Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 20 Nov 2017, 05:48

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Forumregler

Test

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 45 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Min plan
InnleggSkrevet: 19 Okt 2013, 08:45 
Avlogget

BOB: Jeg lurer på en ting. Hva er planen din for livet videre når du kommer frem til BOL-en din? Hittil fokuserer du kun på hvordan du skal komme deg dit, noe som er forståelig siden det i seg selv kommer til å bli vanskelig nok. Men hva gjør du når du har lykkes? Det vil jeg gjerne høre litt mer om.

En annen ting du også kanskje bør tenke på, siden du ikke har valgt noe scenario som skremmer deg mest, er rett og slett sannsynligheten for at noe skal skje som gjør at du må evakuere på denne måten. Jeg sier ikke at du ikke skal forberede deg på det, men det er mange andre og mindre scenarioer du kanskje burde forberede deg på først. Det blir sikkert enklere og få med madammen på å følge rådene fra USA og Sverige sine kriseråd, enn å skulle campe et par måneders tid...
http://www.dinsakerhet.se/Din-krisbered ... et-ansvar/
http://www.civil.se/tips-rad/elavbrott/

Hvis du tenker litt på hva medlemmer her hittil har opplevd av kriser, er det gjerne arbeidsløshet og pengeproblemer som har vært gjengangeren. Den eneste som hittil har måttet evakuere, evakuerte på grunn av mangelen på brød, pålegg og cola. viewtopic.php?f=44&t=671&p=10619#p10619

Anbefaler ellers også boka til Ferfal, den er verdt å lese. http://www.amazon.com/The-Modern-Surviv ... 9870563457

Lykke til! :)

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 19 Okt 2013, 10:14 
Avlogget

Hvis man skal bugge out og har lagt klar ruten bør man også ta høyde for at man mest sannsynlig ikke er alene om slike planer.
Det vil medføre at de vil bli mye køkjøring.
Da vil man ikke kunne regne med normal drivstofforbruk.
Men hvis man regne med det dobbelte skulle man være bortimot sikker.
Har man ekstra i tillegg til det dobbelte. Har man også midler til å drive byttehandel samtidig...

Sørg også for å ha oppdatert kartverk tilgjengelig.
For det som ville være den normale ruten kan bli stengt.
Med et oppdatert kartverk kan man finne alternative ruter.

I tillegg kan man regne med et økt stressnivå.
Noe som vil føre til et økt energibehov.
Det er en av grunnene til at "stridrasjonene" har det dobbelte av energiinnholdet.
http://www.combatkit.no/products/Drytech-%252d-Feltrasjon-Meny-2-(Kylling-i-urtesaus-m.m.).html
Normal energiforbruk for en voksen person er ca 2400 Kcal, men en stridsrasjon kan inneholde hele 5000 Kcal.

Topp

InnleggSkrevet: 26 Okt 2013, 12:41 
Avlogget

Hårek skrev:
Hvis man skal bugge out og har lagt klar ruten bør man også ta høyde for at man mest sannsynlig ikke er alene om slike planer.
Det vil medføre at de vil bli mye køkjøring.
Da vil man ikke kunne regne med normal drivstofforbruk.
Men hvis man regne med det dobbelte skulle man være bortimot sikker.
Har man ekstra i tillegg til det dobbelte. Har man også midler til å drive byttehandel samtidig...

Sørg også for å ha oppdatert kartverk tilgjengelig.
For det som ville være den normale ruten kan bli stengt.
Med et oppdatert kartverk kan man finne alternative ruter.

I tillegg kan man regne med et økt stressnivå.
Noe som vil føre til et økt energibehov.
Det er en av grunnene til at "stridrasjonene" har det dobbelte av energiinnholdet.
http://www.combatkit.no/products/Drytech-%252d-Feltrasjon-Meny-2-(Kylling-i-urtesaus-m.m.).html
Normal energiforbruk for en voksen person er ca 2400 Kcal, men en stridsrasjon kan inneholde hele 5000 Kcal.

Combatkit eller armygear som eier websiden har informert meg om at disse vil det snart være tomme for. Norske forsvaret har tegnet ny avtale med ett engelsk firma om sommermaten, vintermat vil fortsatt komme fra real, men da som vanlige pakker og ikke feltrasjoner. Om det blir mulig å kjøpe feltrasjoner fra den engelske produsenten er ukjent, men jeg har lagt inn ønske om å prøve slike feltrasjoner om de klarer å skaffe de til veie. Frem til det så har jeg fylt opp biler, tursekker, hytter, cacher og hus med slike rasjoner. Hus har i tillegg alle vanlige rasjoner men disse er veldig fine om man er på farten.

Topp

InnleggSkrevet: 16 Des 2013, 03:19 
Avlogget

Er fortsatt her :)

Har bare stresset med forskjellige ting og tang.

Men har nå fått testet ut forskjellige ting som jeg hadde, og meste parten gjorde ikke jobben som ønsket. Fruen var fornøyd, men ikke jeg. Har tatt forskjellige turer, og forkledd de som andre ting. Siden hun egenlig ikke vet om det, og tror at det er ikke vits å være forberret på ting og tang.

Fiske var noe vi diskuterte litt tidligere i denne tråden. Det har blitt mye fisking, men lite fisk. Har ikke fått et nap, verken på ferskavann eller sjø. Tror jeg har testet 20-30 kroker, og stått fra 11-16 tiden. Og ikke hatt heldet med meg.

Så det blir klarere og klarere, at jeg må satse på å ha med meg mat. Så jeg kommer til å satse på å ha pasta, ris og andre ting i kjelleren. Tur mat (var det ikke Coop, som hadde en ok en?), og andre ting skal kjøpes inn og pakkes ned strategiske plasser. Har funnet ut, at 100gr ris og en Stabur Makrell i tomat, er ganske ok mat å spise på tur. Så satser på handle inn mye av det.

Ellers er det litt tørke i ting og tang som skal/må handles inn. Da jeg er blitt arb.ledige (der har du stress'en min), så stresser med å søke og jakte etter jobb. Orker ikke tanken på risikrer å sitte med skjegget i postkassen, når shtf treffer inn.

God jul alle sammen som leser her :)

Topp

InnleggSkrevet: 28 Okt 2014, 16:48 
Avlogget

Har lenge gått uten jobb, og nå ser det ut som at det løsner. Og at jeg faktisk begynner på jobb på mandag. Det er en dagligvare butikk, så lurer på om jeg skal rett og slett handle de matvare jeg vil lagre, derfra. Tenker jo på: Makrell i tomat, Ris, pasta, Bønner (i mange varianter), Lapskaus (?). Kom gjerne med forslag, om hva jeg bør satse på, og droppe. Det som er delvis problem, er at fruen liker ikke Makrell i tomat. Så må finne noe til å ha på maten, som hun også liker.

Utenom mat, så tenker jeg å satse litt på sovepose til begge 2. Da den jeg hadde er død, og fruen sin, ja den er nok død den også. Tenker diverse verktøy, skrujern, øks, skiftesnøkkel, fastnøkkel. Lage et lite lager med skruer, spiker, og lampettledning. Det er jammen meg mye man kan bruke en lampettledning til.

Kom med forslag.

Topp

InnleggSkrevet: 28 Okt 2014, 17:47 
Avlogget
Brukerens avatar

Det kan nok hende du får gammel mat der også, eller mat som går ut :) Har en kamerat som fikk en 4kg spekeskinke som gikk ut den dagen :shock:

Topp

InnleggSkrevet: 28 Okt 2014, 21:15 
Avlogget

gray skrev:
[...]Norske forsvaret har tegnet ny avtale med ett engelsk firma om sommermaten, vintermat vil fortsatt komme fra real, men da som vanlige pakker og ikke feltrasjoner. Om det blir mulig å kjøpe feltrasjoner fra den engelske produsenten er ukjent, men jeg har lagt inn ønske om å prøve slike feltrasjoner om de klarer å skaffe de til veie.[...]

Den såkalte tropiske rasjonen forsvaret har kjøpt anbefales ikke. Varmeelementet fungerer dårlig i kulde og selve rasjonen er veldig sukkertung. Den genererer også mye søppel. Derimot får den plusspoeng for variasjonsmuligheter (bra for moralen) og at mange av posene har en liten flaske tabasco (også bra for moralen). Men alt i alt, etter å ha fått utdelt tropisk rasjon på 2 vinterøvelser(!) anbefales den ikke. Den inneholder ikke nok energi av rett type, men stort sett sukker.

Topp

InnleggSkrevet: 28 Okt 2014, 22:23 
Avlogget

Har sett igjennom hvor folk og fe skal bevege seg til om noe skjer.
Enten er det til fjells eller til sjøen. 5 millioner nordmenn vil altså til fjells og til sjøen. Alle har med seg fiskestang, garn, rifle osv.
Det kommer til å bli folksomt på fjellet og ved sjøen. Alt som ikker er gjemt vil bli tatt, enten man er på hjemme eller borte.
Det som er sikkert er at det ikke blir mye vilt og fisk igjen etter noen dager :)

Topp

InnleggSkrevet: 31 Okt 2014, 19:41 
Avlogget

viking77 skrev:
Har sett igjennom hvor folk og fe skal bevege seg til om noe skjer.
Enten er det til fjells eller til sjøen. 5 millioner nordmenn vil altså til fjells og til sjøen. Alle har med seg fiskestang, garn, rifle osv.
Det kommer til å bli folksomt på fjellet og ved sjøen. Alt som ikker er gjemt vil bli tatt, enten man er på hjemme eller borte.
Det som er sikkert er at det ikke blir mye vilt og fisk igjen etter noen dager :)

Det har du helt rett i, har duskutert med fruen om hva hun ville ha gjort i en situasjon. Der vi var avhenige av å komme oss vekk. Vel, uten å tenke seg formye om, så sa hun: Første jeg hadde gjort, er å pakke mest nødvendige ting, som varme klær, så hadde hun pakket dyrene, og så skaffet/kjøpt den maten hun trengte, så tatt med nødvendige verktøy (for å kunne lage seg et tak over hodet), så hadde hun kjørt så langt det var mulig å kjøre, så hadde hun trukket seg tilbake til skyggen, og vandrer i skyggen til hun kom til BOL.

Må si det, at jeg ble faktisk litt imponert over henne. For hun vet ikke at jeg på side linjen, ligger å hamstrer ting, jeg anser at vi trenger. Hvis skulle havne i en situasjon.

Etter mye tenking, så syns jeg faktisk hennes plan. Er en ok plan, en kan viderutvikle, og forbedrede. Så planen er i grovetrekk, det jeg skrev over. Bare at jeg nå tenker at jeg skal kjøpe en 2 sykkler, 1 til vær av oss. Samt et sykkel stativ. Så lurer jeg på å se om jeg kan skaffe 2 slike barnevogner, som barn sitter i. Når du sykler. Og rett og slett, modifisere de om til vogner man kan frakte ting i. Der kan dyrene få være i, og mat/klær/ sovepose å en pressening ligge i.

Slik at en ikke bare har en plan, men flere planer. Slik at man ikke har låst seg fast i en gitt situasjon, og blir satt ut. Hvis den ikke kan gjennomførs.

Topp

InnleggSkrevet: 02 Nov 2014, 00:57 
Avlogget
Brukerens avatar

BOB skrev:
Har lenge gått uten jobb, og nå ser det ut som at det løsner. Og at jeg faktisk begynner på jobb på mandag. Det er en dagligvare butikk, så lurer på om jeg skal rett og slett handle de matvare jeg vil lagre, derfra. Tenker jo på: Makrell i tomat, Ris, pasta, Bønner (i mange varianter), Lapskaus (?). Kom gjerne med forslag, om hva jeg bør satse på, og droppe. Det som er delvis problem, er at fruen liker ikke Makrell i tomat. Så må finne noe til å ha på maten, som hun også liker.

Er det fisk alternativer du tenker på da?
Hva med tunfisk på boks? (jeg elsker tunfisk) godt å spise kald eller varmet opp, blande m maiskorn, erter o.l. så blir det en fin rett m ris eller nudler eller poteter (gaah *sikle* kom på noe jeg synest er godt, del opp kalde kokte poteter (restemat) og ha på knekkebrød m rømme under, så tunfisk og litt pepper på toppen).
også godt på brødskiva m litt pepper på.
Kaviar er jo godt.. Fiskeboller på boks når de er varmet opp så kan de sikkert brukes på brødskive eller knekkebrød? La fantasien løpe.. og er du sulten nok så spiser man makrell i tomat også ;) eller sild, kommer jo i mange smaksvarianter..(men der sliter jeg selv foreløpig, den eter jeg bare varmebehandlet) :lol:
Du får jo kjøpt sånn salsa makrell også den er kjempe god. Smaker ikke som makrell i tomat.
Det viktigste er at du lagrer mest av det som er normalt for dere å spise, da blir det mer trivelig enn hvis en er i en shf situasjon med et matlager hvor mesteparten er ting en kvier seg for å ete.

Topp

InnleggSkrevet: 02 Nov 2014, 03:42 
Avlogget

Hun er i mot allt type fisk på boks. Så det var ikke fisk jeg tenkte på, det var helst en eller annen type pålegg på maten. :)

Topp

InnleggSkrevet: 02 Nov 2014, 17:39 
Avlogget
Brukerens avatar

Hehe :lol: da blir det mere Spekemat, leverpostei, syltetøy, honning, Hm... Er jo mye sjokoladepålegg og slikt også.. Men vet ikke hvordan utfalle blir på tenna etter mye søtt pålegg over lang tid.
Baconost, skinkeost.
Tror det lureste er å gå å snoke i butikkhyllene, se hvilke som har lang lagringstid og prøve ut. ;)

Topp

InnleggSkrevet: 02 Nov 2014, 22:17 
Avlogget

Syltetøy og honning som blir vinneren for henne da, alt annet er hun ikke så glad i :P

Topp

InnleggSkrevet: 04 Nov 2014, 00:49 
Avlogget

Som mange av de andre her inne sier: Ikke regn med og få verken fisk eller vilt, gå turen eller i allefall deler av den, har du tenkt at du kansje må gå den om vintern ? om du er vant til (den) så er snøen en velsignelse for du kan trekke med deg en pulk og få med deg mye mere utstyr.

Jeg er jeger og fisker, jeg har også ved flere anledninger forlatt sivilisasjonen, forde jeg liker og være på tur alene vell og merke ;) og jeg hadde sultet i hjel hver gang om jeg ikke hadde pakket med meg mat, en gang fikk jeg 2 ørret på en uke og jeg så verken elg eller rådy, villrein er ikke akkurat noe du kommer til og vasse i inne på vidda heller.

# Godt med mat og Bra tøy # Kart og kompass # Telt #

Topp

InnleggSkrevet: 15 Des 2014, 00:52 
Avlogget
Brukerens avatar

kom til å tenke på noe som alltid er kjekt å ha med på skikkelig langturer, kaffe og grovbrød og sukker.. så kan du mekke "Kaffibrød"
skikkelig energiboost (tror det er noe som blir brukt i militæret hvis jeg ikke bommer nå? Er flere karer jeg kjenner som har nevnt på det.) jeg synest det er skikkelig godt og jeg liker ikke kaffi en gang. :lol:

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 45 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support