Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 20 Nov 2017, 05:57

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Forumregler

Test

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 3 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Fuglekasser
InnleggSkrevet: 21 Aug 2013, 23:09 
Avlogget

Noen som har noen gode & enkle templates/tegninger på Fuglekasser. Kunne tenkt å lage et par stk i vinter til neste Vår :)

Topp

Innleggets emne: Re: Fuglekasser
InnleggSkrevet: 29 Aug 2013, 00:18 
Avlogget

Jeg har bøkene til Trond Vidar Vedum som oppskrifter på det meste.
Ref. http://miljolare.no/aktiviteter/by/natu ... tabell.php

Du kan kjøpe boka i de fleste bokhandler eller på bokkilden.
http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produk ... 200&rom=MP

Jeg har noen a4 ark med noen gamle oppskrifter ett sted også, hvis jeg finner de igjen så skal jeg scanne dem til en pdf fil.

Topp

Innleggets emne: Re: Fuglekasser
InnleggSkrevet: 07 Nov 2013, 23:10 
Avlogget

Fuglekassene til biltema fungerer bra, og er så billige at det nesten ikke er vits å lage selv. Har noen på hytta, de har hengt 3 år uten tegn til problemer. Fikk et strøk kjærebeis (til overs fra hytta) før de ble hengt opp. Metallplata rund hullet er også en stor fordel, da slipper du at kassa blir ødelagt av hakkespetter eller overvektige meiser som synes hullet er lite :P Den største modellen egner seg også til de minste ugleartene, i den på hytta bygget en dvergugle rede i første sommeren, men flyttet ikke inn. Vi håper den kommer tilbake!

Hvis du bor sånn til at det går an så kan uglekasser være en god ide for å holde musepopulasjone nede, de er større men ikke noe vanskeligere å lage enn vanlig meisekasse. Uglekasser må i tilleg ha et tykt lag sagspon i bunn. De fleste tror uglekasser må henge langt til skogs, men det hoder faktisk med 50 meter eller så fra hus, så lenge det ikke er direkte sikt mellom huset og kassa og ikke for mye ferdsel forbi lokasjonen. Kattugler tåler dessuten menskelig besøk veldig bra når ungene er blitt litt større og er veldig godt egnet til å få barn interessert i natur og sånt. Jeg anbefaler å ha med en ornitolog som kan behandle dem riktig så de ikke blir skadet, ikke gå alene i ei bebodd uglekasse om du ikke vet hva du gjør. Kattugla kan angripe mennesker om den er i kassa når du kommer, men får du ei slagugle i kassa må du virkelig passe deg, den tar fort skalpen din eller i verste fall et øye hvis den føler at ungene er i fare, vet av flere ornitologer som har fått juling når de skulle merke slagugleunger...

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 3 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: