Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 20 Nov 2017, 05:57

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Forumregler

Test

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 8 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 24 Apr 2013, 13:37 
Avlogget

Hei alle sammen !

Jeg er helt ny her og jeg trenger deres hjelp.
Hva er det viktigste som dere mener er det viktigste å starte med ? Med tanke på mat,utstyr,BOB osv osv,

Jeg bor hjemme på ''promperommet'' og har derfor begrenset plass til lagring av menger med mat osv.

Så , har dere noen tips til en nybegynner ? :p

Topp

InnleggSkrevet: 24 Apr 2013, 14:33 
Avlogget
Brukerens avatar

TJa, det kommer helt an på hvilken for for STHF du tenker deg. Løsningen på problemet "zombie-invasjon" (enorme mengder ammo og en gatling på taket) er en helt annen enn "oil-peak" (bo nærme jernbanestasjonen, skaff en op-resistent jobb, stor hage etc) hva ser du for deg er din STHF?

Topp

InnleggSkrevet: 24 Apr 2013, 15:15 
Avlogget

Som det står over her spørs det helt på hvilke problemer du tror venter.. Her inne er det alle typer preppere/survivalister så noen råd skal det nok komme:-)

Topp

InnleggSkrevet: 24 Apr 2013, 15:37 
Avlogget

Takk for svar :)
Jeg ser for meg en katastrofe som gjør at hele infrastrukturen blir slått ut av spill ( ingen mat i buttikkene, ingen strøm, ikke vann osv)

Eller en slags pandemi

Jeg prepper til en situasjon hvor man må klare seg selv og ikke være avhengig av noen offentlige etater .
Og beskytte seg selv og de du er glad i når uforbredte mennesker blir desperate nok.
Anarki tilstander rett og slett.

Jeg skal ta jegerprøver så fort jeg får mulighet , for å lære meg å jakte og være mere ute i naturen :)

Topp

InnleggSkrevet: 24 Apr 2013, 20:31 
Avlogget
Brukerens avatar

Først velkommen hit, Skipper! Det hadde vært fint om du hadde presentert deg selv her: viewtopic.php?f=3&t=10#p12

Spørsmålet ditt er så generelt at det jeg mener det best kan besvares med "alt som dette forumet dreier seg om – og mye til". Altså vil jeg anbefale deg å lese deg opp på det som finnes av råd i et vell av tråder her inne i første omgang. Ikke forvent at alt dette kan oppsummeres i denne tråden din.

Dernest høres du ut som en meget ung kar ut i fra det du skriver. Og dersom den antagelsen er riktig, så må du på samme måte som ellers i livet, begynne med det grunnleggende først. Man starter vanligvis ikke med å lære seg å lage gourmetmat, men heller med å steke egg for eksempel. Og for en ungdom som deg er det viktigere å satse på en god utdannelse og grunnleggende ferdigheter enn å legge seg opp lager av det ene og det andre. Så sats på utdannelse og ferdigheter, ikke lager, inntil du har skaffet deg en jobb og flyttet hjemmefra. Derfor gjør det ingen verdens ting at du har lite fysisk plass hjemme på gutterommet. Den plassen du trenger nå, sitter for øyeblikket trolig for det meste mellom øra. ;)

Topp

InnleggSkrevet: 24 Apr 2013, 21:51 
Avlogget
Brukerens avatar

Meld deg inn i en organisasjon av typen RØFF (Røde kors friluftsliv og førstehjelp), de har kurs og preppervennlige ting å lære bort (og det er et springbrett til hjelpekorpset). Tren noe fornuftig, f.eks. kampsport (ikke nødvendigvis for selvforsvar, men fordi det er gøy). Lær deg å bruke verktøy og å vedlikeholde disse. Gjerne mekking på ett eller annet motorredskap eller kjøretøy, det er greie kunnskaper. Ta sveisekurs. Følg med på skolen så du får bra nok karakterer til å kunne velge fritt videre utdannelse. Sats deretter på en yrkesvei som er katastrofe-resilient, dvs. som det alltid vil være bruk for (politi, snekker, lege, prostituert :D).

Lær deg så mye som mulig om dyrking og konservering av mat. Om du har besteforeldre, spør og grav alt du kan. De kan sikkert noe du kan få bruk for, samt at du kommer til å bli favoritt-barnebarnet. Venn deg til å ikke bli fanget av konsumpsjonssamfunnet. Du trenger ikke en ny mobil i uka. Lær deg å gjennomskue reklamer for det de er, nemlig salgsfeller. Si nei til alle former for telefonsalg, "billige" lån, etc.

Skaff en deltidsjobb du kan lære noe av.

Kjøp en fiskestang.

Heng på dette forumet.

Topp

InnleggSkrevet: 25 Apr 2013, 11:31 
Avlogget

Først og fremst, takk for gode svar :)
Jeg er utdannet tømrer som jeg vet kan komme godt med om noe hadde skjedd, også skal jeg ta vidre utdannelse til høsten.

Jeg har veldig lyst til å begynne å skru litt på biler osv da jeg anser dette som utrolig verdifult når SHTF :p
Og det med konsumsjonssamfunnet er jeg veldig klar over allerede. Vi blir lurt til å kjøpe all verdens tull som man ikke trenger så de rike blir rikere.

Fiskestang og jegerprøven er nok pri 1 for meg nå :)

Topp

InnleggSkrevet: 10 Mai 2013, 22:40 
Avlogget

Det er forskjellige senarioer man ser for seg og som krever forskjellige forbredelser. Tids aspektet er også viktig, hvor langt tidsperspektiv ser du for deg? Måneder, år, permanent ellet noe i mellom??

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 8 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: