Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 20 Nov 2017, 05:57

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Forumregler

Test

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 45 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Min plan
InnleggSkrevet: 02 Okt 2013, 23:48 
Avlogget

Du trenger bare å forandre på noen ting i planen din så klarer du deg fint vil jeg tro.
-Du kan ikke leve av småkryp i mange uker, men helt klart setter du opp feller før kvelden ihåp om at noe kommer din vei.
-Jeg ville lagt ruten nær fiskevann, helt sjøen om mulig, der er det fisk hele året

-Ville prioritert sjøveien uansett, en gammal robåt til 500,- på finn og en presenning som sol/regn tak.
Der har du mat, så mye du bare kan klare, muligheten foor å unngå anarkiet på land, og du sparer deg for store utfordringer over fjellet.

Den beste måten å planlegge på er å prøve ut planen. Mye som høres eller ser lett ut er absolutt ikke det og må øves på, evt bytte teknikk... Hatt flere misslykkde forsøk på buedrill, ja selv tenntålet har feilet meg flere ganger ( eller jeg det :lol: )
Satte opp 3 snarer ved et tre som der satt 2 ekkorn i her sist jeg var ute. Fikk ingenting!... :/ Så... øvelse må til ja, ellers er jeg redd vi møter veggen i skog og fjell, spess på vintern. Ha flere alternative ruter, etter årstider og om du skulle møte på problemer med 1 av rutene, så har du en rute A,B,C...

Ellers selger COOP turmat, 80,- pakka, og di smaker fortrefflig. Men skal du handle inn nok av dem til 2 mnd i fjellet så har du jo alt finansiert båten og litt til :P

Masse lykke til!
Selv har jeg ingen BOL, noe som er urovekkende, men vi har inget godt sted avkjermet for langvarig overlevelse. BOB sekker til hele slekta står klar til å bare grabbe tak i, men hvor vi evt skal vet jeg ikke enda. Jobber med det da.. Håper at krisen uansett utvikkler seg "godartet" i den forstand at vi kan bo hjemme og dyrke jorda fiske i sjøen...

Topp

InnleggSkrevet: 03 Okt 2013, 01:52 
Avlogget

Godt å høre :) At noe måtte forandres på, det regnet jeg med. Eller, jeg trodde vel egenlig det. At det var en god plan, eller en veldig dårlig plan. Men er posotiv overrasket, og tar alt (dårlig som bra nyheter) med et takk og et smil.

Opprinlige planen var jo bare å holde seg i fjellet, på vei bort til BOL. Men nærhten av fiskevann, var på god vei, for å printe ut et kart, som jeg kunne skrive på vann, som hadde fisk i. Kommer fortsatt til å gjøre det, men satser mer på å gå langs sjø'en nå. Og heller trekke opp i fjellet, om kvelden.

Satt i går og tittet på finn, men var så dum, og valgte maks 8mtr. Ikke maks 28 fot, så i går ble det ikke rare valgene. Men tittet mer i dag, og i dag dukket det masse opp. Mange gode snekker, som selges veldg billig. Må fikses litt på, men det vil nok gå veldig bra. Eneste, er at jeg kommer til å velge diesel. Ikke bensin, som mange av de som dukket opp i dag var. Bensin er nok mer tilgjenlige, men disel kan du "vanne ut". Kjører diesel bil i dag, og vet at mange får taki brukt frityrolje. Og renser den, og blander den med diesel. Om sommeren, så er det 60/40 diesel og frityrolje. Vinteren, så er det 70/30 diesel og frityrolje. Og en skvett 2 taksolje i fyllingen. Har aldri kommet så langt at jeg har teste det selv på bilen, men vet at mange gjør det. Jeg har pr dags dato, litt 2 taksolje i fyllingen om vinteren. Det er pga dieselen er veldig tørr om vinteren, og du smørrer dieselpumpen.

Så for de som ikke viste dette, så har dere et tips. Om hvordan dere kan iallefall få litt billigere drivstof utgiter. Merk, at når trempraturen faller under 8+, så tykner frityroljen, og da kan du få problemer. Så hvis du skal kjøre med dette om vinteren, så må du ha et system, som varmer oljen, før den kommer frem til motoren.

Ja skal teste ut planen, det skal jeg. Begynne smått å teste ut i skogen her med meg, så når jeg har luket ut, det som er bortkastet av utstyr. Og fått inn nytt og bedre, så blir det ta seg opp på fjellet. Og vandre litt rundt og teste det bedre ut. Gjøre det om til en familie utflykt (Nå er det bare meg, fruen og hunden) :)

Ser veldig frem til å små teste ting ute i skogen her med meg i vinter, da skal tennstålet testet veldig ut. Holder det ikke mål, så er de tut av sekken for godt ;)

Ikke dumt det du sier der, teste om det funker i praksis, og ikke bare i teori. Og som mange andre og skriver, det å basere seg på småvilt. Er nok veldig dumt. Så skal teste ut den tur maten til COOP, og holder den mål. Så blir det å begynne å lagre det i kjelleren. Der er det gjevn tempratur og mørkt. Så tror det er grei plass.

Skal og sjekke ut alternative ruter som du sier, det er nok ikke dumt i det heletatt. Har nok vært så dum, at jeg fastlåste meg i en rute. Men skal utvide planen litt, slik at jeg har alternative ruter.

Her er det bare jeg som har en plan, fruen er ikke med på dette i det heletatt. Har luftet tanken noen ganger, for å se hva hun sier. Men hun bare fnyser av det hele, så blir å gjøre det i det skjulte her. Men det er greit, jeg har "ryggen" hennes, den dagen det smeller ;)

Jeg har ikke noen form for et forsvar system. Hvis jeg skal si at jeg har det, så må det være kniver og kampsport'en jeg går på. hunden kan jeg ikke stole på, den er glad i alle :lol: Går du på tur med han, og han treffer nye folk, så vil han heller bli med de, enn med deg. Så han er en tapt sak ;)

Topp

InnleggSkrevet: 03 Okt 2013, 07:10 
Avlogget

:) Håper du lykkes med båt og finner et ok alternativ der. Det er nok den sikkrste veien å ta, men igjen, det vet man jo aldrig, så ha et par ruter over fjelet klart og ja :) Gå litt i fjellet men så nær sjø som mulig (om det er mulig) så kan du stikke ned å fiske og opp igjen i fjellet for å spise/sove. Det er nok lurt å holde en lav profil og ikke bli sett, så annbefaler at du lager maten et "nedgravt bål", der flammene ikke lyser opp hele fjelltoppen, og gjerne i nærheten av et tre så røyken også blir mer spredt ogmindre synlig. Se linken: http://www.survivalistboards.com/showthread.php?t=66440

Dette med kretikk er fra alle her garantert ment å være konstruktivt. Det er jo det forumet handler om. Dele erfaringer og hjelpe hverandre til å ha en størst mulig sjane for overlevelse nå dritten kommer flygende. :lol:
Jeg har lært meg utrolig masse her inne, og har masse igjen å lære.

Jeg vil komme med et lite tips til din BOL, forstår der er masse mat der fra sjøen, men tenker at du kansje kunne lagret vekk frø til dyrinkg, så er dere godt på vei med selvforsyning etterpå :) Vann er et annet viktig punkt, går ut fra at det finnes et eller annet vann eller en bekk i nærheten, så dere kan filtrere og koke i nærheten ?

Vil legge til at der for meg meget inspirerende å høre andres planer / synspunkter. Det gjør meg til en bedre prepper også :mrgreen:

Topp

InnleggSkrevet: 03 Okt 2013, 07:59 
Avlogget

Og så er det de langsiktige planene - et samfunn får tatt bedre vare på barn, sine egne russurser og utnyttet naturen en det en gjør alene. :)

Topp

InnleggSkrevet: 03 Okt 2013, 13:44 
Avlogget

Kjellz skrev:
:) Håper du lykkes med båt og finner et ok alternativ der. Det er nok den sikkrste veien å ta, men igjen, det vet man jo aldrig, så ha et par ruter over fjelet klart og ja :) Gå litt i fjellet men så nær sjø som mulig (om det er mulig) så kan du stikke ned å fiske og opp igjen i fjellet for å spise/sove. Det er nok lurt å holde en lav profil og ikke bli sett, så annbefaler at du lager maten et "nedgravt bål", der flammene ikke lyser opp hele fjelltoppen, og gjerne i nærheten av et tre så røyken også blir mer spredt ogmindre synlig. Se linken: http://www.survivalistboards.com/showthread.php?t=66440

Dette med kretikk er fra alle her garantert ment å være konstruktivt. Det er jo det forumet handler om. Dele erfaringer og hjelpe hverandre til å ha en størst mulig sjane for overlevelse nå dritten kommer flygende. :lol:
Jeg har lært meg utrolig masse her inne, og har masse igjen å lære.

Jeg vil komme med et lite tips til din BOL, forstår der er masse mat der fra sjøen, men tenker at du kansje kunne lagret vekk frø til dyrinkg, så er dere godt på vei med selvforsyning etterpå :) Vann er et annet viktig punkt, går ut fra at det finnes et eller annet vann eller en bekk i nærheten, så dere kan filtrere og koke i nærheten ?

Vil legge til at der for meg meget inspirerende å høre andres planer / synspunkter. Det gjør meg til en bedre prepper også :mrgreen:

Ja håper på å finne en snekke, som ikke må fikses formye på. Og som dekker mine krav. Det som er mine krav, er egenlig mulighet for å lage mat, sove, og at det går på diesel. Kunne tenkt meg at den hadde dynamo også, slik at man kan ha f.eks lys og radio. Toalett, det er for bli over rekka eller noe. Kan ikke være for kresen heller. Man kan jo kjøpe slik camping toalett, funker det også.

Ja det er det jeg også tenker, at hvis båt planen slår feil. At shtf slår til, før jeg får kjøpt båt. Så blir det å gå over fjellet, så holde meg så nær sjøen jeg kan. Tror faktisk det er den smarteste planen. Ja har lest og sett et par videoer av den ovenen der, den er ikke dum i det heletatt. Ganske så smart, så blir å teste den ut.

Det var ikke slik ment, jeg er veldig takknemelig for det som kommer, og kalle det kretikk. Er nok ikke det rette, det er nok mer tips og råd vil jeg påstå. Er mange som har mer erfaringer her, enn meg. Så jeg tar bare imot alt.

Ja, på den lille tiden jeg har vært her. Så har jeg lært mye, og har mye og lære. Det er spennende å lese, få tips og tilslutt, teste det ut selv.

Ja skal lagre noe frø og slik der, og når det kommer til vann. Så finnes det bekk og vann. Så finnes det små tjern rundt om. Så det er muligheter, man kan jo og lage vann av sjøvann. Usikker på hvor lenge man kan leve på det, og hvordan det smaker. Men når du står på trappene, at man trenger det. Så vil det bli gjort.

Er enige med deg, det er veldig inspirernde å lese om andre sine planer. Du plukker opp tips, og triks. Slik at man selv kan få en bedre plan.

Topp

InnleggSkrevet: 03 Okt 2013, 19:52 
Avlogget

Jeg forstår tanken din, men det er en svært dårlig ide.

Topp

InnleggSkrevet: 03 Okt 2013, 20:12 
Avlogget

Bob: Jeg synes det er flott du er så åpen om planene dine; det gir deg gode, og ikke så gode innspill på hva som er bra og ikke bra. Hva som faktisk vil fungere for deg, vil kanskje være på trynet for andre, og dermed får man de 'dårlige' innspillene. Man har óg det som virker som en god idé, men som kanskje ikke er så lurt...

(F.eks. så leste jeg her om Tørrmelk (jeg er en kalv etter melk, og kan nesten ikke tenke meg et liv uten...), og jeg har testet Nestlé sin Viking Tørrmelk, og den er jo bare snadder, men kostnaden blir rundt 25,-/liter'n. Så var det noen som foreslo 'Kalvegodt' fra Felleskjøpet som smakte just som ekte melk, som kom ut på 5,-/liter'n, og jeg var nesten på vei til Felleskjøpet for å sjoppe...
Så leste jeg denne artikkelen: http://superstig.blogspot.no/2010/03/kalvegodt.html
Kanskje ikke så lurt likevel?! Men på en annen side - proteiner og fett er vel det man vil ha i en SHTF situasjon? :) )

Så det beste rådet jeg har sett her, er å prøve ut planene dine; da finner man ut hva som funker - og ikke, og kommer du med en rapport her, så er jeg sikker på at du får flere innspill... ;)

I accept the rules that you feel necessary to your freedom. I'm free no matter what rules surround me. If I find them tolerable, I tolerate them; if I find them too obnoxious, I break them. I'm free because I know that I'm morally responsible for all I do

Topp

InnleggSkrevet: 03 Okt 2013, 21:31 
Avlogget

BOB, igjen må jeg være enig med Cornelius, du må prøve ut planene, endre dem etter ditt behov, og teste dem ut igjen. Men inspillene kan vær mange og både bra og "dårlige", men det er opp til deg hva som passer nettopp deg ogditt behov :mrgreen:

Topp

InnleggSkrevet: 04 Okt 2013, 01:23 
Avlogget

Ja jeg skal teste ut planen/planene, det er det som er den beste måte å sjekke om det funker.

eneste jeg ikke kommer til å sjekke, er om jeg klarer å fange småvilt. Det er syns jeg ikke er nødvendig, hvis det ikker er behov for for å gjøre. Hvis jeg skal gjøre det, så må det være pga det står om liv og død, og at jeg virkelig trenger mat.

Topp

InnleggSkrevet: 05 Okt 2013, 23:47 
Avlogget

BOB skrev:
Som sagt tidligere, må bare slakte planen. Det er bedre det, enn at folk sitter på side linjen og flire av meg. Og tenker: Jaja gutt, du kommer til å slite maks.
...
Det for å teste meg selv, lære, trene meg opp, og teste ut utstyret.

Du har en plan, utstyret og tester det ut.. det skal du ha kreditt for. Om vi andre mener det ene eller andre om tennstål eller macheter så er det våre erfaringer, i våres situasjon. Stå på og test ut utstyret ditt, personlig så ser jeg noen utfordringer i planen din og at kritikerne har kommet med vel mente råd. Men jeg dropper å utbrodere disse og anbefaler deg å teste ut å lage dine egne erfaringer.

Du får poste oppdateringer ettersom erfaringene kommer så kan andre ta lærdom av dine erfaringer.

Topp

InnleggSkrevet: 05 Okt 2013, 23:52 
Avlogget

BOB skrev:
Ja jeg skal teste ut planen/planene, det er det som er den beste måte å sjekke om det funker.

eneste jeg ikke kommer til å sjekke, er om jeg klarer å fange småvilt. Det er syns jeg ikke er nødvendig, hvis det ikker er behov for for å gjøre. Hvis jeg skal gjøre det, så må det være pga det står om liv og død, og at jeg virkelig trenger mat.

Mmm.. etter en mannsalder som jeger og fangsmann, fra en slekt som har levd i skogen og på fjellet så ville jeg kanskje prøvd å fange litt fangst. Det er faktisk veldig tomt i naturen og det lille som er igjen er ikke lett å fange, og når man faktisk får fanget noe så er det ett minus stykke med tanke på energien man har brukt for å skaffe maten til veie.

Topp

InnleggSkrevet: 11 Okt 2013, 20:50 
Avlogget

Er her fortsatt, har bare holdt på med andre ting i de siste dagene.

Har fisket litt (og mistet mange kroker), og testet ut den ene lommelykten min. Den var sorgens kapittel, den kan ikke brukes til noen ting. Så må kjøpe en nye en.

Venter på noe paracord tau og en kniv, håper at de dukker oppe snart.

Topp

InnleggSkrevet: 12 Okt 2013, 22:37 
Avlogget

Kjempe flott at du deler din plan og tar imot tilbakemeldinger på den med godt mot..Men som mange andre her stiler jeg meg bak det med at du klarer ikke og overleve i fjellet i 2 mnd med kun det du kan bære..om tiden du har beregnet er 2 mnd så vil det garantert ta mye lengere..den første uken vil nok gå rimelig greit men etter det tærer det mere på kroppen enn det du klarer og få i deg...å overleve på jakt og fiske er det lenge siden folk klarte..uansett hvordan du vrenger og vrir på det er ALLE her inne avhengie av moderene ting..

Topp

InnleggSkrevet: 15 Okt 2013, 21:14 
Avlogget

Ok. dette er kanskje litt voldsomt, men den planen er ikke god. Støtter Gulars 100% i hans innspill.

Siden ditt BOL er hytta til svigerfar, og den ligger på andre siden av noe vått, vil jeg anbefale deg å se på muligheten for å få tak i ett fremkomstmiddel som kan frakte deg dit. (LES : en båt)
Uansett hva slags båt, kano, kajakk, flåte, seilbåt du skulle finne, så vil denne ha plass til mer mat enn du klarer å bære, og mulighetene for fisk er større i havet med hjelp av båt, enn noen ryggsekk jeg vet om.

Så, drit i pil&bue og fottur, tenk ut alternative transportmuligheter.

Topp

InnleggSkrevet: 15 Okt 2013, 21:25 
Avlogget

Jeg har et veldig godt alternativ. Hva med å gå 2 måneder i nærheten av turisthytter slik at du kan stikke innom og få deg mat og husly om planen din ikke funker ? :)

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 45 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support