Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 17 Nov 2017, 23:02

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Forumregler

Test

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 20 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 30 Sep 2013, 15:57 
Avlogget

Så står du der da, med skapet fullt av hermetikk, diesel til generatorern og bilen, ved for et år og nok fyrstikekr til å personlig brenne ned alle norske hus og hytter...

Men hva har du glemt? Boksåpner? Motorolje til aggregat og bil? Luftfilter? :P

En liten tråd om de andre tingen som det sikkert er lurt å ha...
Dvs de tingene som ikke listes opp på dommedagsprogrammene eller i hvordan overleve inni jungelen boka fra SAS.
Med andre ord, ting som de er kjekt å ha om det skorter litt på.
Min tanker så langt:
Ekstra arbeidshansker for manuelt arbeid
Tannkrem
Sytråd og nåler.

Topp

InnleggSkrevet: 30 Sep 2013, 19:39 
Avlogget

Kjede til motorsag og kanskje noe ekstra bølgeblekk hvis taket skulle bli skadet. Ekstra dekk til bil, kanskje en ekstra sag, spade og øks

Topp

InnleggSkrevet: 30 Sep 2013, 20:01 
Avlogget

Tja, vedlikeholdsting til hus og heim. Pakninger til kraner, tetningsmasse for tak ol. Verktøy som brukes til det meste, rørtenger,hammer, sag og slikt. Jeg klarer bare ikke å kaste verktøy. Fant faktisk at et par gammeldagse borvinder og spiralbor med firkanttange. Samt en gammel manuell bormaskin med chuck og gir.
To buer er børstet støvet av med nye liner. Jammen dukket det ikke opp utstyr til å lage piler og.:-)
Kom akkurat på en slask som lånte ei .177 og ei .22 luftbørse uten å levere tilbake.
Hva med rotte/musefeller? Slike ting som kan sikre alle typer mat. Fiskegarn feks.
Grønnsaksfrø med klar plast for å sette opp provisoriske drivhus.

Topp

InnleggSkrevet: 30 Sep 2013, 20:19 
Avlogget

Les boka 60 ting å bruke eddik til. Så løp og kjøp eddik.
Kjøp masse krydder og lagre det bra. Ref forrige melding om rottefella. :-)
Spiker, skruer og masse tau.
Salt og røykeovn.
Vinopptrekker. Ja noen gonger må en bare :-)

Ja Filbert. Nå har du starta noe fint.

Kan du lage noen scenarioer som kan få en til å tenke litt opp i mot det?

Topp

InnleggSkrevet: 30 Sep 2013, 21:31 
Avlogget

Jeg tror jeg trenger den boka om edikk!

(ingenting som får kona til å velsigne preppingen som å faktisk ha ting hun trenger stående i låven :mrgreen: )
Selv har jeg handlet noen dunker med grønnsåpe og andre rengjøringsmidler til å ha på lur også.
Motorsagolje er nok lurt, og defintivt et ekstra kjede til saga.
Hva med tennplugger? til alt av motorere. Målet må vel være å komme seg "ett skritt foran" så når du trenger en slite del så har du den og kjøper en ny når det er byttet.

Topp

InnleggSkrevet: 30 Sep 2013, 21:34 
Avlogget

Youngsurvivalist skrev:
Kjede til motorsag og kanskje noe ekstra bølgeblekk hvis taket skulle bli skadet. Ekstra dekk til bil, kanskje en ekstra sag, spade og øks

Jeg har mange blikkplater selv, og jeg kommer ikke til å kaste dem selv om jeg ikke har noen umiddelbar bruk for dem. Men de er fine til langt mer enn tak, gjerder er et av flere eksempler hvor blikkplatene er fine til å brukes. Presenning er også en mulighet for de som kanskje har litt mindre plass.

Sponplater til å dekke igjen vinduer kan også være kjekt. Kjipt å måtte vente til en håndverker gidder å ta turen hvis ruta går i en storm tross alt. Kan jo også brukes på tak for så vidt, selv om det ikke er noen permanent løsning. ¨

De som bruker arbeidshansker nå bør definitivt ha et lager av disse. Jeg bruker sjeldent arbeidshansker, men når jeg har gjort det før så har de alltid røket på et upassende tidspunkt. Gjerne når jeg skulle gjøre en del, og butikkene var stengt...

Tannbørste til tannkremen kanskje? ;) Tanntråd og annet til oralhygienen er vel et sikkerstikk, tannpine er og blir noe herk.

Slitedeler er også lurt å ha. Som nevnt før i et par andre tråder så bør man ikke bare ha bensin til bilen sin, man bør også ha slike ting som bremseveske.

Og en hel del andre saker.

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 30 Sep 2013, 22:04 
Avlogget

Ny låve i reserve ser det ut som vi trenger... :mrgreen:
Mye bra innspill her

Topp

InnleggSkrevet: 30 Sep 2013, 22:11 
Avlogget
Brukerens avatar

Før i tiden var det smeden som hadde slikt som bigeskjeft, men personlig ville jeg heller gått til en med utstyret under dersom behovet skulle oppstå. Noen av oss bør i alle fall ha litt av dette på lur:
Bilde

Topp

InnleggSkrevet: 30 Sep 2013, 23:21 
Avlogget

Ledninger, sukkerbiter og kabelsko. Sikringer og lyspærer. Også for 12v for improvisert lys. Håndpumpe og mye slange for å skaffe vatn. Nye strenger til gitaren for å holde motet oppe.

Topp

InnleggSkrevet: 30 Sep 2013, 23:22 
Avlogget

Mange bra innlegg nå har aktiviteten steget!!

Topp

InnleggSkrevet: 30 Sep 2013, 23:41 
Avlogget

Alle disse innmari gode forslagene vil jo gå utover våpenbudjsettet mitt...
artig at en bitanke blir så produktiv. Jeg vil faktisk tilføye gode firsørsakser og barberkniv med sett (samt å øve i "fredstid") til Bamses mer groteske innspill :o

Topp

InnleggSkrevet: 01 Okt 2013, 08:25 
Avlogget

Lupe og pinsett/skalpell. Skulle ønske det fantes en supermagnet som fjerner jernspon som du ikke ser men kjenner når du tror den er fjernet.

Tror det er utrolig mange ting som vi tar for gitt men som viser seg å være nødvendig.

Men jammen var det vanskelig å komme på ting som ikke har med Cover, combustion, container, cordage og cutting tool å gjøre.
Men artig og nyttig for å få igang de små grå.
Nye strikker til Norgesglassene må på plass :-)

Topp

InnleggSkrevet: 01 Okt 2013, 14:25 
Avlogget

Man får kjøpt slike strikker på Coop obs

Topp

InnleggSkrevet: 01 Okt 2013, 15:28 
Avlogget

Jeg og kona bruker briller, og har grei tilgang på slike hendige enkeltpakkninger (hører jeg kommer til å få kjeft av draugjeger nå) med rense servietter. De blir tørre etter tid, men har prøvd å pakke noen i ziplockpose også. Fungerer også utmerket på kikkerter og lignende.

Brille er jo faktisk noe jeg virkelig bør preppe...

Topp

InnleggSkrevet: 01 Okt 2013, 16:25 
Avlogget
Brukerens avatar

Brilleprepp på meg også; men jeg forandrer fremdeles synet så har ikke mer enn ett par ekstra før det stabiliserer seg. Og jeg levde ganske mange år uten, men det er fryktelig praktisk å kunne se.
Gode hodelykter prioriterer jeg å ha en liten ansamling av. Men jeg må ha alternativ batterioppladning før det egentlig er skikk på det. Selv for hverdagslige "kriser" er ekstra strømkilde til telefon høyt oppe på prioriteringslista.

Jeg synes ofte bug-in/selvbergingsutstyr havner langt nede på folks lister, men det er høyt på min. Et selvhjulpet kjøkken hadde ikke vært dumt. Oljepresse, melkekonserveringsutstyr, mer sylte og safte-utstyr.. For ikke å snakke om kjøttkvern og skikkelig slakteutstyr.

Og én ting kan man ALDRI få for mye av.... Bøker^^

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 20 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet