsiktig med varmen om sommeren. Valg av bålplass, små bål og forberedelse gir trygg fyring. Kaffevarme og stekt fisk må en ha på tur!

Topp

InnleggSkrevet: 28 Mai 2014, 18:27 
Avlogget
Brukerens avatar

For et par år siden ringte jeg den lokale brannsjefen under en periode med moderat skogbrannfare. "jaa...skal du fyre et stort bål, da?" "nei, bare et kaffebål, egentlig" "jaa...så lenge du ikke fyrer midt under en tørrgran, så...? Er lov å bruke knollen også, da vet du." "jo, takk"

-men om det blir storbrann av det får man svi allikevel.

Topp

InnleggSkrevet: 29 Mai 2014, 20:27 
Avlogget

Eg bryr meg egentlig svert lite om det, men eg e ganske streng kor eg lager bål, på svært tørre sommere lager eg kun små bål, da har man som regel ikkje brukt for varme, men skal lage mat eller kaffe. Men fyrer du bål når det er bålforbud og brenner ned skog har du et stort problem.

Topp

InnleggSkrevet: 30 Mai 2014, 08:27 
Avlogget

Jeg er enig i at bålforbudet ikke er skrevet i stein.

Men, jeg har stort sett unngått å tenne bål unntatt på vinteren, tidlig vår eller høsten.

Topp

InnleggSkrevet: 30 Mai 2014, 14:48 
Avlogget

I LOVDATA vil man se at dette er styrt fra via Kommunen du oppholder deg i.

Slike regler er jo generelt laget fordi samfunnet vrimler av idioter som aldri er ute i naturen. Folk som ikke har vann liggende i tilfelle, fyrer for stort bål, eller fyrer det i ekstremt tørre tilstander.

Jeg vil komme med påstanden at det fleste branner om vår og sommer er pga 2 ting. Engangsgriller eller faktisk pyromaner/ "Tøffe Geir" som leker med fyrstikker.

Topp

InnleggSkrevet: 30 Mai 2014, 17:29 
Avlogget

Brannvernforskriften § 8-2, tredje ledd:
"Med unntak av brenning som nevnt i annet ledd er det i tidsrommet 15. april - 15. september forbudt å gjøre ild i eller i nærheten av skogmark uten tillatelse fra kommunen. Kommunestyret selv kan gjennom lokal forskrift fravike dette forbudet dersom lokale forhold tilsier det."

Merk deg ordet "skogmark". Forbudet gjelder ikke på snaufjellet eller i skjærgården.....

Topp

InnleggSkrevet: 30 Mai 2014, 19:31 
Avlogget
Brukerens avatar

men igjen...om det er bålforbud og du starter en brann får du skylda allikevel, jfr. lyngbrannene i februar.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 7 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: