Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 19 Nov 2017, 12:09

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Forumregler

Test

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 9 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Offgrid men også offradar..
InnleggSkrevet: 28 Mar 2013, 12:30 
Avlogget

Dette er kanskje litt søkt, men jeg jobber litt med utkast til en bok. Tanken var å skrive om ett eller annet senario der samfunnet ikke lengere er som i dag (åpen for forslag, de har forskjellige fordeler og ulemper), men må finne noe som leseren ikke spotter med en gang, men som fortsatt er uhyggelig nærliggende når man først tenker på det.

Utgangspunket er noen etablerte preppere som diskre har etablert seg og har ett godt fundament for ett videre levesett. Usikkerhets momenter vil være hva slags senario man lander på, om evnt. flere vevd inn i hverandre. Tv serien Jericho kan man gjerne si er litt i samme bane, The Road en annen, det vil uansett ikke bli såpass dystert som The Road, men jeg får se hvor det bærer litt etterhvert. En norsk eller skandinavisk vri blir det i hvertfall.

Så som en god prepper prøver jeg å være så planlegge så realistisk som mulig, men sliter med å pønske ut "basecamp" som det optimale stedet. Jeg ser for meg en liten (tømmer)stue landlig til. Med litt enger rundt, en bekk eller to, uthus, gjestestue, kanskje en liten låve, litt trær rundt slik at det er en rimelig diskre plassering.

Men under bakken er det etablert en større kjeller, f.eks garasje, treningsrom, generator, kommunikasjon,verksted og ikke minst lager. Byggene oppe på bakken vil fremstå som alt som finnes. Byggende knyttes sammen i gjennom kjelleren, og det må lages en diskre exit ut gjerne kamuflert under ett lag med torv i en skråning.

Husene toppen av kjelleren er selvstendig i lengere perioder, men tilgangen ned til kjelleren må bli såpass grei at man føler at man vil bruke det regelmessig uten at leseren oppfatter det som verken usikker eller tåpelig atomsikkert. Toppen vil fremstå som enkel, rolig, kanskje litt kjedelig og lite verdifull. I stor grad ett rolig liv, ett glass med rødvin og litt grønnsakshage. En setting der man kan kjenne det harmoniske livet og deretter bli revert ut av det.

Stedet vil være uten strøm (nettet), uten telefon (fast og mobil), og uten internet. Dog så vil det være utstyr men terminere telefon, mobil og internet ett annet sted og frakte det til kjelleren basert på egen infrastruktur. Stedet det blir terminert vil også kontrollert slik at man kan skru det via ordinær radio av og på. Sporbarheten blir da dårlig, og brukes direktive antenne med lav effekt så så vil signaturen bli minimal. Termineringspunktet vil operere med lav effekt og rundstråle på "link" forbindelsen for å forhindre å avsløre retningen man er i. Kjelleren vil få radio utstyr som kan brukes for å justere på termineringspunktet eller skru det av/på. SMS og GSM terminers via GSM/Voip gw slik at det vanlige bruken av telefon vil kunne fortsette. Også amatør radio vil bruke termineringspunktet noen km unna som relay stasjon for sendingene. Etter hvert som man blir kjent med karakterene så kjenner man en økende uro rundt hvorfor tiltakene var der i utgangspunktet. Jeg må fremstille disse punktene som som nytenkende, relistiske både i form a teknologi og hva slags yrker hovedpersonene hadde før dette skjedde. Innenfor teknologi bakt sammen med endring i styresettet så har man en del skremmende senarioer.

Eiendom sikres på naturlige steder for å redusere tilgang, og utover dette sikres med manuelle sikringstiltak (stein, tre grøfter osv) og manuelle varslings metoder som bikkjer tråd utløsere osv. Ikke sånn at det blir noen festning, men reduserer muligheten til å kjøre inn på eiendommen i fra alle retninger, og de som kommer gående naturlig kommer på de stiene som finnes. Alt med på å bygge opp under den fredfylte tilværelsen med en del subtile sikrings tiltak.

Igjennom boka så taes vi tidvis tilbake i tid, der man er med på hvordan man bygger plassen, graver ut og støper kjelleren og hvor hardt man må jobbe for å holde det skjult fra alt i fra naboer til myndigheter. Men jeg må holde det realistisk og ikke falle for korte snarveier som undergraver troverdigheten, evnt ting som ikke er realistisk må i hvertfall være gjennomtenkt og veloverveid.

Synspunkter?

Topp

InnleggSkrevet: 28 Mar 2013, 17:26 
Avlogget

Det største problemet med et slik prosjekt blir kloakken.
Du bør finne ut om kommunen du har tenkt som sted for BOL tillater lekasjebedd for gråvann, og våtdeler i kloakken.
For hvis det lar seg gjøre er ikke "tørrelementene" i kloakken vanskelig å kvitte seg med.
Du kan jo lage "undergrundsrom" lovlig.
Det er fortsatt lov å bygge eget bomberom.
Men hvis du skal helt utenfor radaren blir det svært vanskelig å dikutere uten at man automatisk vekker "oppmerksomhet".
Men mye kan diskuteres via PM, og på en eventuell bug out camp i de sene kvelder. ;)

Topp

InnleggSkrevet: 28 Mar 2013, 20:28 
Avlogget

En ting som er lett å overse er tilgangen på betong i avsidesliggende områder.
Hvis det ikke er sand på tomta kan det bli vanskelig med at slikt må transporteres dit.
Slik at man kan få laget egen betong.
En annen ting man kan gjøre er å lage undergrunds tømmerhytte. Som man kan dekke med betong i ettertid.
Det jeg hadde f.eks. ville gjort er å lage en potetkjeller mes skjult inngang til "verksted" o.l.
Det er mange varianter, og de fleste vil være arbeidskrevende hvis man ikke får tilgang på ferdigbetong.

Topp

InnleggSkrevet: 28 Mar 2013, 21:03 
Avlogget

Kontainere som graves ned istedetfor betong. Raskere, billigere og mindre "oppstyr" da betong ikke trengs. (det skal mye betong til 100 m2 bygg under bakken) :( Minuset er vel noe kortere holdbarhet. :?

Topp

InnleggSkrevet: 28 Mar 2013, 21:50 
Avlogget

kingfisher skrev:
Kontainere som graves ned istedetfor betong. Raskere, billigere og mindre "oppstyr" da betong ikke trengs. (det skal mye betong til 100 m2 bygg under bakken) :( Minuset er vel noe kortere holdbarhet. :?

Skal man ha en sikker bruk av kontainere under bakkenivå BØR man forterke taket.
Dessuten må kontainerene ha et stabilt underlag, og de bør sveises sammen for sikkerhetens skyld.
Glem for all del ikke armering....

Jeg hadde ville støpt en forsterket flåte å plassere kontainerene på.
Etter at kontainerene var sveiset sammen ville jeg ha sveiset fast armeringen fast i taket, og forskalet på utsiden av kontainerveggene. så støpt mot veggene.
Jeg ville også ha benyttet meg av vannfast betong for å øke levetiden betraktelig.
Men det er meg...

Topp

InnleggSkrevet: 28 Mar 2013, 22:58 
Avlogget

Jeg liker ideen... men hadde vel nøyd meg med å få ferdig drømmen om delvis underjordisk garasje ned i skråningen mot vegen... (Men med hemmelig gang til huset selvsagt :D

Topp

InnleggSkrevet: 28 Mar 2013, 23:07 
Avlogget

Filbert skrev:
Jeg liker ideen... men hadde vel nøyd meg med å få ferdig drømmen om delvis underjordisk garasje ned i skråningen mot vegen... (Men med hemmelig gang til huset selvsagt :D

Eller lage en grav i garasjen med hemmelig inngang derfra?

Topp

InnleggSkrevet: 28 Mar 2013, 23:56 
Avlogget

Vet ikke om dette burde skilles ut som egen tråd. Men føler at det kansje har relevans til grey`s bokprosjekt. Hvor mange personer er det optimale i et slikt "samfund" og hvilke yrker\ kunnskaper er optimalt og dra inn?

Topp

InnleggSkrevet: 08 Apr 2013, 23:01 
Avlogget

Interessant.
Ser ut som at du har tenkt å skrive en skjønnliteær bok, men ønsker å gjøre det så teknisk korrekt som mulig, det liker jeg!
Det har blitt gitt endel tips til location og byggningsmassene, så jeg vil prøve å hjelpe deg med katastrofen.

Total blackout:
Dette er nok et veldig spennende alternativ, som ville gitt mange problemer, lys, frysemat, telefon, internett, Mulig P1 hadde sendt med nødaggregat på gitte intervaller siden mange har radio på batteri og i bilen. Transport ville blitt sterkt redusert da de fleste drivstoff pumper ikke pumper uten strøm, kun kontant betaling. Problemene lager problemer som igjen lager problemer, dette hadde blitt riktig Texas.

Siden du er så teknisk opptatt av "BOL'en" så vil du nok ha en så realistisk katastrofe som mulig. Og selv om det ville vært spennende med en bok om Total Blackout, og det ikke er uvanlig at vi mister strømmen, så er det sbært usansynelig at hele Norge skulle ligge uten strøm men en så sterk infrastruktur som vi har med mange små kraftverk, og mye "ringkjøring".

Krig:
Man kommer under et nytt regime, lever på kvoteringer, man må kjempe for å holde ting skjult under razzia. Man har nok strøm, men telefon og internett vill nok blitt sterkt regulert eller totalt nedbrutt. Også radiokommunikasjon er risikabelt da man risikerer å bli sporet opp og tatt.

Det har skjedd før, og kan vel skje igjen. Hvem vet, kanskje NordKorea har alliert seg med Kina og går til krig mot USA/EU i en fiksjonell verden.

Global Oppvarming:
Du kan jo ta en "The day after tomorrow" der klimaendringene skjer mye fortere enn ventet og alt kan skje, men legge handlingen til en prepper i den norske fjellheimen, istedet for PR-kåte USA.

Dette er noen tips og idèer, men det finnes selvfølgelig mange andre alternativer.
Lykke til videre med arbeidet.

Vidar

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 9 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet