Min historie, gi oss gjerne et innblikk i din.
Vegene våre til et forum som dette er antagelig like mangslungne som vi er forskjellige som personer her inne. Jeg hadde alt lenge vært klar over at vi drev rovdrift på planeten vår og var i ferd med å bruke opp ressursgrunnlaget og forurense det som var igjen. Jeg hadde lest blant annet «Limits to Growth» fra Club of Rome og var vel innenfor i miljøbevegelsen. Men hvor dårlig det egentlig stod til ble jeg først skikkelig klar over da jeg på egen hånd prøvde å sette meg inn i hvilke ressurser som vi ville få problemer med først. Svaret er energi. Og mer bestemt olje. Peak Oil dukket opp som det altoverskyggende problemet for menneskeheten – det vi ikke kan gjøre noe med selv om vi vil. Forurensing og miljøødeleggelse kan vi tross alt gjøre noe med. Men oljen er en ikke-fornybar ressurs som vi forbruker i et stadig økende tempo. Og når vi ikke lenger er i stand til å gjøre det – altså forbruke den i stadig økende tempo, dvs har nådd maksimal produksjon – kommer vi til en skvis som samfunnet vårt ikke er skapt for å takle. Det vil være en flaskehals som vårt økonomiske system ikke vil klare. Store endringer må komme. Og jeg hadde ikke drømt om hvor sårbart samfunnet er nettopp for en slik skvis som mangel på billig energi til å smøre det økonomiske maskineriet med.
Men nok om det - dette er ikke en post om peak oil – men om hvordan det bokstavelig talt endret mitt syn på verden. Hvordan det fikk meg til å tenke annerledes. Men jeg hadde heller ikke tenkt å legge så voldsomt ut om filosofiske og psykologiske betraktninger. Nei, jeg hadde tenkt å være litt mer konkret og inviterer dere andre til å være like konkrete i forhold til deres erfaringer.
Så da begynner jeg:
• Jeg husker at når jeg gikk rundt i gatene og så på flotte boliger og andre bygg, så kunne jeg nesten oppleve flash av hvordan disse ville se ut om 20 - 30 - 50 år når manglende vedlikehold og forfall hadde fått herjet med dem. Takstein og murpuss som hadde falt ned, flassete maling og gapende vinduer. Ugress og trær som vokste opp av asfalten. Rustne biler i vegkanten. Omtrent
som Detroit ser ut i enkelte deler.
• Og jeg husker at jeg fikk en følelse av hastverk. Jeg måtte forberede meg for å berge familien og de som betydde mest for meg, best mulig gjennom dette. Helst skulle jeg gjøre alt øyeblikkelig og på en gang. Jeg har ikke anlegg for depresjon, hadde jeg hatt det ville jeg nok gått inn i en dyp en av det slaget. Nei, handling og det å forsøke å forstå er mer min greie. Så det ble en tanke hektisk den første tiden.
• Og jeg husker at trivielle problemer for en tid ble en tanke meningsløse midt oppi dette her. Hva kunne vel være viktigere enn det jeg nettopp hadde forstått?