Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 17 Nov 2017, 22:57

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Forumregler

Test

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 45 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Min plan
InnleggSkrevet: 01 Okt 2013, 21:58 
Avlogget

I mangel på plass å sette dette innlegget, så valgte jeg å gjøre det under annet.

Jeg er så nybegynner du kan få det, at det er faktisk litt trist ;)

Jeg har ikke vinklet meg inn, på hva som vil gå galt. Jeg vil prøve å være forberret på det som eventuelt vil komme, 100% forberett, vil man ikke bli. Men må iallefall prøve.

Jeg forberede meg på å måtte ta til fjells, ikke for å ha fjellet som BOL. Men komme meg opp der, og så vandre derfra og mot svigers sin hytte, så det er BOL for oss. Siden jeg bor ikke så langt vekke fra Bergen, og BOL er et bra stykke fra Haugesund. Så regner jeg med, at det blir 1-2mnd vandring over fjellet. Hoved problemet mitt, er at man må ha båt for å komme seg over og videre. Hvis ikke, så må man ta den lange veien rundt rundt. Men det er jeg forberret på.

Når det kommer til mat, så er det begrenset hvor mye jeg kan ta med meg. Pga vekt og alt det der, som hører med det. Jeg satser på å jakte på fugl og fiske. Har sett litt på YouTube videoer, om å ha med seg enkelt fiske system. Men har 2 teleskopstenger, så blir 1 dup (er det ikke det, det heter?) og 2 som fisker. Hvor mye fisk man må ha, ser jeg for meg at det er 2-3stk, alt avhenige av størrelsen. Har en hund, så den trenger også mat. Heldigvis, så er ikke den kresen ;)

Så jeg har begynt å handle litt inn:

1: tennstål
2: Rednings teppe (den aluminiums folie tingen)
3: fløyte
4: tau Paracord
5: forskjelige kniver
6: Paracord armbånd
7: En multi verktøy dings, som følgte med det jeg kjøpte på ebay
8: 2 radioamatør radioer, en ren VHF og en VHF /UHF radio. Begge bærbar, veier lite. Begge har ekstra batteri
9:konverter,12 ~ 230v. Denne veier lite, og tar liten plass. Ikke den beste, heller ikke den verste. Har brukt den litt på bil turer.
10: Snor sag
11: liggeunderlag
12: Førstehjelpsskrin, fikk av en dyrebutikk. Beregnet for dyr, men kan like lett brukes av mennesker.

Det jeg skal handle inn:
1: Solcelle lader, slik at jeg kan lade mobil, og radio.
2: Et lite MC batteri, slik at jeg kan bruke konverteren (denne henger egenlig sammen med nummer 1, på denne listen) Ja vet at det er unødvendig vekt, men hva er vitsen med amatørradioer, hvis man ikke kan lade de?
3:Skikkelig sovepose, slik at man kan sove under åpen himmel, hvis man må det.
4: camping kokesett
5: foldable stove, som jeg kan bruke multi fule på. Men satser på å bruke fire starters (stearin, som er blandet med sagflis og tørketrommel lo), men noen som er av litt størrelse, slik at man bruker minst mulig av de, men de varer mest mulig. Der satser jeg på å bruke gamle mais bokser og slikt, de har en god størrelse, og ser for meg at de vil vare en stund.
6: Handle inn kløv til hunden, slik at den kan være med å bære noe.
7: Vurdere telt, men lurer mer på å satse på pressening av et eller annet slag. Siden man skal vandre på fjellet. Unødvendig vekt igjen.
8:

Kom gjerne med tips og råd, om hva jeg bør droppe, hva jeg bør kjøpe og gjerne egen erffaringer.

Mvh

"BOB"

Topp

Innleggets emne: Re: Min plan
InnleggSkrevet: 01 Okt 2013, 22:39 
Avlogget

Hvis planen din er å gå 2mnd over fjellet i en krisetilstand uten mer mat enn det du kan bære på ryggen så er min første tanke å formulere en ny plan.

Topp

InnleggSkrevet: 01 Okt 2013, 22:56 
Avlogget

Vet ikke om du leste det, men jeg skrev at jeg har tenkt å fiske og jakte på fugel underveis. Har alt funnet noen vann på fjellet, som innholder fisk. Og det er jo 2 av oss, så det blir jo 2 stk som fisker.

Er enige med deg, at det er ikke gode odds. Igjen, vi er 2stk som fisker. Så jeg syns det ikke var de verste odds'en jeg.

Men skjønner hva du mener, og er enige med deg. Grunnen til at jeg skrev 2mnd'er, er rett og slett. Jeg vet ikke hvor lang tid det vil ta å gå det stykke som er planen min. Grunnen til at jeg trekker opp til fjellene, er rett og slett. At jeg tror det vil værre anarki nede i gaten.

Topp

InnleggSkrevet: 01 Okt 2013, 23:18 
Avlogget

Kan ta med det, at jeg kommer til å ta så mye ris jeg kan og klare å ta med meg.

En god neve med ris, og en liten boks med Makrell i tomat, gir mye energie og er veldig mettende. Har spiste det mange ganger, og du klarer å få ganske mye med deg av det. Funker og med Tunfisk i olje,

Topp

InnleggSkrevet: 01 Okt 2013, 23:19 
Avlogget

Sorry at jeg er brysk men jeg har hørt altfor mange ganger om disse romantisere illusjonene om å trekke til fjellet/skogen/kysten og leve av naturen.

Tusenvis av jegere drar til fjells hver helg for å jakte fugl. Med fuglehund, GPS, mette og vel kledde, med behagelig leir og topp utstyr.
De fleste får ikke skutt noe særlig (Dette er en underdrivelse).

Likevel virker det som annenhver "kvasiprepper" har dette som sin plan. Jeg får inntrykket av at mange tror det bare er å komme seg til fjells også vil viltet stå i kø for å dø. Det eneste som kommer til å stå i kø for å dø der oppe er uforberedte personer med fiskestang og hagle (og når desperasjonen blir stor kommer nok mange til å ende sine dager fulle av stål, vismuth, tinn og bly).

Her har du et konkret tips:

Gå på XXL.no og bestill 40 poser med Real Turmat. Dette koster deg ca 2200kr.

Plott ut den ruten du vil ta over fjellet. GÅ den og finn ut at den faktisk er farbar og den beste mulige veien.
Planlegg tre alternative ruter. Gå disse også. Gå dem i mørket.
De 40 posene med Real Turmat stasher du langs din rute. Pakk dem sammen i egnet beholder og grav dem ned. 5 av gangen gir 8 steder der du vet det ligger forsyninger. Dropp hagla. Å bære den over fjellet kommer til å koste deg mer kalorier enn du får høstet.
Bær heller med deg 3kg med mat. Trenger du å forsvare deg, skaff deg en lettvekts salongrifle (10/22), pistol eller revolver.

Topp

InnleggSkrevet: 01 Okt 2013, 23:50 
Avlogget

Vet du hva, det går helt fint :) Og det er bra, at noen setter hardt mot hardt. For det er ikke dans på roser, det kommer garantert til å være dager der man ikke klare å fange noe, og kanskje må gå 1 - 2 dager uten mat. Eller rett og slett rasjonere det lille man har.

Ja vet om de berømte jegerne, som går på jakt flere ganger i året, og ikke får noe. Med alt det fancy utstyret sitt, og har fast plass, der det er mat og drikke for 1 uke +. Så jeg sier ikke at det vil enkelt, sier ikke at man vil gå gode og mette, varme og tørre. Nei er forberrett på å være, kald, våt, sulten, lei og trist. Men det er bedre å være på fjellet, enn nede i gaten og løpe for livet hele tiden (satt litt på spissen).

Jeg forstår deg, og er veldig enige i det du skriver og sier. Har dette som en plan nå, men det kan fort forandre seg, hvis det viser seg at plan A, er en dårlig plan. Og nei, jeg forventer ikke at alt vilt skal falle dødt og tilberett på tallerken jeg holder ut. Som jeg skrev, jeg er forberett på å gå sulten og være kald og våt, lenge. Så lenge jeg har noe å drikke, så kan man overleve lenge på det.

Har gått deler av ruten, har studert den mye via kart. Men har ikke gått den veien jeg må ta, hvis jeg må stikke til fjells. Jeg har gått over den. Men ikke langs ( hvis du forstår hva jeg mener nå). Det som er positivt, er at det er gode stier der oppe, det er et populært område. Det er mange som overnatter der oppe om sommeren, og går tur der oppe.

Det som er negativt der oppe, er at det er populært område, det er mange folk der oppe, det er få trær der oppe.

Det tar ca:1 time å gå opp, og med ok fart, så vil det nok ta 4-5 timer. Før du må ned og opp igjen. Med da kommer du til et lavere fjell, som har trær og slikt. Holder på å plotte på et kart, hvilket vann, som har fisk, og hvor man kan få drikke vann.

Hagle og slikt, det er ikke noen plan hos meg. Det gidder jeg ikke å kaste tiden min på, heller å dra med meg. Da satser jeg heller på noe mer lydløst, som langbue/pil og bue. Lage snare til å fange ekorn, og andre spislige små dyr.

Har hørt at det er noen som ligger å trener med kraftig sprettert. Er det noe å tenke på?

Tenker litt på det du skriver, å grave ned mat på veien, på 8 forskjellige plasser. Det er vel optimalt, hvis du skal bare være på det fjellet. Men er vel ikke optimalt, hvis du bare skal over og vekk? Blir jo til at du drar mye med deg underveis.

Men du satte meg på en ide, om at jeg bør glo litt på kart, og se hvor jeg bør gå, hvis jeg må gå hele veien frem til BOL.

Vurdere sterkt, å ta båtfører beviset. Og satse på en ok prep båt, som kan ta meg frem til BOL.

Topp

InnleggSkrevet: 02 Okt 2013, 09:35 
Avlogget

Tøft at du beskriver planen din og åpner for innspill. Lærerikt for alle.

Topp

InnleggSkrevet: 02 Okt 2013, 09:52 
Avlogget

Du BOB. Hvor mange dyr har du drept så langt nå i jaktsesongen? Du har jegerprøven regner jeg med?

Jeg har frøset ræven av meg i høyfjellet. Jeg så tilsammen 7 ryper som lettet på 60 meter avstand.

Det finnes IKKE dyr i fjellet lengre!!!!

"Da satser jeg heller på noe mer lydløst, som langbue/pil og bue. Lage snare til å fange ekorn, og andre spislige små dyr. "

WTF?? :lol: Du er jo helt på jordet mann! Det å leve av småvilt er fullstendig urealistisk. Energien du må bruke, kontra hva du KANSKJE får igjen.

Faktumet er at vi er alt for mange mennesker og småviltet er nesten ikke tilstede lengre.

Om det skal være noe sjangse må det være fiske. Men fanger du ørret hver gang du er å fisker? Hva om det er vinter? Tidlig vår? Sen høst? Da biter ikke ørrete. (Stort sett)

Jeg sier det som MjaMjo sier det .... Du vil dø!!

Du kan ta et eksperiment. Gå 2 dager uten mat. Så gjør du de samme tingene som du gjør til vanlig. (Jeg har fastet 3 uker så 2 dager burde være piece of cake).

Topp

InnleggSkrevet: 02 Okt 2013, 11:52 
Avlogget

Gullars, dette er bare en plan. Derfor jeg åpner med innspill, for å se hva som bør forandres, og hva som er funker, og hva som ikke funker :)

Men nei, jeg har ikke jakt lisens. Har lenge tenkt på det, men aldri gjort det. Burde vel egenlit ha skrevet dette: Jeg vil ikke bruke tiden min på våpen, for det lager for mye bråk. Skal jeg satse på noe våpen, så burde det ha vært langbue/pil og bue. Ser at det er mulig å misforstå den linjen der :)

Dette er grunne til at jeg åpner for innspill, du skriver at du så 7 ryper, på 60mtr avstand. Og at det ikke "er" vilt lenger på fjellet. Det er slike ting jeg trenger å vite, det og at det er i spesielle tider, man kan fange ørret. Slikke innspill som dette, setter jeg kjempe pris på.

Mye mulig at jeg vil dø, men die trying, er det noe som heter :)

Igjen, jeg skrev at dette var en plan. Men er åpen for innspill, om hva jeg bør gjøre, hva jeg ikke bør gjøre. Hva som må forandres, og hva som ikke bør forandres.

Den beste og smarteste jeg kan gjøre, er å ta båt veien til BOL. Pr dags dato, betyr det at jeg må da stjele en båt, og det er uaktuelt.

Jeg setter pris på alle innspill, det er mange her som kan og vet bedre enn meg. Så ikke vær redd for å gå hardt ut mot min plan og mine ideer :)

Foresten Gullars: Jeg har jo lest litt rundt på dette flotte forumet. Så har jo da funnet ut hvor i landet du holder hus hen. Navnet hjalp litt og :lol: Er i samme trakter som deg, og hvis du tenker deg om. Så skjønner du sikkert og, hvilket fjell jeg bare skal over. Ikke campe på.

Filbert: Som mange andre, så trodde jeg, og tenkte jeg at dette var en smart plan. Det viser seg jo, at det ikke var det. Så ligger det jo til, at man kan lære og forberede seg bedre til å eventuelt å følge opp planen. Eller legge en ny plan, som i følge av, ved hjelp av andre :)

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Må poengtere, min plan er/va å trekke opp i fjellet. Men, ikke for å bruke fjellet som BOL. Bare for å komme meg vekke fra folk, og gå fjellet mot BOL. Så det jeg tenker på, som kanskje er en smartere plan. Er om jeg da skal bare trekke opp i fjellet, gå mot der jeg skal. Og når jeg kommer til området som krever ferje for å komme meg videre, da følge kysten videre. Er det en bedre og smartere plan?

Kom gjerne med innspill, på hva jeg bør og trenger av utstyr og slikt. Det setter jeg like stor pris på, som innspill på planen.

(Frustrerende at det viser at planen min, ikke var så smart plan likevel :lol: )

Topp

InnleggSkrevet: 02 Okt 2013, 12:09 
Avlogget

Du har nok helt rett i "navnet". Det gode vestlandet.

Man må være litt hard og realistisk. Så burde man teste seg selv ut. Teste utstyret sitt ut. Du må teste deg selv ut i drittvær. Da vet du hva du må jobbe med, og om utstyret ditt holder mål. Ikke noe poeng å teste utstyr i 24 grader og sol. 0-2 plusgrader, sludd og regn er bedre.

Men hvorfor fjellet? Det er jo veldig lite resurser. Der man finner folk er jo stort sett ved kysten. Fordi det er resurser og lettere å overleve.

Topp

InnleggSkrevet: 02 Okt 2013, 12:28 
Avlogget

Er en innflytter, så er ikke så veldig godt kjent i området. Men har hatt meg en noen få turer på et av de mange fjell her :)

Ja er 110% enige med deg, en bør teste ut utstyret i skikkelig vestland vær. Og ikke på en av de beste sommerdagene man kan oppdrive. Da lærer man ingenting, og får ikke testet utstyr eller seg selv.

Jo fjellet, pga jeg ser jo hvordan trafikken er vær dag (nesten iallefall) er i denne byen her. Det står bom stille værdag. Og det betyr da, at i en krise situasjon. Så vil bil være en tap, tap plan. Snakket med en i går, og han satt 2-3 timer på en vis bro i går.

Sjøveien er og blir min beste venn, men pga jobb situasjon pr dags dato. Så har jeg ikke råd til en båt, så da kan ikke det være en plan, eller en del av en plan. For det skjer ikke, at jeg stjeler en båt. Å stjele en båt, er et ikke tema.

Så var derfor jeg skrev: Over fjellet, så følge kysten videre. I følge finn.no kart, så er det ca: 45km (i luft linje) fra meg og til ferje leiet. Det er jo ikke reele tall, pga det er i luft linje. Og tar ikke hensyn til eventuelle opp og ned bakker på fjellet. Så hvis vi dobbler og legger på 50% til. Så er det mer eller mindre rett distanse.

Så jeg tror, at hvis shtf. Så blir det nok 1-2 netter på fjellet. Før jeg da kommer frem, og da tar kysten videre. Ved å gå langs kysten, så har man jo bedre odds for å fange fisk.

Jeg bare kaster ut tanker og idder nå. Så gjerne rett på de, eller grus de. Det er dette jeg trenger og må vite. For øvrig, så burde alle teste ut, og legge frem planen sin. Man kan ikke tro at planen er vanntett eller perfekt. Det lærer jeg jo nå.

Topp

InnleggSkrevet: 02 Okt 2013, 15:51 
Avlogget

Jeg ville ha prøvd ut mange aspekter med planen din så fort som mulig. Jeg har lite tid akkurat nå, så jeg kan komme til å være litt uhøflig (ikke meningen, men tidsnød kontra masseproduksjon av tekst er ikke alltid heldig) men jeg skal si en del ting ut fra min egen erfaring.

Tennstål: Romantisk ubrukelig sak. Legg den bort, og kjøp heller massevis av stormfyrstikker. Ha disse i flere lommer, både på deg og i sekken. Hvis du virkelig har planer om å forflytte deg i to måneder, finn heller ut hvordan du på en praktisk måte kan da med deg glør fra det ene bålet til det neste.

Wire-sag er jeg også skeptisk til. Den fungerer, men igjen skal du ta store ting er øks/machete mye bedre. Er det mindre, kan det være like enkelt å bruke kniv. Nå har jeg riktignok ikke lagd en bue-sag ut av min egen, men jeg anbefaler deg og prøve den ut. Koster ikke så mye heller, men øks/kniv vil du jo gjerne ta med deg på en såpass lang tur.

Også redningsteppet bør du teste ut, at du bruker det rett og at det er god kvalitet. Generelt, test alle tingene dine og se om du er fornøyd, om de går i stykker.

Jakt/fiske: Her er du over optimistisk. Jeg har vært på fisketurer hvor fisken har nesten hoppet rundt meg, uten at jeg fikk napp, eller de to vennene mine. Jakt med langbue er mulig, men jeg anbefaler det ikke. Kjøp deg heller en rifle, da er det lettere å ta skuddsjanser som de kommer. Du klarer ikke å gå med pil på buestrengen hele tiden. Du har flere skuddsjanser med en god bolterifle også, enn du kan håpe å få til med hvilken som helst buetype, Ditt beste valg/håp om å skaffe deg mat er rett og slett spiselige planter. Snarer/ruser/garn/feller er også en måte å øke sjansene dine, men det trenger ikke å være noe sikkerstikk.

Tren deg i såpass god form at du faktisk kan gå i dagevis med den vekten du må ha, og tren på evakueringen også. Dette er ikke noe å spekulere i ved bøker eller skjermer, dette må du rett og slett oppleve selv. Til syvende og sist, det er selvsagt lurt å få noen tips før du starter. ;)

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 02 Okt 2013, 20:45 
Avlogget

Som sagt tidligere, må bare slakte planen. Det er bedre det, enn at folk sitter på side linjen og flire av meg. Og tenker: Jaja gutt, du kommer til å slite maks.

Har forstått at tennstålet ikke er populært, jeg lurer på hvorfor. Men tror på dere, når dere sier det. Har sett litt på Youtube i dag (tar ikke alt der for god fisk heller), men det var en som dyppet fyrstikk hodet i talg, så ble de vanntenne. Så jeg tenker at det ikke var dumt. Så satser på å handle inn et par pakker (de med mange esker i), og gjøre det. Så pakke fler epakker over alt. på meg selv, og i sekken.

Jeg har ikke testet den ut, men har store planer om å gjøre det. Den har også fått slakt her inne, men fått skryt andre plasser. Men igjen, jeg stoler på dere. Ang kniv, så har jeg en manchte en plass. Skal finne den frem igjen, slipe den. Og legge den i sekken. Skal lage slire til den, for det har jeg ikke. Øks, skal og handles inn. Lurer og på å ta den sagen, du kan legge sammen. Tror ikke det er det verste man kan gjøre.

Ja skal teste det ut, det er perfekt vær for det nå. Det er kaldt og surt ute, så ikke dumt å gi det en test.

Ja jeg ser at jeg var vel optimistiske ang fiske/jakt. Jeg må revurdere det igjen. Prøve å få "god" mat, og som du trenger lite av, før du er mett. Som kan ikke opptar all plass. Ja kjenner meg igjen det med fiske der, har selv stått å sette det hoppet masse fisk rundt meg, men ikke fått. Det er slike små ting, jeg dessverre har glemt ut. Så godt at dere er her for å minnemeg på det. Ang 2mnd'er, så det bare noe jeg tror. Jeg vet ikke om det tar så lang tid. Hoved poenget mitt, er å unngå allmenvei.

Ang trening, så er jeg på trappende til å trene meg opp nå. Det er kondis og rygg (for å kunne bære sekken), som får hoved fokus. I løpet av vinter, så blir det å gå masse tur i den lokale skogen her, og jogge der jeg kan. Jeg og hunden. Skal ta ta med meg deler av kit'et mitt. Og teste det ut i skogen, blant snø og trær.

Det for å teste meg selv, lære, trene meg opp, og teste ut utstyret.

Topp

InnleggSkrevet: 02 Okt 2013, 20:49 
Avlogget

Jeg vil berømme deg for at du er langt på vei foran mange andre (preppere inkludert): Du har lagt en plan, søker tilbakemeldinger på denne planen og er åpen for feedback slik at du kan forbedre den.

Topp

InnleggSkrevet: 02 Okt 2013, 21:41 
Avlogget

Takk for det :) Jeg tror at mange gjør feil, er å ikke innse. At planen kan være feil/dårlig, og den dagen de må iverksatte planen, så går alt galt.

Jeg har lest, at mange spørr andre om hvilken plan de har. Men når de får spørsmålet tilbake, så vil de ikke dele. Om det er det, at de er redd for at planen de har klekket ut, skal få slakt. Eller om at de er redd for at utstyret de har valgt er dårlig, eller om at de er redde for at folk skal oppdage hvor de skal henn. Det vet jeg ikke. Men jeg syns selv, at det er bedre å dele sin plan med andre, få innspill, få ideer. Så heller gjøre planen som perfekt som man overhode kan. Men må alltid være forberret på det, at uforutsette ting, kommer til å skje, og at man må ta ting på sparket der og da.

Så jeg setter kjempe pris på inn spill, ideet, tips og råd. Det er det, som kommer til å redde liv. Forhåpenlig mitt liv.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 45 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Bing [Bot] og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: