Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 10 Des 2019, 13:03

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 10 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 08 Aug 2019, 14:16 
Avlogget

http://willowhavenoutdoor.com/featured- ... mk5-knife/

Inspirerte til et skoleprosjekt, noen her som har en oppskrift tilpasset stor-oslo?

Topp

InnleggSkrevet: 11 Aug 2019, 20:52 
Avlogget

Du kan vel ha en bit baufil blad. Eller eventuelt strikeren til en Ranger Flint (og kanskje selve flinten også). I tillegg til kanskje en liten foldesaks som ikke er spiss. Så vil du kunne spise fisk (gitt fiskeutstyr) uten å ha med deg kniv.

Du kan rense småfisk med strikeren til en Ranger Flint. Det har jeg selv prøvd. Det blir ikke pent, men det går.

Kompass ville jeg gått opp i størrelse fra det som er i de fleste survival tins. De bøkene om kompass som det amerikanske forsvaret har publisert for alminnelig distribusjon, sier at et kompass som er inndelt i tre grader er brukelig til navigasjon. Det betyr at et kompass som er inndelt i fem grader kan brukes, hvis inndelingen er stor nok til å halveres. Du bør minimum ha et kompass med en diameter på i underkant av ca fem centimeter.

Fløyte kan være kjekt å ha.

Topp

InnleggSkrevet: 11 Aug 2019, 23:21 
Avlogget
Brukerens avatar

For overlevelse i Stor-Oslo ville jeg inkludert en 500-lapp.

Kjipt nok å overleve en evt. krise i marka i fire dager, for så ikke kunne kjøpe deg noe noe digg når du utsultet og utmattet endelig kaver deg ned til en Deli-de-Luca.

Helt serr. Ha alltid med litt cash. Gjerne dollar. Fra en som har kjørt seg fast mange steder i Afrika. :mrgreen:

Topp

InnleggSkrevet: 14 Aug 2019, 21:19 
Avlogget

Gode ideer, og målet her er jo ikke minst at man faktisk skal begynne å se at ihvertfall en liten krise kan dukke opp.
Når man har tenkt ei stund på slike enkle ting kommer bevistheten forhåpentlig opp på et nivå hvor man blir istand til å være kreativ og klare seg.

Topp

InnleggSkrevet: 17 Aug 2019, 10:07 
Avlogget
Brukerens avatar

Har selv en sånn boks. 500 kr, 50euro, kniv, lommelykt, striker, enkeltmannspakke, noen små plastposer og en sutursstrips. Boks fra biltema

Topp

InnleggSkrevet: 17 Aug 2019, 11:23 
Avlogget

Hva med en liten powerbank? En mobiltelefon har jo blitt 'livsviktig' for mange, så det er jo greit med litt strøm?
Tar jo litt plass da, men nå vet jeg ikke hvor store de boksene pleier å være, og om man har den med 'overalt', eller gjemmer den et sted?

I accept the rules that you feel necessary to your freedom. I'm free no matter what rules surround me. If I find them tolerable, I tolerate them; if I find them too obnoxious, I break them. I'm free because I know that I'm morally responsible for all I do

Topp

InnleggSkrevet: 17 Aug 2019, 16:29 
Avlogget
Brukerens avatar

I tillegg til nødboksen har jeg en 8000mah-powerbank, div. Ladekabler, lommelykt, førstehjelpssett, vannflaske og ca 1000 kcal i form av nøtter og energybars. Vann og mat blir kontinuerlig rullert da jeg bruker Vy (fysj) til daglig.

Topp

InnleggSkrevet: 18 Aug 2019, 20:27 
Avlogget

Powerbank hadde jeg ikke tenkt på, det avslører at jeg tenker for gammelmodig :oops:

Jeg tenkte meg en liten boks som gikk i jakkelomma, eller skolebagen. Som kniv tenkte jeg et sterilt skalpell-blad uten håndtak. Penger: noen 50-lapper. litt sportstape funker både som sølvtape, og plaster m.m. Tanntråd er utrolig anvendbart til masse. Et par små plastposer (matpakke poser) kan brukes til mye. Teller på knappene mellom fyrstikker og lighter. Kompass er kun for noen. Utrolig mange som ikke kan bruke det, men mobil.... Synd, men sant.

Topp

InnleggSkrevet: 19 Aug 2019, 09:15 
Avlogget

Skalpell blad kan være litt dyre. Ville kanskje vurdert sånn enegget barberblad til ovns eller malingskrape. For eksempel av merket Stanley. Altså hvis du først skal gi ungene skarpe gjenstander.

Fyrstikker i en lynlåspose er billigere enn lighter.

Topp

InnleggSkrevet: 19 Aug 2019, 10:37 
Avlogget

I skolen er jo kniv fy, men jeg har egentlig tro på at om man vokser opp og lærer å benytte kniv så er det bra. Pose med fyrstikker er nok smart, lettere å telle antall fyrstikker enn å anslå hvor mye gass man har igjen.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 10 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: